tsamikos

Α Γυμνασίου: Το μοτίβο του τσάμικου χορού μέσα από διαφορετικά οργανικά σύνολα-ορχήστρες και ο «Τσάμικος» του Μ. Χατζιδάκι

Στο σημερινό μάθημα θα δούμε το ρυθμικό μοτίβο ενός ελληνικού χορού, με αφορμή ένα τραγούδι για την Ελληνική Επανάσταση του 1821 που υπάρχει στο βιβλίο μας στη σελίδα 106.

Ένα μοτίβο ταξιδεύει: από το σώμα μας σε διάφορα μουσικά όργανα και οργανικά σύνολα:

6

 

  • Ποιο μοτίβο παίξαμε με το σώμα μας; το πρώτο ή το δεύτερο;

  • Από ποια φθογγόσημα αποτελείται; 

  • Πώς ονομάζεται το φθογγόσημο που δίπλα του έχει μία τελεία; Ποια είναι η λειτουργία της τελείας;

 

1. Ακρόαση: Τι γίνεται όταν στο ίδιο μοτίβο του βάλω μελωδία;

  • Μήπως μπορεί κάποιο ζευγάρι να συνοδεύσει το μελωδικό μοτίβο τώρα με τα κρουστά σώματος;

 

2. Ακούστε το ίδιο μελωδικό μοτίβο με τη συνέχειά του από το Μουσικό Σύνολο Μάνος Χατζιδάκις και ερμηνευτή τον Μάριο Φραγκούλη.

  • Επιλέξτε ποια από τα μουσικά όργανα ακούγονται στο απόσπασμα και σε ποια κατηγορία- υποκατηγορία ανήκουν. 

Κλαρινέτο

Σαντούρι

ΒιολοντσέλοYiorgos Kaloudis Cello 1

Τρομπέτααρχείο λήψης 1

ΣαξόφωνοX5228 Altsaxofon Adolphe Sax foto Mikael Bodner

  • Σε ποια περίσταση πιστεύετε ότι τραγουδιέται το συγκεκριμένο τραγούδι; ποιο πιστεύετε ότι είναι το θέμα του;

 

“ΤΣΑΜΙΚΟΣ”: Συνθέτης: Μάνος Χατζιδάκις – Ποίηση: Νίκος Γκάτσος

Ο Έλληνας συνθέτης Μάνος Χατζιδάκις στο τραγούδι που έγραψε το 1976, εμπνεύστηκε από την Ελληνική επανάσταση και τους χορούς της, γι’ αυτό και το ονόμασε ΤσάμικοςΤους στίχους του τραγουδιού έγραψε ο φίλος του, στενός του συνεργάτης και ποιητής Νίκος Γκάτσος.

Ο παραδοσιακός χορός τσάμικος έχει τις ρίζες του στην περίοδο της Τουρκοκρατίας και χορευόταν πολύ από τους Έλληνες κατά την ελληνική επανάσταση. Προέρχεται από τη λέξη “Τσάμης” που σημαίνει “ψηλός και λεβέντης”. Έτσι πήρε και την ονομασία λεβέντικος, καθώς συνδέθηκε με το θάρρος και την αυταπάρνηση των Ελλήνων στους αγώνες ενάντια στους Τούρκους και τις νίκες τους κατά του εχθρού. Χορεύεται με μέτρημα 3 χτύπων (3/4= 3 τέταρτα).

Δείτε την παρτιτούρα του τραγουδιού στη σελίδα 106 του σχολικού βιβλίου:

  •  Ξανακούγοντας την πρώτη μελωδία στο βιολί μπορείτε να εντοπίσετε ποιο πεντάγραμμο της παρτιτούρας ακούτε;

  •  Ποια στροφή του τραγουδιού μας τραγούδησε ο Μάριος Φραγκούλης στη δική του ερμηνεία;

 

ΣΥΜΠΛΗΡΩΜΑΤΙΚΑ ΒΙΝΤΕΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΒΙΝΤΕΟ 1

  • Πώς ονομάζεται η ορχήστρα Αεροφώνων που συνοδεύει τις μαθητικές- στρατιωτικές παρελάσεις;

Απάντηση: Φ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Η

Ας ακούσουμε το τραγούδι από μία τέτοια ορχήστρα στην Κέρκυρα.

 

ΒΙΝΤΕΟ 2

Ας δούμε και έναν τσάμικο χορό από ένα παραδοσιακό συγκρότημα οργάνων και χορευτών.

  • Ποια μουσικά όργανα ξεχωρίζετε εδώ; Παρατηρήστε τα βήματα των χορευτών πώς συμπίπτουν με το ρυθμικό μοτίβο του τσάμικου χορού.

Η χαρακτηριστική εικόνα του μαθήματος προέρχεται από την ιστοσελίδα www.epiaspalathon.gr

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων