Τα δικαιώματα του Παιδιού  και η έννοια του Πολίτη- Συμμετοχική Δημοκρατία στο Νηπιαγωγείο

Τα δικαιώματα του Παιδιού  και η έννοια του Πολίτη- Συμμετοχική Δημοκρατία στο Νηπιαγωγείο

Από το Πρόγραμμα Σπουδών “”Περιβάλλον και Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο Νηπιαγωγείο, Δημοτικό και Γυμνάσιο”

Θεματικό πεδίο:
Ανθρώπινα Δικαιώματα – Δικαιώματα του Παιδιού
Θεματική ενότητα:
-Ανάγκες, επιθυμίες δικαιώματα

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
● Να διακρίνουν τις έννοιες ανάγκη, επιθυμία, δικαίωμα. ​
Διδακτικές προσεγγίσεις: συζήτηση, εικονικό μήνυμα, καταιγισμό ιδεών, θεατρικό παιχνίδι.
Αξιοποίηση των καθημερινών προβλημάτων της τάξης αλλά και της ευρύτερης κοινότητας.
Αξιοποίηση της Διαφοροποιημένης Διδασκαλίας καθώς οι οδηγίες της νηπιαγωγού διαφοροποιούνται ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών/τριών, για να βοηθήσουν όλους τους μαθητές/τριες ώστε να επιτευχθεί ο στόχος της δραστηριότητας.
Για την ηλικία των παιδιών στο νηπιαγωγείο υπάρχει η διάκριση των εννοιών επιθυμίες και ανάγκες που αντιστοιχούν στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις.
Μέσα από την βιωματική προσέγγιση και τον διάλογο μπορούν να εισαχθούν οι έννοιες του πολίτη της συμμετοχής και της δημοκρατίας και τα παιδιά να έρθουν σε επαφή με αυτές καθώς και να προβληματιστούν για τον τρόπο που λαμβάνονται οι αποφάσεις.

Σύνδεση με τους 17 Παγκόσμιους Στόχους της Βιώσιμης Ανάπτυξης. (1, 3, 5,, 10, 16, 17)

ΕΝΝΟΙΑ: Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

1η δραστηριότητα – Ο πολίτης

Υλικά: χαρτόνια, μαρκαδόροι, χάρτες από το διαδίκτυο
Μέθοδος: ιδεοθύελλα, συζήτηση
Περιεχόμενο: Τα παιδιά κάθονται στην παρεούλα, η νηπιαγωγός διαβάζει ένα απόκομμα το οποίο αναφέρει “Οι Πολίτες της Αχαίας είναι Έλληνες Πολίτες”. Στη συνέχεια ρωτάει τις εξής ερωτήσεις: Ποιος είναι ο πολίτης, που ζει;  Πως λέγεται αυτός που ζει στη Ιταλία; Πως λέγεται αυτός που ζει στην Ευρώπη; Γίνεται μια ανάλυση των εννοιών, καταγράφονται οι απόψεις των παιδιών.

 

2η δραστηριότητα– Η φανταστική πόλη

Υλικά: χαρτόνια, μαρκαδόροι
Μέθοδος: συζήτηση
Περιεχόμενο: Να φτιάξουν τα παιδιά μια δική τους  φανταστική πόλη με  ονομασία,  σχήμα, πολίτες.

fantastiki poli orig 1 orig

 

 

 

 

 

 

Δημιουργία από τα προνήπια-νήπια του Ολοήμερου τμήματος 2023-24

 

3η δραστηριότητα – Εκλογές
Τίτλος: Ψηφίζουμε τον υπεύθυνο του τμήματός μας.

Υλικά: κάλπη, παραβάν, χαρτιά, μαρκαδόροι
Μέθοδος: ανακάλυψη

Περιεχόμενο:
​Η νηπιαγωγός διαβάζει από την διαδικτυακή εφημερίδα ”Πελοπόνησσος” ένα απόκομμα “Οι πολίτες της Αχαϊας καλούνται σήμερα να επιλέξουν και να ψηφίσουν για Δήμαρχο.”
Δηλαδή τον άνθρωπο και τους συνεργάτες του που θα είναι υπεύθυνοι για τα επόμενα πέντε χρόνια, για την καθημερινότητά τους, για την επίλυση των σημαντικών προβλημάτων της περιοχής τους και για τον σχεδιασμό και υλοποίηση έργων.”
Ερωτήσεις που γίνονται στα παιδιά:
Τι είναι οι εκλογές; Πως συνδέονται με τη δημοκρατία; Τι συμβαίνει στις χώρες όπου δε υπάρχει Δημοκρατία;  Στις εκλογές οι πολίτες εκφράζουν ελεύθερα τη γνώμη τους για το ποιος θα πρέπει να κυβερνά;. Έχετε εντοπίσει κάποια προβλήματα στη γειτονιά σας ή στο σχολείο σας που πρέπει να λυθούν; Ποιος πιστεύετε ότι μπορεί να βοηθήσει στην επίλυση αυτών των προβλημάτων;
Τα παιδιών συμμετέχουν στη διαδικασία εκλογής,  αποφασίζουν ποιοι θα είναι υποψήφιοι  υπεύθυνοι του τμήματος και  ψηφίζουν.

symmetoxi dimokratia1 orig

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ΕΝΝΟΙΑ: ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
4η δραστηριότητα – Η κυρά Δημοκρατία

Υλικά: παραμύθι
Μέθοδος: διήγηση
Περιεχόμενο: Διαβάζουμε το παραμύθι ” Η κυρά Δημοκρατία” και αναλύουμε το περιεχόμενο.
Ενδεικτικές ερωτήσεις που γίνονται στα παιδιά:

  • Τι καταλαβαίνεις όταν ακούς τη λέξη δημοκρατία;
  • Θα ήθελες να έχεις έναν αρχηγό στην ομάδα να αποφασίζει για εσένα ή θα ήθελες να εκφράζεις τη γνώμη σου και να αποφασίζετε μαζί, για αυτό που θέλετε;
  • Πως γίνεται κάποιος αρχηγός;
  • Τι θα ζητούσατε από τον αρχηγό της ομάδας;
  • Αν ήσουν αρχηγός τι θα έκανες για την ομάδα σου;
  • Με ποιο χρώμα θα ζωγράφιζες την δημοκρατία;

Καταγράφουμε τις απαντήσεις.



Λήψη αρχείου

 

Η έννοια της Ελευθερίας
5η Δραστηριότητα

Υλικά: Παραμύθι
Μεθοδος: διήγηση, συζήτηση

Με βάση το παραπάνω παραμύθι θέτουμε τα ερωτήματα:

    •  Πώς αισθάνεσαι όταν σου λέει η μαμά ή ο μπαμπάς ότι δεν θα πάτε βόλτα επειδή έκανες μια αταξία;
    • Πώς νιώθεις αν σου απαγορεύει η μαμά ή ο μπαμπάς να παίζεις με τον καλύτερο φίλο σου στη γειτονιά;

 

  • Τα παιδιά ζωγραφίζουν τα συναισθήματα τους σε μια  απαγορευτική κατάσταση από τους γονείς ή τις δαασκάλες/ους τους .


 Διαβάζουμε το άρθρο 13. 1  από τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού.
Άρθρο 13
1. Το παιδί έχει το δικαίωμα της ελευθερίας της έκφρασης. Το δικαίωμα αυτό περιλαμβάνει την ελευθερία αναζήτησης, λήψης και διάδοσης πληροφοριών και ιδεών οποιουδήποτε είδους, ανεξαρτήτως συνόρων, υπό μορφή προφορική, γραπτή ή τυπωμένη, ή καλλιτεχνική ή με οποιοδήποτε άλλο μέσο της επιλογής του.
Τα παιδιά παρατηρούν και περιγράφουν την παρακάτω κάρτα που αναφέρεται στο άρθρο 13.
Γίνεται καταγραφή των σκέψεων των.

arthro 13

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση