Αξιολόγηση στην Αυστρία

Με μια ματιά….

Εξωτερική αξιολόγηση σχολικών μονάδων Αυτοαξιολόγηση  σχολικής μονάδας Δημοσιοποίηση αποτελεσμάτων Κατηγοριοποίηση σχολείων Ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών  

Αξιολόγηση μαθητών σε εθνικό επίπεδο υποχρεωτικής εκπαίδευσης

 

ΝΑΙ ΝΑΙ ΟΧΙ ΟΧΙ ΟΧΙ ΟΧΙ

Ακόμα και στο στάδιο της προσχολικής αγωγής, εφαρμόζεται η αυτοαξιολόγηση των παιδικών σταθμών και νηπιαγωγείων από τον κάθε εκπαιδευτικό ξεχωριστά, ο οποίος είναι υποχρεωμένος να υποβάλλει ετήσια έκθεση αυτοαξιολόγησης αλλά και από τις Διευθύνσεις των ιδρυμάτων. Άλλωστε, η διαχείριση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου, αποτελεί ένα σημαντικό μέρος της εκπαίδευσης  εκπαιδευτικών στο τομέα της νηπιακής εκπαίδευσης. Χωρίς να είναι δεσμευτικά στο σύνολο της Αυστριακής επικράτειας, έχουν αναπτυχθεί τοπικά μοντέλα  αυτοαξιολόγησης της ποιότητας διδασκαλίας στα ιδρύματα παιδικής μέριμνας και βασίζονται στο γενικότερο (εθνικό) εκπαιδευτικό πλαίσιο. Χαρακτηριστικό είναι το μοντέλο αυτοαξιολόγησης που ανέπτυξε στην Άνω Αυστρία κατόπιν πιλοτικής εφαρμογής σε νηπιαγωγεία, βρεφονηπιακούς σταθμούς και κέντρα ημερήσιας φροντίδας το Ινστιτούτο Charlotte Bühler.

Η προσχολική εκπαίδευση υπάγεται στην τοπική αυτοδιοίκηση η οποία είναι και υπεύθυνη  για τη τήρηση της σχετικής ισχύουσας νομοθεσίας. Επιφορτισμένη με την διαχείριση ποιότητας του εκπαιδευτικού  έργου είναι η αντίστοιχη Επιθεώρηση που λειτουργεί σε επίπεδο επαρχίας των κρατιδίων και εκπροσωπείται από τον αρμόδιο επιθεωρητή (Kindergarteninspektor). Οι επιθεωρητές διενεργούν επιτόπιες επισκέψεις είτε προγραμματισμένες (τουλάχιστον μία ή δύο το χρόνο) είτε κατόπιν καταγγελίας στους παιδικούς σταθμούς και τα νηπιαγωγεία με σκοπό τη διαπίστωση της τήρησης των προδιαγραφών ποιότητας κτιρίων και  εγκαταστάσεων, του εξοπλισμού, της ασφάλειας, της υγιεινής αλλά και της καταλληλότητας του προσωπικού. Οι επιθεωρητές υποβάλλουν τις αντίστοιχες εκθέσεις με συστάσεις βελτίωσης όπου απαιτούνται οι οποίες είναι δεσμευτικές και σε περίπτωση που δεν υιοθετηθούν από το εκπαιδευτικό ίδρυμα, προβλέπεται μέχρι και η κατάργησή του.

Παρά του γεγονότος ότι η προσχολική εκπαίδευση υπάγεται στη τοπική αυτοδιοίκηση των κρατιδίων, το 2009 αναπτύχθηκε ένα ομοσπονδιακό σχέδιο εκπαίδευσης για ενιαία μορφή λειτουργίας παιδικών σταθμών και νηπιαγωγείων (Bildungsrahmenplanπου δέσμευσε το σύνολο του Αυστριακού κράτους στην προσχολική εκπαίδευση. Οι βελτιώσεις είναι συνεχείς με καθοριστικό τον ρόλο του  Αυστριακού Ινστιτούτου για τα Δικαιώματα του Παιδιού και τη γονική εκπαίδευση (Institut für Kinderrechte und Elternbildung – IKEB).

Στις βαθμίδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, εφαρμόζονται επίσης εξωτερικές και εσωτερικές διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας (Quality Assurance – QA) του εκπαιδευτικού έργου.

Στον πίνακα 2.6 που ακολουθεί και περιγράφει τις διαδικασίες αυτές, η πρώτη στήλη αφορά την περιοχή εκπαίδευσης και διακρίνεται σε διαδικασίες που αφορούν:

  • Συνολικά την πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
  • Την Γενική Εκπαίδευση
  • Την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση ( Vocational Education and Training – VET)
  • Την διττή Επαγγελματική Εκπαίδευση, δηλαδή τα Επαγγελματικά σχολεία που συνδυάζουν την διδασκαλία με τη ταυτόχρονη και παράλληλη μαθητευόμενη εργασία στο αντικείμενο σπουδών (μαθητεία).

Η δεύτερη στήλη αφορά τις διαδικασίες και τους εξωτερικούς φορείς της διασφάλισης ποιότητας, ενώ η τρίτη στήλη  αφορά τις διαδικασίες και τους εσωτερικούς φορείς της διασφάλισης ποιότητας, σε καθεμιά από τις παραπάνω περιπτώσεις.

Διαδικασίες διασφάλισης ποιότητας της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

Σχολική Επιθεώρηση

Η λειτουργία του θεσμού χρονολογείται από το 1774, όταν η Μαρία Θηρεσία καθιέρωσε την υποχρεωτική σχολική φοίτηση. Οι αρμοδιότητες των επιθεωρητών, αφορούν τη πρωτοβάθμια, την δευτεροβάθμια και την μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση (κολλέγια). Το 2017 νομοθετήθηκε νέο πλαίσιο λειτουργίας των σχολικών επιθεωρήσεων. Τα Συμβούλια Εκπαίδευσης – Landeschulräte με κοινή στελέχωση από την Ομοσπονδία και τα κρατίδια, που  λειτούργησαν από την 1η Ιανουαρίου 2019 υποδιαιρούνται σε  Διοικητικό τμήμα  και σε  Παιδαγωγικό Τμήμα  υπεύθυνο για την εποπτεία του σχολείου και τη διαχείριση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου. Σε αυτά υπηρετούν 390 επιθεωρητές (ή διευθυντές ποιότητας σχολείων όπως είναι η νέα τους ονομασία από το σχολικό έτος 2019-2020) (Landesschulinspektor/innen). Με άλλα λόγια η επιθεώρηση των σχολείων διακρίνεται πλέον σε διοικητική και παιδαγωγική. Ένα από τα κύρια καθήκοντα των Παιδαγωγικών Τμημάτων είναι να κατευθύνουν τη διαχείριση της ποιότητας και να εργαστούν για την ανάπτυξη της ποιότητας, ιδιαίτερα του συστήματος σχολικής εποπτείας που θα δημιουργήσει  περιφερειακές ομάδες στις εκπαιδευτικές περιφέρειες.

2.6

Πίνακας 2.6: Απόσπασμα πίνακα μοντέλου αξιολόγησης του Αυστριακού εκπαιδευτικού συστήματος. Πηγή : Eurydice

            Με το σχολικό έτος 2019/2020, η διαχείριση της ποιότητας για τα σχολεία τέθηκε σε εντελώς νέα βάση. Οι σχολικοί επιθεωρητές λέγονται πλέον «διευθυντές ποιότητας σχολείου». Η επίβλεψη του σχολείου επικεντρώνεται περισσότερο στην ευθύνη της διαχείρισης της ποιότητας, συμπεριλαμβανομένης της υποστήριξης της σχολικής ανάπτυξης στα σχολεία. Ο έλεγχος της εκπαίδευσης είναι πολύ σημαντικός, δηλαδή η συνεχής παρακολούθηση και ανάλυση του κατά πόσον επιτυγχάνονται συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί στόχοι. Η επιθεώρηση κάθε σχολείου περιλαμβάνει επιτόπια επίσκεψη κλιμακίου επιθεωρητών, ανάλογη με το μέγεθος του σχολείου, διάρκειας 2-3 ημερών, με συνεντεύξεις του διευθυντή, των εκπαιδευτικών αλλά και γονέων ή μαθητών, συμπλήρωση ερωτηματολογίων, έλεγχος διοικητικών και οικονομικών πράξεων, σχέδια ανάπτυξης προσωπικού, αποτελέσματα των μαθητών σε εθνικές εξετάσεις. Ακολουθεί η  σύνταξη και η υποβολή έκθεσης για το κάθε σχολείο. Τα σχολεία στην Αυστρία δεν βαθμολογούνται, ούτε κατατάσσονται σε κατηγορίες από τους επιθεωρητές. Η εκπαιδευτική πολιτική της Αυστρίας σε αυτό το θέμα είναι ξεκάθαρη και σαφής.

Συμπληρωματικά και επικουρικά λειτουργεί το Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Έρευνας για την Εκπαίδευση, την Καινοτομία και την Ανάπτυξη του Αυστριακού Σχολικού Συστήματος (Bundesinstitut für Bildungsforschung, Innovation & Entwicklung des österreichischen Schulwesens, BIFIE) το οποίο συλλέγει πληροφορίες για φοιτητές, εκπαιδευτικούς και σχολεία και διεξάγει τις περισσότερες δραστηριότητες αξιολόγησης στο σύστημα. Εκπονεί επίσης μια τριετή εθνική έκθεση εκπαίδευσης (Nationaler Bildungsbericht Österreich).

Εθνικά Εκπαιδευτικά Πρότυπα (National Education Standards)

Τα εκπαιδευτικά πρότυπα καθορίζουν τις ικανότητες που πρέπει να έχουν αποκτήσει οι μαθητές σε μια δεδομένη σχολική χρονιά. Εστιάζουν σε βασικούς τομείς ενός αντικειμένου και περιγράφουν τα αναμενόμενα μαθησιακά αποτελέσματα, καθορίζοντας τις βασικές δεξιότητες που σχετίζονται με το θέμα και οι οποίες είναι σημαντικές για την περαιτέρω σχολική εκπαίδευση ή επαγγελματική κατάρτιση. Η εισαγωγή εκπαιδευτικών προτύπων αποσκοπεί στη βελτίωση των βασικών ικανοτήτων των μαθητών σε επιλεγμένα θέματα και στην εξασφάλιση διαρκούς εκπαιδευτικής ανατροφοδότησης. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί κυρίως μέσω νέων μεθόδων διδασκαλίας και προσανατολισμού τους προς το αποτέλεσμα, στον σχεδιασμό και την εφαρμογή της διδασκαλίας, των βελτιωμένων ικανοτήτων των εκπαιδευτικών στους τομείς της διάγνωσης, της υποστήριξης  και της λειτουργίας αξιολόγησης. Η τακτική εξέταση των προτύπων διασφαλίζει και βελτιστοποιεί την ποιότητα της διδασκαλίας. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί λαμβάνουν πληροφορίες σχετικά με τα μαθησιακά αποτελέσματα των μαθητών.

Εκπαιδευτικά πρότυπα καθορίστηκαν ως εξής (σχετικά με τάξη και μαθήματα):

  • Έτος 4 (λήξη δημοτικού σχολείου ISCED 1): Γερμανικά, Ανάγνωση, Γραφή, Μαθηματικά.
  • Έτος 8 (λήξη νέου δευτεροβάθμιου σχολείου, 4ο έτος ακαδημαϊκού δευτεροβάθμιου σχολείου ISCED 2): Γερμανική, πρώτη σύγχρονη ξένη γλώσσα (Αγγλικά), Μαθηματικά.

Τυποποιημένη εξέταση διπλωμάτων (Reifeprüfung / Reife- und Diplomprüfung)

Ξεκινώντας πιλοτικά από το σχολικό έτος 2013-2014, εφαρμόστηκε ένα νέο τυποποιημένο σύστημα εθνικών εξετάσεων μόνο στα σχολεία δευτεροβάθμιας ακαδημαϊκής εκπαίδευσης (Γενικό Γυμνάσιο -Allgemein bildende Höhere Schule και Νέο Γυμνάσιο  – Neue Mittelschule) με σκοπό την εξασφάλιση της αντικειμενικότητας των εξετάσεων για την απόδοση απολυτηρίων, πτυχίων και διπλωμάτων, σε όλη την επικράτεια. Το τυποποιημένο μοντέλο εξετάσεων έχει τρία σκέλη: την γραπτή εξέταση, την προφορική εξέταση και την εκπόνηση γραπτής προ-ακαδημαϊκής εργασίας. Το επόμενο σχολικό έτος επεκτάθηκε και στα σχολεία της δευτεροβάθμιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (VET) και από το σχολικό έτος 2015-2016 ισχύει καθολικά για όλους τους τύπους σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Αυστρίας.

Μεταρρύθμιση της επαγγελματικής ανάπτυξης (Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Ανάπτυξη) των εκπαιδευτικών

Η μεταρρύθμιση της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών είναι ένα από τα βασικά εκπαιδευτικά προγράμματα της κυβέρνησης και καλύπτει την αρχική επιμόρφωση και την περαιτέρω κατάρτιση για όσους εργάζονται στο επάγγελμα του εκπαιδευτικού.

Το νέο πρόγραμμα κατάρτισης των εκπαιδευτικών προβλέπει τις παρακάτω βασικές αρχές:

  • Η κατάρτιση απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Το πρόγραμμα πτυχίου καθορίζεται για όλους τους εκπαιδευτικούς στα οκτώ εξάμηνα με 240 μονάδες ECTS.
  • Το μεταπτυχιακό πρόγραμμα, καθορίζεται χρονικά σε δύο έως τρία εξάμηνα με 60 έως 90 μονάδες ECTS. Τα προγράμματα σπουδών μεταπτυχιακού τίτλου μπορούν να ολοκληρωθούν σταδιακά με μερική παρακολούθηση.
  • Ένα έτος επαγγελματικής εισόδου, που υποστηρίζεται από έμπειρους εκπαιδευτικούς (μέντορες) ως συμβούλους. Κατά τη διάρκεια της φάσης επαγγελματικής εισόδου, οι υποψήφιοι εκπαιδευτικοί μπορούν παράλληλα να ολοκληρώσουν τα προγράμματα σπουδών μεταπτυχιακού τίτλου.
  • Συμπληρωματικά προγράμματα σπουδών για τους νεοεισερχομένους , με εξετάσεις που πιστοποιούν τις σχετικές παιδαγωγικές δεξιότητες.
  • Η ικανότητα και η διαδικασία εισόδου στο εκπαιδευτικό επάγγελμα, η οποία περιλαμβάνει διάφορα στάδια, πριν και κατά την είσοδο σε παιδαγωγικά πανεπιστημιακά κολέγια.
  • Συνεργασία των Παιδαγωγικών Πανεπιστημιακών Κολεγίων Εκπαίδευσης των εκπαιδευτικών και των υπολοίπων πανεπιστημίων σε θέματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών με παράλληλη τήρηση των υφιστάμενων αρμοδιοτήτων τους.

Εθνική Έκθεση για την Εκπαίδευση

Για πρώτη φορά το 2009 εκδόθηκε η Εθνική Έκθεση για την Εκπαίδευση (Nationaler Bildungsbericht – NBB)  και εκδίδεται από τότε κάθε τρία χρόνια. Η NBB  παρέχει βάσεις για την χάραξη της εκπαιδευτικής πολιτικής στην Αυστρία. Η Έκθεση για την Εκπαίδευση απευθύνεται κυρίως σε μέλη του Ομοσπονδιακού Κοινοβουλευτικού Συμβουλίου.

Η NBB παρέχει σχετικά στοιχεία, αναλύσεις και αναφορές για την ανάπτυξη του σχολείου που ρυθμίζουν την κατανομή αρμοδιοτήτων ή προσόντων στον εκπαιδευτικό κόσμο, καθώς και τις πιθανές κοινωνικοοικονομικές συνέπειες. Τα επιλεγμένα θέματα συμπληρώνονται με εμπεριστατωμένες αναλύσεις για να διασφαλιστεί ότι οι αναγνώστες μπορούν να ερμηνεύσουν βασικούς δείκτες απόδοσης και τις παρατηρούμενες αλλαγές με την πάροδο του χρόνου.

Η NBB αποτελείται από δύο μέρη. Το πρώτο μέρος είναι στατιστικό και αφορά σχετικούς δείκτες και το δεύτερο μέρος περιέχει αναλύσεις. Τα δύο μέρη αλληλοσυμπληρώνονται. Αξιοσημείωτο είναι ότι το δεύτερο μέρος περιλαμβάνει δέκα αναλύσεις και προτάσεις κορυφαίων εκπαιδευτικών επιστημόνων σχετικά με βασικά θέματα ανάπτυξης και βελτίωσης του Αυστριακού εκπαιδευτικού συστήματος.

Διασφάλιση ποιότητας στη Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση

2.7

Εικόνα 2.7: Η ιστοσελίδα του EQAVET

Τα αναφερόμενα παραπάνω είναι γενικές πτυχές της προσπάθειας εξωτερικών παραγόντων από τις σχολικές μονάδες (External Quality Assurance – External QA), στην κατεύθυνση διασφάλισης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου που αφορούν την πρωτοβάθμια εκπαίδευση αλλά και όλους τους τύπους σχολείων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Ειδικά όμως για τα σχολεία της δευτεροβάθμιας Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης – Ε.Ε.Κ. (VET) που αποτελούν την απόλυτη προτεραιότητα της Αυστριακής πολιτείας, αφού τρεις στους τέσσερις μαθητές την ακολουθούν, έχουν αναπτυχθεί και άλλες πρόσθετες διαδικασίες προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες της Ε.Ε.Κ.. Η εδραίωση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ως βασικού τύπου εκπαίδευσης την Αυστρία και η περαιτέρω διαρκής προσπάθεια στήριξης και διασφάλισης της ποιότητας του εκπαιδευτικού της έργου καθοδηγείται από το αντίστοιχο πρότυπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης που είναι το EQAVET (European Quality Assurance in Vocational Education and Training – Ευρωπαϊκή Διασφάλιση Ποιότητας της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης).

2.8

Εικόνα 2.8: Η ιστοσελίδα του QIBB (Αγγλική έκδοση)

Η δομή, οι κατευθυντήριες γραμμές και οι στόχοι του EQAVET, οδήγησαν κατά αντιστοιχία στο Αυστριακό QIBB (QUALITÄTSINITIATIVE BERUFSBILDUNG) δηλαδή την Ποιοτική Πρωτοβουλία Επαγγελματικής Κατάρτισης. Το QIBB έχει αναπτύξει αξιοθαύμαστα εργαλεία αλλά και λογισμικά υποστήριξης και ανάπτυξης της Ε.Ε.Κ. στην Αυστρία αλλά και αξιολόγησης της και διασφάλισης της ποιότητας του εκπαιδευτικού της έργου υπό την αιγίδα του Αυστριακού Ομοσπονδιακού Υπουργείου Παιδείας, Επιστήμης και Έρευνας (Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung – BMBWF).

Το αυστριακό σημείο αναφοράς για τη διασφάλιση της ποιότητας στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση είναι το ARQA-VET (Austrian Reference Point for Quality Asurance in Vocational Education and Training), το οποίο είναι ένας κόμβος διασύνδεσης των εμπλεκόμενων φορέων και ιδρυμάτων του Αυστριακού τομέα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και έχει σκοπό τη δημιουργία δικτύων μεταξύ τους και ασκεί ενεργό μεσολαβητικό ρόλο από και προς τον αντίστοιχο ευρωπαϊκό κόμβο ( EQAVET ).

2.9

Εικόνα 2.9: Η ιστοσελίδα της ARQAVET

Αξιόλογος είναι και ο θεσμός της «ανασκόπησης από ομότιμους» (Peer Review) στο QIBB (QUALITÄTSINITIATIVE BERUFSBILDUNG). Σύμφωνα με αυτόν μια ομάδα τεσσάρων ατόμων καλείται από το σχολείο με σκοπό να το αξιολογήσει. Η βάση που θα χρησιμοποιήσει είναι η έκθεση αυτοαξιολόγησης που το σχολείο έχει συντάξει. Τα άτομα αυτά εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα σε ίδιο ή σε παρόμοιο αντικείμενο με αυτούς που το Επαγγελματικό σχολείο εκπαιδεύει τους μαθητές του. Τα άτομα όμως αυτά έχουν επαγγελματική εμπειρία, γνώσεις, δεξιότητες και συμπεριφορές, είναι αντικειμενικά και αμερόληπτα στην κρίση τους, χωρίς να έχουν κάποια προσωπική αντιπαράθεση ή επιδίωξη με το σχολικό περιβάλλον, γι αυτό και αποκαλούνται και «κριτικοί φίλοι». Έπειτα από δύο συνήθως μέρες παραμονής στο χώρο του σχολείου και μελέτης της σχολικής καθημερινότητας αλλά και των σχολικών εγκαταστάσεων, υποβάλλουν την έκθεση τους, η οποία δεν έχει ακριβώς αξιολογική σκοπιμότητα, αλλά αποτελεί ένα εργαλείο ανάπτυξης του σχολείου, η οποία είναι για δική του χρήση και δεν δημοσιοποιείται.

2.10

Εικόνα 2.10: Η ιστοσελίδα Peer Review

Ο θεσμός της διττής εκπαίδευσης (μαθητεία και διδασκαλία) είναι πολύ διαδεδομένος στο Αυστριακό εκπαιδευτικό σύστημα και ο στόχος της πολιτείας είναι η περαιτέρω εφαρμογή του. Υπεύθυνο για την εφαρμογή της είναι το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Παιδείας, Επιστήμης και Έρευνας, το οποίο ασχολείται με όλα τα θέματα της μαθητείας και εκδίδει τους κανονισμούς κατάρτισης για τα μεμονωμένα επαγγέλματα μαθητείας με βάση γνωμοδοτήσεις εμπειρογνωμόνων που υποβάλλονται από την Ομοσπονδιακή Συμβουλευτική Επιτροπή για τη μαθητεία, στην οποία συμμετέχουν και εκπρόσωποι των κοινωνικών εταίρων. Σε επίπεδο κρατιδίων και επαρχιών τους η διασφάλιση της ποιότητας εκπαίδευσης είναι πρωτίστως ευθύνη των γραφείων μαθητείας. Τα γραφεία μαθητείας εξετάζουν από κοινού με τους εκπροσώπους των περιφερειακών επιμελητηρίων την καταλληλότητα των επιχειρήσεων να παρέχουν κατάρτιση μαθητείας στα αντικείμενά τους, σε επίπεδο εγκαταστάσεων και προσωπικού. Σε περίπτωση καταλληλότητας υπογράφεται η σύμβαση μαθητείας με την επιχείρηση. Η συνεργασία του εκπαιδευτικού συστήματος και της αγοράς εργασίας είναι έντονη. Το 2013, το Υπουργείο Παιδείας και οι κοινωνικοί εταίροι ξεκίνησαν την πρωτοβουλία «Διαχείριση της ποιότητας στην μαθητεία», η οποία δημιούργησε ένα ολοκληρωμένο σύστημα διασφάλισης ποιότητας το QM, το οποίο διαχειρίζεται σε συνεργασία με το QIBB θέματα εμπλεκόμενου προσωπικού των εταιρειών μαθητείας, μέχρι και θέματα εξετάσεων των αποφοίτων των σχολείων μαθητείας.

Η εσωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων

Η εσωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων είναι κατά κύριο λόγο ευθύνη του διευθυντή του σχολείου. Πέρα από τη χρήση διαδικτυακών εργαλείων όπως το  SQA online για σχολεία Γενικής εκπαίδευσης και VET Quality Initiative (QIBB) για σχολεία Επαγγελματικής εκπαίδευσης και Κατάρτισης η διαχείριση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου, η ανάπτυξη σχολικών προγραμμάτων, η ηγεσία και η ανάπτυξη ανθρώπινου δυναμικού αποτελούν καθήκοντα διευθυντή.  Η εσωτερική αξιολόγηση καλύπτει τη διδασκαλία και τη μάθηση, το περιβάλλον στην τάξη και το περιβάλλον του σχολείου εν γένει, τις εταιρικές σχέσεις και τις εξωτερικές σχέσεις των σχολείων, τη σχολική διοίκηση, τον επαγγελματισμό και την ανάπτυξη του εκπαιδευτικού προσωπικού. Επιπλέον, εφαρμόζονται δείκτες που εκφράζουν εισροές, διαδικασίες και αποτελέσματα. Τα αποτελέσματα των τυποποιημένων δοκιμασιών συζητούνται επίσης, καθώς η έκθεση εσωτερικής αξιολόγησης που υποβάλλεται έχει λειτουργία ελέγχου για τη διαχείριση της εκπαίδευσης, παρουσιάζει την εφαρμογή βασικών ικανοτήτων αλλά και αποκαλύπτει προβληματικές περιοχές της σχολικής ζωής.