εργαστήριο για εκπαιδευτικούς: «νυχτερινές έξοδοι εφήβων: ευκαιρίες, επιφυλάξεις, απειλές»

Προσωπικές Εργασίες

Εργαστήριο για εκπαιδευτικούς στο πλαίσιο των δράσεων του Περιφερειακού Θεματικού Δικτύου Αγωγής Υγείας “θα αργήσω το βράδυ”.
Καρυώτισσα 19/01/2010, Έδεσσα  20/01/2010, Αριδαία 21/01/2010.
Συντονιστής: Κωνσταντίνος Κιουρτσής.

1. Η έναρξη
1.1   Η ολομέλεια σε κύκλο
1.2  Ο συντονιστής διαβάζει την ιστορία του της Ρούλας, 16 ετών (ή του Νίκου, 17 ετών) και ζητάει από όλα τα μέλη της ομάδας διαδοχικά να συστήνονται και να δώσουν μια συμβουλή σε ένα πρόσωπο της ιστορίας, όποιο πρόσωπο επιλέξουν οι ίδιοι.
1.3  Μικρή εισήγηση: Λίγα λόγια για τις παραδοχές και τη διεργασία της μετασχηματίζουσας μάθησης (Mezirow, Jack 2007. Η μετασχηματίζουσα μάθηση. Αθήνα: Μεταίχμιο).

2. Η ομάδα εργάζεται
2.1  Οι συμμετέχοντες θα μελετήσουν την ιστορία της Ρούλας, 16 ετών ή του Νίκου, 17 ετών.
2.2  Αρχικά  ζητούνται 5 εθελοντές για τους 5 ρόλους της ιστορίας και μετά ζητείται από τα υπόλοιπα μέλη να επιλέξουν έναν ρόλο που θα υποστηρίξουν και κάθονται πίσω από τον αντίστοιχο εθελοντή. Έτσι ο κάθε ρόλος εκπροσωπείται από τον αρχικό εθελοντή και τους υποστηρικτές του ρόλου.
2.3  Η διεργασία της ΜΜ ξεκινά, με τον  εντοπισμό του προβλήματος. Ζητείται από τους 5 εθελοντές  να εκφράσουν τα συναισθήματα και τις απόψεις τους και να αναζητήσουν ποιο θεωρούν ως πρόβλημα στην ιστορία. Οι υποστηρικτές των ρόλων μπορούν να συμπληρώνουν.
2.4  Εντοπίζονται οι δυσλειτουργικές παραδοχές. Ζητείται από τους 5 ρόλους να εντοπίσουν τις δυσλειτουργικές παραδοχές των άλλων ρόλων και να προτείνουν λύσεις. Οι υποστηρικτές μπορούν να συμπληρώνουν.
2.5  Διερευνώνται οι δυσλειτουργίες ακόμα περισσότερο. Ζητείται από τους 5 ρόλους να διερευνήσουν ακόμη περισσότερο τις παραδοχές και να προτείνουν και άλλες λύσεις.
Οι υποστηρικτές μπορούν να συμπληρώνουν.
2.6  Διερευνώνται οι δυσλειτουργίες για τρίτη φορά, ακόμα περισσότερο. Ζητείται από τους 5 ρόλους να διερευνήσουν ακόμη περισσότερο τις παραδοχές και να προτείνουν και άλλες λύσεις. Οι υποστηρικτές μπορούν να συμπληρώνουν.
2.7  Νέες γνώσεις και δεξιότητες Ζητείται από τους 5 ρόλους να αναζητήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες που χρειάζονται για το νέο πλαίσιο ζωής. Οι υποστηρικτές μπορούν να συμπληρώνουν.
2.8  Σύνοψη. Ο συντονιστής συνοψίζει, περιγράφοντας το μετασχηματισμό του αρχικού πλαισίου, και εντοπίζοντας την προοπτική επίλυσης του αρχικού προβλήματος. Συγκεκριμένα, ο συντονιστής εξετάζει αν έχουν επιτευχτεί από τους 5 ρόλους, οι 3 στόχοι της μετασχηματίζουσας μάθησης:  (α) περισσότερος στοχασμός και κριτική σκέψη, (β) μεγαλύτερη αποδοχή των απόψεων των άλλων, (γ) λιγότερη αντίσταση και μεγαλύτερη αποδοχή στις νέες ιδέες.
2.9  Ολομέλεια. Οι συμμετέχοντες βγαίνουν από τους ρόλους τους. Τους ζητείται να εκφράσουν τις απόψεις τους, επί της διεργασίας του μετασχηματισμού.

3. Το κλείσιμο
Σε ενιαίο κύκλο ολομέλειας: ζητείται από τους συμμετέχοντες να εκφράζουν τις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους από όλη τη διαδικασία. Συμπλήρωση του δελτίου αξιολόγησης

Η περίπτωση της Ρούλας, 16 ετών: το “χόρτο”
Η Ρούλα, 16 ετών, είναι μοναχοπαίδι και ζει με τον πατέρα της Ανδρέα και τη μητέρα της Βίκυ. Η Ρούλα από μικρή είχε την άνεση να αποφασίζει μόνη της χωρίς οι γονείς της να φέρνουν ιδιαίτερη αντίδραση στις αποφάσεις της. Οι γονείς της παντρεύτηκαν σε μεγάλη ηλικία και για αυτό η Ρούλα έχει πολύ μεγάλη διαφορά ηλικίας με τους γονείς της. Η κολλητή της Ρούλας είναι η Μαίρη, που είναι συνομήλική της. Εδώ και δύο χρόνια η Μαίρη αναγκάστηκε να διακόψει το σχολείο για να εργαστεί στο κατάστημα της μητέρας της επειδή ο πατέρας της τους εγκατέλειψε. Για τη σημερινή Σαββατιάτικη έξοδο, η Ρούλα έχει ένα σοβαρό δίλημμα: Να βγει με το φίλο της το Μένιο στα μπαράκια όπως κάθε Σαββατόβραδο, ή να δεχθεί την πρόσκληση της Μαίρης να δοκιμάσουν “χόρτο” για πρώτη φορά;
Οι 5 ρόλοι: Ρούλα (16 ετών), Αντρέας (πατέρας της Ρούλας), Βίκυ (μητέρα της Ρούλας), Μένιος (φίλος της Ρούλας), Μαίρη (συνομήλικη της Ρούλας).

Η περίπτωση του Νίκου, 17 ετών: «η πρώτη φορά»
Ο Νίκος, 17 ετών, ζει με τον πατέρα του το Χρήστο και τη μητέρα του την Άννα, στην καινούρια μεγάλη τους μονοκατοικία. Στο ισόγειο, ο Νίκος έχει μόνος του ένα αυτόνομο μικρό διαμέρισμα. Ο Νίκος σήμερα έχει ένα σοβαρό δίλημμα: Να πάρει ή να μην πάρει τηλέφωνο την Νάσια για να την καλέσει να μείνει μαζί του όλο το βράδυ; Με την Νάσια δεν γνωρίζονται, αλλά είναι γνωστή του φίλου του, του Λάμπη, που είναι κατά δύο χρόνια μεγαλύτερός του. Κάθε φορά που ο Λάμπης θέλει γυναικεία συντροφιά, καλεί την Νάσια, 23 ετών, η οποία παίρνει 100 € τη βραδιά. Έτσι ο Λάμπης πρότεινε στον Νίκο την Νάσια, ως την καταλληλότερη γυναίκα για την πρώτη του φορά.
Οι 5 ρόλοι: Νίκος (17 ετών), ο Κώστας (πατέρας του Νίκου), η Άννα (μητέρα του Νίκου), ο Λάμπης (φίλος του Νίκου), η Νάσια (CallGirl)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *