Αξιολόγηση στην Ολλανδία

Με μια ματιά…

Εξωτερική αξιολόγηση σχολικών μονάδων Αυτοαξιολόγηση  σχολικής μονάδας Δημοσιοποίηση αποτελεσμάτων Κατηγοριοποίηση σχολείων Ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών  

Αξιολόγηση μαθητών σε εθνικό επίπεδο υποχρεωτικής εκπαίδευσης

 

ΝΑΙ ΝΑΙ ΝΑΙ ΝΑΙ ΝΑΙ ΝΑΙ

Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών

Οι εκπαιδευτικοί διορίζονται και αξιολογούνται και από τα σχολικά συμβούλια. Τα σχολικά συμβούλια είναι υπεύθυνα για την πρόσληψη προσωπικού έχοντας δική τους πολιτική και την εποπτεία, την ανάπτυξη και την αξιολόγηση του. Οι αξιολογήσεις προσωπικού βασίζονται κυρίως σε συνεντεύξεις των εκπαιδευτικών αλλά και την παρακολούθηση του μαθήματός τους για την διαπίστωση της ποιότητας της διδασκαλίας, τις σχέσεις και την συνεργασία με τη διεύθυνση του σχολείου και τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς. Βασικό ρόλο στην αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έχει ο διευθυντής του σχολείου. Η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών είναι συνήθως ετήσια ή γίνεται ανά δύο έτη. Το αποτέλεσμα της αξιολόγησης επηρεάζει την επαγγελματική πορεία του εκπαιδευτικού και μπορεί να σημάνει είτε την ανανέωση της σύμβασης εργασίας του ή την διακοπή της ή την προτροπή για επιμόρφωσή του ή την μετακίνησή  του σε άλλο σχολείο της εμβέλειας του σχολικού συμβουλίου.

Βασικός πυλώνας όμως της αξιολόγησης συνολικά του εκπαιδευτικού έργου είναι η Ολλανδική Επιθεώρηση Εκπαίδευσης (Inspectie van het Onderwijs) η οποία λειτουργεί μέσα από ένα δομημένο σύστημα συνολικής και πολύπλευρης αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και βέβαια έμμεσα και των εκπαιδευτικών.

Προσχολική εκπαίδευση

Ένας από τους στόχους της Ολλανδικής κυβέρνησης είναι να αυξήσει και να βελτιώσει την παροχή προσχολικών προγραμμάτων σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία. Η Επιθεώρηση Εκπαίδευσης είναι υπεύθυνη για την διασφάλιση της ποιότητας της προσχολικής εκπαίδευσης.

Τον πρώτο βασικό έλεγχο των ιδρυμάτων παροχής προσχολικής εκπαίδευσης τον πραγματοποιούν οι Δημοτικές Υπηρεσίες Υγείας οι οποίες επιθεωρούν τη βασική ποιότητα της φροντίδας των παιδιών, καλύπτοντας θέματα υγείας και ασφάλειας καθώς και παράγοντες που επηρεάζουν την ποιότητα της, όπως η επιλογή του προσχολικού προγράμματος, ο αριθμός των ωρών που αφιερώνεται στο πρόγραμμα προσχολικής ηλικίας ανά εβδομάδα, ο αριθμός του προσωπικού αλλά και  τα επαγγελματικά προσόντα και η κατάρτιση του προσωπικού που διδάσκει το πρόγραμμα προσχολικής αγωγής. Οι Δημοτικές Υπηρεσίες Υγείας όταν διαπιστώνουν αποκλίσεις στους παραπάνω τομείς από τις προδιαγραφές που ισχύουν τότε ειδοποιούν την Επιθεώρηση Εκπαίδευσης.

Πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και ειδική εκπαίδευση

Αρχικά τα ίδια τα σχολεία έχουν την ευθύνη για την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου που παρέχουν και είναι υποχρεωμένα να αναφέρουν και να περιγράφουν το σύστημα διασφάλισης της ποιότητας που ακολουθούν σε ενημερωτικά φυλλάδια και στην έκθεση αυτοαξιολόγησης που υποβάλλουν στην Επιθεώρηση Εκπαίδευσης η οποία πραγματοποιεί την εξωτερική αξιολόγηση με βάση αυτή την έκθεση.

Ο Ολλανδός ψυχολόγος, μαθηματικός, συγγραφέας, εκπαιδευτικός ερευνητής  και διάσημος σκακιστής Adriaan de Groot to 1966, κατήγγειλε τους κλασσικούς τρόπους αξιολόγησης των μαθητών από τους εκπαιδευτικούς στο βιβλίο του «Fives and sixes: Αριθμοί και Αποφάσεις: Η διαδικασία επιλογής στην εκπαίδευσή μας», ένα από τα τριάντα συνολικά βιβλία που έγραψε. Συγκεκριμένα διατύπωσε την άποψη ότι η αξιολόγηση των μαθητών με τον τρόπο που την υλοποιούσε το εκπαιδευτικό σύστημα, αδικούσε τους μαθητές και δημιουργούσε μια αυθαίρετη αίσθηση της διαδοχής, όπου για παράδειγμα ο γιος του οικοδόμου θα γινόταν συνήθως οικοδόμος, ο γιος του γιατρού γιατρός κλπ. Ανέπτυξε έτσι μια δοκιμασία αξιολόγησης μαθητών που δυο χρόνια αργότερα (1968)  έγινε γνωστή ως Τελική Εξέταση (δοκιμασία) για την πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Cito-toetsιδρύοντας ταυτόχρονα το αντίστοιχο ινστιτούτο Cito  (Centraal Instituut voor Toetsontwikkeling – Εθνικό Ινστιτούτο Ανάπτυξης Εξετάσεων). Σήμερα, έπειτα από μισό αιώνα λειτουργίας, όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα του (https://www.cito.com/) το Cito έχει εξελιχθεί σε παγκόσμιο φορέα εξετάσεων αξιολόγησης και παρακολούθησης μαθητικών επιδόσεων σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης σε πολλές χώρες του κόσμου, έχοντας συνεργασία με αντίστοιχους φορείς όπως PISA, SurveyLang, CEFR, EBAFLS. Η έδρα του Cito είναι στο  Arnhem της Ολλανδίας.

Συγκεκριμένα το Cito, για το Ολλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα έχει αναπτύξει εργαλεία αξιολόγησης και παρακολούθησης επιδόσεων των μαθητών και φοιτητών σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης από το Δημοτικό έως το Πανεπιστήμιο και σε όλους τους τομείς γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης.  Όμως, το  πλέον διαδεδομένο είναι το Cito Toets για τους μαθητές της τελευταίας τάξης του Δημοτικού, τα αποτελέσματα του οποίου σε συνδυασμό με το εκπαιδευτικό ιστορικό του κάθε μαθητή που διαμορφώνουν οι Ολλανδοί εκπαιδευτικοί, επηρεάζει την απόφαση των γονέων για τον τύπο Γυμνασίου που θα ακολουθήσει. Ταυτόχρονα τα αποτελέσματα του Cito –Toets των Δημοτικών σχολείων είναι ένας δείκτης αξιολόγησης των ίδιων των σχολείων, ο οποίος αξιοποιείται και δημοσιεύεται από την Επιθεώρηση Εκπαίδευσης στην ιστοσελίδα της, συγκριτικά με τα υπόλοιπα σχολεία στις εκθέσεις αξιολόγησης τους.  Το τεστ αποτελείται από τέσσερα τμήματα που εξετάζουν τους μαθητές στη Γλώσσα, τα Μαθηματικά, τις δεξιότητες μελέτης και τις περιβαλλοντικές μελέτες. Τα σχολεία μπορούν, αν το επιθυμούν, να παραλείψουν το τμήμα για τις περιβαλλοντικές μελέτες. Η συμμετοχή στη δοκιμασία είναι υποχρεωτική από το 2015 για όλους τους μαθητές του τελευταίου έτους του δημοτικού σχολείου.

2.20

Εικόνα 2.20: Η ιστοσελίδα του Cito 

Η εσωτερική αξιολόγηση και αυτοαξιολόγηση των σχολείων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

     Σύμφωνα με την Ολλανδική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 2017, η εσωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης βασίζεται σε δύο διαδικασίες που αποτελούν υποχρέωση των σχολικών συμβουλίων:

  • Το σχολικό σχέδιο, το οποίο κάθε σχολικό συμβούλιο πρέπει να καταρτίζει και να δημοσιοποιεί κάθε τέσσερα χρόνια. Το σχολικό σχέδιο καταρτίζεται με βάση τις αυτοαξιολογήσεις των σχολείων και στην πραγματικότητα είναι η στρατηγική με συγκεκριμένα βήματα για την βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Τα σχολικά σχέδια υποβάλλονται στην Επιθεώρηση Εκπαίδευσης και είναι υλικό καθοδήγησης της εξωτερικής αξιολόγησης που θα διενεργήσει η ίδια στην συνέχεια.
  • Το σχολικό ενημερωτικό δελτίο, το οποίο καταρτίζεται επίσης από το σχολικό συμβούλιο με βάση το σχολικό σχέδιο τετραετίας και απευθύνεται σε γονείς και μαθητές. Αναφέρει αναλυτικά την υφιστάμενη κατάσταση στο κάθε σχολείο, τους στόχους του αλλά και τις επιδόσεις του. Το σχολικό ενημερωτικό δελτίο, υποβάλλεται για επαλήθευση και έγκριση στην Επιθεώρηση Εκπαίδευσης.

Η λειτουργία της Ολλανδικής Επιθεώρησης Εκπαίδευσης (Inspectie van het Onderwijs)

Η Ολλανδική Επιθεώρηση Εκπαίδευσης λειτουργεί από το 1801 και είναι από τις αρχαιότερες σχολικές επιθεωρήσεις εκπαίδευσης παγκοσμίως. Η Ολλανδική σχολική επιθεώρηση στελεχώνεται με αρκετούς επιθεωρητές (περίπου 750) και ικανό αριθμό επικουρικού προσωπικού (περίπου 120). Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του 2017 άλλαξε και τις δομές της Επιθεώρησης Εκπαίδευσης. Βασικός αλλά όχι μοναδικός της σκοπός είναι οι εξωτερικές αξιολογήσεις των εκπαιδευτικών μονάδων όλων των βαθμίδων (στην τριτοβάθμια εκπαίδευση λειτουργεί εποπτικά με διαφορετικό πλαίσιο). Είναι ημιαυτόνομος φορέας που υπάγεται στον Υπουργό Παιδείας, Πολιτισμού και Επιστημών, στον οποίο προΐσταται ο γενικός επιθεωρητής. Η διοίκηση της κλιμακώνεται:

  • Στον Επιθεωρητή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και Κέντρων Εμπειρογνωμοσύνης (Ειδική Εκπαίδευση).
  • Στον Επιθεωρητή Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Εκπαίδευσης Ενηλίκων και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
  • Τους σχολικούς επιθεωρητές οι οποίοι είναι υπάλληλοι της Επιθεώρησης Εκπαίδευσης. Πρέπει να είναι κάτοχοι πανεπιστημιακού πτυχίου και πιστοποιητικού συμπεριφοράς (VOG) και πρέπει να είναι εξοικειωμένοι με έναν ή περισσότερους εκπαιδευτικούς τομείς.

«Τι γίνεται σωστά; Τι θα μπορούσε να γίνει καλύτερα; Και τι πρέπει να γίνει καλύτερα; Αυτός είναι ίσως ο καλύτερος τρόπος να συνοψίσουμε το Ολλανδικό καθεστώς σχολικών επιθεωρήσεων που ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2017. Τα Πλαίσια Επιθεώρησης του 2017 για κάθε τομέα περιγράφουν τον νέο μας τρόπο εργασίας και τους παράγοντες που θα αξιολογήσουμε (το πλαίσιο αξιολόγησης). Τι ακριβώς είναι η ποιότητα; Και πώς ελέγχουμε την ποιότητα; Τι περιμένουμε από τα διοικητικά όργανα όσον αφορά τη διασφάλιση της ποιότητας και τη δημοσιονομική διαχείριση; Αυτό είναι το πλαίσιο ελέγχου 2017. Αυτά τα πλαίσια περιγράφουν το πλαίσιο προσέγγισης και αξιολόγησης που εφαρμόζουμε κατά τις επιθεωρήσεις μας.»

Με αυτές τις προτάσεις αυτοκαθορίζει τη λειτουργία της η Ολλανδική Επιθεώρηση Εκπαίδευσης (κείμενο από την ιστοσελίδα της).  Σε γενικές γραμμές η εξωτερική αξιολόγηση στοχεύει στους εξής πέντε τομείς:

(i)   Εκπαιδευτική διαδικασία

(ii)  Σχολικό κλίμα

(iii) Μαθησιακά αποτελέσματα

(iv) Διασφάλιση της ποιότητας και σχολικό σχέδιο (στοχοθεσία).

(v)  Δημοσιονομική διαχείριση.

2.21

Εικόνα 2.21: Η ιστοσελίδα(Αγγλική έκδοση) της Ολλανδικής Επιθεώρησης Εκπαίδευσης 

      Η εξωτερική αξιολόγηση υλοποιείται σε δύο γενικές φάσεις:

  • Την ετήσια ανάλυση και αξιολόγηση του σχολείου.
  • Την τετραετή επιθεώρηση των διοικητικών οργάνων και του σχολείου.

Η ετήσια ανάλυση και αξιολόγηση του σχολείου, διεξάγεται με βάση τα στοιχεία και τις πληροφορίες που διαθέτει η Επιθεώρηση Εκπαίδευσης, όπως τις εγγραφές  των μαθητών, τις επιδόσεις τους, θέματα εκπαιδευτικού προσωπικού, καταγγελίες από γονείς μαθητές αλλά και εκπαιδευτικούς. Συνήθως τα αποτελέσματα των ετήσιων αξιολογήσεων αποτελούν την βάση για την τετραετή επιθεώρηση εκτός αν προκύψουν ανησυχητικά στοιχεία οπότε διενεργείται έκτακτη επιθεώρηση.

Η τετραετής επιθεώρηση επικεντρώνεται στα εξής θέματα – ερωτήματα απέναντι στη διοίκηση των σχολείων (Σχολικό συμβούλιο – διευθυντής)  :

  1. Έχει δοθεί επαρκής έμφαση στην εκπαιδευτική ποιότητα και υπάρχουν μέτρα για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης;
  2. Υπάρχει κουλτούρα ποιότητας και η διοίκηση των σχολείων χαρακτηρίζεται από διαφάνεια και ακεραιότητα;
  3. Υλοποιεί η διοίκηση των σχολείων μια ενεργή πολιτική σχετικά με τις επιδόσεις της ίδιας αλλά και τις επιδόσεις του σχολείου;
  4. Εκτελεί η διοίκηση των σχολείων υγιή οικονομική διαχείριση;

Επιθεώρηση και αξιολόγηση σε σχολείο, εκτός από την καθιερωμένη τετραετή μπορεί να συμβεί επίσης για δύο ακόμη λόγους:

  • Όταν υπάρχουν καταγγελίες και ενδείξεις ότι η ποιότητα εκπαίδευσης δεν είναι η επιθυμητή. Σε αυτή τη περίπτωση διεξάγεται ένα διαφορετικό είδος επιθεώρησης και συντάσσεται η λεγόμενη «έκθεση σε κινδύνους».
  • Όταν το ίδιο το σχολείο επιθυμεί την αξιολόγησή του με σκοπό την αναβάθμισή του σε υψηλότερη αξιολογική κατηγορία ή την λήψη του «Εξαιρετικού Σχολικού Βραβείου». Εδώ είναι χαρακτηριστικό ότι για να εκκινήσει η Επιθεώρηση Εκπαίδευσης τη διαδικασία αξιολόγησης με σκοπό την απόδοση του «Εξαιρετικού Σχολικού Βραβείου», πρέπει γι αυτό το σχολείο να συντρέχουν ήδη κάποιες προϋποθέσεις, όπως η υπάρχουσα κατάταξή του στην ανώτερη αξιολογική βαθμίδα (Goed –Επαρκές) και η υλοποίηση καινοτόμων δράσεων κλπ. Σε διερεύνηση στις 27/9/2019 σε σύνολο 11.745 σχολικών μονάδων, μόνο οι 157 διέθεταν αυτή τη διάκριση.

Τα στάδια μια τετραετούς αξιολόγησης ενός σχολείου.

Η προγραμματισμένη εξωτερική αξιολόγηση σε κάθε σχολική μονάδα κάθε τέσσερα χρόνια από την Ολλανδική Επιθεώρηση Εκπαίδευσης πραγματοποιείται  μεθοδικά στα εξής στάδια:

  • Ανάλυση δεδομένων. Οι επιθεωρητές συγκεντρώνουν για το σχολείο, όλα τα δεδομένα (αποτελέσματα Cito αν υπάρχουν, σχολικό τετραετές σχέδιο, σχολικά ενημερωτικά δελτία, μαθητικές επιδόσεις, προηγούμενες εκθέσεις αξιολόγησης, πληροφορίες από την ιστοσελίδα του σχολείου, από τον τοπικό τύπο κ.α.), τα οποία υποβάλλονται σε ανάλυση και συγκριτική μελέτη.
  • Προπαρασκευαστική συνάντηση με το σχολικό συμβούλιο  και τον διευθυντή του σχολείου. Στη συνάντηση αυτή οι επιθεωρητές ζητούν στοιχεία τεκμηρίωσης της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης (επιδόσεις μαθητών, δραστηριότητες σχολείου, δεδομένα οικονομικής διαχείρισης κλπ) και γίνεται σύγκριση με αυτά που διαθέτουν από την δική τους ανάλυση.
  • Στη συνέχεια, με βάση το αποτέλεσμα της αρχικής συνάντησης διαμορφώνεται ένα σχέδιο επιθεώρησης στο οποίο περιγράφονται διακριτά οι ενέργειες του κλιμακίου επιτόπιας επιθεώρησης τόσο σε επίπεδο σχολικού συμβουλίου για διοικητικό και οικονομικό έλεγχο όσο και σε επίπεδο σχολείου. Στο σχέδιο αυτό καθορίζεται ανάλογα με την περίπτωση αν εκτός από την κατάταξη του σχολείου σε κλίμακα, θα συνταχθεί και έκθεση κινδύνων που πιθανά αντιμετωπίζει το σχολείο.
  • Επιθεώρηση σχολικού συμβουλίου. Προηγείται πάντα η αξιολόγηση του διοικητικού οργάνου και διαπιστώνεται η εξέλιξη και η επίτευξη των στόχων του τετραετούς σχολικού σχεδίου αλλά εκτελείται και οικονομικός έλεγχος. Εκτός από τον έλεγχο εγγράφων και στοιχείων, πραγματοποιούνται συνεντεύξεις με τα μέλη του σχολικού συμβουλίου, με διοικητικούς υπάλληλους, με τους διευθυντές των εποπτευόμενων σχολείων κλπ.
  • Επιθεώρηση σχολείου. Η επιθεώρηση στο σχολείο δίνει βαρύτητα στην άμεση αποτύπωση της εφαρμογής του τετραετούς σχολικού σχεδίου. Πως αντιλαμβάνεται το σχολείο τους στόχους που έχει θέσει το συμβούλιο, σε ποιο ποσοστό έχουν επιτευχτεί, που υπάρχουν προβλήματα κλπ. Οι επιθεωρητές και στην περίπτωση της επιτόπιας επιθεώρησης του σχολείου διενεργούν συνεντεύξεις με τους εκπαιδευτικούς, τον διευθυντή και τους μαθητές.
  • Τελικές συναντήσεις και σύνταξη έκθεσης. Αρχικά προετοιμάζεται ένα προσχέδιο της έκθεσης που συγκεντρώνει τα αποτελέσματα της εικόνας που έχουν σχηματίσει οι επιθεωρητές τόσο σε επίπεδο σχολικού συμβουλίου όσο και σε επίπεδο σχολείου. Το προσχέδιο υπόκειται σε συζήτηση μεταξύ επιθεωρητών και μελών του σχολικού συμβουλίου και προσδιορίζονται τα σημεία εκείνα που διαπιστώθηκε ικανοποιητική εικόνα αλλά και αυτά που χρήζουν βελτίωσης. Η έκθεση πιθανά να τροποποιηθεί σε κάποια σημεία ως αποτέλεσμα αυτής της συζήτησης, διατυπώνονται με σαφήνεια οι συστάσεις βελτίωσης και ο μηχανισμός ελέγχου και παρακολούθησης της πορείας ικανοποίησης τους. Πριν δημοσιευτεί παρουσιάζεται σε όλους τους εμπλεκόμενους προς ενημέρωσή τους και πραγματοποιείται συνάντηση των επιθεωρητών και του διευθυντή του σχολείου για συζήτηση και υποβολή πιθανών ερωτήσεων από τους εκπαιδευτικούς ή διευκρινίσεων από τους επιθεωρητές. Η έκθεση ως δημόσιο έγγραφο δημοσιεύεται στον ιστότοπο της Επιθεώρησης Εκπαίδευσης και είναι πλέον διαθέσιμη στο κοινό για δική του πληροφόρηση. Ανάλογα με τα συμπεράσματα της έκθεσης ίσως απαιτηθούν επιπλέον επιθεωρήσεις στο άμεσο μέλλον.

Επίσης ανάλογα με τα αποτελέσματα της επιθεώρησης το σχολείο κατατάσσεται σε μία από τις τέσσερις κατηγορίες και αυτό έχει άμεση επίπτωση στη γενικότερη κατάταξη στην ιστοσελίδα της Επιθεώρησης Εκπαίδευσης όπου οι γονείς και μαθητές θα αναζητήσουν πληροφορίες εγγραφής. Οι κατηγορίες αυτές είναι:

  • Καλό   (Goed)
  • Επαρκές ή Βασικό  (Voldoende of Basistoezicht)
  • Ανεπαρκές ή Αδύναμο  (Onvoldoende of Zwak)
  • Πολύ αδύναμο (Zeer zwak)

2.22

Εικόνα 2.22: Η ιστοσελίδα σύγκρισης σχολείων της Ολλανδικής Επιθεώρησης Εκπαίδευσης

Ο έλεγχος του «οικονομικού κινδύνου» ενός σχολείου

Όπως αναφέρθηκε παραπάνω η οικονομική επιχορήγηση κάθε σχολείου είναι ετήσια, καθορίζεται κάθε 1η Ιανουαρίου και  συναρτάται κατά κύριο λόγο από τον αριθμό των εγγεγραμμένων την 1η Οκτωβρίου κάθε σχολικού έτους.  Αν η Επιθεώρηση Εκπαίδευσης διαπιστώσει οικονομικό κίνδυνο επιβίωσης του σχολείου για την επόμενη διετία, υποβάλλει το σχολείο σε δημοσιονομική παρακολούθηση με το ερωτηματικό της πτώχευσης. Στη περίπτωση που συμβεί αυτό, το σχολείο κλείνει και λαμβάνεται μέριμνα για τη συνέχιση της φοίτησης των υπαρχόντων μαθητών σε άλλα σχολεία.

Σε ότι αφορά την οικονομική διάσταση εκτός από την παραπάνω περίπτωση, γίνεται και έλεγχος «οικονομικής νομιμότητας και αποτελεσματικότητας», δηλαδή αν οι οικονομικοί πόροι δαπανήθηκαν σύμφωνα με την αντίστοιχη νομοθεσία και με γνώμονα την αποτελεσματικότητα. Αν δεν διαπιστωθεί κάτι τέτοιο η Επιθεώρηση Εκπαίδευσης, πέρα από τις υπόλοιπες ενέργειες δημοσιοποιεί το γεγονός στον ιστότοπό της προς ενημέρωση των ενδιαφερομένων.  Για παράδειγμα, όπως φαίνεται στο παρακάτω στιγμιότυπο της ιστοσελίδας της Ολλανδικής Επιθεώρησης Εκπαίδευσης υπάρχει άρθρο για το Λύκειο Cornelius Haga (στις 11/7/2019), το οποίο ανήκει στην κατηγορία των θρησκευτικών σχολείων ισλαμικής τοποθέτησης και χαρακτηρίζει το σχολείο ως επιβλαβές για τους μαθητές γιατί εντοπίστηκε οικονομική κακοδιαχείριση από το σχολικό συμβούλιο, το οποίο απαρτίζεται από ανθρώπους αμφίβολης φήμης όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, οι οποίοι έχουν καταστρέψει τη συνεργασία με εξωτερικούς φορείς και το σχολείο παρέχει ανεπαρκή εκπαίδευση στους μαθητές. Υποβλήθηκε έκθεση με τις απαραίτητες συστάσεις αλλά επισημαίνεται ότι η παρούσα διοίκηση είναι αμφίβολο αν θα καταφέρει να τις υλοποιήσει.

2.23

Εικόνα 2.23: Ιστοσελίδα της Ολλανδικής Επιθεώρησης Εκπαίδευσης 

Ακολουθεί στιγμιότυπο του πλήρους άρθρου  και στο τέλος του η έκθεση (63 σελίδων) αναρτημένη στη διεύθυνση της Επιθεώρησης Εκπαίδευσης για το συγκεκριμένο σχολείο.

2.24a

2.24b

Εικόνα 2.24: Το άρθρο στην ιστοσελίδα της Ολλανδικής Επιθεώρησης Εκπαίδευσης για το Λύκειο Cornelius Haga και απόσπασμα του οικονομικού ελέγχου του σχολείου

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα αποτελέσματα των εκθέσεων αξιολόγησης της Ολλανδικής Σχολικής Επιθεώρησης (Inspectie van het Onderwijs) και ιδιαίτερα η αξιοποίησή τους από τους Ολλανδούς πολίτες μέσα από την ιστοσελίδα της.

2.25

Κατά την αναζήτηση σχολείων ο πολίτης  μπορεί να ενεργοποιήσει φίλτρα επιλογής όπως την απόσταση των σχολείων από τον τόπο κατοικίας, τη βαθμίδα (Δημοτικό Γυμνάσιο, Γενικό, Επαγγελματικό κλπ), την κατάταξη στην αξιολόγηση των σχολείων από την Ολλανδική Σχολική Επιθεώρηση (πχ μόνο τα Επαρκή), το είδος του σχολείου (Δημόσιο, ιδιωτικό) και τον θρησκευτικό ή το παιδαγωγικό του προσανατολισμό (Καθολικό, Προτεσταντικό, Εβραϊκό, Dalton, Montessori, Βιωματικό, κλπ)

2.26

Εικόνα 2.26: Ενεργοποίηση των φίλτρων στα αξιολογημένα Ολλανδικά σχολεία.

Πηγή: Ιστοσελίδα της Ολλανδικής Σχολικής Επιθεώρησης

2.27Εικόνα 2.27: Αποτελέσματα αναζήτησης Ολλανδικών σχολείων στις 27/9/2019

Σχολικές μονάδες σε λειτουργία: 11.745

Διάκριση εξαιρετικού σχολείου: 157

2.28 1Εικόνα 2.28: Αποτελέσματα αναζήτησης Ολλανδικών σχολείων στις 18/12/2019

Σχολικές μονάδες σε λειτουργία: 11.602

Διάκριση εξαιρετικού σχολείου: 157

2.100a 190720222.100b 19072022

Εικόνα 2.29: Αποτελέσματα αναζήτησης Ολλανδικών σχολείων στις 19/7/2022

Σχολικές μονάδες σε λειτουργία: 11.435

Διάκριση εξαιρετικού σχολείου: 98

Σε μια απόπειρα διαπίστωσης της πραγματικής εικόνας του «χάρτη» των σχολείων, αποτυπώθηκαν φωτογραφικά, όπως φαίνεται στις εικόνες 2.27, 2.28 και 2.29, οι μεταβολές του δυναμικού και της κατάστασης των σχολικών μονάδων της Ολλανδίας, σε διάστημα πέντε μηνών (στη μετάβαση από το σχολικό έτος 2018 -2019 στο επόμενο του 2019-2020) και έπειτα από τρία χρόνια. Διαπιστώθηκε έτσι ότι σε ένα σχολικό έτος συνολικά οι σχολικές μονάδες ήταν κατά 143 λιγότερες στην Ολλανδική επικράτεια, αφού μειώθηκαν από 11.745 σε 11.602, αλλά ο αριθμός εξ αυτών που είχε τη διάκριση «Εξαιρετικό Σχολικό Βραβείο» παρέμεινε ο ίδιος (157 σχολικές μονάδες). Με την πάροδο των τριών ετών (2019-2022) οι σχολικές μονάδες ελαττώθηκαν κατά 167 ακόμα και ο αριθμός εξ αυτών που είχε τη διάκριση «Εξαιρετικό Σχολικό Βραβείο» ελαττώθηκε κατά 59 σχολεία και είναι μόλις 98.

 Μια σύγκριση αξιολογημένων σχολείων

Το 2019 χρησιμοποιώντας τα φίλτρα επιλογής και επιλέγοντας:

  • Δημοτικά σχολεία
  • Καλής Αξιολόγησης
  • Δημόσια
  • Με «Εξαιρετικό Σχολικό Βραβείο»

εξήχθησαν αποτελέσματα με 19 σχολεία που πληρούν τις προδιαγραφές αυτές:

2.31

Εικόνα 2.29: Αποτελέσματα αξιολογημένων σχολείων από την Ολλανδική Σχολική Επιθεώρηση που πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια 

Το σύστημα δίνει τη δυνατότητα σύγκρισης μεταξύ τους για τρία από αυτά τα σχολεία. Με τυχαία επιλογή τριών σχολείων, έχουμε την παρακάτω εικόνα:

2.32

Να σημειωθεί ότι στην συγκεκριμένη ιστοσελίδα εμφανίζονται αποτελέσματα που έχουν προκύψει από επιθεωρήσεις της Ολλανδικής Σχολικής Επιθεώρησης που έχουν υλοποιηθεί μετά τις 1/8/2017, δηλαδή μετά την εφαρμογή της τελευταίας εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που καθιέρωσε ένα νέο πλαίσιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου. Έτσι και για το λόγο αυτό, εκτός από τις τέσσερις κατηγορίες κατάταξης:

  • Καλό / Goed,
  • Επαρκές ή Βασικό / Voldoende of Basistoezicht,
  • Ανεπαρκές ή Αδύναμο / Onvoldoende of Zwak και
  • Πολύ αδύναμο / Zeer zwak),

υπάρχουν και οι χαρακτηρισμοί:

  • Δεν υπάρχει κρίση / Geen oordeel
  • Δεν υπάρχει συνοπτική κρίση / Geen samenvattend oordeel
  • Χωρίς τρέχουσα κρίση / Zonder actueel oordeel