ΠΑΙΔΕΙΑ
Παιδεία είναι η συστηματική παροχή γνώσεων, η διαδικασία αγωγής που στοχεύει στην άνοδο του πνευματικού επιπέδου του ατόμου. Η λ. παιδεία στην αρχαία ελληνική σήμαινε ό,τι η σημερινή λ. κουλτούρα, δηλ. τη γενικότερη πνευματική και ψυχική καλλιέργεια του ανθρώπου και μαζί τον πολιτισμό.
Η καλλιέργεια των σωματικών, των ψυχικών και των νοητικών δυνάμεων των νέων μέσα από ένα γενικό και προκαθορισμένο από κάθε χώρα σύστημα αποτελεί το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Η λ. εκπαίδευση αναφέρεται κυρίως στην παιδεία που παρέχει το σχολικό σύστημα (προσχολική, πρωτοβάθμια κ.ο.κ.) στο ίδιο το σύστημα και τους λειτουργούς του. Ωστόσο το σχολείο και η εκπαίδευση γενικότερα αποβλέπουν όχι μόνο στην παροχή γνώσεων και στην καλλιέργεια της νόησης των μαθητών αλλά και στη μόρφωση, τη διαμόρφωση της προσωπικότητάς, στη διάπλαση του χαρακτήρα τους και στην εν γένει διαπαιδαγώγησή τους.
Αγωγή είναι η ανάπτυξη του ψυχικού κόσμου του μαθητή, του ήθους, των μορφών συμπεριφοράς του και γενικότερα η ανάπτυξη και άσκηση όλων των πλευρών της προσωπικότητάς του που δεν έχουν σχέση με τη γνώση.
Η ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
1. Παρέχει γνώσεις, καλλιεργεί τις νοητικές δυνατότητες, οξύνει την κρίση, διευρύνει τους πνευματικούς ορίζοντες του ατόμου, έτσι ώστε να αποκτά μια σφαιρική και ολοκληρωμένη εικόνα για τον κόσμο, χωρίς να παρασύρεται από δογματισμούς και προκαταλήψεις.
2. Επιτρέπει στο άτομο ν’ αποκτήσει αυτογνωσία, συνειδητοποιώντας τις έμφυτες κλίσεις και τις δεξιότητες του.
3. Καθιστά τον άνθρωπο ικανό να εκτιμά και να βιώνει το ωραίο, εξευγενίζει τον ψυχικό του κόσμο και καλλιεργεί τα αισθητικά του κριτήρια, προφυλάσσοντάς τον από την τυποποίηση και τα σύγχρονα υλιστικά και καταναλωτικά πρότυπα.
4. Συμβάλλει στην ηθική διάπλαση του ανθρώπου, με την προβολή υψηλών ηθικών προτύπων και αξιών που οδηγούν στη διαμόρφωση ηθικής συνείδησης.
5. Ασκεί τους νέους στην απόκτηση κοινωνικών αρετών (συλλογικότητα, υπευθυνότητα, αλληλεγγύη κ.ά.) και τους προετοιμάζει για την ομαλή προσαρμογή και ένταξή τους στο κοινωνικό σύνολο.
6. Διαμορφώνει ενεργούς, ελεύθερους, δημοκρατικούς και υπεύθυνους πολίτες, που χρησιμοποιούν το διάλογο για την επίλυση των προβλημάτων, χωρίς φανατισμό και μισαλλοδοξία.
7. Συντελεί στη διατήρηση της εθνικής ταυτότητας, φέρνοντας τους νέους σε επαφή τόσο με τον πολιτισμό της χώρας τους (παράδοση, μνημεία, τέχνη κ.ά.) όσο και με τον πολιτισμό άλλων χωρών.
8. Προετοιμάζει τους νέους για τη μελλοντική επαγγελματική τους αποκατάσταση μέσω τόσο του επαγγελματικού προσανατολισμού, όσο και της απαραίτητης τεχνογνωσίας που παρέχεται στα επαγγελματικά λύκεια.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
• Αδυναμία της εκπαίδευσης να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις της σύγχρονης εποχής (αναντιστοιχία με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας)
• Μηχανική αποστήθιση γνώσεων και ανάπτυξη του ανταγωνισμού και της βαθμοθηρίας
• Ανεπαρκής υλικοτεχνική υποδομή ( έλλειψη βιβλιοθηκών)
• Ελλιπής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών
• Αδρανοποίηση της κριτικής ικανότητας των μαθητών
• Μετατροπή του λυκείου σε εξεταστικό κέντρο
• Απουσία μακροπρόθεσμου σχεδιασμού και επαγγελματικού προσανατολισμού (υποτίμηση τεχνικών επαγγελμάτων – αύξηση άνεργων πτυχιούχων)
ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΛΥΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ
• Εισαγωγή των νέων τεχνολογιών στο σχολείο
• Αλλαγή του ρόλου του εκπαιδευτικού ( από μεταδότης γνώσεων να μετατραπεί σε συντονιστή της μαθησιακής διαδικασίας)
• Προώθηση της συμμετοχής, της αυτενέργειας και της ανάληψης πρωτοβουλιών από την πλευρά των μαθητών
• Έμφαση στη βιωματική μάθηση και στην απόκτηση δεξιοτήτων για την αποκωδικοποίηση και την αξιολόγηση των πληροφοριών και όχι τη στείρα απομνημόνευση
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗ
Απαιτείται:
• Ατομική ενεργοποίηση και θέληση για αυτοβελτίωση και πρόοδο
• Διαρκής ανανέωση των γνώσεων και των επαγγελματικών δεξιοτήτων λόγω των ραγδαίων επιστημονικών και τεχνολογικών εξελίξεων
• Παρακολούθηση επιμορφωτικών σεμιναρίων και διαρκής μετεκπαίδευση πάνω στο γνωστικό αντικείμενο κάθε ατόμου
• Συμμετοχή σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια
• Ενημέρωση μέσω του διαδικτύου
Αφήστε μια απάντηση
Για να σχολιάσετε πρέπει να συνδεθείτε.