Διδακτικό σενάριο «Το παιδί στον πόλεμο»

 

Η χρήση του κόμικς και της γελοιογραφίας στην τάξη μπορεί να αποτελέσει μια πολύ ενδιαφέρουσα διδακτική πρόταση, ιδιαίτερα στο πλαίσιο μιας διαφοροποιημένης διδασκαλίας, αφού κινητοποιεί και τα παιδιά με δυσκολίες στην ανάγνωση ή την κατανόηση του γραπτού λόγου και προκαλεί το ενδιαφέρον ακόμη κι εκείνων που συνήθως παρατηρούν παθητικά τα τεκταινόμενα στην τάξη. Προσφέρει μια πολύ καλή αφόρμηση τόσο για την ενεργοποίηση της παραγωγής λόγου όσο και για την υλοποίηση πλήθους δραστηριοτήτων που στηρίζονται στις αρχές της βιωματικότητας και της συνεργατικότητας. Εκτός από την ανάπτυξη του οπτικού γραμματισμού, μπορεί επίσης να αποδειχθεί ένα εξαιρετικό μέσο για την καλλιέργεια του κριτικού γραμματισμού, καθώς συνιστά ένα εύστοχο σχόλιο της επικαιρότητας, που στοχεύει στον προβληματισμό και την ευαισθητοποίηση.

Για τους παραπάνω λόγους η γελοιογραφία αποτέλεσε το βασικό εκπαιδευτικό εργαλείο σε διδακτικό σενάριο που υλοποιήσαμε φέτος με τα τμήματα Γ1 και Γ2  στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας για θέματα σχετικά με την ειρήνη και τον πόλεμο. Στη διδακτική αυτή πρακτική, που υλοποιήθηκε στο πλαίσιο της ανάπτυξης του σχεδίου Erasmus+ KA1 “Χτίζοντας γέφυρες, όχι τείχη!”,  αξιοποιήθηκαν οι ΤΠΕ, καθώς και ενεργητικές διδακτικές μέθοδοι, με στόχο την αξιοποίηση των εμπειριών και τη συναισθηματική κινητοποίηση των μαθητών/τριών, ώστε να συνειδητοποιήσουν βαθύτερα τις αιτίες και τις συνέπειες του πολέμου και την αξία της ειρήνης.

Μεταξύ άλλων, αξιοποιήθηκαν γελοιογραφίες από το εκπαιδευτικό υλικό της educartoon, που αποτέλεσαν την αφόρμηση για να μελετήσουν τα παιδιά στις ομάδες τους τα επιμέρους θέματα και να τα παρουσιάσουν στην τάξη. Αφού διδάχθηκαν τα βασικά χαρακτηριστικά του είδους, δημιούργησαν στη συνέχεια τις δικές τους γελοιογραφίες με θέμα  «Το παιδί στον πόλεμο», τις οποίες και εξέθεσαν στους συμμαθητές τους.

Υπεύθυνη καθηγήτρια: Καπούτση Σύρμω