Περιπτώσεις για ομάδες μάθησης/συμβουλευτικής σε σεμινάριο για την πρόληψη της ουσιοεξάρτησης. Η περίπτωση του Άρη,14

Eνημέρωση Nέα Εγχειρίδια-Άρθρα Εκπαιδευτική Συμβουλευτική Προσωπικές Εργασίες

Στο σεμινάριο για την πρόληψη της χρήσης ουσιών με τίτλο: «από την Ιθάκη του Καβάφη στην Ιθάκη του ΚΕΘΕΑ», που διοργάνωσε η Δ/νση Δ/θμιας Εκπ/σης Πέλλας το Δεκέμβριο του 2012, δήλωσαν συμμετοχή 104 εκπαιδευτικοί οι οποίοι κατανεμήθηκαν σε 5 ομάδες των 20-22 μελών. Η διάρκεια του σεμιναρίου ήταν 5 διδακτικές ώρες ανά ομάδα . Ήμουν ο μοναδικός συντονιστής όλων των ομάδων σε όλη τη διάρκεια λειτουργίας τους.

Παρακάτω παραθέτω την περίπτωση του Άρη, 14 ετών, στην οποία εργάστηκαν οι 20 συμμετέχοντες κατανεμημένοι σε 5 υπο-ομάδες. Το έργο των 5 υπο-ομάδων και της ολομέλειας των 20, ήταν να συμβουλέψουν τον Άρη να φτάσει στην καλύτερη δυνατή απόφαση. Οι υπο-ομάδες είχαν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν το αποτέλεσμα της εργασίας τους με παίξιμο ρόλων, μέσω περιγραφικού κειμένου, μέσω σεναρίου, ή με αφήγηση.

Η περίπτωση του Άρη, 14 : το τσιγάρο.

Ο Άρης, 14 ετών, ζει με τον πατέρα του τον Βαγγέλη, τη μητέρα του την Καίτη και την κατά 2 έτη  μεγαλύτερη αδελφή του, τη Γιούλη. Σήμερα ο Άρης και η παρέα του καπνίζανε στα σκοτεινά του πάρκου, αλλά πέρασε ο θείος του ο Λάζαρος (αδελφός της μητέρας του) και τους είδε, χωρίς να μιλήσει. Ο Άρης αμέσως παράτησε την παρέα και πήρε το δρόμο για το σπίτι, να προλάβει πριν φτάσουν τα νέα στον πατέρα του. Σκέφτεται να ζητήσει από τη μητέρα του να τηλεφωνήσει στο θείο Λάζαρο να μην πει τίποτε και ταυτόχρονα να πείσει τη Γιούλη, που είναι η αδυναμία του θείου Λάζαρου, να μεσολαβήσει και αυτή. Εξάλλου, η Γιούλη καπνίζει από πρόπερσι αλλά ο Άρης την κάλυπτε πάντα.

Οι ομάδες έχουν επαρκή χρόνο για τη μελέτη τους και την οργάνωση της παρουσίασής τους. Σημαντικές διαστάσεις που έχουν ήδη συζητηθεί στην ολομέλεια, είναι η αποσαφήνιση του οικογενειακού πλαισίου με ταυτόχρονη αναζήτηση των δυσλειτουργιών της οικογένειας και η αναπλαισίωση που μπορεί να οδηγήσει σε πιο λειτουργικές οικογενειακές σχέσεις.

Τα προϊόντα των εργασιών των υπο-ομάδων υπάρχουν στο αρχείο του συντονιστή.

Σημείωση: Τα προϊόντα της εργασίας των ομάδων τα συγκέντρωσα, τα κωδικοποιώ και τα αναλύω. Όταν ολοκληρωθεί η όλη η διαδικασία, θα ανακοινώσω τα αποτελέσματα στο παρόν blog.

Γενικές πληροφορίες για την εκπαιδευτική εμπειρία του Κωνσταντίνου Κιουρτσή:

Με τις ιδιότητες του εκπαιδευτή ενηλίκων (Med, 2007), του υπευθύνου Αγωγής Υγείας (1996-2012), του επιμορφωτή σε προγράμματα των Π.Ι., ΟΕΠΕΚ, ΑΠΘ, του υπεύθυνου Σχολής Γονέων (2003-2008), του ειδικού συμβούλου πρόληψης των εξαρτήσεων (ICRC, 2004-2013), του εκπαιδευτή σε προγράμματα εκπαίδευσης των εκπαιδευτών της ΓΓΔΒΜ (2007-2013) και του ΕΚΔΔΑ (2011-2013) και του ειδικού συνεργάτη των Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων (ΣΣΝ), βρίσκομαι συχνά στην τιμητική θέση του συντονιστή/εμψυχωτή μιας ομάδας μάθησης/συμβουλευτικής ενηλίκων. Οι ομάδες κάθε φορά αριθμούν από 12 έως 20 μέλη. Οι βασικές θεωρίες μάθησης είναι ανθρωπιστικών προσεγγίσεων (Carl Rogers, Jack Mezirow, Alan Rogers, Peter Jarvis  κά), οι τεχνικές είναι ενεργητικής συμμετοχής και βιωματικού χαρακτήρα (προσομοίωση, μελέτη περίπτωσης, ομαδική εργασία, συζήτηση/διαμεσολάβηση, παιχνίδι ρόλων κά) και τα εργαλεία είναι απλά, σχεδόν ανύπαρκτα, ώστε να μην αποπροσανατολίζουν τον συμμετέχοντα. Για τη λειτουργία της σκέψης χρησιμοποιείται συχνά μια παραλλαγή της τεχνικής των έξι καπέλων της σκέψης (Edward de Bono) και για τα θέματα που αφορούν στα συναισθήματα, η κύρια πηγή πληροφοριών είναι το σύγγραμμα του Daniel Goleman «συναισθηματική νοημοσύνη». Η συνολική εκπαιδευτική / συμβουλευτική μου εμπειρία από το 1996 έχει ξεπεράσει τις 2.500 διδακτικές ώρες. Αυτές τις μέρες (Μάιος-Ιούνιος 2013) μετέχω ως εθελοντής επιμορφωτής σε διήμερο πρόγραμμα Συμβουλευτικής του ΣΣΝ Πέλλας (υπεύθυνος ο Αθανάσιος Μπαζούκης) διάρκειας 10 ωρών ανά ομάδα και τίτλο: «διερευνώντας τη βία στο σχολείο». Δήλωσαν συμμετοχή 130 εκπαιδευτικοί  που κατανεμήθηκαν σε έξι ομάδες.

Αφήστε μια απάντηση