songmaker

Α΄ Γυμνασίου: Ένα μοτίβο, άπειρες μουσικές!

Στο σημερινό μάθημα θα δούμε πως ένα μουσικό μοτίβο αλλάζει ακουστικά όταν το ηχογραφήσουμε με διαφορετικούς τρόπους.

Θα δούμε τη διαφορά μεταξύ ρυθμικής και μελωδικής απόδοσης στην πράξη.

Θα σας αναθέσω μια εργασία όπου θα φτιάξετε τη δική σας μουσική με το μοτίβο και στη συνέχεια θα μπορέσετε να τη σώσετε.

Εργασία: “Μοτίβο τεσσάρων μέτρων” και Songmaker

Όταν λέμε στη μουσική “μοτίβο 4 μέτρων” δεν εννοούμε ότι έχουμε ένα μοτίβο που έχει μήκος 400 εκατοστά…

Μέτρο στη μουσική ονομάζουμε τον τρόπο με τον οποίο χωρίζουμε ένα τραγούδι ανάλογα με τους χτύπους του. Ο τρόπος αυτός είναι σε κουτάκια.

Δείτε το παρακάτω μοτίβο που περιλαμβάνει 4 μέτρα – κουτάκια. Κάθε μέτρο έχει 4 χτύπους.

Το παραπάνω μοτίβο περιλαμβάνει:

  • ζευγάρια ογδόων,

  • μονά όγδοα,

  • παύσεις ογδόου και

  • παύσεις τετάρτου.

Ακούστε τώρα το μοτίβο σε τέσσερις εκδοχές- τέσσερις ηχογραφήσεις:

α)Ρυθμική ανάγνωση:

 

β)Ρυθμική απόδοση (μόνο οι χτύποι του μοτίβου) με ένα αντικείμενο:

γ)Ρυθμική απόδοση με δύο αντικείμενα:

δ)Μελωδική απόδοση (με νότες) με online πρόγραμμα που θα δούμε παρακάτω:

 

Παρατηρήστε πώς το ίδιο μοτίβο ακούγεται διαφορετικά κάθε φορά ανάλογα με τα αντικείμενα που θα χρησιμοποιήσω ή τον τρόπο που θα το ηχογραφήσω (ρυθμικά ή μελωδικά).

Εμείς σήμερα θα μάθουμε να φτιάχνουμε το μοτίβο μελωδικά σε ένα online πρόγραμμα, το οποίο ο καθένας σας θα χρησιμοποιήσει για να φτιάξει τη δική του εκδοχή!

Την ηχογράφηση δ’ έκανα με το πρόγραμμα:

Songmaker

ΟΔΗΓΙΕΣ για το SONGMAKER

  • Πατήστε στον παραπάνω σύνδεσμο.

  • Ανοίγει η σελίδα με τις 16 στήλες σε ζευγάρια (σύνολο 32).

  • Κάθε δύο στήλες είναι δύο όγδοα (=δηλαδή ένα τέταρτο).

  • Αν παρατηρήσετε οι στήλες χωρίζονται σε 4 μέρη των 8 στηλών (με γκρι ή άσπρο χρώμα). Αυτά είναι τα τέσσερα μέτρα μας: Α-Β-Γ-Δ.

  • Κάθε κουτάκι που χρωματίζετε είναι ένα όγδοο.

  • Αν χρωματίσετε δύο συνεχόμενα κουτάκια από ένα ζευγάρι στηλών τότε φτιάχνετε ένα ζευγάρι ογδόων.

  • Αν χρωματίσετε μόνο το πρώτο κουτάκι από κάθε ζευγάρι στηλών τότε ακούγεται μόνο ένα όγδοο και μία παύση ογδόου.

  • Αν αφήσετε κενά και τα δύο κουτάκια από ένα ζευγάρι στηλών τότε φτιάχνεται μία παύση τετάρτου.

  • Δείτε το μοτίβο μας και παρατηρήστε ότι έχουμε ζευγάρια ογδόων, μονά όγδοα, παύσεις ογδόου και παύσεις τετάρτου. Φτιάξτε το παραπάνω μοτίβο χρωματίζοντας όποιο κουτάκι θέλετε από τη σωστή στήλη κάθε φορά.

  • Μπορείτε να διαλέξετε τον ήχο του οργάνου που θέλετε (μαρίμπα, πιάνο, έγχορδο, συνθεσάιζερ) ή ακόμα και να έχετε συνοδεία κρουστού με τα πλήκτρα κάτω αριστερά.

  • !!Έτσι θα φτιάξετε τη δική σας μελωδία με το παραπάνω μοτίβο!!

  • Αφού τελειώσετε με τη δική σας εκδοχή, στη συνέχεια πατάτε κάτω δεξιά το κουμπί “Save”. Ανοίγει ένα νέο παράθυρο όπου σας δίνει ένα λινκ. Εσείς θα πατήσετε copy link και θα κάνετε επικόλληση σε νέα καρτέλα στον browser. Πατώντας play θα μπορείτε ξανά και ξανά να ακούτε την δική σας μελωδία.

  • Στη συνέχεια στείλτε μου το link στο eclass για να μπορέσω κι εγώ να δω και να ακούσω τη μελωδία σας με το παραπάνω μοτίβο!

Δείτε το παραπάνω μοτίβο όπως το ηχογράφησα εγώ στο songmaker εδώ.

 

Καλή επιτυχία!!

 

 

Η χαρακτηριστική εικόνα του μαθήματος είναι στιγμιότυπο του Songmaker.

 

 

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων