εκπαιδευτικές συναντήσεις γονέων: οι γονείς και οι νυχτερινές έξοδοι των εφήβων της οικογένειάς τους.

Προσωπικές Εργασίες

Το υλικό αυτό αφορά στις συναντήσεις γονέων που πραγματοποιήθηκαν κατά τα έτη 2009, 2010, 2011 στο πλαίσιο των δράσεων του Περιφερειακού Θεματικού Δικτύου Αγωγής Υγείας “θα αργήσω το βράδυ”. Συμμετείχαν γονείς της Έδεσσας, της Σκύδρας, της Αριδαίας, του Μεγαπλατάνου, των Γιαννιτσών, της Καρυώτισσας, της Καλής και της Κρύας Βρύσης.

Συντονιστής: Κωνσταντίνος Κιουρτσής.

Το πρόγραμμα των συναντήσεων περιελάμβανε δράσεις ενεργητικής συμμετοχής. Παρακάτω παρατίθενται τα τρία μέρη των συναντήσεων και ενδεικτικές δραστηριότητες που εξετάστηκαν σύμφωνα με τη θεωρία της μετασχηματίζουσας μάθησης (Mezirow, Jack 2007. Η μετασχηματίζουσα μάθηση. Αθήνα: Μεταίχμιο).

  1. Έναρξη. Η ολομέλεια σε κύκλο. Ο συντονιστής ζητάει από όλα τα μέλη της ομάδας διαδοχικά να θυμηθούν κάτι από το παρελθόν τους που τους επηρεάζει θετικά ή αρνητικά ακόμη και σήμερα.
  2. Η μετασχηματίζουσα μάθηση. Θεωρητικό και πρακτικό μέρος. Παρουσιάζονται τα 10 βήματα της μετασχηματίζουσας μάθησης. Δίδεται ιδιαίτερη βαρύτητα στο αποπροσανατολιστικό δίλημμα, στο υπό μετασχηματισμό δυσλειτουργικό πλαίσιο και στην ανάγκη ανάπτυξης του κριτικού στοχασμού.
  3. Κλείσιμο. Ζητείται από τα μέλη όλων των ομάδων να βγουν από τους ρόλους τους. Σε ενιαίο κύκλο ολομέλειας ζητείται να εκφράζουν τις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους από όλη τη διαδικασία.

Παρακάτω παρατίθενται 5 δραστηριότητες των ομάδων γονέων: 4 ενδεικτικές περιπτώσεις προς μελέτη και 1 παιχνίδι ρόλων.

περίπτωση 1:  η Μαρία, 11 ετών

Η Μαρία 11 ετών, είναι μαθήτρια της Α΄ Γυμνασίου. Σήμερα είναι μια σημαντική μέρα για τη Μαρία. Βγήκε στο πάρκο νωρίς. Η παρέα ης δεν συγκεντρώθηκε ακόμα. Κάθισε σε ένα παγκάκι με κατεβασμένο το κεφάλι, βουρκωμένη. Σήμερα πήρανε τους βαθμούς του πρώτου τριμήνου. Δεν ήταν καθόλου καλοί. Τους πήρε η μαμά. Σκουπίδι την κάνανε οι καθηγητές τη μαμά της. Η μητέρα της δε την μάλωσε για τους βαθμούς, αν και τους περίμενε καλύτερους. Ο τρόπος όμως με τον οποίο της μετέφερε η μητέρα της τα λόγια των καθηγητών της ήταν σαν να της έλεγε: “Μαρία σύνελθε. Μεγάλωσες πια. Δε είσαι ακόμα στο Δημοτικό. Πρέπει να αναλάβεις τις ευθύνες σου”. Η Μαρία ντρέπεται και δεν ξέρει τι να κάνει . . .

περίπτωση 2:  ο Γρηγόρης, 12 ετών

Αύριο είναι η πρώτη μέρα του Γρηγόρη στο Γυμνάσιο. Αυτή τη μέρα τη λαχταρούσε πώς και πώς. Αύριο όμως, μαζί με τα καλά έρχονται και τα προβλήματα. Δύο από τους συμμαθητές του, του την έχουν «στημένη» για μια παλιά υπόθεση. Συγκεκριμένα, το προηγούμενο Πάσχα, οι δυο αυτοί συμμαθητές του το διάλειμμα κάπνιζαν πίσω από την αυλή του Δημοτικού Σχολείου μην τους δουν οι δάσκαλοι, αλλά με τέτοιο τρόπο, ώστε να τους βλέπουν οι συμμαθητές και συμμαθήτριες. Ο Γρηγόρης που τους είδε, το είπε στον πατέρα του, ο οποίος το μετέφερε στους πατεράδες των δύο καπνιστών. Ε, λοιπόν. Το ξύλο εκείνο που φάγανε τότε οι δυο καπνιστές από τους πατεράδες τους, τάξανε να το ανταποδώσουν στον Γρηγόρη, όταν θα πάνε στο Γυμνάσιο, επειδη τότε ο Γρηγόρης δεν θα έχει πια την προστασία των γονιών του. Και να που αυτή η μέρα ήρθε, είναι η αυριανή μέρα. Ο Γρηγόρης φοβάται. Τι να κάνει; Μήπως να τα πει όλα στον πατέρα του; Μήπως να κάνει τον άρρωστο;

περίπτωση 3:  η  15χρονη από τη Χαλκιδική

Δημοσίευμα: 1 Νοεμβρίου 2009, 13:17, http://www.protothema.gr/

Αίσιο τέλος είχε η αναζήτηση από χθες το πρωί μίας 15χρονης από τη Χαλκιδική, η οποία εγκατέλειψε το σπίτι της και είχε εξαφανισθεί. Όπως προέκυψε από την έρευνα η 15χρονη είχε γνωρίσει μέσω σελίδας του διαδικτύου το τελευταίο διάστημα έναν 17χρονο, με τον οποίο συνομιλούσε καθημερινά. Οι αστυνομικοί προσανατόλισαν την έρευνα τους στο να βρουν τα ψηφιακά ίχνη του 17χρονου, τα οποία εντοπίστηκαν τελικά στο Αργοστόλι.  Αργά το βράδυ βρέθηκε και η 15χρονη, η οποία είχε χρησιμοποιήσει λεωφορείο του ΚΤΕΛ, προκειμένου να φτάσει εκεί από τη Χαλκιδική. Σε λίγες ώρες οι αστυνομικοί την παρέδωσαν στους γονείς της.

περίπτωση 4:  η 16χρονη και το facebook

Δημοσίευμα: http://www.kathimerini.gr/,  24/2/2010
«Παγίδα» αποδείχθηκε για μια 16χρονη μαθήτρια η συνομιλία με συνομήλικό της στο facebook. Για εβδομάδες η μαθήτρια από το Π. Φάληρο επικοινωνούσε διαδικτυακά με νεαρό κι όταν δημιουργήθηκε μεγάλη οικειότητα, η 16χρονη έφηβη «άνοιξε» τα χαρτιά της. «Αποφάσισαν, λοιπόν, να συναντηθούν την περασμένη Πέμπτη σε κεντρικό καφέ της περιοχής», εξιστορεί στην «Κ» ο δικηγόρος της μαθήτριας, κ. Δ. Κ. «Όταν όμως πλησίασε, αντίκρισε μια μεγάλη παρέα, πέντε κοριτσιών και δύο αγοριών, μεταξύ των οποίων και συμμαθήτριές της που την περιγελούσαν -“νιώθεις μοναξιές, ε;”». Η κοπέλα πληγωμένη, εξαγριώθηκε. Η επταμελής παρέα απάντησε σέρνοντάς την σε παρακείμενο γκαράζ. «Εκεί ξεκίνησε το μαρτύριό της που διήρκεσε δυόμισι ώρες», καταγγέλλει ο δικηγόρος της. «Τα “παιδιά” τη μαλλιοτραβούσαν ως γαϊτανάκι, της έβγαλαν την μπλούζα και απειλούσαν να την κάψουν με τσιγάρο στο στήθος».

περίπτωση 5: o Γιάννης, 44 ετών

Ο Γιάννης, ετών 44, καθώς περνούσε βιαστικός από ένα στενό δρομάκι, έρχεται αντιμέτωπος πρόσωπο με πρόσωπο με μια παρέα αγοριών. Ανάμεσά τους και ο γιος του ο Δημήτρης, μαθητής της Β΄ Γυμνασίου, ο οποίος μόλις είδε τον πατέρα του, “πάσαρε” ένα αναμμένο τσιγάρο στον διπλανό του. Τότε ο Γιάννης . . . .

6. το παιχνίδι ρόλων για το κάπνισμα

Σχηματίζονται 4 ομάδες που θα παίξουν η κάθε μία το δικό της θεατρικό παιχνίδι ρόλων με βάση τις παρακάτω οδηγίες:

ομάδα 1: Είστε μια οικογένεια, στην οποία δε καπνίζει κανένας ενήλικος. Προσπαθήστε να πείσετε το έφηβο αγόρι ή κορίτσι της οικογένειας να μην καπνίσουν.

ομάδα 2: Είστε μια οικογένεια, στην οποία καπνίζουν όλοι οι ενήλικοι. Προσπαθήστε να πείσετε το έφηβο αγόρι ή κορίτσι της οικογένειας να μην καπνίσουν.

ομάδα 3: Είστε μια οικογένεια, στην οποία καπνίζει μόνον ο πατέρας. Προσπαθήστε να πείσετε το έφηβο αγόρι ή κορίτσι της οικογένειας να μην καπνίσουν.

ομάδα 4: Είστε μια οικογένεια, στην οποία καπνίζει μόνον η μητέρα. Προσπαθήστε να πείσετε το έφηβο αγόρι ή κορίτσι της οικογένειας να μην καπνίσουν.

Οι ομάδες παρουσιάζουν διαδοχικά το παιχνίδι ρόλων που έχουν επεξεργαστεί.
Στην ολομέλεια διερευνάται σε ποια από τις τέσσερις ομάδες ήταν ευκολότερη η  προσπάθεια της πειθούς του έφηβου αγοριού ή κοριτσιού.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *