Μελέτη περίπτωσης για ομάδες μάθησης και συμβουλευτικής σχετικά με την προσωπική ανάπτυξη και τις κοινωνικές δεξιότητες. Η περίπτωση της Μαριάννας ετών 11

Εγχειρίδια-Άρθρα Εκπαιδευτική Συμβουλευτική Μελέτη Περίπτωσης Προσωπικές Εργασίες

Συνεχίζω να δημοσιεύω περιπτώσεις μελέτης των ομάδων εργασίας των σεμιναρίων που πραγματοποιήθηκαν το σχολικό έτος 2012-13, με τους παρακάτω τίτλους:

  • «Μια ήρεμη τάξη δεν είναι πάντα αυτό που φαίνεται»,
  • «Η φυλακή του φύλου: Φέρσου ως αγόρι, φέρσου ως κορίτσι»,
  • «Διαπροσωπικές σχέσεις και επικοινωνία των εφήβων στη σύγχρονη πολυπολιτισμική κοινωνία»
  • «Σχεδιάζοντας μαθησιακά σενάρια για μαθητική ομάδα εξωδιδακτικών δραστηριοτήτων»
  • «Εκπαίδευση στις αρχές καλής λειτουργίας της μαθητικής ομάδας μάθησης»

Όλες οι δημοσιεύσεις που αναφέρονται σε μελέτη περίπτωσης είναι διαθέσιμες στην κατηγορία «ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ» του παρόντος blog.

Στο κάθε σεμινάριο συμμετείχαν 110-140 εκπαιδευτικοί, οι οποίοι κατανεμήθηκαν σε ομάδες των 20 περίπου μελών, με διάρκεια 5 ώρες ανά ομάδα.

Παρακάτω παραθέτω περίπτωση, στην οποία εργάστηκαν οι 5 υπο-ομάδες των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών. Η εργασία των υπο-ομάδων ήταν να «συζητήσουν» με τη Μαριάννα ώστε να αποφασίσει όλα αυτά που  «πρέπει» να κάνει. Με την ολοκλήρωση των εργασιών τους, τα μέλη των 5 υπο-ομάδων είχαν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν το αποτέλεσμα της εργασίας τους πολλούς τρόπους όπως με παίξιμο ρόλων, με γραπτό περιγραφικό κείμενο, με αφήγηση, κά.

Μαριάννα, ετών 11

Η Μαριάννα 11 ετών, είναι μαθήτρια της Α΄ Γυμνασίου και ζει σε μια κωμόπολη της Μακεδονίας. Είναι το τέταρτο παιδί της οικογένειάς της και με μεγάλη διαφορά ηλικίας από τα αδέλφια της. Ο μεγάλος της αδελφός, ο Νίκος, είναι 27 ετών και δουλεύει στα καράβια. Ο μεσαίος αδελφός της, ο Μένιος, είναι  25 ετών και σπουδάζει οικονομικά. Η αδελφή της η Χρύσα, 23 ετών, παντρεύτηκε και ζει στην Πάτρα. Έτσι, παρόλο που έχει αδέλφια, μεγαλώνει σα μοναχοκόρη.

Τον ελεύθερο χρόνο της η Μαριάννα τον περνάει με την παρέα της στο πάρκο, όπου παίζουν μέχρι αργά το βράδυ. Έχει την ίδια παρέα από το Δημοτικό. Της αρέσει η φύση, τα ζώα, τα λουλούδια και λαχταράει να αποκτήσει κάποτε ένα μεγάλο σπίτι που να έχει πολλά δέντρα και πολλά ζώα. Άλογα, σκύλους, γάτες, χήνες και άλλα. Χαίρεται ιδιαίτερα όταν πάνε με τους γονείς της για τις Πασχαλινές διακοπές στο χωριό της μαμάς, στην Πίνδο, όπου ζει η γιαγιά της. Εκεί δεν μαζεύεται στο σπίτι παρά μόνον αργά το βράδυ. Αγριοκάτσικο την αποκαλεί η γιαγιά της.

Είναι πολύ έξυπνο κορίτσι η Μαριάννα. Μαθαίνει πολύ γρήγορα οτιδήποτε της μοιάζει με παιχνίδι. Έχει μια πηγαία ορμητικότητα που την εκδηλώνει σε ό,τι κι αν κάνει. Τα μάγουλά της ροδοκόκκινα. Τα μάτια της διερευνητικά. Ευαίσθητη. Πονάει όταν υποφέρει άνθρωπος ή ζώο. Συγκινείται όταν μυρίζει ένα λουλούδι. Το χαϊδεύει αλλά δεν το κόβει. Θυμώνει με τους ανθρώπους που κόβουν τα λουλούδια στο πάρκο ή στα γύρω δάση. Θυμώνει με τους μεγάλους που ρυπαίνουν και ταλαιπωρούν τον πλανήτη.

Σήμερα είναι μια διαφορετική μέρα. Η Μαριάννα βγήκε στο πάρκο νωρίς. Η παρέα δεν συγκεντρώθηκε ακόμα. Κάθισε σε ένα παγκάκι με κατεβασμένο το κεφάλι, βουρκωμένη. Μόλις βγήκε από το σπίτι της. Σήμερα πήρανε τους βαθμούς του πρώτου τριμήνου. Τους πήρε η μαμά. Σκουπίδι την κάνανε οι καθηγητές τη μαμά της. “Η κόρη σας είναι στον κόσμο της, δεν προσέχει”, είπε ο Μαθηματικός της. “Περίμενα περισσότερα από τη Μαριάννα, με απογοήτευσε” είπε η καθηγήτρια Αγγλικών. “Αδιαφορεί για τη γυμναστική” είπε η γυμνάστριά της. Το χειρότερο ήταν αυτό που είπε η φιλόλογός της: “Η Μαριάννα είναι ανώριμη, ακόμα το παιχνίδι σκέφτεται, δεν πήρε είδηση ότι τώρα είναι στο Γυμνάσιο”. Κι όμως, τα φιλολογικά  μαθήματα τα διαβάζει περισσότερο από όλα τα άλλα η Μαριάννα. Και τη φιλόλογό της τη συμπαθεί πολύ. Γιατί να μιλήσει έτσι για αυτήν στη μητέρα της;

Η μητέρα της δε την μάλωσε για τους βαθμούς, αν και τους περίμενε καλύτερους. Ο τρόπος όμως με τον οποίο της μετέφερε τα λόγια των καθηγητών της ήταν σαν να της έλεγε: “Μαριάννα σύνελθε. Μεγάλωσες πια. Πρέπει να αναλάβεις τις ευθύνες σου.”. Αυτά τα πρέπει, είναι που σκοτεινιάζουν τη Μαριάννα. Σκέφτεται. Τι θα πρέπει να κάνει από δω και πέρα;

 Σημείωση: Τα προϊόντα της εργασίας των ομάδων τα συγκέντρωσα, τα κωδικοποιώ και τα αναλύω. Όταν ολοκληρωθεί η όλη η διαδικασία, θα ανακοινώσω τα αποτελέσματα στο παρόν blog.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *