Δυναμική εκπαιδευτικού συστήματος

Το εκπαιδευτικό σύστημα είναι ένα ανοικτό σύστημα, είναι ζωντανό κομμάτι της κάθε κοινωνίας αλληλένδετο με τα υπόλοιπα μέρη της που δέχεται και προκαλεί επίδραση σε αυτά και ως τέτοιο πρέπει να εξετάζεται. Οι σύγχρονες κοινωνίες χαρακτηρίζονται από δυναμική και γρήγορες αλλαγές σε πολλά επίπεδα ενώ η πρόκληση για τα εκπαιδευτικά συστήματα τους είναι να μπορούν να εξελίσσονται και να προσαρμόζονται σε αυτές προετοιμάζοντας κατάλληλα τους αυριανούς πολίτες. Ο εκπαιδευτικός έχει ξεχωριστό ρόλο σε αυτό, είναι η ατμομηχανή του τρένου  της εκπαίδευσης και για να το κινήσει σε σύγχρονες εκπαιδευτικές διαδρομές πρέπει πρώτα ο ίδιος να έχει εξελιχθεί και να αναπτυχθεί επαγγελματικά για το κατορθώσει. Ταυτόχρονα όμως η κοινωνία πρέπει να αποδώσει στον εκπαιδευτικό το κύρος που του αναλογεί.

Μεγάλη πρόκληση για τους πολίτες της κάθε χώρας σήμερα είναι η κατάκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων σε όλη τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου και ίσως και έπειτα από αυτόν. Ταυτόχρονα το κάθε εκπαιδευτικό σύστημα θα πρέπει να είναι σε θέση να προσφέρει την μάθηση όχι μόνο στη διάρκεια της μαθητικής ζωής των πολιτών αλλά σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους. Η συμμετοχή των πολιτών σε προγράμματα Δια Βίου Μάθησης είναι χαρακτηριστικό που πρέπει να αναπτύξει κάθε σύγχρονο εκπαιδευτικό σύστημα. Έτσι λοιπόν το κριτήριο της εξέλιξης και δυναμικής εκπαιδευτικού συστήματος εξετάζεται σε δύο χαρακτηριστικά: