Τα κινητά τηλέφωνα, ο ηλεκτρονικός υπολογιστής (Η/Υ) και το Internet έχουν ενταχθεί πλέον στην καθημερινότητα των παιδιών, σύμφωνα με στοιχεία του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας, που προκύπτουν από έρευνα που εκπονήθηκε στην περιοχή της Αττικής. Ειδικότερα, διαπιστώνεται υψηλή διείσδυση και εντατική χρήση ηλεκτρονικών υπολογιστών, καθώς και επίπεδο χρήσης Διαδικτύου κατά πολύ υψηλότερο στα παιδιά σε σχέση με τους ενήλικες.

Σε ποσοστό 93% των παιδιών 10 – 15 ετών χρησιμοποιεί ηλεκτρονικό υπολογιστή τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό στο γενικό πληθυσμό ηλικίας 16 – 74 ανέρχεται σε 39%. Εκτός από τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και η χρήση του Διαδικτύου κυμαίνεται σε πολύ υψηλότερο επίπεδο στα παιδιά ηλικίας 10 – 15 σε σχέση με το γενικό πληθυσμό (73% στα παιδιά έναντι 30% στο γενικό πληθυσμό). Κινητό τηλέφωνο χρησιμοποιεί το 74% των παιδιών, ποσοστό που αγγίζει το 87% στις ηλικίες 12-15.

Ειδικότερα, η χρήση κινητού τηλεφώνου αυξάνεται σημαντικά με την είσοδο των παιδιών στο Γυμνάσιο (49% για τα παιδιά της 5ης – 6ης Δημοτικού, 83% για τους μαθητές της 1ης Γυμνασίου). Τέλος, η συντριπτική πλειοψηφία (87%) διαθέτει κινητό με κάρτα, ενώ το 72% των παιδιών μιλά στο κινητό λιγότερο από 1 ώρα την εβδομάδα.

Χρήση και δεξιότητες

Η χρήση Η/Υ είναι σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα, καθώς 9 στα 10 παιδιά χρησιμοποιούν Η/Υ τουλάχιστον 1 φορά την εβδομάδα, ενώ τα μισά από αυτά τον χρησιμοποιούν σε καθημερινή ή σχεδόν καθημερινή βάση. Σχετικά με το Internet από τα παιδιά που το χρησιμοποίησαν τους τελευταίους 3 μήνες, 8 στα 10 το χρησιμοποιούν τουλάχιστον 1 φορά την εβδομάδα, ενώ το 36% από αυτά το χρησιμοποιούν καθημερινά ή σχεδόν καθημερινά. Σημαντικά υψηλότερη φαίνεται ότι είναι η καθημερινή χρήση στα παιδιά ηλικίας 12 – 15. Από τα στοιχεία διαπιστώνεται επίσης, ότι η συχνότητα χρήσης του Διαδικτύου αυξάνει με την ηλικία, όπως συμβαίνει και στην περίπτωση των Η/Υ. Σημειώνεται παράλληλα, ότι μεταξύ των παιδιών που το χρησιμοποιούν καθημερινά, η μέση διάρκεια χρήσης δε διαφοροποιείται ιδιαίτερα από αυτήν των ενηλίκων (3,01 ώρες οι συχνοί χρήστες/ παιδιά έναντι 2,9 ωρών στους αντίστοιχους ενήλικες).

Το σπίτι είναι ο βασικότερος χώρος χρήσης Η/Υ (90%) και πρόσβασης στο Διαδίκτυο (77%), και σε κάποιο βαθμό το σχολείο, τα Internet Café και τα σπίτια φίλων. Σχετικά με τους λόγους χρήσης του Διαδικτύου από παιδιά αυτοί κυρίως αφορούν στη διασκέδαση (παίζουν, κατεβάζουν παιχνίδια, φωτογραφίες, κ.λπ.). Επίσης, μεγάλος αριθμός παιδιών δηλώνει ότι χρησιμοποιεί το Internet για αναζήτηση πληροφοριών για τα μαθήματα, αλλά και για αποστολή/ λήψη e-mail. Αξίζει να σημειωθεί ότι χαμηλή είναι συνολικά η συμμετοχή των παιδιών σε websites κοινωνικής δικτύωσης (όπως πχ. facebook, youtube, my space, hi5, κ.ά.) που ανέρχεται στο 36%.

Αναφορικά με τις δεξιότητες χρήσης Η/Υ, το 50% των παιδιών έχει παρακολουθήσει κάποιο σχετικό σεμινάριο, ενώ το 34% παρακολούθησε αυτό το σεμινάριο τους τελευταίους 3 μήνες. Ειδικά οι μαθητές Γυμνασίου έχουν παρακολουθήσει κάποιο σεμινάριο για χρήση Η/Υ σε ποσοστό σημαντικά υψηλότερο από το αντίστοιχο των μαθητών του Δημοτικού. Οι ενέργειες που υλοποιούν τα παιδιά σε υπολογιστή, συνδέονται με την αντιγραφή ή μετακίνηση αρχείων, τη χρήση εργαλείων αντιγραφής και επικόλλησης κειμένου, αλλά και με τη σύνδεση και εγκατάσταση νέων μηχανημάτων.

Για την πλειονότητα των παιδιών, οι δεξιότητες που διαθέτουν αναφορικά με τη χρήση του Διαδικτύου αποκτήθηκαν κυρίως με άτυπη βοήθεια από συγγενείς και φίλους, αλλά και στο σχολείο. Όσον αφορά τις δεξιότητες ως προς τη χρήση του Διαδικτύου, η βασικότερη ενέργεια που πραγματοποιούν είναι η χρήση μιας μηχανής αναζήτησης για να βρουν πληροφορίες, 1 στους 3 στέλνουν e-mails που συνοδεύονται με αποστολή αρχείων, αλλά και μηνύματα σε chatrooms, newsgroups, ή σε online συναντήσεις.

Λέττα Καλαμαρά

Πηγή:ΣΕΠΕ



Θα πρέπει να είστε συνδεδεμένος για να υποβάλλετε σχόλιο.

Αφήστε μια απάντηση