Ραψωδία ψ΄

Σταυρόλεξο ραψωδίας ψ΄

Ενότητες 

– 89-111: Η Πηνελόπη κατεβαίνει στο μέγαρο με την Ευρύκλεια

– 112-135 : Η συζήτηση μεταξύ Οδυσσέα – Τηλέμαχου – Πηνελόπης

– 176-270: Η αναγνώριση

– 176-270: Διάλογος Οδυσσέα – Πηνελόπης

Το τυπικό της αναγνώρισης 

– Πολυετής απουσία ( Οδυσσέα)

– Απομόνωση  συζύγων

– Συγκάλυψη Οδυσσέα (μορφή ζητιάνου)

– Αποκάλυψη ταυτότητας από Ευρύκλεια και Τηλέμαχο – αποκατάσταση εξωτερικής εμφάνισης

– Δυσπιστία Πηνελόπης

– Δοκιμασία Οδυσσέα

– Αναγνώριση 

Αναγνώριση του Οδυσσέα από την Πηνελόπη

– 89-111 : Αποκάλυψη ταυτότητας Οδυσσέα από Ευρύκλεια και δυσπιστία Πηνελόπης.

– 112-135 : Συγκάλυψη Οδυσσέα – αποκάλυψη από Τηλέμαχο – δυσπιστία Πηνελόπης.

– 176-270 : Απομόνωση δύο συζύγων – αποκάλυψη Οδυσσέα – δυσπιστία Πηνελόπης – δοκιμασία– αναγνώριση

 Ιδεολογικά στοιχεία 

– 93-94 : Η Πηνελόπη αποδίδει τη μνηστηροφονία στους θεούς που είναι δυσνόητοι και κατευθύνουν τους θεούς εκεί που αυτοί θέλουν κάθε φορά. Εδώ φαίνεται η αντίληψη των ανθρώπων της ομηρικής εποχής για το ρόλο των θεών στη ζωή τους.

– 178-179 : Οι θεοί επεμβαίνουν δραστικά στη ζωή των ανθρώπων και την κατευθύνουν

– 352 : η Μοίρα ανώτερη όλων ακόμη και των θεών.

Επική ειρωνεία 

Η Πηνελόπη αγνοεί ότι ο άνδρας απέναντί της είναι ο σύζυγός της ενώ εμείς το γνωρίζουμε!

Προοικονομίες 

– Το σχέδιο του Οδυσσέα προοικονομεί τη μνηστηροφονία.

–  132-135 και  178-179:  προοικονομούν την αναγνώριση.

Επιβράδυνση 

– 93-94, 122-128, 199-201, 130-135: επιβραδύνεται η αναγνώριση του Οδυσσέα από την Πηνελόπη.

 Τυπικά επίθετα – εκφράσεις :  πήρε ξανά το λόγο η Πηνελόπη, λογική και φρόνιμη / άθλια ρούχα /

τότε ο Τηλέμαχος, επιτιμώντας, μίλησε άσχημα στη μάνα του /Του αντιμίλησε με τη δική της λογική η Πηνελόπη /βασανισμένος ο Οδυσσέας και θείος /τα λόγια του πετούσαν σαν πουλιά /τον μεγαλόψυχο Οδυσσέα / χλαμύδα ωραία /στην πατρική του γη /του αντιμίλησε με λογική και φρόνηση η Πηνελόπη /μακρόκουπο καράβι /σημάδι απαραγνώριστο/μακρόφυλλης ελιάς /θεία γυναίκα /θείος Οδυσσέας /γενναίους συντρόφους /γρήγορο καράβι /νύμφη Καλυψώ /θολωτές σπηλιές

Ηθογράφηση 

Οδυσσέας : Πρόθυμος και υπομονετικός  απέναντι στην Πηνελόπη , έξυπνος και ετοιμόλογος, τρυφερός και διακριτικός , πονηρός και έξυπνος (δεν αναφέρει στην σύζυγό του τις περιπέτειές του με Κίρκη , Καλυψώ και Ναυσικά).

Πηνελόπη : Δύσπιστη και επιφυλακτική . Αρχικά ψυχρή και δυσπρόσιτη όμως εξαιρετικά έξυπνη και προνοητική. Όταν αναγνωρίζει τον άνδρα απέναντί της ως σύζυγό της γίνεται τρυφερή .

Τηλέμαχος : Αυστηρός και επικριτικός απέναντι στη μητέρα του που αρνείται να αποδεχτεί τον ξένο ως πραγματικό της άντρα.  Βοηθά τους γονείς του να συνομιλήσουν για να ακολουθήσει η αναγνώριση.