Ουράνιο τόξο

Λαμπρινή Αγγέλη

λήμερικ ,από το 30 νηπιαγωγείο της Πάτρας

Φεβ 20181

Μικρά ποιηματάκια με αστείο περιεχόμενο ,να τι είναι τα λήμερικ. Ολοι μπορούμε να παίξουμε με τις λέξεις και να γίνουμε ποιητές. Ξεκινάμε διάβάζοντας κάποια ληρολογήματα . Μια καλή επιλογή είναι τα ληρολογήματα που έγραψε ο Γιώργος Σεφέρης . Το βιβλίο του »ποιήματα με ζωγραφιές σε μικρά παιδιά» είναι εξαντλημένο από τον εκδότη σήμερα ,όμως μπορεί να σταχυολογήσει κανείς   τα ποιηματάκια αυτά στο διαδίκτυο. ή να αναζητήσει το βιβλίο σε δημοτικές βιβλιοθήκες.

Κατόπιν χρησιμοποιώντας εικόνες βρίσκουμε       1  το ήρωα του ποιήματος

2  διάφορα επίθετα που τον χαρακτηρίζουν , παράδοξα μερικές φορές. 3.Αναρωτιόμαστε τι να έκανε ,ποιoν συνάντησε τι είπε τι έγινε μετά; Μια μικρή πλοκή με τη βοήθεια της φαντασίας και της ομοιοκαταληξίας.4 Τελειώνουμε με μια παραλλαγή του πρώτου στίχου  ΝΑ ΕΝΑ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ

δέκα μικροί πιγκουίνοι

που ήταν όλοι φίλοι

φορούσαν  χρωματιστά πατίνια

και έτρωγαν όλη τη μέρα λιγκουίνια

αυτοί οι καταπληκτικοί μικροί πιγκουίνοι

Η ομοιοκαταληξία στα ληρολογήματα έχει την μορφή  αα ββ α  Στην τάξη μας δεν κρατάμε αυστηρά αυτή τη διαδοχή στην ομοιοκαταληξία.

Τα παιδιά  εμπνεύστηκαν  τους παρακάτω στίχους τους  από το αλφαβητάρι με τους γλωσσοδέτες του Ευγένιου Τριβιζά με κεντρικούς ήρωες του αγαπημένους μας δεινόσαυρους.

ένας δεινόσαυρος μα ποιος δεινόσαυρος ;

ένας δεινόσαυρος με καπελάκι

που τον έλεγαν ΑΚΗ

και έτρωγε ένα σοκολατάκι

 

 

 

 

 

 

 

 

 

από κάτω από: γενικά | με ετικέτα  |  Δεν υπάρχουν σχόλια »    

Χελιδονίσματα

Ιαν 201830

Το  έθιμο της «χελιδόνας»

Το «χελιδόνισμα» είναι ένα καλωσόρισμα στην άνοιξη.

Πρόκειται για ένα πρωτομαρτιάτικο έθιμο, με μελωδικά τραγούδια που λένε τα παιδιά γυρνώντας από σπίτι σε σπίτι. Κρατούν ένα στεφάνι λουλουδιών ή ένα κλαδί κισσού και ένα ομοίωμα χελιδονιού. Με αυτό τον τρόπο καλούν τους αγγελιοφόρους της άνοιξης τα χελιδόνια να τα επισκεφτούν και να φέρουν μαζί τους την άνοιξη.

 

Διαβάστε όλο το άρθρο »

Απόκριες

Ιαν 201828

Απόκριες ονομάζονται οι τρεις εβδομάδες πριν από την Καθαρά Δευτέρα οπότε και αρχίζει η Μεγάλη Σαρακοστή. Ταυτίζονται με την περίοδο του Τριωδίου, μια κινητή περίοδο στην Ορθόδοξη Χριστιανική παράδοση από την Κυριακή του Τελώνου και του Φαρισαίου μέχρι την Κυριακή της Τυροφάγου ή Τυρινής.

 

 

ΒΑΣΙΛΟΠΙΤΑ

Ιαν 201821

Βασιλόπιτα

 

 

H βασιλόπιτα είναι το γλύκισμα – σύμβολο της Πρωτοχρονιάς και συνδέεται με την εορτή του Αγίου Βασιλείου, από τον οποίο πήρε το όνομά της.

 Τη βρίσκουμε με πολλές μορφές και διάφορους τρόπους παρασκευής, σ’ όλα τα ελληνικά σπίτια, αστικά και αγροτικά. Ζυμώνεται κυρίως με αλεύρι, αυγά, ζάχαρη και γάλα, και συνηθέστατα πάνω στην επιφάνειά της γράφεται ο αριθμός του νέου έτους με αποφλοιωμένα αμύγδαλα.

Μέσα στο ζυμάρι τοποθετείται ένα νόμισμα, που όποιος το βρει κατά το μοίρασμα της βασιλόπιτας θα είναι ο τυχερός της χρονιάς. Σε κάποιες αγροτικές περιοχές αντί για νόμισμα τοποθετούσαν παλαιότερα ένα κομματάκι άχυρο, κλήμα ή κλώνο ελιάς, ανάλογα με την παραγωγή της περιοχής, και όποιος το έβρισκε θα είχε καλή σοδειά κατά τη διάρκεια του χρόνου.

Η βασιλόπιτα κόβεται και μοιράζεται με εθιμικό τελετουργικό τη νύχτα της παραμονής του νέου χρόνου ή ανήμερα την Πρωτοχρονιά.

 

Το γενικό πρόσταγμα έχει ο νοικοκύρης του σπιτιού, που αφού τη σταυρώσει, κόβει και μοιράζει τα κομμάτια της πίτας στα μέλη της οικογένειάς του και τους τυχόν φιλοξενούμενους, ενώ ιδιαίτερα κομμάτια ξεχωρίζονται για τον Χριστό, την Παναγία, τον Άγιο Βασίλειο, το σπίτι και τους ξενιτεμένους της οικογένειας.

Το έθιμο δεν περιορίζεται μόνο στο σπίτι και την ημέρα της Πρωτοχρονιάς. Από τις επόμενες ημέρες και σχεδόν μέχρι και τα τέλη Φλεβάρη, σωματεία, επαγγελματικές ενώσεις και οργανώσεις κόβουν τη δική τους βασιλόπιτα. Η συνήθεια αυτή είναι νεώτερη και κατάγεται από στις παλαιότερες συντεχνίες, τα μέλη των οποίων έκοβαν την πρωτοχρονιάτικη πίτα και τη μοιράζονταν για το καλό το δικό τους και του κοινού τους επαγγέλματος.

Απόκριες

Ιαν 201820
  • Αποκριά (λαογραφικά)
Η περίοδος αυτή συνδυάζεται με το έθιμο του «Καρνάβαλου» που είναι η θεότητα της Αποκριάς. Είναι έθιμο του γλεντιού, της ψυχαγωγίας, του «μασκαρέματος».
  • Προέλευση αποκριάς
Η ελληνική αποκριά έχει τις ρίζες της στην αρχαία Ελλάδα. 
Συνδέεται µε την λατρεία του Διονύσου, θεού του κρασιού και των εορτασμών. 

  • Ετυμολογία της λέξης: καρναβάλι
    Η λέξη καρναβάλι ετυμολογικά προήλθε από τις λατινικές λέξεις: 
    κάρνε (κρέας) και λεβάρε (αίρω, σηκώνω): 
    carnem levare που σημαίνει διακοπή της βρώσης κρέατος.
    Στα ελληνικά η λέξη αποκριά σημαίνει  αποχή από το κρέας, παύση της κρεοφαγίας.

Η ετυμολογία από το carrus navalis= αμαξίδιο ναυτικό, καρότσι ναυτικό, λόγω του ιερού πλοίου του Διόνυσου, θεωρείται αβάσιμη από τους Έλληνες λαογράφους.Εκδοχές για την προέλευση του Καρναβαλιού:

Προέρχεται από τις παγανιστικές τελετουργίες των αρχαίων Ελλήνων και τις γιορτές προς τιμή του ∆ιονύσου, θεού του κρασιού και της ευθυμίας.

  1. Από τα Σατουρνάλια ή τα Λουπερκάλια των Ρωμαίων. 
  2. Από την μεταφορά των Καλανδώντων Ρωμαίων από την αρχή του έτους στην αρχή της Άνοιξης.
  3. Από τη συγχώνευση εθίμων που υφίστανται από την αρχαιότητα και έχουν σχέση με την αναγέννηση της φύσης.

Διαβάστε όλο το άρθρο »

Το παραμύθι της Μέρας και της Νύχτας

Ιαν 201729

Μια φορά κι έναν καιρό, στα πολύ παλιά χρόνια, ζούσε ένας μυλωνάς με τη γυναίκα του στην άκρη του κόσμου. Ο καλός ο μυλωνάς έμενε σ’ ένα σπιτάκι δίπλα στο ποτάμι, αλλά τον πιο πολύ καιρό τον περνούσε στο μύλο του, έναν μεγάλο πέτρινο ανεμόμυλο που άπλωνε τα χέρια του μέχρι ψηλά στον ουρανό.

Διαβάστε όλο το άρθρο »

Ατομική μάθηση

Ιαν 201729

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ ΠΑΙΔΙΩΝ Για παιδιά ηλικίας έως 6 ετών

Ιαν 201727

Στην ηλικία αυτή τα παιδιά κυκλοφορούν συνήθως με κάποιο συνοδό. Δεν είναι λίγες όμως οι φορές που μόνα τους τρέχουν και παίζουν. Από τα πρώτα πράγματα που θα πρέπει να μάθουμε στα παιδιά της ηλικίας αυτής είναι οι διάφοροι κρυφοί κίνδυνοι. Μεγάλη προσοχή χρειάζεται από εμάς τους οδηγούς. Το παιχνίδι γίνεται τις περισσότερες φορές γίνεται στο πεζοδρόμιο ανάμεσα σε παρκαρισμένα αυτοκίνητα. Συνεπώς ανά πάσα στιγμή μπορεί να ξεπεταχτεί ανάμεσά τους ένα παιδί. Τέτοιες καταστάσεις ξαφνιάζουν τους οδηγούς και το κακό έρχεται πολύ γρήγορα. Πάντα όταν οδηγούμε ένα αυτοκίνητο σε περιοχές με πάρκα ή σχολεία, θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να αντιμετωπίσουμε το εντελώς ξαφνικό. Μια μπάλα αν πεταχτεί στο δρόμο θα πρέπει να φρενάρουμε αμέσως. Στατιστικά 9/10 φορές πίσω από μία μπάλα τρέχει και ένα παιδί. Τα παιδιά έχουν πολύ μικρότερο οπτικό πεδίο από τους μεγάλους. Βλέπουν λιγότερο από τις οπτικές τους γωνίες και το πιο σημαντικό είναι ότι κοιτάζουν κατ’ευθείαν μπροστά τους όταν διασχίζουν το δρόμο. Σ’αυτή την ηλικία τα παιδιά αγνοούν την απαιτούμενη απόσταση φρεναρίσματος των αυτοκινήτων. Νομίζουν ότι αυτά μπορούν να σταματήσουν επί τόπου, απλώς με το πάτημα του φρένου. Φυσικά δεν μπορούν να υπολογίσουν σωστά την ταχύτητα των οχημάτων και αγνοούν κάθε κυκλοφοριακό κανόνα. Σε περίπτωση που γνωρίζουν και κάποιες πινακίδες του Κ.Ο.Κ. σπάνια τις διαβάζουν. Αυτό συμβαίνει διότι λόγω του ύψους των πινακίδων θα πρέπει να σηκώσουν πολύ ψηλά το κεφαλάκι τους, γεγονός που στην πράξη δεν το κάνουν. Αλλωστε τα περισσότερα παιδιά της ηλικίας αυτής θεωρούν ότι οι πινακίδες είναι για τους μεγάλους, και συνεπώς τις αγνοούν συστηματικά. Ακόμη δεν έχουν καθόλου ανεπτυγμένη την αίσθηση του κινδύνου. Είναι χαρακτηριστικό τους. Πάνω απ’όλα βέβαια μιμούνται τους μεγάλους και τους αντιγράφουν : Τούς γονείς, τον παππού, την γιαγιά, όλα τα άτομα του οικείου περιβάλλοντος αλλά και τους δασκάλους του παιδικού σταθμού και όχι μόνο. (source ©: www.glavopoulos.gr)

Χειμώνας-Τρισδιάστατος Χιονάνθρωπος

Ιαν 201724

16111607_10208321497659708_2093038969_n

Αποδοχή

Ιαν 201724

Ευχαριστώ για την Πρόσκληση

« Παλιότερα άρθρα

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων