Το Μουσείο Κινηματογράφου-Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης προσκαλεί τα σχολεία στα εκπαιδευτικά του προγράμματα

Eνημέρωση Nέα

Πρόσκληση: Το Μουσείο Κινηματογράφου – Ταινιοθήκη Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο των  εκδρομών που πραγματοποιούνται από τα σχολεία της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σας ενημερώνει για τα εκπαιδευτικά του προγράμματα προκειμένου να το εντάξετε σε μια  επίσκεψη σας στην  πόλη της Θεσσαλονίκης. Η επικοινωνία για την οργάνωση των επισκέψεων σας,  πραγματοποιείται καθημερινά από Δευτέρα έως Παρασκευή και ώρες  9.00 έως 15.00. Η διάρκεια των προγραμμάτων ποικίλλει από 60 – 75 λεπτά και κάθε ομάδα μαθητών πρέπει να συνοδεύεται από ένα τουλάχιστον υπεύθυνο εκπαιδευτικό. Στο χώρο του μουσείου μπορούν να φιλοξενηθούν έως 2 ομάδες (20 ατόμων) ταυτόχρονα και το κόστος είναι 2 ευρώ το άτομο. Τα εκπαιδευτικά προγράμματα κλείνονται κατόπιν συνεννόησης στο τηλ. 2310 508398.

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΓΙΑ ΜΑΘΗΤΕΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΓΥΜΝΑΣΙΟ
Τα προγράμματα σχεδιάστηκαν με βάση από τη μια, την εξοικείωση της ηλικίας αυτής με την τεχνολογία και τον κινηματογράφο (κυρίως mainstream ελληνικό και ξένο) και από την άλλη με τη σκέψη να σταθεί το μουσείο δίπλα στον εκπαιδευτικό και να συνδιαλλεχθεί μαζί του ώστε να υποστηριχθεί το εκπαιδευτικό του έργο.
Ιστορία της κινούμενης εικόνας: Μια γνωριμία με τους προδρόμους του κινηματογράφου και τα πρώτα πειράματα που οδήγησαν στην δημιουργία της πρώτης κινηματογραφικής παραγωγής.  Ένα εναλλακτικό παιχνίδι ρόλων μέσω του οποίου οι μαθητές  εξοικειώνονται με το κινηματογραφικό λόγο – εικονογράφηση του σεναρίου, είδη πλάνων, γωνίες λήψης κ.α.
 Κινηματογράφος και Λογοτεχνία: Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που επιχειρεί να αξιοποιήσει τον κινηματογράφο για τον εμπλουτισμό της διδασκαλίας της Λογοτεχνίας. Ο στόχος μας είναι η «παράλληλη ανάγνωση» ενός λο­γοτεχνικού κειμένου και της μετέπειτα κινηματο­γραφημένης του απόδοσης με σκοπό να αντιληφθούν οι μαθητές πόσες διαφορετικές αφηγηματικές τεχνικές χρησιμοποιούνται για να ειπωθεί μια ιστορία. Να συσχετίσουν τα διαφορετικά εκφραστικά μέσα και να ανακαλύψουν τους αφηγηματι­κούς στόχους και τα υφολογικά στοιχεία των δημιουργών.

  • Τα λουλούδια της Χιροσίμα, Εντίτα Μόρρις
  • Παραμονή Χριστουγέννων, Κάρολος Ντίκενς
  • Τα κόκκινα λουστρίνια, Ειρήνη Μαρρά
  • Ο φτωχός με τα γρόσια, Λαϊκό Παραμύθι
  • Για ένα παιδί που κοιμάται, Δήμητρα Χριστοδούλου
  • Και  έχουμε πόλεμο, Κώστας Ταχτσής

Κινηματογράφος και Ιστορία: Ένα πρόγραμμα που μεταχειρίζεται τον κινηματογράφο ως πεδίο ιστορικής  έρευνας. Ο στόχος μας είναι αφενός να υπάρξει η δυνατότητα συζήτησης και εμβάθυνσης πάνω στην δεδομένη ιστορική στιγμή και αφετέρου να δοθεί το κίνητρο για να σχολιαστούν οι ποικιλόμορφοι τρόποι παρουσίασης του γεγονότος από τον εκάστοτε σκηνοθέτη. Ξεκινώντας, λοιπόν, από ένα συγκεκριμένο ιστορικό γεγονός της σχολικής τους ύλης οι μαθητές παρακολουθούν κινηματογραφικά αποσπάσματα συγκρίνοντας τις διαφορετικές οπτικές προβολής του ίδιου θέματος από τον σκηνοθέτη και προβληματίζονται για το ιστορικό επίπεδο ανάγνωση μιας φιλμικής αφήγησης. Το παραπάνω πρόγραμμα βασίστηκε σε επιμέρους ενότητες όπως:

  • Η Μικρασιατική καταστροφή
  • Η γυναίκα στον Β Παγκόσμιο πόλεμο

«Προβάλλοντας» το  γυναικείο φύλο στον ελληνικό κινηματογράφο (με αφορμή το μάθημα Έκφραση  -Έκθεση).
Το πρόγραμμα στηρίζεται σε προβολές αποσπασμάτων σχετικές με ουσιαστικά επίκαιρα κοινωνικά, πολιτικά θέματα και τον τρόπο που αυτά παρουσιάζονται διαχρονικά στον κινηματογράφο. Μέσα από έρευνα και συζητήσεις οι μαθητές προσκαλούνται  να εμβαθύνουν πάνω σε αυτά που βλέπουν, να συσχετίσουν το κινηματογραφικό με το πολιτικοκοινωνικό πλαίσιο της εποχής ενώ ασκούν τη δυνατότητά τους να δομούν τα επιχειρήματά τους και να βρίσκουν τον τρόπο με τον οποίο θα τα υποστηρίξουν.
ΛΥΚΕΙΟ
Η διαμόρφωση των προγραμμάτων πραγματοποιήθηκε λαμβάνοντας υπόψη ότι στις ηλικίες αυτές υπάρχει κατά κανόνα ενδιαφέρον για ευρεία γκάμα θεμάτων που μπορούν να θιγούν με αφορμή το μουσείο, και μεγάλα περιθώρια αυτενέργειας και συνδημιουργίας του προγράμματος. Θέσαμε ως στόχο να κατανοήσουν τα παιδιά ότι ο κινηματογράφος δεν μας φέρνει μόνο σε επαφή με το έργο σημαντικών καλλιτεχνικών προσωπικοτήτων αλλά αποτελεί και μια πρώτης τάξεως αφορμή για να σχολιάσουμε ποικίλα κοινωνικά και ιστορικά θέματα. Για το λόγο αυτό επεκτείναμε τη θεματολογία σε θέματα που βρίσκονται έξω από τον κινηματογράφο αλλά συνάμα έχουν δυναμική παρουσία σε αυτόν. Στο πλαίσιο αυτό παραθέτουμε τις παρακάτω προτάσεις:
Ιστορία της κινούμενης εικόνας: Ανακαλύπτουν τους σκαπανείς του κινηματογράφου και τα πρώτα πειράματα που οδήγησαν στην δημιουργία της πρώτης κινηματογραφικής παραγωγής. Γνωρίζουν, επίσης, τις τεχνολογικές εξελίξεις όπως αυτές πραγματοποιήθηκαν διαχρονικά, αξιοποιώντας τα μηχανήματα – παλαιότερα και σύγχρονα – που βρίσκονται στους χώρους του μουσείου. Στο στούντιο προσεγγίζουν την γλώσσα του κινηματογράφου αφού με εργαλείο μια κάμερα προσεγγίζουν έννοιες όπως το φως, οι γωνίες λήψης κτλ.
Επιμέρους στοιχεία της κινηματογραφικής τέχνης: Πρόκειται για την προσέγγιση μέσων της κινηματογραφικής γλώσσας όπως είναι η μουσική. Κατά την περιήγηση παρακολουθούμε την εξέλιξη των μουσικών επενδύσεων στην πορεία του ελληνικού σινεμά. Στο στούντιο αφού παρακολουθήσουμε, ένα κινηματογραφικό απόσπασμα, πειραματιζόμαστε με την αφηγηματική δύναμη της μουσικής και τη συσχέτιση της με την προβολή μιας ταινίας.
Κινηματογραφικά κινήματα:  Αξιοποιώντας το πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό του μουσείου οι μαθητές ανακαλύπτουν τη παγκοσμιότητα του κινηματογράφου. Καταγράφουν ουσιαστικά τα κινήματα που επηρέασαν το ελληνικό σινεμά και συνέβαλαν στη διαμόρφωση του. Παράλληλα, στην αίθουσα των εκπαιδευτικών παρακολουθούν σε συνδυασμό κομμάτια ελληνικού και ξένου κινηματογράφου με σκοπό να ανακαλύψουν τη διεθνή διάσταση του αγαπητού και γνωστού σε όλους μας ελληνικού κινηματογράφου.
Η έκφραση – έκθεση και ο κινηματογράφος. Το πρόγραμμα αυτό απαιτεί άμεση συνεργασία και συνδιαμόρφωση με τον εκπαιδευτικό. Με αφορμή ουσιαστικά επίκαιρα κοινωνικά, πολιτικά κτλ. θέματα προτείνουμε η περιήγηση να επικεντρώνεται σε ένα θέμα και στο τρόπο που αυτό παρουσιάζεται διαχρονικά στον κινηματογράφο. Πχ. Το περιβάλλον, ο πόλεμος, η γυναίκα κτλ. Μέσα από τη συζήτηση πάνω σε αποσπάσματα και την πρόσκληση των μαθητών να προτείνουν τη δική τους εναλλακτική πάνω στα αποσπάσματα που βλέπουν, εμβαθύνουν στα θέματα αυτά και ασκούν τη δυνατότητά τους να δομούν τα επιχειρήματά τους και να βρίσκουν τον τρόπο με τον οποίο θα τα υποστηρίξουν.
«Προβάλλοντας» το γυναικείο φύλο στον ελληνικό κινηματογράφο: Το πρόγραμμα στηρίζεται σε προβολές αποσπασμάτων σχετικές με ουσιαστικά επίκαιρα κοινωνικά, πολιτικά θέματα και τον τρόπο που αυτά παρουσιάζονται διαχρονικά στον κινηματογράφο. Μέσα από έρευνα και συζητήσεις οι μαθητές προσκαλούνται  να εμβαθύνουν πάνω σε αυτά που βλέπουν, να συσχετίσουν το κινηματογραφικό με το πολιτικοκοινωνικό πλαίσιο της εποχής ενώ ασκούν τη δυνατότητά τους να δομούν τα επιχειρήματά τους και να βρίσκουν τον τρόπο με τον οποίο θα τα υποστηρίξουν.
Γύρισμα ταινίας μικρού μήκους: Το πρόγραμμα αυτό απαιτεί άμεση συνεργασία και συνδιαμόρφωση με τον εκπαιδευτικό και σχετίζεται με τη σχολική ύλη. Σε συνεργασία με τους ανθρώπους του μουσείου και αξιοποιώντας τις υποδομές του οι μαθητές δημιουργούν μια ταινία μικρού μήκους πάνω σε ένα θέμα που τους απασχολεί στο σχολείο (στενά ή ευρύτερα μέρος της «διδακτέας ύλης»). Η δημιουργική αυτή ενασχόληση μπορεί να βοηθήσει στην εμβάθυνση και την ουσιαστική προσέγγιση πλήθους θεμάτων, ενώ ταυτόχρονα βοηθά τους εκπαιδευτικούς να «ζωντανέψουν» γνωστικά αντικείμενα που αντιμετωπίζονται στεγνά και άτονα από τα σχολικά εγχειρίδια.
 
Οι ερευνητικές εργασίες «επισκέπτονται» το μουσείο κινηματογράφου
Η εφαρμογή των ερευνητικών εργασιών – projects που συμπεριλαμβάνονται τα τελευταία χρόνια στο σχολικό πρόγραμμα συνέβαλε στη διαμόρφωση και υλοποίηση εξειδικευμένων δράσεων όπως:

  • Τα επαγγέλματα στον ελληνικό κινηματογράφο
  • Η «είδηση» στον ελληνικό κινηματογράφο
  • Το μουσικό «τοπίο» στον ελληνικό κινηματογράφο
  • Η «αφήγηση» των κοινωνικών διακρίσεων
  • Κινηματογραφώντας παγιωμένες αντιλήψεις και στερεότυπα.
  • Η ενδοσχολική βία.

 Ο στόχος μας είναι να προσφέρουμε στους αρμόδιους εκπαιδευτικούς την ευκαιρία να προεκτείνουν τα εργαλεία έρευνας και αναζήτησης.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *