Η Ε’ Διαβάζει … “Η τελευταία μαύρη γάτα” του Ευγένιου Τριβιζά.

Σε ένα μακρινό νησί τα μέλη μιας μυστικής αδελφότητας προληπτικών πιστεύουν ότι οι μαύρες γάτες φέρνουν γρουσουζιά και αποφασίζουν να τις εξολοθρεύσουν με δηλητήρια, παγίδες και χίλιους δύο απάνθρωπους τρόπους. Σε λίγο έχουν σχεδόν επιτύχει τον σκοπό τους. Μόνο μια μαύρη γάτα έχει απομείνει ζωντανή. Τα μέλη της αδελφότητας είναι αποφασισμένα να τη βρουν και να την εξοντώσουν. Αλλά και η γάτα είναι αποφασισμένη να επιζήσει. Αυτή είναι η ιστορία ενός ανελέητου διωγμού, ενός απελπισμένου έρωτα, μιας πικρής προδοσίας – αυτή είναι η ιστορία της τελευταίας μαύρης γάτας. “Η τελευταία μαύρη γάτα”: ένα μυθιστόρημα από τον “ποιητή παραμυθιών” Ευγένιο Τριβιζά, που κερδίζει από την πρώτη σελίδα και κρατά αδιάπτωτο το ενδιαφέρον του αναγνώστη, μια συναρπαστική περιπέτεια που συνδυάζει τον λυρισμό με το χιούμορ, τη συγκίνηση με το μυστήριο, την απόγνωση με την ελπίδα, ένα δριμύ “κατηγορώ” κατά του ρατσισμού, της ξενοφοβίας και της δεισιδαιμονίας.

 

Ευγένιος Τριβιζάς

Ο Ευγένιος Τριβιζάς είναι δικηγόρος, πτυχιούχος της Νομικής και των Πολιτικών και Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών, κάτοχος πτυχίου Master of Laws (University College London) και διδάκτωρ Νομικής του Πανεπιστημίου του Λονδίνου (London School of Economics and Political Science). Επίσης Senior Research Fellow του Πανεπιστημίου Λονδίνου. Διδάσκει Εγκληματολογία και Συγκριτικό Ποινικό Δίκαιο στο Πανεπιστήμιο του Reading και διευθύνει το Τμήμα Εγκληματολογικών Μελετών του ίδιου Πανεπιστημίου (Director of Criminal Justice Studies). Έχει διδάξει επίσης στο Bramshill Police College, τo Central London Polytechnic και το London School of Economics. Από το 1993-1998 ήταν επισκέπτης καθηγητής Εγκληματολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Με τη λογοτεχνία ο Ευγένιος Τριβιζάς έχει ασχοληθεί από τα παιδικά του χρόνια. Έχει γράψει πάνω από 100 βιβλία για παιδιά, ένα βιβλίο για ενήλικες (Ο Ερωτευμένος Πυροσβέστης) και πάνω από 20 θεατρικά έργα, καθώς και λιμπρέτα για όπερες.

Τα θεατρικά του έργα “Το όνειρο του σκιάχτρου” παίχτηκε το 1992 στο θέατρο του Βρετανικού Μουσείου της Αγγλίας στα πλαίσια του European Arts Festival. Τον ίδιο χρόνο το έργο του Χίλιες και Μία Γάτες σε μετάφραση του Z. Rudrinski βραβεύτηκε με το Α΄ Βραβείο στον παγκόσμιο διαγωνισμό θεατρικού έργου που οργάνωσε το Πολωνικό Κέντρο Τέχνης για τη Νεότητα. Το 1993 το βιβλίο του Τα Τρία Μικρά Λυκάκια έφτασε στη δεύτερη θέση των αμερικάνικων παιδικών best sellers (Picture Books). Βιβλία του Ευγένιου Τριβιζά έχουν μεταδοθεί από το BBC, έχουν περιληφθεί στα αναγνωστικά ελληνικών και αμερικανικών σχολείων και έχουν μεταφραστεί στα αγγλικά, γερμανικά, ισπανικά, ολλανδικά, σουηδικά, ιαπωνικά και πολλές άλλες γλώσσες.

Στην Αμερική η βιβλιοθήκη του Πανεπιστημίου της Μινεσότα της Μινεάπολης (Ε.Μ. Αndersen Library) αποφάσισε να συγκεντρώσει το σύνολο των λογοτεχνικών βιβλίων του Ευγένιου Τριβιζά, μελέτες για το έργο του, χειρόγραφα και άλλο υλικό σε μια ειδική ερευνητική συλλογή. Η έκθεση των πρώτων αποκτημάτων της συλλογής έγινε στο Πανεπιστήμιο της Μινεσότα το Μάιο του 2000, όπου ο Ευγένιος Τριβιζάς ο ίδιος ήταν παρών.

Διαβάζουμε …

Άλκη Ζέη – Ένα παιδί από το πουθενά

Τον λένε Ίκαρο Λαμπρίδη, είναι δέκα χρονών και μένει στο Παγκράτι με τη θεία του Ελένη Ιοκάστη Καποδίστρια. Θα ’θελε να είχε πατέρα τον Τζο Νέσμπο, που όλοι λένε ότι του μοιάζει. Ζηλεύει που η θεία αποκαλεί αγόρι της τον παπαγάλο. Φίλοι του είναι μεγαλύτεροι σε ηλικία, ένας άστεγος και ο γυμναστής του. Δεν καταλαβαίνει γιατί οι συμμαθητές του τον κοροϊδεύουν. Και κυρίως δεν καταλαβαίνει γιατί οι γονείς των συμμαθητών του δεν αφήνουν τα προσφυγόπουλα να μπουν στην αυλή του σχολείου. Η θεία όμως…

H Άλκη Ζέη γράφει μια ιστορία για τα παιδιά και τα προβλήματά τους σήμερα.

 

 

 

 

 

 

 

Η Άλκη Ζέη γεννήθηκε στην Αθήνα και πέρασε τα πρώτα παιδικά της χρόνια στη Σάμο, απ’ όπου καταγόταν η μητέρα της.  Όταν άρχισε το σχολείο, η οικογένειά της εγκαταστάθηκε στο Μαρούσι και στη συνέχεια στην Αθήνα.

Σπούδασε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών και στο Κινηματογραφικό Ινστιτούτο της Μόσχας.

Η σχέση της με το γράψιμο ξεκίνησε από τα γυμνασιακά της χρόνια, γράφοντας έργα για το κουκλοθέατρο, διηγήματα και νουβέλες, που δημοσιεύονταν σε διάφορα λογοτεχνικά περιοδικά. Παράλληλα με το γράψιμο, αγωνίστηκε ενεργά για την ελευθερία, την κοινωνική δικαιοσύνη και τη δημοκρατία, συμμετέχοντας στο αριστερό κίνημα από τα χρόνια της γερμανικής κατοχής στην Ελλάδα.  Η συμμετοχή της σ’ αυτό τον αγώνα καθόρισε την προσωπική ζωή της.  Από το 1952 μέχρι το 1964 έζησαν μαζί με τον άντρα της, το θεατρικό συγγραφέα Γιώργο Σεβαστίκογλου, σαν πολιτικοί πρόσφυγες στη Σοβιετική Ένωση, αρχικά στην Τασκένδη και ύστερα στη Μόσχα, όπου γεννήθηκαν και τα δυο παιδιά τους.  Επέστρεψαν στην Ελλάδα το ’64 για να ξαναφύγουν το ’67 στο Παρίσι, όπου παρέμειναν μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ’70 λόγω της δικτατορίας.

Ο καθαρός τρόπος γραφής της, η γλωσσική αρτιότητα, η κριτική στάση απέναντι σε πρόσωπα και καταστάσεις, το χιούμορ και η διεισδυτική ματιά στα γεγονότα, είναι τα χαρακτηριστικά των έργων της Άλκης Ζέη που το έχουν κάνει να αγαπηθεί από το ελληνικό και το ξένο αναγνωστικό κοινό.  Η αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα , Το καπλάνι της βιτρίνας και Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου, συμπεριλαμβάνονται στα διαχρονικά ευπώλητα βιβλία (μπεστ σέλλερ) της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας.

Εκτός από την Αρραβωνιαστικιά του Αχιλλέα, τα βιβλία της απευθύνονται κυρίως στα παιδιά και τους εφήβους, πάντα όμως διαβάζονται με μεγάλη ευχαρίστηση και από τους ενήλικες.  Εμπνέονται από προσωπικές της εμπειρίες υφαίνοντας την υπόθεσή τους παράλληλα με ιστορικά γεγονότα.  Τα θέματα που πραγματεύονται είναι καθημερινά και πανανθρώπινα.

Το Καπλάνι της βιτρίνας, το πρώτο της μυθιστόρημα, υπήρξε έργο – σταθμός για την ελληνική παιδική λογοτεχνία και θεωρείται πλέον ένα κλασικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας για παιδιά, με συνεχείς επανεκδόσεις από το 1963 που πρωτοκυκλοφόρησε στην Ελλάδα και πολλές μεταφράσεις και διακρίσεις στο εξωτερικό.  Η Άλκη Ζέη αποτελεί πρέσβειρα της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας στο εξωτερικό, καθώς το σύνολο του έργου της είναι μεταφρασμένο και κυκλοφορεί σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο.    Η ίδια έχει επίσης μεταφράσει από τα γαλλικά, τα ιταλικά και τα ρωσικά αρκετά βιβλία, ανάμεσα στα οποία έργα των Τζιάννι Ροντάρι και Βέρα Πανόβα.

Διαβάζω = Βελτιώνομαι

Πώς το διάβασμα βιβλίων βελτιώνει την ποιότητα της ζωής μας

Διαβάζοντας το άρθρο της Josie Billington, λέκτορα και αναπληρώτριας διευθύντριας στο Κέντρο Έρευνας για την Ανάγνωση στο Πανεπιστήμιο του Liverpool, επιβεβαιώνονται οι απόψεις για την ευεργετική δράση του διαβάσματος βιβλίων στον ελεύθερό μας χρόνο.

Στις έρευνες του Πανεπιστημίου, συμμετείχαν άνθρωποι που διαβάζουν τακτικά ή διάβαζαν κάποτε και έχουν χάσει αυτή τους τη συνήθεια λόγω της καθημερινότητάς τους. Η συνήθης αιτία απομάκρυνσης από το διάβασμα είναι η έλλειψη χρόνου. Και φυσικά συμμετείχαν και άνθρωποι που δε διαβάζουν καθόλου.

Τα αποτελέσματα των ερευνών λοιπόν είναι εντυπωσιακά:

-Οι αναγνώστες των 20 λεπτών (μόνο) κάθε εβδομάδα είναι περισσότερο ικανοποιημένοι από τη ζωή τους από αυτούς που δε διαβάζουν καθόλου.

-Οι μη αναγνώστες έχουν 28% περισσότερες πιθανότητες να παρουσιάσουν συμπτώματα κατάθλιψης από όσους διαβάζουν για την ευχαρίστησή τους.

-Ένας στους πέντε αναγνώστες είπε ότι το διάβασμα βοηθάει να αισθάνονται λιγότερο μόνοι.

-Το διάβασμα βοηθάει τον αναγνώστη να ξαναθυμάται ή να ανακαλύπτει νέες πτυχές του εαυτού του, νέα συναισθήματα κι εμπειρίες ή ακόμα να αναπροσδιορίζει τη θέση του στον κόσμο και τους στόχους του στη ζωή.

-Ο αναγνώστης χαλαρώνει με το διάβασμα περισσότερο από όσο με την τηλεόραση ή τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αυτό γιατί η διαδικασία που διεξάγεται στον εγκέφαλο σε αντίθεση με τα δύο τελευταία, είναι συνδυαστική και μεταφέρει τον αναγνώστη σε έναν άλλο κόσμο που τον κάνει να ξεχνάει την δική του καθημερινότητα όσο στρεσογόνα κι αν αυτή είναι.

-Ο αναγνώστης έχει μεγαλύτερη αποφασιστικότητα και αντιμετωπίζει με περισσότερη ευχέρεια τις δυσκολίες της ζωής.

-Ο αναγνώστης έχει μεγαλύτερη αυτοεκτίμηση και αυτοί που ξαναέβαλαν το διάβασμα στη ζωή του μετά από μεγάλο χρονικό διάστημα, ένιωσαν υπερήφανοι με το επίτευγμά τους αυτό.

Συπερασματικά λοιπόν, οι αναγνώστες αισθάνονται πιο κοντά στους φίλους τους, είναι κοινωνικοί και συναισθάνονται. Έχουν πλουσιότερο υλικό συζήτησης, μεγαλύτερη ικανότητα να συνειδητοποιούν τις καταστάσεις που συμβαίνουν γύρω τους. Με το διάβασμα ενισχύεται ο σεβασμός και η ανοχή στις απόψεις των άλλων και τελικά οδηγεί τους ανθρώπους να κάνουν ισχυρότερους διαπροσωπικούς δεσμούς.

Για τους αναγνώστες βιβλίων τον ελεύθερο τους χρόνο, είναι 37% πιθανότερο να απολαμβάνουν μεγαλύτερη ευχαρίστηση από την κοινωνική ζωή τους.

Πηγή : www.artigo.gr

Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος 2019

Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος

Οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα

Η ανθρωπότητα έχει φθάσει σε μια φάση της εξέλιξής της κατά την οποία μέσω της ταχείας ανάπτυξης της επιστήμης και της τεχνολογίας, έχει αποκτήσει τη δύναμη να μεταμορφώνει το περιβάλλον με αμέτρητους τρόπους και σε μια άνευ προηγουμένου κλίμακα.
Τα Ηνωμένα Έθνη, αναγνωρίζοντας ότι η προστασία και η βελτίωση του ανθρώπινου περιβάλλοντος αποτελεί μείζον ζήτημα, το οποίο επηρεάζει την ευημερία των λαών και την οικονομική ανάπτυξη σε ολόκληρο τον κόσμο, όρισε την 5η Ιουνίου ως Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος. Από τότε που ξεκίνησε το 1974, έχει γίνει μια παγκόσμια πλατφόρμα δημόσιας εμβέλειας που γιορτάζεται σε περισσότερες από 100 χώρες.
Όπως αναφέρει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, 23% όλων των θανάτων παγκοσμίως, προκαλούνται από αιτίες που σχετίζονται με το περιβάλλον. Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 12,6 εκατ. θανάτους τον χρόνο. Από αυτούς, 3,8 εκατ. καταγράφονται στη νοτιανατολική Ασία, 3,5 εκατ. στην περιοχή του δυτικού Ειρηνικού, 2,2 εκατ. στην Αφρική, 1,4 εκατ. στην Ευρώπη, 854 χιλιάδες στην ανατολική Μεσόγειο και 847 χιλιάδες σε Βόρεια και Νότια Αμερική.
Οι φτωχοί, τα παιδιά κάτω των 5 ετών (1,7 εκατ. θάνατοι ετησίως) και οι ενήλικες με ηλικία μεταξύ 50- 75 ετών (4,9 εκατ. θάνατοι ετησίως) επηρεάζονται περισσότερο από το περιβάλλον.
Καταπολέμηση της ρύπανσης του αέρα
Κάθε Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος οργανώνεται γύρω από ένα κεντρικό θέμα που εστιάζει την προσοχή σε ένα ιδιαίτερα πιεστικό περιβαλλοντικό πρόβλημα. Το θέμα για το 2019, «Καταπολέμηση της ρύπανσης του αέρα» είναι μια έκκληση για δράση για την καταπολέμηση αυτής της παγκόσμιας κρίσης.
Ο ΟΗΕ επισημαίνει ότι καλούνται όλοι να εξετάσουν πώς μπορούν να αλλάξουν την καθημερινότητά τους για να μειωθεί η ποσότητα της παραγόμενης ατμοσφαιρικής ρύπανσης, οπότε θα μειωθεί και η συμβολή της στην υπερθέρμανση του πλανήτη και στις επιπτώσεις στην υγεία των ανθρώπων.
Σημειώνεται ότι η παγκόσμια ατμοσφαιρική ρύπανση αυξήθηκε κατά 8% από το 2008 μέχρι το 2013.
Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, κάθε χρόνο, 7 εκατ. άτομα πεθαίνουν πρόωρα από τη μόλυνση του αέρα. Από τους θανάτους αυτούς, 21% οφείλονται σε πνευμονία, 20% σε εγκεφαλικά, 34% σε ισχαιμικά και παθήσεις της καρδιάς, 19% σε χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια και 7% σε καρκίνο των πνευμόνων.
Τι προκαλεί τη ρύπανση του αέρα;
Η κατανόηση των διαφόρων τύπων ρύπανσης και του τρόπου με τον οποίο επηρεάζουν την υγεία και το περιβάλλον, βοηθάει προκειμένου να γίνουν τα κατάλληλα βήματα προκειμένου να βελτιωθεί ο αέρας. Συχνά δεν φαίνεται, αλλά η ατμοσφαιρική ρύπανση είναι παντού και εννέα στους 10 ανθρώπους παγκοσμίως εκτίθενται σε ατμοσφαιρικούς ρύπους που υπερβαίνουν τα ασφαλή επίπεδα που ορίζει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας.
Νοικοκυριά
Η κύρια πηγή ρύπανσης της ατμόσφαιρας των νοικοκυριών είναι η εσωτερική καύση ορυκτών καυσίμων, ξύλου και άλλων καυσίμων με βάση τη βιομάζα για τη μαγειρική, τη θέρμανση και τον φωτισμό των σπιτιών. Περίπου 3,8 εκατ. πρόωροι θάνατοι προκαλούνται από την ατμοσφαιρική ρύπανση σε εσωτερικούς χώρους κάθε χρόνο, η συντριπτική τους πλειονότητα στον αναπτυσσόμενο κόσμο. Από αυτή την αιτία πλήττονται περισσότερο γυναίκες και παιδιά.
Βιομηχανία
Σε πολλές χώρες, η παραγωγή ενέργειας αποτελεί την κύρια πηγή ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Οι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα αποτελούν μείζονα παράγοντα, ενώ οι γεννήτριες ντίζελ προκαλούν αυξανόμενη ανησυχία σε περιοχές εκτός δικτύου.
Μεταφορές
Ο συνολικός τομέας των μεταφορών αντιπροσωπεύει σχεδόν το ένα τέταρτο των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που σχετίζονται με την ενέργεια και το ποσοστό αυτό αυξάνεται. Οι εκπομπές από τις μεταφορές έχουν συνδεθεί με σχεδόν 400.000 πρόωρους θανάτους.
Γεωργία
Υπάρχουν δύο σημαντικές πηγές ρύπανσης της ατμόσφαιρας από τη γεωργία: τα ζώα που παράγουν μεθάνιο και αμμωνία και η καύση γεωργικών αποβλήτων. Περίπου 24% όλων των αερίων θερμοκηπίου που εκπέμπονται παγκοσμίως προέρχονται από τη γεωργία, τη δασοκομία και άλλες χρήσεις γης.
Απόβλητα
Η ανοικτή καύση απορριμμάτων και τα οργανικά απόβλητα σε χώρους υγειονομικής ταφής αποβάλλουν στην ατμόσφαιρα επιβλαβείς διοξίνες, φουράνια, μεθάνιο και μαύρο άνθρακα. Σε παγκόσμιο επίπεδο, εκτιμάται ότι 40% των αποβλήτων καίγεται σε ανοικτούς χώρους.
Άλλες πηγές
Δεν προέρχεται όλη η ατμοσφαιρική ρύπανση από ανθρώπινες δραστηριότητες. Οι ηφαιστειακές εκρήξεις, οι καταιγίδες σκόνης και άλλες φυσικές διεργασίες προκαλούν επίσης προβλήματα.
Σημειώνεται ότι 91% των κατοίκων των πόλεων δεν αναπνέουν ασφαλή αέρα. Σύμφωνα μάλιστα με το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF), οι αστικές περιοχές έχουν διπλασιαστεί σε μέγεθος από το 1992, ενώ 75% των παγκόσμιων πόρων γλυκού νερού χρησιμοποιείται για την καλλιέργεια τροφίμων. Η ίδια πηγή σημειώνει ότι τριπλάσιος αριθμός ανθρώπων πεθαίνουν από τη μόλυνση απ’ ό,τι από το AIDS τη φυματίωση και την ελονοσία, μαζί.
Την ίδια ώρα, το περιβάλλον ωθείται πέρα από τα όριά του με την πλαστική ρύπανση, που έχει δεκαπλασιαστεί από το 1980. Υπολογίζεται ότι κάθε χρόνο περισσότεροι από 8 εκατ. τόνοι πλαστικού καταλήγουν στους ωκεανούς, ενώ περισσότερο από 90% των πλαστικών που χρησιμοποιούνται δεν ανακυκλώνονται.
Σύμφωνα με το Παγκόσμιο οικονομικό Φόρουμ, κάθε εβδομάδα οι ΗΠΑ πετούν αρκετά πλαστικά μπουκάλια νερού για να περικυκλωθεί ο πλανήτης πέντε φορές. Και αυτά αποτελούν ένα μόνο είδος αποβλήτου, από μόνον το 5% του παγκόσμιου πληθυσμού.

Πηγή : cnn.gr

Η γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου (1919-2019)

Η γενοκτονία των Ελλήνων του Πόντου αναφέρεται σε σφαγές και εκτοπισμούς εναντίον Ελληνικών πληθυσμών στην περιοχή του Πόντου που πραγματοποιήθηκαν από το κίνημα των Νεότουρκων κατά την περίοδο 1914-1923. Οι μέθοδοι που χρησιμοποιήθηκαν ήταν η εκτόπιση, η εξάντληση στις κακουχίες, τα βασανιστήρια, η πείνα και η δίψα, και πορείες θανάτου στην έρημο. Αν και στις επίσημες εκδηλώσεις μνήμης γίνεται λόγος για 353.000 θύματα, υπολογίζεται ότι εξαιτίας των διωγμών έχασαν τη ζωή τους περίπου 100 ως 150 χιλιάδες άτομα. Οι επιζώντες κατέφυγαν στον Άνω Πόντο (στην ΕΣΣΔ) και μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή το 1922, στην Ελλάδα.

Η διεθνής βιβλιογραφία και τα κρατικά αρχεία πολλών χωρών εμπεριέχουν πλήθος μαρτυριών για τη γενοκτονία που διαπράχθηκε κατά των Ποντίων κατοίκων της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Η γενοκτονία πραγματοποιήθηκε παράλληλα με γενοκτονίες εις βάρος και άλλων πληθυσμών, δηλαδή των Αρμενίων και των Ασσυρίων, με αποτέλεσμα ορισμένοι ερευνητές να θεωρήσουν τις επιμέρους διώξεις ως τμήματα μιας ενιαίας γενοκτονικής πολιτικής εις βάρος των Ελλήνων ή, γενικότερα, των Χριστιανών της Μικράς Ασίας.

Η Βουλή των Ελλήνων αναγνώρισε τη γενοκτονία το 1994, και ψήφισε την ανακήρυξη της 19ης Μαϊου ως «Ημέρα Μνήμης για τη Γενοκτονία των Ελλήνων στο Μικρασιατικό Πόντο». Το 1998 η Βουλή ψήφισε ομόφωνα την ανακήρυξη της 14ης Σεπτεμβρίου ως «ημέρα εθνικής μνήμης της Γενοκτονίας των Ελλήνων της Μικράς Ασίας από το Τουρκικό Κράτος». Πέρα από το ελληνικό κράτος, ο διωγμός των Ποντίων αναγνωρίζεται επισήμως ως γενοκτονία από την Κύπρο, την Αρμενία, την Σουηδία, ορισμένες ομοσπονδιακές δημοκρατίες της Ρωσίας οκτώ πολιτείες των ΗΠΑ, τη βουλή της πολιτείας της Νότιας Αυστραλίας, την Αυστρία, την Ολλανδία, και από τη Διεθνή Ένωση Μελετητών Γενοκτονιών.

 

Πηγή : Βικιπαίδεια

Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου


Η 23η Απριλίου έχει καθιερωθεί διεθνώς από την UNESCO ως Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου, αφιερωμένη σε δύο μεγάλους δημιουργούς της παγκόσμιας λογοτεχνίας που «έφυγαν» την ίδια ημέρα (23 Απριλίου 1616) από τη ζωή, τους Ουίλιαμ Σαίξπηρ και Μιγκέλ ντε Θερβάντες. Ξεκινώντας από το 2016, η Ένωση Ελληνικού Βιβλίου, με τη συνεργασία της Εταιρείας Συγγραφέων και του Ελληνικού Τμήματος της ΙΒΒΥ – Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου, καθιέρωσε και στην Ελλάδα την 23η Απριλίου ως Ημέρα Βιβλίου.

Με κεντρικό μήνυμα «διαβάζω & αλλάζω», ξεκινώντας από την Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου (2 Απριλίου) και με κορύφωση την Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου, οργανώνονται εκδηλώσεις όλο τον Απρίλιο για το βιβλίο και την προώθηση της ανάγνωσης, με σκοπό όχι μόνο να δημιουργηθούν νέοι, αλλά και να κινητοποιηθούν οι παλιοί αναγνώστες, και όλοι μαζί να οδηγηθούν στα βιβλιοπωλεία και στις βιβλιοθήκες όπου ζει και αναπνέει το βιβλίο.

Φιλοδοξία είναι ο εορτασμός αυτός να αποτελέσει εφαλτήριο για νέες ενέργειες και ευκαιρίες ανάδειξης της ανάγνωσης, να λειτουργήσει ως ένα μοναδικό όχημα μάθησης, ψυχαγωγίας και προσωπικής προόδου, μέσα από το οποίο θα προωθηθεί η τόσο αναγκαία υπόθεση της παιδείας και του πολιτισμού, που παραγνωρίζονται στις μέρες μας όσο ποτέ άλλοτε.

Επιπλέον, η ιστοσελίδα www.greekbookday.gr φιλοδοξεί να αναδειχθεί σε βασικό κόμβο για όλες τις εκδηλώσεις που αφορούν το βιβλίο. Βιβλιοπωλεία, βιβλιοθήκες και εκδοτικοί οίκοι μπορούν να αναρτούν τις εκδηλώσεις τους, ώστε οι αναγνώστες από κάθε σημείο της Ελλάδας να έχουν ένα σταθερό σημείο αναφοράς και να πληροφορούνται άμεσα ό,τι τους ενδιαφέρει. Όλες οι εκδηλώσεις του βιβλίου συγκεντρωμένες σε μία ιστοσελίδα! Αυτός είναι ο στόχος, βοηθήστε μας να τον πετύχουμε.

Πηγή : greekbookday.gr

Πασχαλινά Διηγήματα – Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης (1851-1911)

Εις τα διηγήματα, όσα εδημοσίευσα κατά καιρούς ο υποφαινόμενος τα Χριστούγεννα ή το Πάσχα ενεπνεύσθην, αληθώς, από τας αναμνήσεις μου και τα αισθήματα μου, τα οποία θέλγουσιν και συγκινούσιν εμέ αυτόν – ίσως και ολίγους φιλαναγνώστας […] Έπειτα ουδαμού σχεδόν θα εύρηται ότι επέζησα βεβιασμένην θέσιν ή πλοκήν, όπως γαλβανίσω την περιέργειαν του αναγνώστου. Όπου γίνεται λόγος περί ξενιτεμένων, οίτινες επιστρέφουσι μετά μακράν απουσία ή στέλλουσι γράμματα μετά υλικής παρηγορίας εις τους οικείους, ταύτα όλα βασίζονται επί της πραγματικότητος […] Αλλά τα πλείστα των υπ’ εμού γραφέντων εορτασίμων διηγημάτων έχουσιν, ας μου επιτραπή ο λατινικός όρος, a priori την υπόθεσιν, είναι δηλαδή μάλλον θρησκευτικά. (Α. Παπαδιαμάντης, “Λαμπριάτικος ψάλτης”, διήγημα)

Διαβάζω και αλλάζω τον κόσμο

Το Διαβάζω για τους Άλλους ολοκληρώνει έναν χρόνο δράσεων στο πλαίσιο της Αθήνα 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου / Δήμος Αθηναίων και το γιορτάζει την Κυριακή 14 Απριλίου από τις 11.00 το πρωί μέχρι τις 19.00 το απόγευμα, στην αίθουσα εκδηλώσεων του Σταθμού Μετρό Σύνταγμα.

Μια γιορτή για το κλείσιμο ενός υπέροχου έτους, κατά το οποίο εθελοντές διάβαζαν καθημερινά σε Μονάδες Φροντίδας Ηλικιωμένων, σε ανθρώπους τρίτης ηλικίας, σε περαστικούς του Μετρό.

Με την υποστήριξη της Αμερικανικής Πρεσβείας στην Αθήνα, στο πλαίσιο της Αθήνας 2018 Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου, και του Κοινωφελούς Ιδρύματος ΤΙΜΑ, έναν χρόνο τώρα, 260 εθελοντές της οργάνωσης διάβασαν 2.548 ώρες, 13.550 σελίδες και άλλαξαν τον κόσμο 940 συνανθρώπων μας.

Την Κυριακή 14 Απριλίου, από τις 11.00 το πρωί μέχρι τις 19.00 το απόγευμα, το Διαβάζω για τους Άλλους μας προσκαλεί στην αίθουσα εκδηλώσεων του Σταθμού Μετρό Σύνταγμα να ξεκινήσουμε το δικό μας ταξίδι στον κόσμο του και να συζητήσουμε από κοντά γιατί η πρόσβαση στη γνώση, τη διασκέδαση, την ελπίδα, το όνειρο, που ξεκινά μέσα από ένα βιβλίο είναι δικαίωμα όλων.

Οι παρευρισκόμενοι θα έχουν την ευκαιρία να ηχογραφήσουν μερικές σελίδες από ένα βιβλίο, να ακούσουν ηχογραφημένα βιβλία, να απολαύσουν παραμύθια από εθελοντές-μαθητές του Διαβάζω για τους Άλλους, να μάθουν για τη γραφή Braille, να χαλαρώσουν ως ακροατές αμερικανικής λογοτεχνίας, να αγοράσουν ένα «διαβασμένο» βιβλίο από το bazaar ή να χαρίσουν τα δικά τους διαβασμένα βιβλία!

Το Διαβάζω για τους Άλλους, τέσσερα χρόνια τώρα, εντοπίζει ανάγκες συνανθρώπων μας και συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους.

Διάβασε την ανάγκη των τυφλών φοιτητών και ηχογραφεί πανεπιστημιακά συγγράμματα γι αυτούς, για να έχουν ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση.

Διάβασε την ανάγκη των ηλικιωμένων για παρέα και τους κρατάει συντροφιά με όχημα τα βιβλία και γέφυρα τα λαϊκά παραμύθια.

Διάβασε την ανάγκη των αναλφάβητων φυλακισμένων για αισιοδοξία και δικαίωμα στο όνειρο, και τους διαβάζει γραμμή-γραμμή έναν κόσμο στον οποίον έχουν θέση.

Το Διαβάζω για τους Άλλους θα συνεχίσει να διαβάζει, με την ελπίδα όλοι μαζί σελίδα-σελίδα να αλλάζουμε τον κόσμο.

info δράσης
Διαβάζουμε … και Αλλάζουμε τον Κόσμο!

Κυριακή 14 Απριλίου, 11.00 – 19.00
Αίθουσα εκδηλώσεων του Σταθμού Μετρό Σύνταγμα

Πηγή : ert.gr

Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου

Όπως κάθε χρονιά έτσι και φέτος, στις 2 Απριλίου στα γενέθλια του μεγάλου Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, γιορτάζεται η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, η οποία καθιερώθηκε από το Διεθνές Συμβούλιο Βιβλίων για την Νεότητα (IBBY) το 1966, με σκοπό να εμπνεύσει στα παιδιά την αγάπη για το διάβασμα και να προσελκύσει την προσοχή των μεγαλυτέρων στο παιδικό βιβλίο.

Κάθε χρόνο, ένα διαφορετικό εθνικό τμήμα της ΙΒΒΥ (International Board on Books for Young People) έχει την ευκαιρία να γίνει χορηγός της Παγκόσμιας Ημέρας Παιδικού Βιβλίου. Επιλέγει ένα θέμα και καλεί έναν γνωστό συγγραφέα να γράψει ένα μήνυμα για όλα τα παιδιά του κόσμου και έναν γνωστό εικονογράφο να φιλοτεχνήσει μια αφίσα.

Το υλικό αυτό χρησιμοποιείται με διάφορους τρόπους για την προώθηση των βιβλίων και της ανάγνωσης σε όλο τον κόσμο.

Φέτος, είναι η σειρά της Λιθουανίας. Το μήνυμα με τίτλο «Τα βιβλία μάς βοηθούν να μη βιαζόμαστε» έγραψε ο 64χρονος διεθνούς φήμης εικονογράφος και συγγραφέας Kęstutis Kasparavičius, ο οποίος είναι ο δημιουργός και της αφίσας.

Η απόδοση του μηνύματος στην ελληνική γλώσσα έγινε από την Ελληνίδα συγγραφέα Λότη Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου, που γράφει κυρίως βιβλία για παιδιά και έχει βραβευθεί πολλές φορές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Το μήνυμα του Λιθουανού συγγραφέα:
«Βιάζομαι!… Δεν έχω χρόνο!… Αντίο!… Ακούμε τέτοιες κουβέντες κάθε μέρα, όχι μόνο στη Λιθουανία, που βρίσκεται στο κέντρο της Ευρώπης, αλλά και σε πολλά μέρη του κόσμου. Συχνά επίσης ακούμε να λέγεται ότι ζούμε στην εποχή της υπέρμετρης πληροφόρησης, της ταχύτητας και της βιασύνης. Αν όμως πάρεις στα χέρια σου ένα βιβλίο, νιώθεις αμέσως διαφορετικά.

Φαίνεται πως τα βιβλία έχουν αυτή τη θαυμαστή ιδιότητα- μας βοηθούν να χαλαρώνουμε.

Μόλις ανοίξεις ένα βιβλίο και βυθιστείς στα ήρεμα βάθη του, δεν έχεις πια τον φόβο πως όλα περνούν με ξέφρενη ταχύτητα κι εσύ δεν προλαβαίνεις να δεις τι γίνεται. Ξαφνικά, αρχίζεις να πιστεύεις ότι δε χρειάζεται να τρέχεις με τόση βιασύνη για μια δουλειά μάλλον ασήμαντη. Στα βιβλία όλα συμβαίνουν ήσυχα, με μία τάξη καθορισμένη με ακρίβεια.

Ίσως επειδή οι σελίδες τους είναι αριθμημένες, ίσως γιατί οι σελίδες κυλούν απαλά και γαλήνια καθώς τις γυρίζεις. Στα βιβλία, όσα έχουν γίνει στο παρελθόν, συναντούν με ηρεμία τα όσα πρόκειται να συμβούν…».

Πηγή : Τα Νέα (2/4/2019)

Το Αηδόνι του Αυτοκράτορα

Το Αηδόνι του Αυτοκράτορα

Στο ωραιότερο παλάτι του κόσμου, φτιαγμένο από πορσελάνη, ένα αηδόνι τραγουδάει για το μελαγχολικό αυτοκράτορα της Κίνας.
Το κελάηδημά του είναι εξαίσιο και φέρνει δάκρυα στα μάτια. Μιλάει για την αγάπη, την ειρήνη, τις ομορφιές της φύσης και της μάνας γης.
Ένα ψεύτικο -μηχανικό αηδόνι- παίρνει τη θέση του αληθινού, που κάποιοι ραδιούργοι μανδαρίνοι το εξορίζουν από την Κίνα!
– Θα γυρίσει το αηδόνι πάλι στον αυτοκράτορά του;
– Θα καταφέρει να νικήσει το ψεύτικο μηχανικό αηδόνι;
– Θα σώσει τον αγαπημένο του βασιλιά από το θάνατο;
Το υπέροχο παραμύθι του Άντερσεν που συγκινεί, γοητεύει και συναρπάζει.
Ένα κείμενο γεμάτο λυρισμό, χιούμορ και γοργή δράση που ταξιδεύει τον αναγνώστη στο μαγευτικό και ονειρικό κόσμο της Άπω Ανατολής.
Ένας ύμνος στην άδολη φιλία και στην ίδια τη ζωή.

 

Διαβάσαμε το βιβλίο και το σχολείο μας πρόσφατα επισκέφθηκε το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος για να παρακολυθήσει την παράσταση της Εναλλακτικής Σκηνής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Το μαγευτικό animation σύμπαν του μουσικού παραμυθιού “Το αηδόνι του αυτοκράτορα” της σπουδαίας Λένας Πλάτωνος είναι μια πτήση στ’ άστρα! Η τέχνη του animation συναντά την όπερα σε μια εντυπωσιακή παραγωγή. Το αηδόνι του αυτοκράτορα, ένα έργο που «δεν παρουσιάστηκε ποτέ ζωντανά, λόγω τεχνικών δυσκολιών και της οπερατικής δομής του», όπως έχει αναφέρει η ίδια, παρουσιάστηκε ως η κεντρική παραγωγή όπερας για παιδιά και νέους της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ. Ήταν μια εντυπωσιακή παραγωγή όπου η όπερα συνομίλησε με το animation, σε συνεργασία με το Διεθνές Φεστιβάλ & Αγορά Κινουμένων Σχεδίων Animasyros. Ήταν μια αξέχαστη εμπειρία για όλους μας.

 

ΛΕΝΑ ΠΛΑΤΩΝΟΣ

Γεννήθηκε στις 21 Οκτωβρίου του 1951 στο Ηράκλειο Κρήτης, κόρη του Γεώργιου Πλάτωνος και της Αντιγόνης Αστρινάκη, μεγάλωσε όμως στην Αθήνα. Ο πατέρας της, Γεώργιος Πλάτων, ήταν γνωστός συνθέτης και πρώτος πιανίστας στην Εθνική Λυρική Σκηνή. Η Λένα ξεκίνησε να παίζει πιάνο περίπου δυο ετών, και στη συνέχεια πήρε μαθήματα από τον πατέρα της. Σπούδασε στο Ωδείο Αθηνών με την καθοδήγηση της Φοίβης Βάλληνδα και της Μαρίκας Παπαϊωάννου, και έγινε επαγγελματίας πιανίστα πριν κλείσει τα δεκαοκτώ, ενώ κέρδισε το 1963 το Α’ Βραβείο του Διαγωνισμού Καίτης Παπαϊωάννου. Έφυγε με υποτροφία για σπουδές στο εξωτερικό, πρώτα στην Ακαδημία της Βιέννης και έπειτα στο Βερολίνο, όπου ήρθε σε επαφή με τη ροκ, τη τζαζ και την ανατολική μουσική.  Μαζί με τον τότε σύζυγό της, τον συνθέτη Δημήτρη Μαραγκόπουλο, άρχισε να συνεργάζεται με το Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, όπου και γνωρίστηκε με το Μάνο Χατζιδάκι, που ήταν τότε διευθυντής στο Τρίτο. Με τον Χατζιδάκι ανέπτυξε μια πολύχρονη επαγγελματική αλλά και φιλική σχέση. Συμμετείχε στην παραγωγή της εκπομπής Εδώ Λιλιπούπολη, γράφοντας στίχους και μουσική· δικές της συνθέσεις είναι ορισμένα από τα πιο γνωστά τραγούδια της εκπομπής, όπως τα Ρόζα-Ροζαλία και Ο Χορός των Μπιζελιών.

ΧΑΝΣ ΚΡΙΣΤΙΑΝ ΑΝΤΕΡΣΕΝ

Δανός συγγραφέας, που έγινε διάσημος από τα πασίγνωστα παιδικά παραμύθια του. Γεννήθηκε το 1805 στην πόλη Οντενζέ και μεγάλωσε μέσα στην ανέχεια και την φτώχεια. Στην αρχή ήθελε να γίνει ηθοποιός και πήγε στην Κοπεγχάγη αναζητώντας την τύχη του. Και εκεί τα πράγματα ήταν δύσκολα.Το μόνο που τελικά πρόσφερε την ευκαιρία γιά καλύτερη ζωή στον Άντερσεν ήταν απλά το ταλέντο του στη συγγραφή. Τα ποιήματα που έγραψε στα πρώτα του βήματα στη λογοτεχνία αγαπήθηκαν από το κοινό και έτσι ο συγγραφέας έγινε γνωστός στη χώρα του, τη Δανία. Το όνομα του όμως έχει ταυτιστεί με τα παιδικά παραμύθια. Έγραψε περίπου 168 παραμύθια σε διάστημα 42 ετών. Η πριγκίπισσα και το μπιζέλι, Το ασχημόπαπο, Τα κόκκινα παπούτσια, Η βασίλισσα του χιονιού και πολλά ακόμη που αγαπήθηκαν από όλο τον κόσμο και μεταφράστηκαν σε πάρα πολλές γλώσσες. Από την μία άκρη του πλανήτη μέχρι την άλλη δεν υπάρχει παιδί μέχρι σήμερα , που να μην μεγαλώνει με τα παραμύθια του Άντερσεν ή που να μην έχει διαβάζει έστω ένα από αυτά. Έχει βραβευθεί με πολλές τιμητικές διακρίσεις ενώ η Δανία έχει καθιερώσει το «Βραβείο Άντερσεν» γιά το καλύτερο έργο στην παιδική λογοτεχνία. Πέθανε το 1875 σε ηλικία 60 ετών.