Σενάρια Μαθηματικών

H δομή ενός σεναρίου

  1. Τίτλος του σεναρίου.
  2. Ταυτότητα του σεναρίου.
    • Συγγραφέας (είς). Αναγράφεται το όνομα(τα) του συγγραφέα(ών)
    • Γνωστική περιοχή των μαθηματικών: Διακρίνουμε ως τέτοιες περιοχές την Άλγεβρα, τη Γεωμετρία, τη Στατιστική και τις Πιθανότητες.
    • Θέμα (τα). Περιγράφεται το θέμα ή τα θέματα που αφορούν τις μαθηματικές έννοιες τις οποίες η δραστηριότητα διαπραγματεύεται. Π.χ. μελέτη του εμβαδού παραβολικού χωρίου.
  3. Σκεπτικό της δραστηριότητας.
    • Καινοτομίες. Περιγράφεται συνοπτικά η ιδέα πάνω στην οποία έχει στηριχτεί ο σχεδιασμός του σεναρίου και οι καινοτομίες που εισάγονται με το σενάριο στη μάθηση ή τη διδασκαλία του θέματος.
    • Προστιθέμενη αξία. Θα πρέπει το σενάριο να αναδεικνύει συγκεκριμένες δράσεις οι οποίες δεν μπορούν να υλοποιηθούν με τα συμβατικά αναπαραστασιακά μέσα ενώ συγχρόνως επεκτείνουν τους γνωστικούς ορίζοντες του χρήστη. Ποια είναι η προστιθέμενη αξία του σεναρίου από παιδαγωγική σκοπιά.
    • Γνωστικά – διδακτικά προβλήματα που αφορούν τη μελέτη μιας συγκεκριμένης μαθηματικής έννοιας με αναφορές στην υπάρχουσα έρευνα σχετικά με την έννοια αυτή (π.χ. πορίσματα ερευνών από το χώρο της διδακτικής των μαθηματικών). Εδώ μπορεί επίσης να γίνει αναφορά και στο θεωρητικό πλαίσιο(-α) στα οποία βασίζεται το σενάριο.
    • Θεωρητικό πλαίσιο Θα πρέπει να περιγράφεται το θεωρητικό πλαίσιο το οποίο ενημερώνει το σενάριο. Για παράδειγμα, θα πρέπει να είναι ευκρινής η επιλογή του θεωρητικού πλαισίου που αφορά στην φύση της μαθηματικής γνώσης, την αξία της και στον τρόπο απόκτησή της (π.χ.  κονστρουκτιβιστικό ή κοινωνικό –  πολιτιστικό πλαίσιο) και θα αναδεικνύονται με σαφήνεια οι επιστημολογικές θεωρήσεις οι οποίες υποστηρίζουν και διαπερνούν το σενάριο.
  4. Πλαίσιο εφαρμογής.
    • Σε ποιους απευθύνεται. Περιγράφεται η ηλικία ή η τάξη των μαθητών στους οποίους απευθύνεται.
    • Χρόνος υλοποίησης. Αναφέρεται πόσες διδακτικές ώρες απαιτούνται για την υλοποίηση του σεναρίου.
    • Χώρος υλοποίησης. Αναφέρεται αν οι μαθητές θα εργαστούν εξ’ ολοκλήρου στην αίθουσα διδασκαλίας ή και σε άλλο χώρο (π.χ. εργαστήριο υπολογιστών).
    • Προαπαιτούμενες γνώσεις των μαθητών. Περιγράφεται το απαιτούμενο υπόβαθρο των μαθητών ώστε να μπορούν να διεξάγουν τις προτεινόμενες δράσεις του σεναρίου προκειμένου να συντελεστεί η διαδικασία μάθησης που προβλέπεται.
    • Απαιτούμενα βοηθητικά υλικά και εργαλεία. Περιγράφονται τα υλικά εργαλεία (π.χ. γεωμετρικά όργανα) και τα άλλα βοηθητικά μέσα (π.χ. φύλλα εργασίας, οδηγίες, ιστοσελίδες) που απαιτούνται για τη διεξαγωγή της δραστηριότητας.
    • Κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης. Αναφέρεται αν οι μαθητές θα εργαστούν ή όχι σε ομάδες και ποιοι θα είναι οι ρόλοι μαθητών και διδάσκοντα.
    • Στόχοι της δραστηριότητας. Γίνεται αναφορά στην εξειδίκευση των διδακτικών στόχων του σεναρίου.
      α) ως προς το γνωστικό αντικείμενο
      β) ως προς τη χρήση νέων τεχνολογιών
      γ) ως προς τη μαθησιακή διαδικασία
  5. Ανάλυση της δραστηριότητας. Στην ενότητα αυτή περιγράφεται με λεπτομέρεια η διαδικασία εφαρμογής της δραστηριότητας μέσα από την παρουσίαση των φάσεων εφαρμογής που περιλαμβάνει το σενάριο και παράλληλα με την ανάλυση της αναμενόμενης διδακτικής και μαθησιακής πορείας. Θα ενσωματωθούν, δηλαδή, εδώ:
  • Η ροή εφαρμογής των δραστηριοτήτων: Περιγράφονται οι επιμέρους δραστηριότητες, η ροή διεξαγωγής τους καθώς και οι λόγοι για τους οποίους προτείνεται η συγκεκριμένη διάταξη ροής.
  • Τα εργαλεία: Περιγράφονται τα εργαλεία του/των προτεινόμενου/ων λογισμικού/ών που προτείνεται να χρησιμοποιηθούν σε κάθε δραστηριότητα καθώς και η σημασία τους στην ανάπτυξη της μάθησης.
  • Οι πηγές: Περιγράφονται οι πόροι που προτείνεται χρησιμοποιηθούν κατά τη διεξαγωγή των δραστηριοτήτων και δεν ανήκουν στο/α προτεινόμενο/α λογισμικά.
  • Αναφορά στο ρόλο και την κοινωνική ενορχήστρωση της τάξης: Θα πρέπει να αποσαφηνίζει και να διακρίνει τον τρόπο με τον οποίο θα εμπλακούν και θα αλληλεπιδράσουν κατά την διάρκεια της δραστηριότητας

– οι μαθητές

– ο διδάσκων

– τα τεχνολογικά εργαλεία.

  1. Επέκταση της δραστηριότητας. Προτάσεις για την περαιτέρω επέκταση του σεναρίου.
  2. Αξιολόγηση
    α) Ως προς τις επιδιώξεις (στόχοι) του σεναρίου:
    β) Ως προς τα εργαλεία:
    γ) Ως προς την διαδικασία υλοποίησης:
  3. Βιβλιογραφία. Εδώ θα αναφερθούν οι βιβλιογραφικές αναφορές που χρησιμοποιήθηκαν.
  • Αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών
  • Σχολικό Βιβλίο
  • Επιμορφωτικό υλικό για την Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών στα ΚΣΕ (ΠΕ03)
  • Εγχειρίδιο Χρήσης αντίστοιχου λογισμικού

Αφήστε μια απάντηση