Η παιδαγωγική αξία του μαθήματος της Γεωμετρίας είναι μεγάλη για τους εξής λόγους:
1)Βοηθάει στην ανάπτυξη της ικανότητας αντίληψης του χώρου.
2) Καλλιεργεί την ικανότητα νοερής σύλληψης των αντικειμένων.
3)Συνδέει άμεσα τα μαθηματικά με τον πραγματικό κόσμο.
4) Βοηθάει στην κατανόηση άλλων αφηρημένων μαθηματικών ιδεών από άλλες
περιοχές των μαθηματικών, μέσω της δημιουργίας γεωμετρικών μοντέλων.
5)Αποτελεί ένα εξαιρετικό παράδειγμα ενός μαθηματικού συστήματος- στην
πραγματικότητα του πιο απλού και κατανοητού για τους μαθητές.
Σύμφωνα με τις σύγχρονες έρευνες η σκέψη των παιδιών εξελίσσεται σε επίπεδα και η
μελέτη του σχήματος πρέπει να περιλαμβάνει τέσσερις δραστηριότητες: αναγνώριση,
αναπαράσταση, ανάλυση, ομαδοποίηση.
Ο μαθητής γνωρίζει καλά ένα σχήμα όταν μπορεί: (Κολέζα, 2000)
• Να το αναγνωρίσει μεταξύ άλλων σχημάτων και κάτω από διάφορες μορφές
αναπαράστασης
• Να το σχεδιάσει κάτω από ποικίλες προϋποθέσεις
• Να εντοπίσει ομοιότητες και διαφορές του με άλλα σχήματα
• Να διακρίνει τα στοιχεία που το συνθέτουν και τις μεταξύ τους σχέσεις
Έρευνες που έχουν γίνει για τη μαθηματική εκπαίδευση στην προσχολική ηλικία
δείχνουν ότι τα παιδιά έχουν ενδιαφέρον να μάθουν για τη γεωμετρία. Τα θέματα με τα
οποία μπορούν να ασχοληθούν αφορούν στα επίπεδα και στερεά σχήματα, τη γωνία, τις
εξωτερικές και εσωτερικές σχέσεις ομοιότητας και την αίσθηση του χώρου και οι
εκπαιδευτικοί μπορούν να προσεγγίσουν τις γεωμετρικές αυτές έννοιες με τη χρήση
διδακτικών και χρηστικών υλικών.
Χρήση του γεωμετροπίνακα για την αναγνώριση και την κατασκευή γεωμετρικών σχημάτων
Το Geoboard (Γεωμετροπίνακας)εφευρέθηκε από το μαθηματικό, Caleb Gattegno, στη δεκαετία του’50. Από τότε, τα geoboards έχουν γίνει ένα αναπόφευκτο εργαλείο για τους μαθητές στις έννοιες γεωμετρίας.
Ένα geoboard είναι ένα μαθηματικό εργαλείο που χρησιμοποιείται συχνά για να ερευνήσει τις βασικές έννοιες στη γεωμετρία όπως η περίμετρος, η περιοχή ή τα χαρακτηριστικά των τριγώνων και άλλων πολυγώνων. Αποτελούμενο από έναν φυσικό πίνακα με ορισμένα καρφιά που οδηγούνται κατά το ήμισυ, σε μια συμμετρική
τετραγωνική σειρά πέντε-επί -πέντε, οι μαθητές ενθαρρύνονται για να τοποθετήσουν τα λαστιχάκια γύρω από τους γόμφους για να διαμορφώσουν τις διάφορες γεωμετρικές έννοιες ή για να λύσουν άλλους μαθηματικούς γρίφους. Αποτελείται βασικά από μια πλάκα (ξύλινη ή πλαστική ή άλλο υλικό όπως φελός) πάνω στην οποία προσαρμόζονται
μικρά «καρφάκια» (ή πινέζες) τα οποία διατάσσονται έτσι ώστε να σχηματίζουν διάφορους σχηματισμούς με βάση το τετράγωνο, το τρίγωνο ή τον κύκλο.
Τα λαστιχάκια διαφορετικών χρωμάτων που συνοδεύουν την πλάκα με τα καρφάκια χρησιμεύουν στο να δημιουργούνται με σχετική ευκολία γεωμετρικά σχήματα και να δίνονται ευκαιρίες στους μαθητές να πειραματίζονται με μήκη, γραμμές, περιμέτρους και εμβαδά, και να εισάγονται σε τεχνικές μετρήσεων και υπολογισμών.
Πολλές φορές στην πράξη χρησιμοποιούνται τα «Φύλλα με τις τελίτσες» που αναπαράγουν στο χαρτί τη διάταξη των καρφιών. Σ΄ αυτήν την περίπτωση ο μαθητής χρησιμοποιεί τα «Φύλλα με τις τελίτσες» και χαράσσει γραμμές με το μολύβι του ενώνοντας τελίτσες για να σχεδιάζει διάφορα σχήματα (τρίγωνα, ορθογώνια, πολύγωνα).
ΣΤΟΧΟΙ:
1. Εξοικείωση με τον γεωμετροπίνακα και κατανόηση της λειτουργίας του.
2. Αναγνώριση των γεωμετρικών σχημάτων πάνω στο γεωμετροπίνακα(κύκλος,
τρίγωνο, ορθογώνιο).
3. Αναγνώριση των γεωμετρικών σχημάτων πάνω στο γεωμετροπίνακα
(κύκλος, τρίγωνο, ορθογώνιο) μεταξύ άλλων και κάτω διάφορες μορφές αναπαράστασης.
4. Εντοπισμός ομοιοτήτων και διαφορών με άλλα σχήματα, του κύκλου με τα
άλλα δύο, του τριγώνου με τα άλλα δύο και του ορθογωνίου με τα άλλα δυο.
5.Διάκριση στοιχείων που τα συνθέτουν καθώς και τις μεταξύ τους σχέσεις που
ανέφερα πάνω.
6. Ομαδοποίηση σχημάτων με βάση κοινά γνωρίσματα τους,
7. Κατασκευή των σχημάτων (τρίγωνο, ορθογώνιο) πάνω στο γεωμετροπίνακα
κάτω από ποικίλες προϋποθέσεις, όχι μόνο με την καθορισμένη θέση που έχει το τρίγωνο
και το ορθογώνιο.
8. Εξερεύνηση των σχέσεων ανάμεσα σε τρίγωνα (ορθογώνια) με το ίδιο/
διαφορετικό εμβαδό.