header image

Ιστορία και στόχοι της βιβλιοθήκης μας

      

Η ΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΤΗΣ ΙΩΝΙΔΕΙΟΥ ΣΧΟΛΗΣ ΠΕΙΡΑΙΑ

Στην Ιωνίδειο Σχολή Πειραιά λειτουργεί  βιβλιοθήκη από τα πρώτα χρόνια της ίδρυσής της, το 1847, όταν ο δωρητής του Σχολείου Κωνσταντίνος Ιωνίδης ή Ιπλιξής προσέφερε 10.000 δραχμές επιπλέον για τις ανάγκες του σχολείου και τη δημιουργία βιβλιοθήκης  η οποία είναι μια απ’ τις  μεγαλύτερες Σχολικές Βιβλιοθήκες (Σ. Β.) στην Ελλάδα. Η αίθουσα που τη στεγάζει βρίσκεται στον πρώτο όροφο, έχει επιφάνεια 90 τμ και περιέχει 24 βιβλιοστάσια. Η βιβλιοθήκη αυτή εξυπηρετεί τους 80 καθηγητές και τους 672 μαθητές του σχολείου και  λειτουργεί ως δανειστική όχι μόνο για τους καθηγητές και τους μαθητές της Ιωνιδείου αλλά και για εκπαιδευτικούς και μαθητές γειτονικών σχολείων που δεν έχουν βιβλιοθήκη στο χώρο τους.  Επιπλέον εξυπηρετεί τους γονείς των μαθητών, αλλά και τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Αθηνών που προσέρχονται στο σχολείο είτε για την παρακολούθηση δειγματικών διδασκαλιών είτε για εκπόνηση εργασιών στα πλαίσια των σπουδών τους.

Η Βιβλιοθήκη στεγάζει 2 συλλογές, την παλαιά συλλογή της Ιωνιδείου και τη νεότερη συλλογή του ΕΠΕΑΕΚ.  Η παλαιά συλλογή η οποία περιλαμβάνει πολλά αξιόλογα και σπάνια βιβλία απαριθμεί 5.556 τίτλους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή από το βιβλιοθηκονόμο του προγράμματος ΣΑΛΑΜΙΣ, όταν το 1999, στα πλαίσια της εφαρμογής Νόμου – πλαισίου για την εκ/ση (ν. 1566/85,αρ. 43. ΕΠΕΑΕΚ ΣΑΛΑΜΙΣ 1.3γ και 1.4β του Εθνικού Ιδρύματος Νεότητας, με χρηματοδότηση του Β’ Κοινοτικού πλαισίου στήριξης της Ε.Ε.) δημιουργήθηκε η νέα Σ. Β. Τότε διαμορφώθηκε ο προϋπάρχων χώρος και εμπλουτίστηκε η παλαιά συλλογή με 4.671 τίτλους και οπτικοακουστικό υλικό της νέας συλλογής, καθώς και με τρεις Η/Υ με σύνδεση στο διαδίκτυο. Η νέα βιβλιοθήκη που άρχισε να λειτουργεί από το 2000 συνεχώς εμπλουτίζεται με νέο υλικό και έως σήμερα περιέχει πάνω από 14.000 βιβλία  και οπτικοακουστικό υλικό, καθώς και περιοδικά ποικίλης ύλης που αποκτήθηκαν με αγορές του σχολείου (18η ΕΣΕ του Δήμου Πειραιά) και με δωρεές γονέων, ιδιωτών  ή τοπικών φορέων. Κατά τo Σχολικό έτος 2007-2008, με χρήματα της Σχολικής Επιτροπής, αντικατέστησε τους παλαιούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές με τρεις νέους, διαμέσου των οποίων γίνεται ηλεκτρονική αναζήτηση των βιβλίων μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος αυτοματισμού ABEKT του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης. Όλο το υλικό της βιβλιοθήκης είναι ταξινομημένο με το αμερικανικό δεκαδικό σύστημα DEWEY και η διαχείρισή του γίνεται  μέσω του συστήματος ΑΒΕΚΤ.  Την ευθύνη της Βιβλιοθήκης, σύμφωνα με το θεσμικό και οργανωτικό πλαίσιο που καθορίζει καταστατικά την λειτουργία της, έχει εκπαιδευτικός μέσης εκπαίδευσης επιμορφωμένος στη Σχολή Δημόσιας Διοίκησης (ΙΝ.ΕΠ.) σε θέματα διαχείρισης Σχολικών Βιβλιοθηκών με χρήση τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών, ο οποίος τοποθετείται στη βιβλιοθήκη από αξιολογικό πίνακα και για μία τετραετία με ευθύνη του ΥΠΕΠΘ. [1]

Σκοπός της βιβλιοθήκης μας είναι να συμβάλλει ενεργά στην αποκωδικοποίηση των πληροφοριών, που σήμερα παρέχονται με καταιγιστικούς ρυθμούς, με την ενσωμάτωση εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για την διεύρυνση των δυνατοτήτων των μαθητών μας, πέρα απ’ το δασκαλοκεντρικό και αρτηριοσκληρωτικό εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο, καθώς υπόκειται σε  συνεχείς  μεταρρυθμιστικές  αλλαγές,  μαστίζεται από βαθειά κρίση. Ειδικότερα,  η έκρηξη των πληροφοριών  που διαδίδονται με το διαδίκτυο  και  το πλήθος των  νέων μεθόδων και μέσων έρευνας, μας κάνουν να συνειδητοποιήσουμε ότι η  αποτελεσματική  και χρήσιμη γνώση στην οποία αποβλέπει η πολυπολιτισμική μας κοινωνία μπορεί να κατακτηθεί μόνο μέσα από μια διαθεματική προσέγγιση και διαχείριση  της  στα πλαίσια της «δια βίου» εκπαίδευσης. Η Σ.Β. έχει ως στόχο τη διακήρυξη της αρχής ότι η ελευθερία έκφρασης και η πρόσβαση στην πληροφόρηση είναι ουσιαστική για τη δημιουργία αποτελεσματικών και υπεύθυνων πολιτών και για τη συμμετοχή τους σε μια δημοκρατική πολιτεία, σύμφωνα δε με το Μανιφέστο της UNESCO που έχει επικυρωθεί και από τη χώρα μας.

Επιπλέον, στη Σ.Β οι μαθητές ωθούνται να γευτούν την αισθητική απόλαυση της ανάγνωσης λογοτεχνικών βιβλίων, να καλλιεργήσουν τα προσωπικά τους ενδιαφέροντα και να επικοινωνήσουν μέσω εκπαιδευτικών ευρωπαϊκών προγραμμάτων, που στηρίζονται από τη βιβλιοθήκη, με συνομηλίκους τους  σε άλλες χώρες.  Για παράδειγμα, το Σχ. Έτος 2009-2010, στα πλαίσια των  ηλεκτρονικών προγραμμάτων  eTwinning: LINGUA ANTIQUA και “Assian European classroom”,  μαθητές της Α΄ Λυκείου και οι υπεύθυνοι καθηγητές τους, μέσω βιντεοδιασκέψεων σε ειδική πλατφόρμα επικοινωνίας, συνεργάστηκαν με  συνομηλίκους τους μαθητές και με καθηγητές των σχολείων I.E.S. JULIO REY PASTOR H.S και  I.E.S. RAFAEL ALBERTI της Ισπανίας αλλά και του σχολείου WAKO KOKUSAI HIGH SCHOOL  του Τόκυο της Ιαπωνίας.

Η Σχολική Βιβλιοθήκη της Ιωνιδείου, σεβόμενη τη μακραίωνη ιστορία της, είναι μια πηγή δημιουργικής γνώσης, ασκώντας έναν πολύπλευρο πολιτιστικό και παιδευτικό ρόλο  στην ευρύτερη πειραϊκή κοινωνία. Εφαρμόζοντας τις νέες συνεργατικές και μαθητοκεντρικές εκπαιδευτικές μεθόδους προσέγγισης και διαχείρισης της γνώσης, προσπαθεί να παρέμβει, προωθώντας τη συνεργατική βιωματική μάθηση, όπου τα παιδιά μαθαίνουν εύκολα και δημιουργικά,  μέσα σ’ ένα ευχάριστο περιβάλλον, όπου η μάθηση γίνεται παιχνίδι.  Έτσι, με την αμέριστη συμπαράσταση και υποστήριξη των Διευθυντών και των καθηγητών του Πειραματικού Γυμνασίου και του Γεν. Πειραμ. Λυκείου,  διοργανώνει μια σειρά από δραστηριότητες οι οποίες εκτενέστερα εμφανίζονται στο ιστολόγιό της  στην ηλ. δ/νση: https://blogs.sch.gr/llykpeii/ και σε πείσμα των καιρών αντιμάχεται την απαξίωση της δημιουργικής μάθησης και κατ’ επέκταση την απαξίωση της γνώσης που στην υλιστική μας κοινωνία έχει υποταχθεί στη χρησιμοθηρική αντίληψη του «μαθαίνω ό, τι μου χρειάζεται». 

 Πειραιάς 13/05/2010

ΜΑΡΙΑ ΠΑΛΜΟΥ

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ  

Υπεύθυνη Σχ. Βιβλιοθήκης Ιωνιδείου  (2007-       )

Δημιουργός και διαχειρίστρια του Ισολογίου της Σ.Β.

  

 

 


[1] Πλαίσιο Λειτουργίας Σχολικών Βιβλιοθηκών (Τελική μορφή 2004)

Αφήστε μια απάντηση