ΕΙΡΗΝΗ ΠΟΛΕΜΟΣ (5η ενότητα)

Η ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ



Λήψη αρχείου

ΦΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ:ΑΙΤΙΑ ΠΟΛΕΜΟΥ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

ΑΙΤΙΑ ΠΟΛΕΜΟΥ

  1. α) Μελετήστε τα 3 παρακάτω κείμενα και αφού συγκεντρώσετε τα αίτια του πολέμου, γράψτε τα επιγραμματικά στο τετραδιό σας.    β)Το τελευταίο κείμενο αναφέρεται στα αίτια του πελοποννησιακού πολέμου. Θα μπορούσε να χαρακτηριστεί επίκαιρο;
  • Αιτία πολέµου η κλιµατική αλλαγή    

Xώρες διψασµένες για πετρέλαιο ανταγωνίζονται για τον έλεγχο περιοχών που διαθέτουν ορυκτά και αντιµετωπίζουν την κλιµατική αλλαγή. Ο αµερικανικός στρατός µε αναπάντεχους συµµάχους ανησυχεί ότι όλα αυτά τα θέµατα αποτελούν µια νέα πηγή συγκρούσεων.

Σπάνια ορυκτά. Τρόφιµα και νερό. Αρόσιµη γη. Δάση πουβοηθούν στονκαθαρισµότης ατµόσφαιρας. Εκεί που λαµβάνονται οι αποφάσεις για τον αµερικανικό στρατό και στους διαδρόµουςόπου κανονίζεται η πολιτική τωνκρατών,αυτά τα θέµατα δεν θεωρούνται πλέον περιβαλλοντικά, αλλά πιθανές αιτίες συγκρούσεων για τον 21ο αιώνα.

Κατά κάποιον τρόπο βέβαια ο ρόλος των πλουτοπαραγωγικών πηγών στη δηµιουργία συγκρούσεων δεν είναι καινούργιος. Οπως οι ισπανοί κονκισταδόρες έψαχναν χρυσάφι, έτσι και ο Σαντάµ Χουσεΐν πολέµησε για το πετρέλαιο του Κουβέιτ. Και πολλές χώρες στην Αφρική και τη Μέση Ανατολή φοβούνται ότι οι γείτονές τους θα περιορίσουν τα νερά του Νείλου, του Ευφράτη και του Ιορδάνη. Τώρα ένα νέο πεδίο συστηµατικής µελέτης ανοίγει σε διάφορα ερευνητικά κέντρα, στο Πεντάγωνο αλλά και σε µυστικές υπηρεσίες.

Λαµβάνεται η υπόθεση ότι ο 21ος αιώνας θα διαµορφωθεί όχι µόνο από την ανταγωνιστική οικονοµική ανάπτυξη, αλλά και από διάφορες ελλείψεις – ελάττωση των ορυκτών, ερηµοποίηση της γης, µόλυνση  ή υπερβολική κατανάλωση των υδάτινων πόρων και καιρικές αλλαγές που θα οδηγήσουν στην εξαφάνιση ψαριών και καλλιεργήσιµων εδαφών. Ειδικοί σε θέµατα εθνικής ασφαλείας έχουν αρχίσει να ορίζουν παράγοντες απειλών για την «ασφάλεια του περιβάλλοντος» και να τους µελετούν, συχνά µαζί µε οργανώσεις οικολόγων (…)

ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΘΕΜΑ: Καθώς οι αναπτυσσόµενες χώρες εκβιοµηχανίζονται, ανταγωνίζονται για πηγές ή χρησιµοποιούν πηγές που εξάγουν ως διαπραγµατευτικό χαρτί, η Κίνα κάνει και τα δύο.

ΠΗΓΕΣ: Πετρέλαιο, σπάνια ορυκτά, ψάρια, θαλάσσιες ζώνες για εµπόριο και εξερεύνηση του βυθού.

Η Κίνα αγοράζει δικαιώµατα εκµετάλλευσης ορυκτών σε όλη την Ασία, την Αφρική και τη Λατινική Αµερική. (..)Μέσα σε λιγότερο από 40 χρόνια η Κίνα από υπανάπτυκτη έφθασε να γίνει η δεύτερη µεγαλύτερη οικονοµία στον κόσµο και η µεταβολή αυτή δηµιούργησε ένα τεράστιο χάσµα µεταξύ πλούσιων και φτωχών. Οι ηγέτες της φοβούνται ιδιαίτερα την πολιτική και κοινωνική αστάθεια και γι’ αυτό µέσω της γοργής ανάπτυξης θέλουν να µοιράσουν τον νέο πλούτο. Οµως συχνά αντιπαρατίθεται µε τη Δύση για χώρες όπως το Σουδάν και το Ιράν, από τις οποίες αγοράζει πετρέλαιο. Διεκδικεί επίσης κάποια νησιά από την Ιαπωνία, δηµιουργώντας µια διαρκή ένταση στην περιοχή.

ΤΟ ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΘΕΜΑ: Δικαιώµατα στον βυθό κάτω από τους παγετώνες που λειώνουν.

ΠΗΓΕΣ: Εξερεύνηση για ορυκτά, πετρέλαιο και αέριο καθώς και για αλιεία.(..)

(https://www.tanea.gr/2010/12/23/world/aitia-pole-oy-i-kli-atiki-allagi/)   23 Δεκεμβρίου 2010 | 07:00

 

  • Ο πόλεμος και τα αίτιά του   

Είδη πολέμων

Ο πόλεμος είναι το διαμετρικά αντίθετο της ειρήνης, η πιο ακραία και ολοκληρωτική μορφή ένοπλης σύγκρουσης. Είναι η χρήση εκτεταμένης ένοπλης βίας μεταξύ κρατών, η σύγκρουση μεταξύ των ενόπλων δυνάμεων δύο ή περισσότερων κρατών πέρα από το επίπεδο των περιορισμένων θερμών επεισοδίων. Οι πόλεμοι είναι κατά βάση δύο ειδών, διεθνείς, δηλαδή διακρατικοί, και εσωτερικοί, αν και υπάρχουν, όπως θα δούμε, και ενδιάμεσες ή σύνθετες κατηγορίες πολέμων.

Οι διακρατικοί πόλεμοι διακρίνονται σε αμυντικούς πολέμους και επιθετικούς (επεκτατικούς- κατακτητικούς). Οι διακρίσεις που αναφέραμε δεν καλύπτουν όλο το φάσμα των ένοπλων συγκρούσεων και των αιτίων τους ανά τους αιώνες. Υπάρχουν επίσης πόλεμοι δυναστικοί (ειδικά εμφύλιοι πόλεμοι στην ǿσπανία πριν από τον 20ό αιώνα), θρησκευτικοί (οι τέσσερις Σταυροφορίες και εν μέρει ο Τριακονταετής Πόλεμος του πρώτου μέρους του 17ου αιώνα) και ιμπεριαλιστικοί-αποικιοκρατικοί πόλεμοι, οι κατακτήσεις με τις οποίες τα ευρωπαϊκά κράτη υποδούλωσαν τη Βόρεια και Νότια Αμερική και στη συνέχεια εκτεταμένες περιοχές της Αφρικής και τμήματα της Ασίας. Υπάρχουν επίσης ολοκληρωτικοί πόλεμοι (όπως οι δύο Παγκόσμιοι Πόλεμοι) και ηγεμονικοί πόλεμοι που στόχο έχουν τη διεθνή ηγεμονία μίας μεγάλης δύναμης ή ενός συνασπισμού κρατών.

Από πλευράς μέσων και της έκτασης της ένοπλης βίας που χρησιμοποιείται, οι πόλεμοι διακρίνονται σε ανταρτοπολέμους, όπως η Κουβανική Επανάσταση υπό τον Fidel Castro (1953-1959), συμβατικούς πολέμους και πυρηνικούς πολέμους.

Εξυπακούεται ότι δεν έχουν υπάρξει πυρηνικοί πόλεμοι, λόγω της «αμοιβαίας πυρηνικής αποτροπής» (mutual nuclear deterrence) (γνωστής και ως MAD: mutual assured destruction: αμοιβαία σίγουρης καταστροφής) που ίσχυσε κατά τον κατά τον Ψυχρό Πόλεμο και κρατάει και στη μεταψυχροπολεμική εποχή. Από την άλλη, βέβαια, έλαβαν χώρα οι δύο φοβερές πυρηνικές επιθέσεις των ΗΠΑ προς το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου εναντίον της ǿαπωνίας (τον Αύγουστο του 1945).

(https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/6146/3/01_chapter_5.pdf)

  • Αίτια, συνέπειές και Επιπτώσεις του πολέμου

Η σταδιακή μετατροπή της Δηλιακής συμμαχίας σε Αθηναϊκή ηγεμονία έθετε σε κίνδυνο την ύπαρξη της ισορροπίας των δυνάμεων των ελληνικών πόλεων κι είχε ως άμεσο αποτέλεσμα να κάνει τους συμμάχους επιφυλακτικούς ως προς την αθηναϊκή πολιτική.

Αν και ήταν σύγχρονος με τα γεγονότα που εξιστορούσε ο Θουκυδίδης, μπόρεσε να διακρίνει τις αιτίες από τις αφορμές του πολέμου και να προβλέψει ως ένα βαθμό τα αποτελέσματά του.

Η ύπαρξη της δυαρχίας των μεγαλύτερων πόλεων της εποχής, της Αθήνας και της Σπάρτης, η αντίθεση των αρχών του πολιτεύματός τους και οι πολιτισμικές διαφορές στον τρόπο ζωής και σκέψης δημιουργούσαν αναπόφευκτα μια φυσική εχθρότητα σε επίπεδο ιδεολογικής αντιπαράθεσης. Οι αρχαίοι είχαν συνείδηση αυτών των αντιθέσεων οι οποίες συνοψίζονται στη δημηγορία των Κορινθίων προς τους Σπαρτιάτες, όπως μας την παραδίδει ο Θουκυδίδης (Iστοριών 1.70-71).

Στον οικονομικό τομέα η Αθήνα, για να διατηρήσει την εμπορική της υπεροχή, έπρεπε να επιβάλει την κυριαρχία της στη θάλασσα παρακάμπτοντας τη δύναμη των ανταγωνιστών της, και κυρίως της Κορίνθου, μιας από τις πιο σημαντικές εμπορικές και οικονομικές δυνάμεις της εποχής.

Κοινό χαρακτηριστικό όλων των αποφάσεων και των πράξεων της Αθήνας που έδωσαν την αφορμή για την έκρηξή του ήταν ότι έθιγαν οικονομικά, έβλαπταν στρατιωτικά και πρόσβαλλαν σε συναισθηματικό επίπεδο την υπερηφάνεια των συμμάχων της Σπάρτης, όπως για παράδειγμα της Κορίνθου η οποία και έδωσε την αποφασιστική ώθηση για την κήρυξη του πολέμου.

http://www.ime.gr/chronos/05/gr/politics/221causes.html

 

ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΠΟΛΕΜΟΥ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΕΙΡΗΝΗ ΠΟΛΕΜΟΣ- ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ

 

  • Μελετήστε το παρακάτω κείμενο και σημειώστε στο τετραδιό σας τις συνέπειες του πολέμου στον κόσμο μας.

Kείμενο 5 [Γκουέρνικα]

Μια πόλη που λέγεται Γκουέρνικα

Ο πίνακας ζωγραφίστηκε από τον Πάμπλο Πικάσο το 1937. Ο ζωγράφος ήταν εξαιρετικά ταραγμένος από τον εμφύλιο πόλεμο που σπάραζε την πατρίδα του, την Ισπανία. Μαθαίνοντας το βάρβαρο αεροπορικό βομβαρδισμό της μικρής πόλης Γκουέρνικα, ένιωσε φρίκη. Ο Πικάσο ζωγράφισε αυτό τον πίνακα για να δείξει πόσο απαίσιος και καταστροφικός είναι ο πόλεμος, και του ‘δωσε τ’ όνομα της πόλης. Η Γκουέρνικα είναι ένας πολύ μεγάλος πίνακας, μεγαλύτερος απ’ τον τοίχο ενός συνηθισμένου δωματίου.

Άκουσε τους ήχους

Αυτή η εικόνα δεν είναι πολύχρωμη. Έχει μόνο μαύρο, άσπρο και γκρίζο. Ίσως ο ζωγράφος θεώρησε ότι η ομορφιά των χρωμάτων δεν ταίριαζε σ’ ένα τόσο τραγικό θέμα. Δε σου φαίνεται πως ακούς τους φοβερούς ήχους; Κραυγές, ουρλιαχτά, βογγητά. Μπορείς να δεις ότι τα περισσότερα ζώα και οι άνθρωποι έχουν ανοιχτό το στόμα σαν να βγάζουν κραυγές πόνου. Ο ζωγράφος τα ‘κανε όλα να μοιάζουν κομματιασμένα, στραβωμένα κι άσχημα.

Τι αισθάνεσαι βλέποντας αυτές τις γραμμές και τα σχήματα αραδιασμένα το ένα πάνω στ’ άλλο;

Η διάθεση του ζωγράφου

«Είμαι θυμωμένος», «Είμαι πληγωμένος»: αυτές οι κουβέντες ίσως να λένε τα πιο έντονα συναισθήματα που εκφράζει η εικόνα. Με ποιον τρόπο ο καλλιτέχνης μάς μεταδίδει αυτά του τα συναισθήματα; Άκουσες τους φοβερούς ήχους, είδες τα κοφτερά σχήματα, τη ζωγραφιά χωρίς χρώμα.

Κοίταξε τα πρόσωπα. Είναι μεγάλα άσπρα σχήματα με μάτια τρομαγμένα και στόματα ανοιχτά σαν να οδύρονται. Φαίνονται και τα δύο μάτια σε κάθε πρόσωπο, όπως κι αν είναι γυρισμένο. Τα μάτια είναι ορθάνοιχτα και στηλωμένα με τρόμο, σαν μάτια πεθαμένου. Στο πάνω μέρος της εικόνας κρέμεται μια γυμνή λάμπα ηλεκτρικού. Ρίχνει φως για να φανούν οι συμφορές του πολέμου. Οι ακτίνες σχηματίζουν μυτερά δόντια. Ο ζωγράφος τις έκανε έτσι κοφτερές για να μας αναστατώσει, να ερεθίσει τα νεύρα μας.

Μ’ αυτές και άλλες λεπτομέρειες μπόρεσε ο Πικάσο να μας πει πως κάτι τρομερό έγινε σ’ αυτή την πόλη.

Μιλάει σε όλους

Έχεις δει ποτέ στα επίκαιρα του σινεμά εικόνες από αληθινό πόλεμο; Έχεις σκεφτεί πώς σκοτώνονται άνθρωποι και ζώα στις μάχες; Παρόλο που ο Πικάσο έφτιαξε την εικόνα του με αφορμή τον πόλεμο στην Ισπανία, η Γκουέρνικα είναι μια εικόνα διαμαρτυρίας ενάντια σε κάθε πόλεμο. Κι αυτός είναι ο λόγος που έγινε διάσημη. Άνθρωποι απ’ όλο τον κόσμο τη βλέπουν και καταλαβαίνουν τι ήθελε να πει ο ζωγράφος.

Παιδικός οδηγός για Γνωριμία με τη ζωγραφική, Φράνσες Κένετ, Τέρυ Μήσαμ (επιμ.), μτφρ. Σοφία Zαραμπούκα, εκδ. Διάγραμμα / Ντουντούμη, 1982

  1. Συμπληρώστε τις σημειώσεις σας παρακολουθώντας την περιγραφή του πίνακα σε 3D διάσταση στο παρακάτω βίντεο και τις παρακάτω εικόνες.

 Η αποθέωση του πολέμου, του Vasily Vereshchagin (1871)

 

 

 

 

 

 Σκηνή από τον εμφύλιο πόλεμο της Ισπανίας (1936-1939): ερείπια στην Guernica (από τα Γερμανικά Αρχεία)

 

 

 

 

Τα παιδιά αθώα θύματα του πολέμου

 Συρία: Τα παιδιά αθώα θύματα του πολέμου

Τετάρτη, 09 Μαϊ 2018 10:31UPD: 10:36

Δεκάδες χιλιάδες παιδιά εκτιμάται ότι έχουν ακρωτηριαστεί σε αεροπορικές επιθέσεις των συριακών ενόπλων δυνάμεων. Είναι τα αθώα θύματα ενός πολέμου που αδυνατούν να καταλάβουν.

Η Μαζίντα Αλ Ομάρ ήταν μόλις πέντε ετών όταν μια βόμβα κομμάτιασε το δεξί της πόδι. Θυμάται ακόμη λεπτομερώς την ημέρα της επίθεσης, αν και πολύ θα ήθελε να την ξεχάσει. «Ήμασταν μέσα σε ένα μικρό φορτηγάκι με ακόμη δέκα άτομα. Ξαφνικά άρχισε να μας πυροβολεί ένα αεροπλάνο», λέει χαμηλώνοντας ντροπαλά το βλέμμα της προς το πάτωμα. «Μετά όλα ήταν καμένα, μαύρα», λέει.

Η οικογένεια από τη Συρία κατάφερε τελικά να διαφύγει στην Τουρκία. Σήμερα ζουν στην Γκαζιαντέπ, περί τα 60 χλμ από τα σύνορα με τη Συρία. Η πόλη υποδέχθηκε μισό εκατομμύριο σύρους πρόσφυγες που φιλοξενούνται σε καταυλισμούς έξω από την πόλη ή -όπως η οικογένεια της Μαζίντα- στο κέντρο. Στο μικρό τους διαμέρισμα δεν υπάρχει τίποτα που να θυμίζει τα παλιά τραυματικά βιώματα στη Συρία. «Όταν βγήκαμε από το νοσοκομείο έξω, στην αυλή του, υπήρχαν πολλά πτώματα», λέει η Μαζίντα. «Εύχομαι να μην είχα κοιτάξει προς τα εκεί. Δεν θα μπορέσω ποτέ να ξεχάσω αυτήν την εικόνα».

 Μια ψυχικά τραυματισμένη γενιά

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΗΕ, 1,5 εκατομμύριο άνθρωποι έχουν μείνει ανάπηροι λόγω του πολέμου στη Συρία. Πάνω από 80.000 υποβλήθηκαν σε ακρωτηριασμούς άκρων – μεγάλος αριθμός εξ αυτών ήταν παιδιά. Η UNICEF κάνει λόγο για «μια ολόκληρη γενιά με σωματικά και ψυχικά τραύματα».(…)

Πλέον πηγαίνει για τακτικούς ελέγχους σε μια μικρή κλινική που έφτιαξαν σύροι γιατροί και θεραπευτές στο Γκαζιαντέπ. Εκεί ασθενείς που έχουν τραυματιστεί στον πόλεμο αποκτούν τεχνητά χέρια και πόδια. Το «Will Steps Rehabilitation Center», όπως ονομάζεται, χρηματοδοτείται με δωρεές που προέρχονται μεταξύ άλλων και από την ΕΕ.

Εκτός από τους γιατρούς η Μαζίντα επισκέπτεται και την ψυχολόγο Ουάλα Χάμζα. Αυτή προσπαθεί να επουλώσει τις πληγές που δεν είναι ορατές από έξω. Η Μαζίντα βλέπει την ψυχολόγο εδώ και χρόνια. Άλλοτε ζωγραφίζουν, άλλες φορές κάνουν άλλες δραστηριότητες. Μέσα από τον διάλογο η ειδικός προσπαθεί να δει σε τι κατάσταση βρίσκονται τα παιδιά του πολέμου. «Μερικές φορές γίνονται επιθετικά και εξοργίζονται. Πολλά υποφέρουν από εφιάλτες. Μερικές φορές το τραύμα τους αποτυπώνεται στον τρόπο με τον οποίο παίζουν. Για παράδειγμα αναπαριστούν στα παιχνίδια τους σκηνές πολέμου», λέει η ψυχολόγος.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ- ON LINE (ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ)

1. Να βρεθούν οι τελικές, οι αιτιολογικές και οι αποτελεσματικές προτάσεις

2. Να βρεθούν οι τελικές, οι αιτιολογικές και οι αποτελεσματικές προτάσεις

 

ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΥΣΕΣ ΟΝΟΜΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ- ON LINE(ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ)

1. Να βρείτε τις ειδικές, βουλητικές και ενδοιαστικές προτάσεις και να προσδιορίσετε το συντακτικό τους ρόλο

2. Να αναγνωριστεί το είδος των ονοματικών προτάσεων

3.Στις παρακάτω προτάσεις να συμπληρώσεις το σύνδεσμο ή το μόριο που λείπει και να βρεις το είδος της δευτερεύουσας πρότασης

4. Συμπληρώστε τις παρακάτω φράσεις με μια από τις εξής λέξεις: (ότι, πως, που, ό,τι, πώς, πού)

ΘΕΩΡΙΑ  ΟΝΟΜΑΤΙΚΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ  ΚΑΙ   ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΩΝ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ (ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ)