διήμερο εργαστήριο: η αγωγή υγείας για την προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού

Προσωπικές Εργασίες

Εκπαιδευτικές διήμερες συναντήσεις τριών ομάδων: Καρυώτισσα 6&7 Δεκεμβρίου 2010. Αριδαία 8& 9 Δεκεμβρίου 2010. Έδεσσα 13&16 Δεκεμβρίου 2010

συντονιστής: Κωνσταντίνος Κιουρτσής

Δραστηριότητα 1:  γνωριμία

Ο συντονιστής ζητάει από τους συμμετέχοντες να θυμηθούν μια σημαντική στιγμή μιας σχολικής αίθουσας, με τους ίδιους να μετέχουν είτε ως εκπαιδευτικοί είτε ως μαθητές. Για αυτή τη σημαντική στιγμή να θυμηθούν το κυρίαρχο συναίσθημά τους.

Στη συνέχεια οι μετέχοντες παρουσιάζονται διαδοχικά (όνομα – σχολείο) και εκφράζουν το κυρίαρχο συναίσθημα. Ο συντονιστής γράφει τα συναισθήματα αυτά στο σημειωματάριό του.

Όταν κλείσει ο κύκλος, ο συντονιστής διαβάζει όλα τα συναισθήματα και προκαλεί τα μέλη της ομάδας να συμπληρώσουν και άλλα.

Δραστηριότητα 2:  ο ρόλος του σημερινού σχολείου

Εργασία σε ομάδες: Ποιος ο ρόλος του σχολείου σήμερα;  (διδάσκει, διαπαιδαγωγεί, ντισταθμίζει τις κοινωνικές ανισότητες)

Δραστηριότητα 3:  οι διαστάσεις της ανάπτυξης του εκπαιδευτικού

Εργασία σε ομάδες: Ποιες είναι οι διαστάσεις της ανάπτυξης του εκπαιδευτικού;

Δραστηριότητα 4: εισήγηση για τις διαστάσεις του ρόλου του εκπαιδευτικού

Η αλλαγή στην πορεία τους εκπαιδευτικού δεν σημαίνει και ανάπτυξη του εκπαιδευτικού (ανωτερότητα)

Οι τέσσερις διαστάσεις της ανάπτυξης: Πώς να διδάσκω καλύτερα.  Πώς να βελτιωθούν οι συνθήκες εργασίας. Πώς θα διευκολυνθώ στο ρόλο μου. Πώς θα συνειδητοποιήσω τη βαθύτερη και ευρύτερη κοινωνική και πολιτισμική σημασία του έργου μου.

Δραστηριότητα 5: η περίπτωση του Ανέστη

Εργασία σε ομάδες: Θα καταλήξουμε σε συμβουλή προς τον Ανέστη.

Ο Ανέστης είναι Φιλόλογος και διορίστηκε πριν  τρία χρόνια. Τα τρία αυτά χρόνια υπηρετεί στο Γυμνάσιο αυτό, που βρίσκεται σε ένα μεγαλοχωριό, στα σύνορα. Είναι άγαμος, το πατρικό του σπίτι είναι μακριά, και ο ίδιος επέλεξε να παραμείνει στο σχολείο αυτό μέχρι να δει που αλλού μπορεί να μετατεθεί. Μένει στο χωριό και μάλιστα έχει κάνει και κάποιες γνωριμίες με γονείς που τον καλούνε σε κάποιες δραστηριότητες όπως κυνήγι, βράσιμο τσίπουρου κά. Κάποιες Παρασκευές του αρέσει να φεύγει για τριήμερο, άλλοτε στο πατρικό του αλλά πιο συχνά σε φίλους που σκόρπισαν σε όλη την Ελλάδα. Η διευθύντρια και οι εκπαιδευτικοί του σχολείου είναι όλοι τους με οικογένειες και μετακινούνται καθημερινά διανύοντας αποστάσεις από 10 έως 40 χιλιόμετρα. Ο Ανέστης είναι ευχαριστημένος από το σχολείο. Χες όμως την τελευταία ώρα ανακοινώθηκε το μόνιμο πρόγραμμα που σχολείου και είδε ότι ήταν ο μόνος που είχε μάθημα τις πρώτες ώρες της Δευτέρας και τις τελευταίες ώρες της Παρασκευής. Όλοι οι άλλοι είχαν ελεύθερες ή τις τελευταίες ώρες της Παρασκευής ή τις πρώτες της Δευτέρας.

Ρόλοι:

  • Ανέστης, Φιλόλογος
  • Πόπη: Διευθύντρια, με 17 χρόνια υπηρεσίας, Χημικός, σύζυγος γυναικολόγου, με γιο στην Γ’  Λυκείου και κόρη στην Α΄ Γυμνασίου.
  • Έλσα: Γυμνάστρια, πολύτεκνη, με 8 χρόνια υπηρεσίας
  • Δημήτρης: Μαθηματικός, με 6 χρόνια υπηρεσίας, έγγαμος χωρίς παιδιά, με πολλά ιδιαίτερα στην πόλη που ζει, 40 χιλιόμετρα μακριά.
  • Αναστασία:  Φυσικός, με 6 χρόνια υπηρεσίας, έγγαμη με τρία παιδιά, όλα στο Δημοτικό.

Δραστηριότητα 6:  η περίπτωση της Σοφίας

Εργασία σε ομάδες: Θα καταλήξουμε σε συμβουλή προς τη Σοφία

Η Σοφία είναι χημικός στο Λύκειο. Είναι στο γραφείο των καθηγητών και μόλις τελείωσε μια συζήτηση με τη συνάδελφο και φίλη της Ελένη, που είναι φυσικός στο ίδιο σχολείο, η οποία την παρατήρησε ότι στα διαγωνίσματα βαθμολογεί πολύ αυστηρά το γιο της τον Βαγγέλη, μαθητή της Α΄ Λυκείου. Και μάλιστα η Ελένη της υπενθύμισε ότι πριν δύο χρόνια όταν αυτή είχε μαθήτρια την κόρη της Σοφίας τη Χριστίνα, πόσο της χαρίστηκε στην τελική βαθμολογία και κατάφερε έτσι να βγάλει άριστα. Η Ελένη μιλούσε ελαφρά οργισμένα και σε ένταση τόση ώστε να ακούνε και οι συνάδελφοι που βρίσκονταν στο γραφείο. Αυτοί ήταν: Ο Δημήτρης, έμπειρος φιλόλογος, αγαπητός για τη δουλειά και τη συμπεριφορά του. Ο Νίκος, γυμναστής, αρκετά εγωιστής, στεγνός, έτοιμος για φασαρία. Παυλίνα, Αγγλικών, αναπληρώτρια.

Ρόλοι:

  • Σοφία, Χημικός, μητέρα της Χριστίνας
  • Ελένη, Φυσικός, μητέρα του Βαγγέλη
  • Δημήτρης, Φιλόλογος
  • Νίκος, Γυμναστής
  • Παυλίνα, Αγγλικών

Δραστηριότητα 7: προετοιμασία για τη δεύτερη μέρα

Οι 4 ομάδες «στήνουν» τις δικές τους περιπτώσεις. Συζητούν κατά ομάδες την περίπτωσή τους, για να την παρουσιάσουν στην ολομέλεια κατά τη 2η συνάντηση.

Δραστηριότητες 7,8,9, 10: τέσσερις περιπτώσεις

Η κάθε ομάδα παρουσιάζει και ολοκληρώνει την περίπτωσή της.

Δραστηριότητα 11:  κλείσιμο του εργαστηρίου

Σύνοψη. Αξιολόγηση.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *