Ελένη, Πρόλογος (στ.1-82)
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
1η σκηνή (στ. 1-82): Μονόλογος της Ελένης
Μονόλογος: αντιθεατρικός και στατικός. Η έλλειψη δράσης και εξωτερικής κίνησης αναπληρώνεται από την εσωτερική δράση, την ψυχική και συναισθηματική φόρτιση της ηρωίδας.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ (ΜΥΘΟΣ)
Ο τόπος και οι άνθρωποι
Η ταυτότητα της ηρωίδας
Τα βάσανα της Ελένης στο παρελθόν
Τα βάσανα της Ελένης στο παρόν
Σκηνοθετικοί και σκηνογραφικοί δείκτες (ΟΨΗ)
- τόπος: η Αίγυπτος
- τάφος Πρωτέα
- η Ελένη φτάνει ικέτισσα στον τάφο
- πληροφορίες για το κάστρο
Τι έβλεπε ο αρχαίος θεατής; Γιατί; (έλλειψη τεχνικών μέσων)
Πώς θα μπορούσε να είναι μια σύγχρονη σκηνοθεσία;
ΙΔΕΕΣ (ΔΙΑΝΟΙΑ)
- Σκεπτικισμός του Ευριπίδη: προτιμά τις ορθολογικές ερμηνείες των φαινομένων
- Αμφισβήτηση των θεών
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ (ΗΘΟΣ)
· η Ελένη του Ευριπίδη «ΕΙΝΑΙ»
· η Ελένη της παράδοσης (και η γνώμη των Ελλήνων για την Ελένη) «ΦΑΙΝΕΣΘΑΙ»
Η τραγικότητα της Ελένης (έλεος και φόβος)
2η σκηνή (83 – 195): Διάλογος Ελένης – Τεύκρου
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ (ΜΥΘΟΣ)
Η είσοδος του Τεύκρου – η ταυτότητά του
Οι πληροφορίες του Τεύκρου (για την Τροία, τους Έλληνες, την Ελένη, την οικογένειά της)
Ο σκοπός του ταξιδιού του Τεύκρου και η αποχώρησή του
ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ – ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ (ΟΨΗ)
·κάστρο, στοές, θριγκοί, παλάτι πλούσιου άρχοντα
·η σκευή (= η φορεσιά με όλα τα εξαρτήματά της) του Τεύκρου
·αποστροφή του Τεύκρου: «γιατί δυστυχισμένε μ’ αποστράφηκες έτσι…» (στ. 98-99)
Στιχομυθία και ο ρόλος της
Τραγική ειρωνεία
Δραματικός ρόλος της σκηνής με τον Τεύκρο
Ο αντιπολεμικός χαρακτήρας του έργου Οι καινοτομίες του Ευριπίδη
- αλλαγή του μύθου της Ελένης
- επίσκεψη του Τεύκρου στην Αίγυπτο (δεν αναφέρεται σε άλλες πηγές)
- θάνατος της Λήδας και των αδερφών της Ελένης εξαιτίας της Ελένης
ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ (ΗΘΟΣ)
Η συναισθηματική κατάσταση Ελένης – Τεύκρου
ΓΕΝΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ Η δεύτερη σκηνή μοιάζει με δεύτερο πρόλογο και συμπληρώνει την προϊστορία της δράσης. Η απροσδόκητη εμφάνιση του Τεύκρου προκαλεί έκπληξη και απορία στους θεατές. Ο Τεύκρος εμφανίζεται ως δεινός τοξότης με ένδοξο και ηρωικό παρελθόν, αλλά και ως ταλαιπωρημένος πολεμιστής [αντιηρωικό πνεύμα του Ευριπίδη].