Τα παλιά μέσα στα …νέα!

Τα παλιά μέσα … στα νέα! Θέμα 2

Ο καθηγητής στην τάξη:

– Χιπόπουλε, στον πίνακα.

Ο μαθητής στον διπλανό του σιγανά:

– Δεύτε τελευταίον ασπασμόν! Μάλιστα, κύριε.

-Εγέρθητι, λοιπόν, τέκνον μου. Ήγγικεν η ώρα για σένα. Σε ποιο κεφάλαιο βρισκόμαστε;

-Ε, ε,μ,μ

-Α! Τόσο καλά δηλαδή ! Διάβασες παιδί μου, ναι ή ου;

-Ναι, ναι ,πώς.

-Καλά αυτό θα το δούμε. Κοντός ψαλμός αλληλούια. Λοιπόν τι έγινε στις 25 Μαρτίου 1821;

-Οι Έλληνες , κύριε…..

-Ναι…..

-Οι Έλληνες λέω … κύριε,….

-Κύριε των δυνάμεων και Κύριε ελέησον. Προχώρα…

-Μάλιστα. Είπαν το μεγάλο όχι στη χούντα που ήθελε να κατακτήσει την Ελλάδα, την οποία όμως ήθελαν και οι Τούρκοι και για αυτό ρώτησαν τους Γερμανούς “να την πάρουμε καλύτερα εμείς” και αυτοί ούτε που τους απάντησαν, ”δος τόπον εις την οργήν” είπαν και τότε και οι Ιταλοί φώναξαν “Ε! Είμαστε κι εμείς εδώ”, αλλά ο Ναπολέοντας είπε” Θεός φυλάξει με τους μακαρονάδες”και τότε… τότε λέω η Μπουμπουλίνα φώναξε στον δικτάτορα Παπαδόπουλο “ ίτε παίδες Ελλήνων” κι αυτός της απάντησε “κι εσύ τέκνον Βρούτε;”…και…

-Σταμάτα Χιπόπουλε, σου κρούω τον κώδωνα του κινδύνου!

-Έχω κεκτημένη ταχύτητα κύριε, και…

-Κερί και λιβάνι. Νίπτω τας χείρας μου με σένα! Ελλάς το μεγαλείον σου! Έξω, έξω είπα! ,φώναζε έξαλλος ο καθηγητής. Ήμαρτον!!!!

-Τι γελάτε και σεις βρε, ο αναμάρτητος πρώτος τον λίθον βαλέτω,είπε προς τους συμμαθητές του ο Χιπόπουλος, γιατί εκείνοι είχαν λυθεί στα γέλια, και βγήκε έξω.

Ένα επεισόδιο, σε κάποια τάξη, σε κάποιο σχολείο. (Σας θυμίζει άραγε κάτι;) Ο μαθητής το σίγουρο είναι πως έχει κάνει την ιστορία …αχταρμά! Ωστόσο στο λόγο του μέσα χρησιμοποίησε πολλές εκφράσεις απ’ τα παλιά. Μπορείτε να τις επισημάνετε;

.

Τα παλιά μέσα … στα νέα! Θέμα 1

Δύο μαθητές συζητούν:

Α μαθητής: Και με τα αρχαία πώς τα πας; Τα καταλαβαίνεις, σου αρέσουν;

Β μαθητής: Τρελός είσαι; Ύπαγε οπίσω μου… Για μένα είναι άλλ’ αντ΄ άλλων. Άκρα του τάφου σιωπή, σου λέω.

Κάθε φορά τα νεύρα μου βρίσκονται υπό διάλυσιν, τρικυμία εν κρανίω, παιδάκι μου. Δεν καταλαβαίνω τίποτα. Εσύ;

Α μαθητής: Βίοι παράλληλοι! Κι ο βίος μου αβίωτος στο σπίτι. Τουλάχιστον έχουμε το γνώθι σαυτόν!

Οι δυο αυτοί μαθητές (που θα μπορούσαν να είναι συμμαθητές σας) μιλώντας για τα Αρχαία Ελληνικά (μάθημα που διδάσκεστε κι εσείς) εκφράζουν με έντονο κι απόλυτο τρόπο τη δυσκολία τους με αυτό το μάθημα κι επιπλέον ότι δεν ξέρουν τίποτε από αυτό! Όμως, αν παρατηρήσουμε

καλύτερα τις φράσεις και τα λόγια που χρησιμοποιούν, καταλαβαίνουμε πως ασυνείδητα μιλούν με αρχαίες και λόγιες εκφράσεις! (Άραγε μπορείτε να τις βρείτε εσείς;)

Το παρελθόν μέσα στο …παρόν λοιπόν. Κι αυτό είναι μεγάλη αλήθεια, γιατί η γλώσσα μας είναι μία και αδιαίρετη, από αρχαιοτάτων χρόνων έως σήμερα. Μάλιστα αυτή είναι η δυναμική της, η γοητεία της κι ο πλούτος της!

Αλλά αρκετά διαβάσατε. Δουλειά τώρα. Η σελίδα πρέπει να ολοκληρωθεί με τη δική σας βοήθεια. Αφού βρείτε τις εκφράσεις μέσα από το διάλογο, ψάξτε και μεταφέρετε εδώ τη σημασία τους. Κι όπως πάντα … μην ξεχνάτε το όνομά σας.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων