Από την ανασκόπηση της βιβλιογραφίας γίνεται εμφανές ότι αρκετοί σχολικοί ηγέτες δεν διοικούν τα σχολεία τους με τρόπο που να εξυπηρετούν όλους τους μαθητές. Εστιάζοντας περισσότερο στη διοίκηση του σχολείου, τείνουν να αμελούν θέματα κοινωνικής δικαιοσύνης.
Παράγοντες που ενισχύουν την κατάσταση αυτή αποτελούν οι συγκεντρωτικές μορφές ηγεσίας που είθισται να εφαρμόζουν οι εν λόγω ηγέτες, είναι λιγότερο ευέλικτες και δημοκρατικές (Jones, Forlin & Gillies, 2013). Επίσης, η αδυναμία ανάπτυξης συμπεριληπτικής και συλλογικής κουλτούρας, όπως και η απουσία δημοκρατικών διαδικασιών ενισχύουν την κατάσταση αυτή (Harris,2008· Ryan, 2006). Άμεση απόρροια λοιπόν, αποτελεί η γενικότερη αδυναμία των σχολείων που κινούνται στο πλαίσιο αυτό να εντοπίσουν και να δράσουν αποτελεσματικά σε αδυναμίες, προβληματισμούς, ξενοφοβικά και ρατσιστικά συμβάντα, πιθανή περιθωριοποίηση μαθητών και παροχή κοινωνικής δικαιοσύνης (Ανδρέου, 2011·Harris,2008· Κουτσελίνη, 2008· Aincow, Booth & Dyson, 2006· Ryan, 2006).
Ως αντίδοτο στα παραπάνω, η βιβλιογραφία προτείνει την εφαρμογή περισσότερο ευέλικτων στυλ ηγεσίας που προωθούν την κοινωνική δικαιοσύνη και δεν εστιάζουν μόνο στο διοικητικό κομμάτι, παράδειγμα τέτοιου μοντέλου αποτελεί αυτό της κατανεμημένης ηγεσίας (Αγγελίδης, 2017· Αγγελίδης, 2011· Αγγελίδου, 2011· Ryan, 2006). Όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας αναλαμβάνουν ηγετικούς ρόλους και εκπροσωπούνται, καθορίζουν κοινούς στόχους, εργάζονται στη βάση της συλλογικότητας και της ισότητας, μαθαίνουν να αφουγκράζονται τις ανάγκες όλων και επιλύουν τα προβλήματά τους μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες (Αγγελίδης, 2017· Αγγελίδου, 2011· Ryan, 2006).
Στα σύγχρονα σχολεία, εξαιτίας των συνθηκών της εποχής, προτάσσεται επιτακτική η ανάγκη εφαρμογής μοντέλων ηγεσίας σαν τα παραπάνω που στηρίζονται στη συλλογικότητα και ανταποκρίνονται στη βάση της συμπεριληπτικής φιλοσοφίας, ώστε να προαχθεί η κοινωνική δικαιοσύνη και η ποιότητα στην ζωή και την εκπαίδευση όλων (Αγγελίδης, 2017· · Στασινός, 2016· Κουτσελίνη, 2008· Carlisle et.al., 2006· Ryan, 2006).