Είναι το παιδί μου έτοιμο για το Νηπιαγωγείο; 6 πράγματα που πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς των προνηπίων

καλως ηρθατε

«Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί μου να προετοιμαστεί για το Νηπιαγωγείο;» Αυτή είναι μια συχνή ερώτηση των γονέων προς τους εκπαιδευτικούς όταν γράφουν το παιδί τους για πρώτη φορά στο Νηπιαγωγείο. Όταν τα παιδιά γίνονται 4 χρονών, δεν είναι πια μωρά, είναι τα «μεγάλα» παιδιά» που είναι έτοιμα να πάνε στο Νηπιαγωγείο.  Υπάρχουν τόσα πολλά πράγματα να μάθουν στο Νηπιαγωγείο – πώς να κάνεις καινούριους φίλους, πώς να λειτουργείς μέσα σε μια τάξη με άλλα παιδιά, πώς να κάθεσαι στα τραπεζάκια για φαγητό, πώς να βρίσκεις τη θέση σου στην παρεούλα, πώς να μπαίνεις στη σειρά για να βγεις από την τάξη, και η λίστα συνεχίζεται! Οι εκπαιδευτικοί προσχολικής αγωγής είναι ειδικοί στο να παίρνουν παιδιά με διαφορετικά επίπεδα ικανοτήτων και διαφορετικά υπόβαθρα και να τα φέρνουν όλα στην «ίδια σελίδα». Ωστόσο, τα παιδιά που ξεκινούν το Νηπιαγωγείο με γερές βάσεις θα προσαρμοστούν πολύ ευκολότερα.

(περισσότερα…)

Είσαι νέος εκπαιδευτικός; Μάθε 9 πράγματα που πρέπει να προσέξεις!

Καταγραφή5

Το να ξεκινάς την καριέρα σου ως εκπαιδευτικός μπορεί να είναι κάτι συναρπαστικό, γεμάτο ελπίδες, δυνατότητες, αλλά για να είμαστε ειλικρινείς, είναι και αρκετά αγχωτικό. Αν είστε καινούριοι στην προσχολική αγωγή ή στην εκπαίδευση γενικότερα, εδώ θα βρείτε μερικές συμβουλές που θα σας βοηθήσουν στο ξεκίνημά σας! Αυτές οι συμβουλές, όμως, είναι εξαιρετικές και για όλους τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς, γεμάτες με υπενθυμίσεις, νέες ιδέες, και μια δόση χιούμορ.

(περισσότερα…)

Η γωνιά του οικοδομικού υλικού στην τάξη του Νηπιαγωγείου

IMG 20230125 075918

Ας είμαστε ειλικρινείς, το αγαπημένο κέντρο μάθησης στην τάξη μας (κυρίως για τα αγόρια) είναι η γωνιά του οικοδομικού υλικού. Αν τους αφήσουμε, θα πηγαίνουν στη γωνιά αυτή κάθε μέρα, όλη μέρα. Αλλά για να είμαστε βέβαιοι ότι μαθαίνουν κιόλας κάθε μέρα, θα πρέπει να ενσωματώσουμε στη γωνιά μας υλικά που προωθούν την ανάγνωση, τη γραφή, τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες μέσω του παιχνιδιού. Ακολουθούν μερικές ιδέες.

(περισσότερα…)

Τι σημαίνει μάθηση με βάση το παιχνίδι σε μια τάξη προσχολικής αγωγής;

20200226 104702

Αρχικά θα πρέπει να ορίσουμε τι είναι η μάθηση με βάση το παιχνίδι. Οι περισσότεροι από εμάς θα έλεγαν ότι είναι η μάθηση μέσω του παιχνιδιού. Αλλά αν το δούμε πιο προσεκτικά και σκεφτούμε λίγο βαθύτερα, θα αρχίσουμε να αναρωτιόμαστε: Ποιες άραγε είναι οι δραστηριότητες που αποτελούν πραγματικά μάθηση που βασίζεται στο παιχνίδι; Και πώς η μάθηση με βάση το παιχνίδι σχετίζεται με την ευρύτερη έννοια του παιχνιδιού;
Για παράδειγμα, αν έχουμε μια τάξη γεμάτη με παιχνίδια, και τα παιδιά παίζουν με τα παιχνίδια όλη μέρα, χωρίς να υπάρχει κανένα άλλο είδος εμπλοκής – αυτό αποτελεί μάθηση με βάση το παιχνίδι; Λίγο δύσκολο να απαντηθεί, σωστά;
Νομίζω ότι αυτή η διαφοροποίηση μεταξύ παιχνιδιού και μάθησης με βάση το παιχνίδι είναι δύσκολη, γιατί εξακολουθεί να υπάρχει η προκατάληψη ότι το παιχνίδι αποτελεί μια ανακούφιση από την εργασία ή τη μάθηση και δεν είναι το μέσο με το οποίο τα παιδιά θα δουλέψουν ή θα μάθουν. Ως εκπαιδευτικοί προσχολικής αγωγής θέλουμε να είμαστε σίγουροι ότι τα παιδιά μας μαθαίνουν με τον καλύτερο τρόπο, τον τρόπο με τον οποίο είναι σχεδιασμένα για να μάθουν.

(περισσότερα…)

Τέχνη με έμφαση στη διαδικασία: Ζωγραφίζοντας χωρίς πινέλα

IMG 20221219 084513

Η ζωγραφική με τέμπερα στο καβαλέτο ή στο τραπέζι είναι μια δραστηριότητα που αρέσει σε όλα τα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Όταν τα παιδιά ζωγραφίζουν, χρησιμοποιούν τις αισθήσεις τους και παράλληλα ανοίγεται μπροστά τους ένας απέραντος κόσμος δημιουργικότητας. Σίγουρα η χρήση των πινέλων έχει πολλά πλεονεκτήματα, αλλά εμείς ως εκπαιδευτικοί προσχολικής ηλικίας μπορούμε να γίνουμε πιο δημιουργικοί ώστε να βοηθήσουμε τους μαθητές μας να πάνε την τέχνη τους ένα βήμα παραπέρα. Ας αφήσουμε, λοιπόν, τα πινέλα στην άκρη και ας προσκαλέσουμε τα παιδιά να ζωγραφίσουν χρησιμοποιώντας πιο ασυνήθιστα εργαλεία.

(περισσότερα…)

Διαχείριση των κέντρων μάθησης στο Νηπιαγωγείο: Ελεύθερη επιλογή ή κυκλική εναλλαγή;

20200116 091901

Μια από τις σκέψεις που μπορεί να έχουμε όταν φτιάχνουμε κέντρα μάθησης (γωνιές) στην τάξη μας είναι αν θα αφήνουμε τα παιδιά να επιλέγουν ελεύθερα το κέντρο μάθησης στο οποίο θα απασχοληθούν κατά τη διάρκεια των ελευθέρων δραστηριοτήτων ή αν θα τα κατευθύνουμε εμείς ώστε να εξασφαλίσουμε ότι θα περάσουν όλα από όλα τα κέντρα μάθησης (κυκλική εναλλαγή). (περισσότερα…)

Τι είναι τα τετράδια λεπτής κινητικότητας και πώς να τα εφαρμόσετε στην τάξη σας

20210618 185620

Είναι πολύ σημαντικό για τους μικρούς μας μαθητές να αναπτύξουν τις δεξιότητες λεπτής κινητικότητας και τις προ-γραφικές τους δεξιότητες ώστε να μπορούν αργότερα να γράψουν τα γράμματα και τους αριθμούς, να κρατήσουν το μολύβι, και να γίνουν επιτυχημένοι συγγραφείς και εικονογράφοι. Όπως ξέρουμε τα γράμματα και οι αριθμοί αποτελούνται από γραμμές και καμπύλες l, -, /, \, (, ), +, X, O. Έτσι, οι μαθητές μας χρειάζεται να είναι σε θέση να δημιουργήσουν αυτά τα είδη γραμμών, προτού ξεκινήσουν να γράφουν.
Στην τάξη μου χρησιμοποιώ τα τετράδια λεπτής κινητικότητας με στόχο να ενδυναμώσω, να αυξήσω και να αναπτύξω τις παραπάνω δεξιότητες των μαθητών μου με έναν τρόπο κατά τον οποίο τα παιδιά δουλεύουν με τα χέρια τους ενώ παράλληλα διασκεδάζουν.

(περισσότερα…)

Γιατί αλλάζω συχνά τη γωνιά δραματοποίησης;

IMG 20221110 122229

Είμαι από αυτούς τους εκπαιδευτικούς που τους αρέσει να αλλάζουν την τάξη τους συνέχεια. Ο λόγος που το κάνω αυτό είναι γιατί πιστεύω ότι η τάξη μου είναι ο συνεργάτης μου (ο δεύτερος εκπαιδευτικός των μαθητών μου). Επίσης, θεωρώ ότι τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα (και σε βαθύτερο επίπεδο) μέσω του παιχνιδιού παρά με την άμεση διδασκαλία. Όπως, λοιπόν, αλλάζω τα σχέδια μαθήματός μου, έτσι πρέπει να αλλάζουν και οι γωνιές της τάξης μου. Όταν φτιάχνουμε κάποιες γωνιές στην τάξη μας και δεν τις αλλάξουμε ποτέ ξανά στη διάρκεια της χρονιάς το παιχνίδι στις γωνιές δεν έχει τα ίδια μαθησιακά οφέλη για τα παιδιά. Πώς περιμένουμε τα παιδιά να εξερευνήσουν και να ανακαλύψουν νέες ιδέες και έννοιες όταν ο συνεργάτης μας (η τάξη) παραμένει η ίδια, χωρίς να εισάγουμε ποτέ κάτι νέο;

(περισσότερα…)

Οι βοηθοί στην τάξη του Νηπιαγωγείου

πινακας βοηθοί

Τα μικρά παιδιά μαθαίνουν πολλά όταν τους δίνονται σε καθημερινή βάση ευκαιρίες να είναι ανεξάρτητα και να βοηθούν. Αναθέτοντας δουλειές στους μαθητές μας τους βοηθάμε να μάθουν να δουλεύουν ομαδικά και να είναι υπεύθυνοι για την τάξη τους. Η ανάληψη αρμοδιοτήτων είναι μια σημαντική δεξιότητα που πρέπει να αποκτήσουν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Επιπλέον, όταν αναθέτουμε δουλειές στους μαθητές μας, τους δίνουμε το μήνυμα ότι ανήκουν στην κοινότητα της τάξης μας. Οι βοηθοί της τάξης αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι για την ανάπτυξη του αισθήματος του ανήκειν μέσα στην τάξη του Νηπιαγωγείου. Υπάρχει μια δουλειά μέσα στην τάξη τους για την οποία είναι υπεύθυνοι – μόνο αυτοί! Η δουλειά τους είναι σημαντική για ολόκληρη την τάξη και μετράει.

(περισσότερα…)