Δράση «Ευρωπαϊκό Σήμα Γλωσσών». Πρόσκληση υποβολής προτάσεων από το ΙΚΥ.

Eνημέρωση Nέα

Το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του ως Εθνική Μονάδα για το πρόγραμμα Δια Βίου Μάθηση ανακοίνωση ότι προβαίνει σε ανοιχτή πρόσκληση υποβολής προτάσεων για την δράση Ευρωπαϊκό Σήμα Γλωσσών (European Language Label). Η πρόσκληση αφορά σε καινοτόμα προγράμματα διδασκαλίας και εκμάθησης ξένων γλωσσών που υλοποιήθηκαν στην Ελλάδα κατά την περίοδο από 1/9/2012 έως 30/6/2013 και θα ολοκληρωθεί με την απονομή του Ευρωπαϊκού Σήματος Γλωσσών για το έτος 2013.
Η τιμητική διάκριση συνοδεύεται από χρηματικό έπαθλο ύψους 1.000 ευρώ.
Τo Ευρωπαϊκό Σήμα Γλωσσών (European Language Label) αποτελεί μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον τομέα της πολυγλωσσίας και αποσκοπεί στην ανάδειξη καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας και εκμάθησης γλωσσών, με απώτερο στόχο την συνολική αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στον τομέα των γλωσσών σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Περιγραφή της δράσης
To Ευρωπαϊκό Σήμα Γλωσσών είναι μια διάκριση που απονέμεται σε φορείς που επιτυγχάνουν να αναπτύξουν εργαλεία και να εφαρμόσουν μεθόδους διδασκαλίας που μπορούν να αποτελέσουν καλές πρακτικές και να υιοθετηθούν σε γλωσσικά περιβάλλοντα διαφορετικά από αυτά που αναπτύχθηκαν.
Το Ευρωπαϊκό Σήμα Γλωσσών απευθύνεται σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης και κατάρτισης, ανεξάρτητα από τις μεθόδους που χρησιμοποιούνται και έχει ως στόχο την προώθηση της καινοτομίας στη διδασκαλία γλωσσών.
Ευρωπαϊκές και Εθνικές Προτεραιότητες
Για το έτος 2012 – 2013 οι Ευρωπαϊκές θεματικές προτεραιότητες του Διαγωνισμού για το Ευρωπαϊκό Σήμα Γλωσσών είναι: «Εκμάθηση γλωσσών με βάση τις νέες τεχνολογίες»
Η τεχνολογία επηρεάζει πολλές όψεις της ζωής μας, συμπεριλαμβανομένης της εκμάθησης γλωσσών: η εκμάθηση ξένων γλωσσών μέσω υπολογιστών και/ή νέων τεχνολογιών, η συνδυασμένη μέθοδος εκμάθησης γλωσσών, η εικονική και εξ αποστάσεως μάθηση έχουν γίνει πολύ χρήσιμα εργαλεία στην αποτελεσματική διδασκαλία και εκμάθηση ξένων γλωσσών. Εκτός αυτού, η δημιουργία και εκπαιδευτική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στηρίζει και ενισχύει την πολυγλωσσική συνάντηση και συμμετοχή πέραν των συνόρων και αντιπροσωπεύει ένα διαδραστικό μέσο εκμάθησης ξένων γλωσσών.
Αυτό το καινοτόμο σύστημα εκμάθησης/διδασκαλίας πρέπει να συνδυάζει την έμπνευση και τα κίνητρα της παραδοσιακής διδασκαλίας με την ευελιξία της διαδικτυακής και εξ αποστάσεως μάθησης, ώστε να δημιουργήσει σειρά μαθημάτων, που να εμπνέουν τους σημερινούς μαθητές, οι οποίοι αυτονομούνται αλληλεπιδρώντας μέσω ενός υπολογιστή με εκπαιδευτικούς στην «άλλη άκρη της οθόνης» και διασκεδάζουν μαθαίνοντας μια ξένη γλώσσα. «Πολυγλωσσικές τάξεις»
Το φαινόμενο της πολυγλωσσίας μέσα στην τάξη εμφανίζεται όλο και πιο συχνά. Πρόκειται για τάξεις που αποτελούνται από μαθητές/εκπαιδευόμενους που προέρχονται από διαφορετικές χώρες και δε μοιράζονται μία κοινή μητρική γλώσσα. Οι μαθητές/εκπαιδευόμενοι μιλούν ξεχωριστές γλώσσες μεταξύ τους και η συμπεριφορά και η κουλτούρα τους μπορεί να είναι εντελώς διαφορετικές: αυτό μπορεί να δημιουργήσει προβλήματα αλλά μπορεί να αποτελέσει τη βάση για σύγκριση και συζήτηση. Σ’ αυτές τις τάξεις μπορεί να υπάρξει πολύ μεγαλύτερη χρήση της γλώσσας-στόχου επειδή θα αποτελεί τη μόνη κοινή γλώσσα, την οποία οι μαθητές/εκπαιδευόμενοι θα χρησιμοποιούν για τις καθημερινές συναλλαγές τους, τόσο εντός, όσο και εκτός της τάξης.
Σ΄ αυτό ακριβώς το σημείο βρίσκεται η πρόκληση που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί: οφείλουν να προσαρμόσουν τις μεθόδους διδασκαλίας τους, ώστε να λάβουν υπόψη τους και να σεβαστούν αυτή την ποικιλομορφία, αλλά και να εστιάσουν στον κύριο στόχο τους, που είναι να εφοδιάσουν τους μαθητές/εκπαιδευόμενους με τις καλύτερες δυνατές επικοινωνιακές και γραμματικές δεξιότητες της γλώσσας-στόχου.
Τα προγράμματα που θα κατατεθούν το 2013 εντός της προτεραιότητας αυτής θα πρέπει να αποτελούν αξιοσημείωτα παραδείγματα διδασκαλίας γλωσσικών δεξιοτήτων σε πολυγλωσσικά περιβάλλοντα.
Επίσης, για το έτος 2013 οι Εθνικές θεματικές προτεραιότητες του Διαγωνισμού για το Ευρωπαϊκό Σήμα Γλωσσών είναι: Διδασκαλία γλωσσών σε κοινωνικά ευάλωτες ομάδες με στόχο την κοινωνική ένταξη των ομάδων αυτών Διδασκαλία γλωσσών με στόχο την ενίσχυση της πραγματικής και εικονικής κινητικότητας Διδασκαλία γλωσσών με στόχο την ένταξη των νέων στην αγορά εργασίας
Κριτήρια Επιλογής
Τα κριτήρια που θέτει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη δράση “Ευρωπαϊκό Σήμα Γλωσσών” είναι τα ακόλουθα:
– Οι προτάσεις πρέπει να καλύπτουν συνολικά την εκπαιδευτική διαδικασία και τους εμπλεκόμενους σε αυτή, ώστε να εντοπίζονται και να καλύπτονται οι ανάγκες των μαθητών από το προτεινόμενο πρόγραμμα διδασκαλίας/εκμάθησης ξένων γλωσσών.
– Οι προτάσεις πρέπει να φέρουν προστιθέμενη αξία σε εθνικό επίπεδο, οδηγώντας σε ποσοτική ή/και ποιοτική βελτίωση στη διδασκαλία και εκμάθηση ξένων γλωσσών. Η ποσοτική βελτίωση μπορεί να αφορά την εκμάθηση περισσοτέρων ξένων γλωσσών, ιδιαίτερα αυτών που η χρήση τους είναι λιγότερο διαδεδομένη, ενώ η ποιοτική βελτίωση μπορεί να αναφέρεται στην χρήση βελτιωμένης μεθοδολογίας.
– Οι προτάσεις πρέπει να διακρίνονται για την παροχή κινήτρων σε μαθητές και εκπαιδευτικούς ώστε να βελτιώσουν τις γλωσσικές τους δεξιότητες.
– Οι προτάσεις πρέπει να διακρίνονται για την πρωτοτυπία και την δημιουργικότητά τους. Πρέπει να εισηγούνται την εφαρμογή νέων προσεγγίσεων στην εκμάθηση ξένων γλωσσών, οι οποίες, ωστόσο, θα πρέπει να είναι κατάλληλες για τους μαθητές στους οποίους απευθύνονται.
– Οι προτάσεις πρέπει να έχουν ευρωπαϊκή διάσταση και να αξιοποιούν τα πλεονεκτήματα που απορρέουν από την γλωσσική ποικιλομορφία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η δυνατότητα για ανάπτυξη επαφών πέρα από τα εθνικά σύνορα. Από την αξιολόγηση των προτάσεων πρέπει να προκύπτει η διευκόλυνση που θα παρέχει η βελτίωση των γλωσσικών δεξιοτήτων για την κατανόηση άλλων πολιτισμών.
– Οι προτάσεις πρέπει να αφορούν σε πρωτοβουλίες που μπορούν να εφαρμοστούν και να αποτελέσουν πηγή έμπνευσης και για άλλες χώρες.
Επιλέξιμοι φορείς
Αιτήσεις για συμμετοχή στο Διαγωνισμό μπορούν να υποβληθούν από σχολεία, Ιδρύματα Ανώτατης Εκπαίδευσης, Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, Κέντρα Ξένων Γλωσσών, Κέντρα Δια Βίου Μάθησης και Κολλέγια που εφαρμόζουν καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας για την εκμάθηση γλωσσών.
Διαδικασία επιλογής και απονομής βραβείων
Οι προτάσεις που θα υποβληθούν θα αξιολογηθούν ως προς το περιεχόμενό τους και τον βαθμό ανταπόκρισής τους στα κριτήρια επιλογής που αναφέρθηκαν ανωτέρω. Επιπλέον, κατά την αξιολόγηση, προτεραιότητα θα δοθεί στις προτάσεις που ανταποκρίνονται με σαφή και συγκεκριμένο τρόπο στις εθνικές ή τις ευρωπαϊκές προτεραιότητες καθώς επίσης και στην προστιθέμενη αξία που παράγουν σε εθνικό επίπεδο. Η αξιολόγηση θα διενεργηθεί από Επιτροπή Αξιολόγησης που θα συσταθεί ειδικά για τον σκοπό αυτό και θα αποτελείται από ειδικούς στη διδασκαλία ξένων γλωσσών. Το πρόγραμμα/ τα προγράμματα που θα επιλεγούν θα βραβευθούν κατά τη διάρκεια ειδικής τελετής – εκδήλωσης.
Η τιμητική διάκριση που θα απονεμηθεί στους νικητές φέρει την υπογραφή του εκάστοτε Επιτρόπου Εκπαίδευσης, Πολιτισμού, Πολυγλωσσίας και Νεολαίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων. Οι φορείς και τα μεμονωμένα άτομα στα οποία απονέμεται το «Ευρωπαϊκό Σήμα Γλωσσών» έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν το λογότυπο του προγράμματος “European Language Label” σε όλες τις δραστηριότητές τους. Στο λογότυπο αναγράφεται υποχρεωτικά το έτος απονομής της διάκρισης.
Διαδικασία Υποβολής Αιτήσεων
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλλουν την αίτησή τους έως την Παρασκευή 4 Οκτωβρίου 2013 στο Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών στην ταχυδρομική διεύθυνση: Διεύθυνση Ειδικών Προγραμμάτων Διεθνών Υποτροφιών, Τμήμα Προγραμμάτων Ευρωπαϊκής Ένωσης, Λεωφόρος Εθνικής Αντιστάσεως 41, 14234, Νέα Ιωνία, καθώς και μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στην ηλεκτρονική διεύθυνση: mariaeroto@iky.gr. Η αίτηση συμμετοχής διατίθεται σε ηλεκτρονική μορφή στο Διαδίκτυο στην διεύθυνση: http://www.iky.gr/2012-11-20-15-25-16
Δημοσίευση :  http://www.diorismos.gr    04/09/2013

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *