Τι είναι τα τετράδια λεπτής κινητικότητας και πώς να τα εφαρμόσετε στην τάξη σας

20210618 185620

Είναι πολύ σημαντικό για τους μικρούς μας μαθητές να αναπτύξουν τις δεξιότητες λεπτής κινητικότητας και τις προ-γραφικές τους δεξιότητες ώστε να μπορούν αργότερα να γράψουν τα γράμματα και τους αριθμούς, να κρατήσουν το μολύβι, και να γίνουν επιτυχημένοι συγγραφείς και εικονογράφοι. Όπως ξέρουμε τα γράμματα και οι αριθμοί αποτελούνται από γραμμές και καμπύλες l, -, /, \, (, ), +, X, O. Έτσι, οι μαθητές μας χρειάζεται να είναι σε θέση να δημιουργήσουν αυτά τα είδη γραμμών, προτού ξεκινήσουν να γράφουν.
Στην τάξη μου χρησιμοποιώ τα τετράδια λεπτής κινητικότητας με στόχο να ενδυναμώσω, να αυξήσω και να αναπτύξω τις παραπάνω δεξιότητες των μαθητών μου με έναν τρόπο κατά τον οποίο τα παιδιά δουλεύουν με τα χέρια τους ενώ παράλληλα διασκεδάζουν.

(περισσότερα…)

Γιατί αλλάζω συχνά τη γωνιά δραματοποίησης;

IMG 20221110 122229

Είμαι από αυτούς τους εκπαιδευτικούς που τους αρέσει να αλλάζουν την τάξη τους συνέχεια. Ο λόγος που το κάνω αυτό είναι γιατί πιστεύω ότι η τάξη μου είναι ο συνεργάτης μου (ο δεύτερος εκπαιδευτικός των μαθητών μου). Επίσης, θεωρώ ότι τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα (και σε βαθύτερο επίπεδο) μέσω του παιχνιδιού παρά με την άμεση διδασκαλία. Όπως, λοιπόν, αλλάζω τα σχέδια μαθήματός μου, έτσι πρέπει να αλλάζουν και οι γωνιές της τάξης μου. Όταν φτιάχνουμε κάποιες γωνιές στην τάξη μας και δεν τις αλλάξουμε ποτέ ξανά στη διάρκεια της χρονιάς το παιχνίδι στις γωνιές δεν έχει τα ίδια μαθησιακά οφέλη για τα παιδιά. Πώς περιμένουμε τα παιδιά να εξερευνήσουν και να ανακαλύψουν νέες ιδέες και έννοιες όταν ο συνεργάτης μας (η τάξη) παραμένει η ίδια, χωρίς να εισάγουμε ποτέ κάτι νέο;

(περισσότερα…)

Οι βοηθοί στην τάξη του Νηπιαγωγείου

πινακας βοηθοί

Τα μικρά παιδιά μαθαίνουν πολλά όταν τους δίνονται σε καθημερινή βάση ευκαιρίες να είναι ανεξάρτητα και να βοηθούν. Αναθέτοντας δουλειές στους μαθητές μας τους βοηθάμε να μάθουν να δουλεύουν ομαδικά και να είναι υπεύθυνοι για την τάξη τους. Η ανάληψη αρμοδιοτήτων είναι μια σημαντική δεξιότητα που πρέπει να αποκτήσουν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Επιπλέον, όταν αναθέτουμε δουλειές στους μαθητές μας, τους δίνουμε το μήνυμα ότι ανήκουν στην κοινότητα της τάξης μας. Οι βοηθοί της τάξης αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι για την ανάπτυξη του αισθήματος του ανήκειν μέσα στην τάξη του Νηπιαγωγείου. Υπάρχει μια δουλειά μέσα στην τάξη τους για την οποία είναι υπεύθυνοι – μόνο αυτοί! Η δουλειά τους είναι σημαντική για ολόκληρη την τάξη και μετράει.

(περισσότερα…)

Αισθητηριακά μπουκάλια: Τι είναι, τι προσφέρουν και πώς να τα φτιάξετε

IMG 20230126 111905

Μια σύγχρονη τάση στο αισθητηριακό παιχνίδι για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας είναι τα αισθητηριακά μπουκάλια τα οποία αποτελούν ένα θαυμάσιο εργαλείο ώστε να εμπλέξουμε τα παιδιά στην αισθητηριακή ανακάλυψη, με ασφαλή και διασκεδαστικό τρόπο. Με τα φωτεινά τους χρώματα, τους ενδιαφέροντες ήχους και τα μοναδικά τους χαρακτηριστικά συνιστούν μια υπέροχη προσθήκη στην τάξη του Νηπιαγωγείου.

(περισσότερα…)

3 εύκολα πειράματα για να κατανοήσουν οι μαθητές μας τον κύκλο του νερού!

326582229 898651551571082 6941141163900743719 n

Αυτή την περίοδο μελετάμε με τους μαθητές μου τα καιρικά φαινόμενα. Έτσι, αναφερθήκαμε στον κύκλο του νερού και πραγματοποιήσαμε κάποια πειράματα που μας βοήθησαν να κατανοήσουμε πώς δημιουργούνται τα σύννεφα και η βροχή. Στόχος των πειραμάτων ήταν τα παιδιά να οπτικοποιήσουν τον κύκλο του νερού και να μάθουν τα στάδια που αυτός περιλαμβάνει.

(περισσότερα…)

Γράφοντας στο Νηπιαγωγείο: αρχίζουμε με πεζά ή κεφάλαια γράμματα;

Το να μάθεις να γράφεις το όνομά σου όταν είσαι νήπιο χρειάζεται πολλή δουλειά και αφοσίωση, τόσο από τους εκπαιδευτικούς όσο και από τους ίδιους τους μαθητές. Όμως, ποια γράμματα πρέπει να μάθουν πρώτα τα παιδιά; Θα πρέπει να μάθουμε στους μαθητές μας να γράφουν το όνομά τους με πεζά ή με κεφαλαία γράμματα;

(περισσότερα…)

Εικαστικά που δίνουν έμφαση στη διαδικασία ή το αποτέλεσμα;

20200131 093556

Κάθε νηπιαγωγός ξέρει ότι τα εικαστικά αποτελούν ένα μεγάλο μέρος της προσχολικής εκπαίδευσης.  Είναι ένας εξαιρετικός τρόπος για τα παιδιά να γίνουν δημιουργικά, να καλλιεργήσουν τη φαντασία τους, και να αναπτύξουν τις λεπτές κινητικές τους δεξιότητες διασκεδάζοντας. Ωστόσο, είναι σημαντικό να είμαστε σίγουροι ότι οι μαθητές μας δημιουργούν το «σωστό» είδος τέχνης. Γιατί ναι, το είδος τέχνης που δημιουργούν οι μαθητές μας έχει σημασία.

Υπάρχουν δύο είδη τέχνης σε μια προσχολική αίθουσα, η τέχνη που δίνει έμφαση στη διαδικασία και η τέχνη που δίνει έμφαση στο αποτέλεσμα. Η διαφορά ανάμεσα στις δύο είναι ότι η πρώτη εστιάζει στη διαδικασία και βλέπει τα εικαστικά ως μια μορφή δημιουργικής έκφρασης, ενώ η δεύτερη εστιάζει περισσότερο στο αποτέλεσμα.

(περισσότερα…)

Πώς να φτιάξετε χιονονιφάδες με φίλτρα του καφέ!

IMG 20240124 090343

Μια από τις αγαπημένες κατασκευές του χειμώνα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για τη διακόσμηση της τάξης μας είναι οι χιονονιφάδες. Μπορούμε να φτιάξουμε μερικές πολύ εύκολα χρησιμοποιώντας ένα φίλτρο του καφέ και μαρκαδόρους ή υγρές νερομπογιές. Ακολουθούν δύο τρόποι για να τις φτιάξετε. Μπορείτε να επιλέξετε όποιον βολεύει εσάς.

(περισσότερα…)

Τι είναι το καθοδηγούμενο σχέδιο (directed drawing) και γιατί να το εφαρμόσω στην τάξη μου;

20211209 175747

Οι μαθητές προσχολικής ηλικίας πρέπει να ενθαρρύνονται καθημερινά να εμπλακούν σε δραστηριότητες διαδικαστικής τέχνης (process art), ελεύθερης ζωγραφικής, ζωγραφικής σε καβαλέτο, και αισθητηριακού παιχνιδιού. Όταν η αυτοπεποίθηση και οι δεξιότητες λεπτής κινητικότητας (λαβή μολυβιού, συντονισμός ματιού – χεριού) των μαθητών μας έχουν αυξηθεί αρκετά ώστε τα σχέδια τους να είναι αναγνωρίσιμα, τότε είναι η κατάλληλη στιγμή για να τους προσφέρουμε ένα μάθημα καθοδηγούμενου σχεδίου! Τα καθοδηγούμενα σχέδια αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της τάξης μου. Μου αρέσει να τα χρησιμοποιώ συχνά καθώς έχουν πολλά οφέλη για τα παιδιά. Αλλά τι είναι τα καθοδηγούμενα σχέδια; Είναι οδηγίες βήμα-βήμα για τη δημιουργία ενός σχεδίου κάποιου αντικειμένου με τη χρήση απλών σχημάτων και γραμμών. Αποτελούν ένα σπουδαίο εργαλείο για να μάθουν οι μαθητές μας να ακολουθούν οδηγίες και να αναπτύξουν τη λεπτή τους κινητικότητα! Ωστόσο, πρέπει να θυμόμαστε ότι τα καθοδηγούμενα σχέδια δεν αντικαθιστούν την τέχνη ανοιχτού τύπου. Πρέπει να αφήνουμε χρόνο στην τάξη μας και για ελεύθερη τέχνη μέσω της οποίας οι μαθητές μας θα δημιουργήσουν, θα εκφραστούν, και θα χρησιμοποιήσουν τη φαντασία τους, δίνοντας έμφαση στη διαδικασία και όχι στο αποτέλεσμα.

(περισσότερα…)

Βοηθώντας τα παιδιά προσχολικής ηλικίας να αναπτύξουν προ-γραφικές δεξιότητες

20210310 113748

Η γραφή είναι κάτι πολύ περισσότερο από το ακουμπάς ένα μολύβι στο χαρτί. Προϋποθέτει εξάσκηση των μυών του χεριού, αναγνώριση των διάφορων γραμμών και σχημάτων, αντιγραφή και αυτόνομη δημιουργία σχημάτων, κατανόηση του τι αναπαριστούν τα γράμματα και οι λέξεις, συντονισμό των κινήσεων ματιού και χεριού, και κατάκτηση της κίνησης του χεριού κατά μήκος του σώματος από τα αριστερά προς τα δεξιά. Και αυτό είναι μόνο η αρχή. (περισσότερα…)