“Η σκέψη και τα συναισθήματα πριν τη διευθέτηση διαφορών” (εργαστήριο)

Προσωπικές Εργασίες

Το εργαστήριο πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της εκδήλωσης: “Σπάζοντας τον κύκλο της βίας. Σεμινάριο για τη διευθέτηση των συγκρούσεων”. Διοργάνωση: Τοπικό Συμβούλιο Πρόληψης της Παραβατικότητας Δήμου Έδεσσας. Σάββατο, 13 Ιουνίου 2009.  4ο Δημοτικό Σχολείο Έδεσσας. Συντονιστές: Κωνσταντίνος Κιουρτσής & Χριστίνα Χρηστίδου.

1η Δραστηριότητα. Γνωριμία. Εισαγωγή στο θέμα

Ζητείται  από τους συμμετέχοντες να σχηματίσουν ομάδες των 4-6 ατόμων. Το κάθε μέλος της ομάδας θα επιλέξει και θα εκφράσει μία ιστορία σύγκρουσης, στην οποία ήταν πρωταγωνιστής/τρια ή ήταν παρατηρητής/τρια. Στη συνέχεια, ένα μέλος της κάθε ομάδας θα εξηγήσει τη σχέση σκέψης και συναισθημάτων στις ιστορίες που ακουστήκαν στην ομάδα του.

2η Δραστηριότητα. οι συντονιστές διαβάζουν την παρακάτω ιστορία.

«Έξι τυφλοί είχαν ακούσει για ένα μεγαλόσωμο ζώο που το λέγανε ελέφαντα. Κάποια μέρα ήρθε στην περιοχή τους ένα τσίρκο. Οι έξι τυφλοί μάθανε ότι υπήρχε και ένας ελέφαντας. Πήγαν λοιπόν στο τσίρκο και ζήτησαν από το φύλακα να τους επιτρέψει να αισθανθούν από κοντά αυτό το ζώο. Ο φύλακας συμφώνησε και τους επέτρεψε να μπουν στην σκηνή του ελέφαντα. Όταν βγήκαν περιέγραφαν τον ελέφαντα ένας στον άλλο: “Τώρα ξέρω ότι ο ελέφαντας είναι σαν μια μεγάλη κολώνα, είπε ο τυφλός που ακούμπησε το πόδι του ζώου. ” Όχι, κάνεις λάθος φίλε μου” είπε ο επόμενος που άγγιξε την κοιλιά του ζώου, “ο ελέφαντας είναι όπως ένας μεγάλος τοίχος”. “Ο ελέφαντας είναι σαν ένας ανεμιστήρας φτιαγμένος από δέρμα.” είπε εκείνος που άγγιξε τα αυτιά του. “Ο ελέφαντας είναι όπως μεγάλος σωλήνας” υποστήριξε αυτός που ένιωσε την προβοσκίδα του. “Είναι σαν ένα κομμάτι σχοινί”, βεβαίωσε αυτός που άγγιξε την ουρά του. «Όχι, όχι, είναι σαν μια τεράστια πολυθρόνα» είπε αυτός που χάιδεψε την πλάτη του. Οι έξι τυφλοί υποστήριζαν έντονα τις απόψεις τους και άρχισαν να καυγαδίζουν, όταν τους αντιλήφθηκε ο φύλακας. Αυτός διέκοψε τον καυγά και τους είπε: “Φίλοι μου, όλοι έχετε δίκιο και όλοι κάνετε λάθος. Κάθε ένας από εσάς, έχει αισθανθεί ένα μέρος του ελέφαντα, αλλά όχι ολόκληρο το ζώο. Ο ελέφαντας είναι όλα μαζί. Έχει τέσσερα πόδια, δύο αυτιά, μία πλάτη, μία κοιλιά, μία προβοσκίδα, μία ουρά και άλλα πολλά που εσείς δεν τα αγγίξατε».

Οι συντονιστές συνεχίζουν: «Έτσι γίνεται και με τη σκέψη: Κάποιοι τη χρησιμοποιούν περιορισμένα, κάποιοι άλλοι τη χρησιμοποιούν περισσότερο, κάποιοι άλλοι έμαθαν να χρησιμοποιούν τη σκέψη σε όλη την ευρύτητά της. Στο σημερινό εργαστήριο θα έχουμε την ευκαιρία να εξετάσουμε τη σκέψη μας σε όλη την ευρύτητά της, σε όλες τις διαστάσεις της. Θα εφαρμόσουμε την τεχνική του χάρτη της σκέψης. Θα ασχοληθούμε πρώτα με την περίπτωση του Περικλή 43 ετών και στη συνέχεια με την περίπτωση της Ελένης, 15 ετών».

3η Δραστηριότητα. Σύντομη εισήγηση

Ακολουθεί μια συνοπτική παρουσίαση αφενός της τεχνικής του χάρτη της σκέψης και αφετέρου των βασικών οικογενειών των συναισθημάτων, που θα χρησιμοποιηθούν για τη μελέτη των δύο παρακάτω περιπτώσεων.

4η Δραστηριότητα. Η περίπτωση του Περικλή 43 ετών

Ο Περικλής είναι 43 ετών και ζει με τη σύζυγό του τη Ράνια 40 ετών, την κόρη τους Ελένη 14 ετών και το γιο τους Βασίλη 13 ετών. Σήμερα είναι Κυριακή πρωί και η Ελένη, δίνει προφορικές εξετάσεις για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας. Η Ελένη έφυγε από τις 08:00 το πρωί και θα έπρεπε να είχε επιστρέψει πριν από τις 12:00. Είναι όμως 2:00 μμ και αυτή δεν φάνηκε ακόμα. Έτσι ο Περικλής, πέρασε από το Εξεταστικό Κέντρο αλλά εκεί του είπανε ότι οι εξετάσεις έχουν τελειώσει. Έφυγε και έκανε ένα πέρασμα από τον πεζόδρομο με τα στέκια της νεολαίας. Δε χρειάστηκε να ψάξει πολύ. Από μακριά είδε την Ελένη σε ένα café με μια μεγάλη παρέα νεαρών να πίνει κάτι που έμοιαζε με χυμό, αλλά ταυτόχρονα, να έχει κι ένα τσιγάρο στο στόμα της. Η Ελένη δεν τον πρόσεξε. Δεν τον πρόσεξε και κανένα άλλο παιδί της παρέας της. Ο Περικλής όμως τάχασε.

Από τους συμμετέχοντες ζητείται να βοηθήσουν τον Περικλή να αποφασίσει τι θα κάνει από τη στιγμή που είδε την Ελένη με το τσιγάρο στο στόμα.

5η Δραστηριότητα. Η περίπτωση της Σοφίας 15 ετών

Η Σοφία, 16 ετών, μαθήτρια της Β΄ Λυκείου, επιστρέφει στο σπίτι μετά από μια όμορφη βραδιά με την παρέα της. Την βαραίνουν οι σκέψεις της, επειδή θα πρέπει να ανακοινώσει στους γονείς της, την απόφαση που πήρε με την παρέα της, να παρακολουθήσουν το επόμενο Σάββατο ένα αντιρατσιστικό φεστιβάλ ροκ μουσικής που θα δοθεί σε υπαίθριο χώρο της πόλης τους. Το φεστιβάλ αρχίζει στις 11:00 το βράδυ και λήγει τα χαράματα. Η Σοφία περιμένει αυτή τη νύχτα με λαχτάρα αλλά φοβάται ότι μάλλον θα έχουνε πάλι καυγάδες με τους γονείς της.

Οι συμμετέχοντες καλούνται να βοηθήσουν την Σοφία να βρει τον πλέον κατάλληλο τρόπο να ανακοινώσει στους γονείς της, την απόφασή της να παρακολουθήσει το ολονύκτιο φεστιβάλ.

6η Δραστηριότητα. Η ομάδα δημιουργεί τη δική της περίπτωση και τη μελετάει

Τα βήματα είναι: Η επιλογή του ήρωα (όνομα, φύλο, ηλικία, ιδιότητα). Η επιλογή του περιβάλλοντος (πρόσωπα που εμπλέκονται, σχέσεις). Επιλογή μιας προβληματικής κατάστασης. Επιλογή της στιγμής λήψης σημαντικής απόφασης.

7η Δραστηριότητα. Αξιολόγηση και κλείσιμο του εργαστηρίου

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *