Μάθε παιδί μου Ιντερνέτ. Άγνοια για τους ψηφιακούς κανόνες. Άρθρο.

Eνημέρωση Nέα Εγχειρίδια-Άρθρα

Περιστατικά ψηφιακής παρενόχλησης, διακωμώδησης ή συκοφαντικής δυσφήμησης ανηλίκων ή ακόμα και εκπαιδευτικών μέσω κινητού, Facebook ή άλλου ιστοχώρου, έχουν αντιμετωπίσει κατά τη διάρκεια της σχολικής τους πορείας τέσσερις στους δέκα δασκάλους και καθηγητές.

Όπως υπολογίζεται, μάλιστα, βάσει και άλλων πρόσφατων ερευνών, το ποσοστό των μαθητών που έχει παρενοχληθεί υπερβαίνει το 30%. Τα κρούσματα αφορούν συνήθως παραποιημένες φωτογραφίες, άσχημα σχόλια, κλοπή προφίλ και παρατηρούνται είτε από μαθητές προς μαθητές είτε από μαθητές προς δασκάλους. Αυτό προκύπτει από τις απαντήσεις των ίδιων των εκπαιδευτικών στη νέα έρευνα του Δικτύου Safer Internet, που ανακοινώθηκε μόλις λίγες ημέρες μετά το αίσιο τέλος της περιπέτειας της 13χρονης από τα Σπάτα, η οποία είχε φύγει από το σπίτι της ύστερα από τη διαδικτυακή γνωριμία της με 23χρονο Αλβανό.

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, στην οποία συμμετείχαν 831 εκπαιδευτικοί από όλες τις βαθμίδες, οι ανήλικοι χρήστες του Διαδικτύου έχουν άγνοια των κανόνων συμπεριφοράς, των δικαιωμάτων τους αλλά και των υποχρεώσεών τους στον ψηφιακό κόσμο.

Παρά το γεγονός ότι χρόνο με τον χρόνο οι ανήλικοι εξοικειώνονται όλο και περισσότερο με το Ιντερνετ, εξακολουθούν να έχουν αυξημένες πιθανότητες να πέσουν θύματα ψηφιακής παρενόχλησης

Παρά το γεγονός ότι χρόνο με τον χρόνο εξοικειώνονται όλο και περισσότερο με το Ιντερνετ, εξακολουθούν να έχουν αυξημένες πιθανότητες να πέσουν θύματα ψηφιακής παρενόχλησης.

Την ίδια στιγμή, το 68,6% των εκπαιδευτικών πιστεύει πως οι ανήλικοι δεν γνωρίζουν σχεδόν τίποτα για το «netiquette», δηλαδή τον κώδικα δεοντολογίας και τους κανόνες καλής συμπεριφοράς online. Επιπλέον το 60,1% των εκπαιδευτικών επισημαίνει πως οι ανήλικοι δεν γνωρίζουν ότι η διαδικτυακή τους συμπεριφορά μπορεί να έχει συνέπειες στον φυσικό κόσμο. Το γεγονός κρίνεται ως ιδιαιτέρως ανησυχητικό, αν αναλογιστεί κανείς πως οι ανήλικοι δεν γνωρίζουν ποια πράγματα και ποιες συμπεριφορές είναι παράνομες στο Διαδίκτυο, σύμφωνα με περισσότερους από τους μισούς εκπαιδευτικούς (65,1%). Παράλληλα, όπως υποστηρίζει το 79,7% των εκπαιδευτικών, οι ανήλικοι καταπατούν την πνευματική ιδιοκτησία των άλλων στο Διαδίκτυο. Επιπλέον, 49,6% των εκπαιδευτικών θεωρούν πως οι ανήλικοι δεν γνωρίζουν ότι πρέπει να σέβονται τη γνώμη των άλλων στο Διαδίκτυο, ενώ δεν ζητούν συγκατάθεση για να αναρτήσουν φωτογραφίες ή βίντεο τρίτων.

Τι να προσέχουν γονείς και μαθητές

Η μη δημοσιοποίηση των προσωπικών δεδομένων τους είναι η βασική συμβουλή που δίνει σε παιδιά και γονείς το δίκτυο Safer Internet. Σύμφωνα με τους ειδικούς του δικτύου, οι ανήλικοι πρέπει να καταλάβουν ότι δεν αποκαλύπτουν ποτέ προσωπικές λεπτομέρειες όπως το πραγματικό τους όνομα, τη διεύθυνσή τους, το όνομα του σχολείου τους ή το τηλέφωνό τους. Επίσης, δεν πρέπει να δημοσιοποιούν φωτογραφίες τους, ούτε να αποκαλύπτουν τον κωδικό πρόσβασής τους στο Διαδίκτυο.

Ιδιαίτερα σημαντικό για τα παιδιά είναι να καταλάβουν ότι «οποιαδήποτε προσωπική πληροφορία δημοσιεύσουν στο Διαδίκτυο, εκείνη τη στιγμή παύει να είναι προσωπική και γίνεται δημοσίως προσβάσιμη παντού στον κόσμο». Οι γονείς οφείλουν να ενημερώσουν τα παιδιά τους για τους κανόνες καλής συμπεριφοράς στο Διαδίκτυο και να τους εξηγήσουν ότι θα πρέπει να ενημερώνονται αμέσως στις περιπτώσεις που τα παιδιά τους διαβάσουν κάτι που τα ενοχλεί ή τα κάνει να νιώθουν άβολα, εξηγώντας τους ότι πρέπει να σταματούν κάθε επικοινωνία με όποιον τους στέλνει απρεπή, τρομακτικά ή προσβλητικά μηνύματα ή εικόνες. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι να πείσουν τα παιδιά τους ότι ποτέ δεν πρέπει να συναντούν στον φυσικό κόσμο φίλους που γνώρισαν στο Διαδίκτυο και να τους απαγορεύσουν να προβαίνουν σε οποιαδήποτε ηλεκτρονική αγορά. Να τους δείξουν πώς να κάνουν μόνο στοχευμένες αναζητήσεις στο Διαδίκτυο και να ελέγχουν την εγκυρότητα των πληροφοριών που παίρνουν και να τα συμβουλεύσουν να χρησιμοποιούν δύσκολους κωδικούς πρόσβασης.

πηγή: http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22768&subid=2&pubid=63839069  5.6.2013  ΜΑΡΙΑ ΛΙΛΙΟΠΟΥΛΟΥ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *