ΜΑΘΑΙΝΟΥΜΕ ΝΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ

Άλλος ένας ιστότοπος Blogs.sch.gr

Δημόπουλος Κων/νος, « Η Ευρώπη και ο πολιτισμός»

Δεκ 201816

Καθημερινά βιώνουμε τις προσπάθειες της χώρας μας να κατακτήσει μια ισότιμη θέση μεταξύ των εταίρων μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Ο στόχος αυτός, όπως όλοι σχεδόν αναγνωρίζουν, αποτελεί μονόδρομο.
Δεν έχουμε άλλη επιλογή από το να είμαστε ανταγωνιστικοί. Από το να πετύχουμε, δηλαδή, να οικοδομήσουμε μια υγιή οικονομία, από το να παρακολουθούμε τις τεχνολογικές εξελίξεις, από το να εξυγιάνουμε τον δημόσιο τομέα, από το να δημιουργήσουμε ένα κράτος ευέλικτο, χωρίς ωστόσο να υστερεί στους τομείς της κοινωνικής πρόνοιας και της φροντίδας προς τις ενδεείς οικονομικά και κοινωνικά κατηγορίες πολιτών. Μόνον έτσι θα πάψουμε να είμαστε και να χαρακτηριζόμαστε «ουραγοί της Ευρώπης» και «υπηρέτες των Ευρωπαίων»……………………………………………………………………………………………………………….
Το όραμα, όμως, της Ενωμένης Ευρώπης δεν εξαντλείται στον οικονομικό τομέα. Δεν είναι μόνο σύγκλιση οικονομιών και αριθμών, είναι όραμα σύγκλισης σε όλα τα επίπεδα: θεσμών, αξιών, πολιτισμών. Είναι το όραμα της οικοδόμησης μιας ενιαίας Ευρώπης, όπου η παρουσία των συνόρων θα είναι ελάχιστα αισθητή. Οι λαοί, πέρα από τη δική τους ξεχωριστή εθνική συνείδηση, θα νιώθουν ότι έχουν μια κοινή πατρίδα, είναι πολίτες της Ευρώπης. Θα νιώθουν ότι είναι φορείς ενός ενιαίου πολιτισμού, κοινού για όλους, του ευρωπαϊκού πολιτισμού, αυτού του πολύχρωμου, πλούσιου και λαμπερού ψηφιδωτού, όπου ο κάθε λαός τοποθετεί τη δική του ψηφίδα. Θα βιώνουν την Ευρώπη ως ενιαίο χώρο, ως σύνθετη ολότητα, ως χώρο συνάντησης και αλληλεπίδρασης πολιτισμών, που όλοι μαζί απαρτίζουν τον ευρωπαϊκό πολιτισμό.
Πιστεύω πως η βάση και η αφετηρία για την επίτευξη αυτών των στόχων είναι η Παιδεία. Γι’ αυτό και ο κύριος προσανατολισμός ενός σύγχρονου ευρωπαϊκού κράτους πρέπει να κατατείνει στη θωράκιση του ανθρώπινου δυναμικού με την κατάλληλη εκπαίδευση, που θα του επιτρέψει να αποκτήσει ευρωπαϊκή συνείδηση και ευρύ τρόπο σκέψης. Θα μπορεί να προσαρμόζεται στις ταχύτατες εξελίξεις των επιστημονικών και τεχνολογικών δεδομένων, να είναι παραγωγικό και να προάγει τη γνώση και την έρευνα. ……………………………………………..
Στο πλαίσιο όμως της Ενωμένης Ευρώπης θεωρώ ότι η χώρα μας έχει μία ακόμη ιδιαίτερη αποστολή. Η Ελλάδα, με την υπερχιλιετή πολιτισμική της παράδοση, είναι εκ των πραγμάτων κιβωτός πνεύματος και πολιτισμού. Ο πολιτισμός είναι ό,τι πολυτιμότερο μπορούμε να «εξάγουμε» ¬, γιατί είναι ο τομέας στον οποίο έχουμε διακριθεί, τον γνωρίζουμε και μπορούμε να τον αξιοποιήσουμε με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Άλλωστε έχει αποδειχθεί και ιστορικά πως όταν η πολιτισμική επίδραση προηγείται, οδηγεί νομοτελειακά και σε οικονομική επίδραση.
Για την ευόδωση αυτού του στόχου πιστεύω πως είναι καθοριστική η συνεισφορά των ανθρώπων της επιστήμης και των γραμμάτων, της πνευματικής ηγεσίας του τόπου. Οι άνθρωποι του πνεύματος μιλούν την ίδια γλώσσα, δεν υπολογίζουν το πολιτικό κόστος και γι’ αυτό μπορούν περισσότερο από οποιονδήποτε άλλο να ασκήσουν επιρροή στους πολιτικούς ηγέτες και να εργαστούν από κοινού για το ευρωπαϊκό όραμα.
Για να γίνει όμως αυτό το όραμα πραγματικότητα, είναι απαραίτητη η συστράτευση όλων μας. Ο κάθε πολίτης, ο κάθε εργαζόμενος, με τον τρόπο που σκέπτεται και δρα, βάζει καθημερινά από έναν μικρό λίθο για την ανύψωση του ευρωπαϊκού οικοδομήματος.
Ο κ. Κ. Α. Δημόπουλος είναι πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εφ. Το ΒΗΜΑ 23/08/1998

από κάτω από: Χωρίς κατηγορία | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Δημόπουλος Κων/νος, « Η Ευρώπη και ο πολιτισμός»    

Πόσο κοστίζει το μέλλον του κόσμου;

Δεκ 20189

Οι ρύποι που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου βλάπτουν την υγεία, καταστρέφουν οικοσυστήματα και ενισχύουν τη θερμοκρασία του πλανήτη. Τα τελευταία χρόνια τα ακραία καιρικά φαινόμενα αυξήθηκαν προκαλώντας πλημμύρες, ξηρασίες και πολύ ανθρώπινο πόνο. Υπολογίζεται ότι περίπου 11.500 άνθρωποι έχασαν πέρυσι τη ζωή τους από ακραία καιρικά φαινόμενα, ενώ οι υλικές ζημιές ξεπέρασαν κατά πολύ τα 375 εκατομμύρια δολάρια.

«Κάποια στιγμή θα πρέπει να φθάσουμε στο σημείο όπου τα προϊόντα μας να αντικατοπτρίζουν την οικολογική πραγματικότητα», λέει η Άστριντ Μάτεϊ από τη γερμανική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος UBA. H γερμανική υπηρεσία κοστολογεί, με τη βοήθεια επιστημονικών μεθόδων, τη ζημιά που προκαλούν διάφορα προϊόντα στον άνθρωπο.

«Πρόκειται για βλάβες στην υγεία, ζημιές σε κτήρια και έργα υποδομής και στο οικοσύστημα. Όταν δοθεί στην περιβαλλοντική επιβάρυνση συγκεκριμένο κόστος, τότε είναι ευκολότερο για τους ανθρώπους να συνειδητοποιήσουν τις επιπτώσεις της οικολογικής καταστροφής.

Η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Περιβάλλοντος προετοιμάζει αυτήν τη περίοδο ένα κατάλογο με το περιβαλλοντικό κόστος για την παραγωγή ρεύματος από άνθρακα ή με αιολική ενέργεια, για την θέρμανση με πετρέλαιο, φυσικό αέριο ή ηλιακή ενέργεια, αλλά και για τις μετακινήσεις με αυτοκίνητο, με τραίνο ή με λεωφορείο.

εφημερίδα Καθημερινή.

από κάτω από: Επικαιρότητα, Περιβάλλον | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Πόσο κοστίζει το μέλλον του κόσμου;    

Η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών

Δεκ 20189

Γιατί αλήθεια διδάσκουμε τα αρχαία ελληνικά στα παιδιά που θέλουμε να μορφώσουμε;

Κατά τον καθηγητή Ι.Θ.Κακριδή τρεις είναι οι κύριοι λόγοι  που μας υποχρεώνουν να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να επικοινωνήσουν όσο γίνεται περισσότερο με τον αρχαίο κόσμο.

Πρώτα απ’ όλα, γιατί είμαστε κι εμείς Έλληνες. Στους αιώνες που κύλησαν οι Έλληνες βρεθήκαμε συχνά στο απόγειο της δόξας, άλλοτε πάλι στα χείλια μιας καταστροφής ανεπανόρθωτης-νικήσαμε και νικηθήκαμε αμέτρητες φορές· δοκιμάσαμε επιδρομές και σκλαβιές· αλλάξαμε θρησκεία· και όμως κρατηθήκαμε Έλληνες, με την ίδια γλώσσα-φυσικά εξελιγμένη-, με τα ίδια ιδανικά, τον ίδιο σε πολλά χαραχτήρα. Στον πνευματικό τομέα κανένας λαός δεν μπορεί να προκόψει, αν αγνοεί την ιστορία του, γιατί άγνοια της ιστορίας θα πει άγνοια του ίδιου του ίδιου του εαυτού του.

Ο δεύτερος λόγος που μας επιβάλλει να γνωρίσουμε την αρχαία πνευματική Ελλάδα είναι ότι είμαστε κι εμείς Ευρωπαίοι. Η ρίζα του πολιτισμού των Ευρωπαίων όλων είναι ο αρχαίος ελληνικός στοχασμός και η τέχνη, γι’ αυτό δεν μπορεί να τα αγνοεί κανείς, αν θέλει να αισθάνεται πως πνευματικά ανήκει στην Ευρώπη.

Μα ο κυριότερος λόγος που δεν επιτρέπεται οι νέοι μας ν’ αγνοούν την αρχαίαν Ελλάδα είναι άλλος: στην Ελλάδα για πρώτη φορά στα χρονικά του κόσμου ανακαλύφτηκε ο άνθρωπος ως αξία αυτόνομη, ο άνθρωπος που θέλει να κρατιέται ελεύθερος από κάθε λογής σκλαβιά, και υλική και πνευματική. Η ελεύθερη πράξη και η ελεύθερη σκέψη είναι άγνωστα στον εξωελληνικό κόσμο. Και οι Έλληνες; Πρώτοι αυτοί, σπρωγμένοι από μια δύναμη που βγαίνει από μέσα τους και μόνο, την δεσποτεία θα την μεταλλάξουν σε δημοκρατία, και από την άβουλη, ανεύθυνη μάζα του λαού θα πλάσουν μια κοινωνία από πολίτες ελεύθερους, που καθένας τους να νιώθει τον εαυτό του υπεύθυνο και για τη δική του και για των άλλων την προκοπή.

Αυτόν τον κόσμο θέλουμε να δώσουμε στα παιδιά μας, για να μορφωθούν· για να καλλιεργήσουν τη σκέψη τους αναλύοντας τη σκέψη των παλιών Ελλήνων· για να καλλιεργήσουν το καλλιτεχνικό τους αίσθημα μελετώντας ό,τι ωραίο έπλασε το χέρι και η φαντασία των προγόνων τους· για να μπορέσουν κι αυτοί να νιώσουν τον εαυτό τους αισιόδοξο, ελεύθερο και υπεύθυνο για τη μοίρα του ανθρώπου πάνω στη γη· προπαντός για να φουντώσει μέσα τους ο πόθος για τον τέλειον άνθρωπο.

 

από κάτω από: Γλώσσα, Εκπαιδευτικό υλικό | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών    

Ιωάννης Καποδίστριας

Δεκ 20189

Ο Καποδίστριας έσπειρε το σπόρο του, έθεσε θεμέλια και δημιούργησε εύφορο έδαφος εκεί όπου επικρατούσε τέλμα ή ξηρότητα. Να πούμε, πολύ συνοπτικά, τι σημαίνει αυτό επί του πρακτέου; Ιδού ορισμένα ενδεικτικά παραδείγματα: έθεσε τις βάσεις για τη διοικητική διάρθρωση του ελληνικού κράτους, οργανώνοντας παράλληλα το στράτευμα (είναι άλλωστε ο ιδρυτής της Σχολής Ευελπίδων, με πρώτη της έδρα το Ναύπλιο).

Επίσης, προσπάθησε σθεναρά να θέσει τα θεμέλια της οικονομικής υπόστασης του νεοσύστατου κράτους – σε μια περίοδο που ο εθνικοαπελευθερωτικός αγώνας δεν είχε λήξει. Αν μάλιστα είχε κατορθώσει να ιδρύσει και κρατική τράπεζα για τις ανάγκες του δημοσίου, προσπάθεια που υπονομεύτηκε από τους μόνιμους αντιπάλους του, τους κοτζαμπάσηδες και τους καραβοκύρηδες, ο εμβρυακός κρατικός μηχανισμός θα ενισχυόταν καθοριστικά. Ειδικά σε ό,τι αφορά την παιδεία, ο Καποδίστριας έθεσε σε λειτουργία πάνω από εκατό σχολεία με περίπου δέκα χιλιάδες μαθητές στα τρία μόλις χρόνια της διακυβέρνησής του. Πρωτοστάτησε στην ίδρυση γεωργικών σχολών, αλλά και στην ανάπτυξη της δημόσιας υγείας, καθώς και των πρώτων ταχυδρομικών υπηρεσιών. Οι αναφορές είναι επιγραμματικές. Μπορούμε όμως, με βάση όσα αναφέραμε, να μιλήσουμε για μια μεθοδική, συστηματική, κοπιώδη προσπάθεια η Ελλάδα να αποκτήσει ένα σύγχρονο –για τα δεδομένα της εποχής– κράτος, στα ευρωπαϊκά πρότυπα.

από κάτω από: Εκπαιδευτικό υλικό, Ιστορία | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ιωάννης Καποδίστριας    

Σχολικός εκφοβισμός

Δεκ 20185

Ο σχολικός εκφοβισμός (αγγλικά: school bullying‎) είναι ένα φαινόμενο νεανικής παραβατικότητας, ένα είδος bullying, που εμφανίζεται σε πολλές χώρες του κόσμου. Ο σχολικός εκφοβισμός αναφέρεται στη χρήση βίας μεταξύ μαθητών ή συνομηλίκων παιδιών, με στόχο να προκληθεί πόνος ή αναστάτωση. Το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού μελετήθηκε για πρώτη φορά το 1978 στη Νορβηγία και 9 χρόνια μετά, το 1987, σε πολλά επιστημονικά περιοδικά εμφανίζεται ο σχετικός όρος “bullying”.Στο φαινόμενο του bullying εμπλέκονται πολλά μέρη

  • Το παιδί που δέχεται βία
  • Το παιδί ή ομάδα παιδιών που ασκεί βία
  • Τα παιδιά θεατές
  • Οι εκπαιδευτικοί
  • Οι γονείς

Στην ουσία αναφέρεται στην βία μεταξύ παιδιών. Γενικά το Bullying μπορεί να περιλαμβάνει

  • Άσκηση φυσικής βίας, χτυπήματα, τσιμπήματα, δαγκωνιές, σπρωξίματα,
  • Εσκεμμένο ή συχνό αποκλεισμό μαθητών από κοινωνικές δραστηριότητες, κοινωνική απομόνωση ή αποκλεισμό
  • Σεξουαλική παρενόχληση
  • Χρησιμοποίηση υβριστικών ή περιπαικτικών εκφράσεων, πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδία
  • Απειλές και εκβιασμό
  • Υβριστικές ή περιπαικτικές εκφράσεις για τη φυλή, την εθνικότητα, τη θρησκεία, την ταυτότητα αναπηρίας, τη σεξουαλική ταυτότητα του θύματος
  • Κλοπές ή και Ζημιές στα προσωπικά αντικείμενα του θύματος
  • Επιδιωκόμενη απομάκρυνση των φίλων
  • Διάδοση κακοηθών και ψευδών φημών
  • Ηλεκτρονικό bullying cyber bullying (Το cyberbullying περιγράφεται ως “η επαναλαμβανόμενη και εκ προθέσεων βλάβη που προκαλείται διαμέσου της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών, κινητών τηλεφώνων και άλλων ηλεκτρονικών συσκευών” Το Cyberbulling εμφανίζεται συχνότερα σε ιστότοπους όπου συγκεντρώνεται μεγάλος αριθμός εφήβων.

 

Δείτε το στο slideshare.net
από κάτω από: Γλώσσα, Εκπαιδευτικό υλικό | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σχολικός εκφοβισμός    

Η φύση στο έργο του Δ. Σολωμού “Ελεύθεροι Πολιορκημένοι”

Δεκ 20184

                                                                                Η φύση στο έργο του Διονυσίου Σολωμού  «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι» παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο. Την τοποθετεί απέναντι στους πολιορκημένους μαχητές ως έναν επιπλέον αντίπαλο. Αντίπαλος πολύ δύσκολος ,αφού θέλει να τους στερήσει την πραγματική τους ελευθερία, αυτήν της ψυχής! Με την επιλογή της άνοιξης , όταν δηλαδή η φύση αναγεννιέται, ο Σολωμός συμβολίζει τη νίκη της ζωής έναντι του θανάτου. Η ανοιξιάτικη φύση είναι ο πειρασμός για τους μαχητές που τους δείχνει τον εύκολο δρόμο της υποχώρησης προκειμένου να σώσουν τις υλικές τους υποστάσεις και να συνεχίσουν να απολαμβάνουν τις ομορφιές της φύσης. Αυτή η επιλογή όμως δεν ταιριάζει  στην ψυχή των ελλήνων που επιλέγουν το θάνατο από την πνευματική υποδούλωση.

ελεύθεροι πολιορκημένοι

από κάτω από: Γλώσσα, Εκπαιδευτικό υλικό | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Η φύση στο έργο του Δ. Σολωμού “Ελεύθεροι Πολιορκημένοι”    

Έφηβοι και παραβατικότητα

Δεκ 20184

 

Αντιμέτωποι με ένα σχολείο που προετοιμάζει κυρίως για εξετάσεις, με γονείς πολυάσχολους και μια κοινωνία έντονα ανταγωνιστική, τα παιδιά και οι έφηβοι ηλικίας από 13 έως 17 χρόνων βιώνουν το δικό τους Γολγοθά προς τη ζωή. Και το ερώτημα που είναι ταυτόχρονα και αγωνία όλων μας εστιάζεται σε έναν και μοναδικό άξονα: αν αυτή η κατάσταση μπορεί να εξωθήσει ορισμένους νέους να παρεκκλίνουν υιοθετώντας αντικοινωνικά πρότυπα και να προχωρήσουν στη διάπραξη ποινικών αδικημάτων.

Ο καθηγητής Εγκληματολογίας του ΕΚΠΑ κ. Ν. Κουράκης μετά από έρευνα 4 μηνών σχετική με τη νεανική παραβατικότητα κάνει διαπιστώσεις που είναι «μαχαιριά» για όλους εμάς, που βαδίζουμε βιαστικά αδιαφορώντας για το τι συμβαίνει δίπλα μας. Τα συσσωρευμένα προβλήματα των εφήβων μας επισημαίνει, βρίσκουν διέξοδο σε αντικοινωνικές συμπεριφορές, ενώ σκιαγραφεί τις ρίζες του προβλήματος, δίνοντας όλες

τις κοινωνικές παραμέτρους:

  • από τη μια, είναι η νέα γενιά που συνθλίβεται ανάμεσα σε μια γενικότερη ευδαιμονιστική νοοτροπία άκοπου πλουτισμού
  • και από την άλλη η δυσλειτουργία των βασικών κοινωνικοποιητικών θεσμών.

Θεσμών όπως:

  1. Η οικογένεια, όπου οι γονείς χάνονται μέσα στην πληθώρα των απασχολήσεών τους και ξεχνούν να επικοινωνούν με τα παιδιά τους
  2. και το σχολείο, με το γνωστό ολέθριο προσανατολισμό του για την εισαγωγή στα ΑΕΙ.

Αποτέλεσμα η στροφή εφήβων σε παραβατικές συμπεριφορές, όπως ναρκωτικά, κάπνισμα, αλκοόλ, σχολικός ή ηλεκτρονικός εκφοβισμός ακόμα και ποινικά αδικήματα. Το πρόβλημα χρήζει άμεσης αντιμετώπισης και η λύση θα προκύψει από τη συστράτευση όλων μας.

από κάτω από: Γλώσσα, Εκπαιδευτικό υλικό | με ετικέτα  |  Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Έφηβοι και παραβατικότητα    

Το ημερολόγιό μου

Απρίλιος 2024
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  

Translate

Το αρχείο μου



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων