Τάξεις Ε΄ και ΣΤ΄
Θεματική ενότητα : Γνωρίζω τον υπολογιστή
(Ο υπολογιστής ως ενιαίο σύστημα)
Στόχοι : Οι μαθητές επιδιώκεται,
- Να αντιλαμβάνονται τον υπολογιστή και τις λειτουργίες του ως ενιαίο σύστημα.
- Να αναγνωρίζουν τον υπολογιστή ως αυτόνομο σταθμό εργασίας ή ως μονάδα ενός ευρύτερου δικτύου.
Θεματική ενότητα : Γράφω και ζωγραφίζω
(Απλή μορφοποίηση κειμένου – Ενσωμάτωση εικόνας σε κείμενο – Αποθήκευση και ανάκτηση αρχείου)
Στόχοι : Οι μαθητές επιδιώκεται,
- Να μορφοποιούν κείμενο.
- Να προσθέτουν εικόνα σε κείμενο.
- Να αποθηκεύουν σε προσδιορισμένη θέση την εργασία τους και να την ανακτούν.
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
- Οι μαθητές κάνουν απλές μορφοποιήσεις σε κείμενα (πλάγια γράμματα, έντονα, στοιχίσεις, αλλαγές στις γραμματοσειρές και στο μέγεθος των γραμμάτων).
- Εισάγουν εικόνες που μπορούν να τις ενθέσουν στο μέγεθος που επιθυμούν και στο σημείο της επιλογής τους.
- Αποθηκεύουν την εργασία τους και την ανακτούν, αρχικά με βοήθεια.
Θεματική ενότητα : Υπολογίζω και κάνω γραφήματα
(Παρουσίαση στοιχείων σε πίνακα – Δημιουργία απλών γραφημάτων)
Στόχοι : Οι μαθητές επιδιώκεται,
- Να καταγράφουν αριθμητικά δεδομένα χρησιμοποιώντας κατάλληλο πρόγραμμα αριθμητικής επεξεργασίας αριθμητικών δεδομένων.
- Να παρουσιάζουν στοιχεία σε γραφική παράσταση.
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
- Μέσα από κατάλληλες δραστηριότητες, καταγράφουν αριθμητικά δεδομένα και δίνουν τη γραφική τους παράσταση (π.χ. διάγραμμα του μαθητικού πληθυσμού μιας τάξης με διάκριση αγοριών – κοριτσιών, διάγραμμα του χρόνου που αφιερώνει ο μαθητής στις διάφορες δραστηριότητές του, διάγραμμα της κατανομής του νερού στην επιφάνεια της γης).
Θεματική ενότητα : Δημιουργώ – Ανακαλύπτω – Ενημερώνομαι
(Αναζήτηση, συλλογή, επιλογή πληροφοριών – Κριτική επεξεργασία, παρουσίαση)
Στόχοι : Οι μαθητές επιδιώκεται,
- Να αξιοποιούν τον υπολογιστή ως πηγή πληροφόρησης.
- Να μπορούν να αξιοποιούν το Διαδίκτυο.
- Να αναπτύσσουν στοιχειώδεις πολυμεσικές εφαρμογές.
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
- Αποκτούν τεχνογνωσία για να παίρνουν την πληροφορία που θέλουν μέσα από ηλεκτρονικές πηγές και το Διαδίκτυο.
- Συνεργάζονται και αναζητούν π.χ. αρχαιολογικούς χώρους, συλλέγουν φωτογραφίες, και τις ενσωματώνουν στις εργασίες τους.
- Οι διάφορες ομάδες μεταφέρουν ή δημιουργούν απευθείας τις εργασίες τους σε περιβάλλον μιας πολυμεσικής εφαρμογής (π.χ. Hyper Studio, Power Point) και τις παρουσιάζουν στην τάξη.
- Αξιολογούν την εργασία των άλλων.
Θεματική ενότητα : Ελέγχω και προγραμματίζω
(Χρήση μιας απλής γλώσσας προγραμματισμού (Logo like) για τον έλεγχο και προγραμματισμό του υπολογιστή)
Στόχοι : Οι μαθητές επιδιώκεται,
- Να κατανοήσουν ότι ο υπολογιστής εκτελεί οδηγίες που παίρνει από τον άνθρωπο σε μια κωδικοποιημένη μορφή.
- Να χρησιμοποιούν απλές εντολές για τη δημιουργία σχημάτων ή τη λύση απλών προβλημάτων.
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
- Καλούνται να δημιουργήσουν απλά γεωμετρικά σχήματα δίνοντας κατάλληλες εντολές μετακίνησης ή στροφής.
- Μέσα από επιλεγμένα παραδείγματα, όπου υπάρχουν σκόπιμα «λάθη», τα παιδιά κατανοούν ότι ο υπολογιστής εκτελεί τις οδηγίες που ο άνθρωπος του δίνει.
Θεματική ενότητα : Επικοινωνώ ηλεκτρονικά
(Χρήση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) αρχικά με βοήθεια και στη συνέχεια με σταδιακή αυτονόμηση)
Στόχοι : Οι μαθητές επιδιώκεται,
- Να χρησιμοποιούν εργαλεία έκφρασης και επικοινωνίας.
- Να μπορούν να χρησιμοποιούν e-mail.
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
- Μαθαίνουν να χρησιμοποιούν πρόγραμμα ηλεκτρονικής επικοινωνίας και ασκούνται στην αποστολή και λήψη ηλεκτρονικών μηνυμάτων.
Θεματική ενότητα : Ο υπολογιστής και οι εφαρμογές του
(Χρήση του υπολογιστή στην καθημερινή ζωή – Συζήτηση – Προβληματισμοί)
Στόχοι : Οι μαθητές επιδιώκεται,
- Να αναγνωρίζουν τις κύριες χρήσεις του υπολογιστή στην καθημερινή ζωή.
Ενδεικτικές Δραστηριότητες
- Συζητούν και προβληματίζονται για τις κύριες χρήσεις του υπολογιστή στην καθημερινή ζωή (στο σχολείο, στο σπίτι, στην τράπεζα, σε γραφείο ταξιδίων κλπ.).
- Συζητούν και προβληματίζονται για τις αλλαγές.