Παρέχεται από το Blogs.sch.gr

Κωνσταντίνος Καραθεοδωρή


Ο Καραθεοδωρή άρχισε να συγγράφει επιστημονικές μελέτες ήδη από τον καιρό που εργάζονταν ως μηχανικός στην Αίγυπτο. Οι έρευνες του, τις οποίες δημοσίευσε κυρίως στα γερμανικά, συνθέτουν ένα τεράστιο και πολύπλευρο έργο, το οποίο τον κατατάσσει μεταξύ των μεγαλύτερων μαθηματικών.

Αρχικά ασχολήθηκε με τον Λογισμό των Μεταβολών και η διδακτορική διατριβή του (Γκέτινγκεν, 1904) φέρει τον τίτλο «Περί των ασυνεχών λύσεων στον Λογισμό των Μεταβολών». Στη συνέχεια, καταπιάστηκε με όλους σχεδόν του κλάδους των Μαθηματικών: θεωρία πραγματικών συναρτήσεων, θεωρία μιγαδικών συναρτήσεων, διαφορικές εξισώσεις, θεωρία συνόλων και διαφορική γεωμετρία, σύμμορφες απεικονίσεις κ.ά.

Οι μαθηματικές του αποδείξεις χαρακτηρίζονται από «κομψότητα και απλότητα», αλλά και αυστηρότητα που δίνει απόλυτη ασφάλεια στα συμπεράσματα που προκύπτουν. Με τη συμβολή του στον Λογισμό των Μεταβολών βοήθησε στην ανάπτυξη της Γενικής Θεωρίας της Σχετικότητας προκαλώντας τον θαυμασμό του ίδιου του Αϊνστάιν:

«Αν θέλετε να μπείτε στον κόπο να μου εξηγήσετε ακόμα και τους κανονικούς μετασχηματισμούς θα βρείτε έναν ευγνώμονα και ευσυνείδητο ακροατή. Αν όμως λύσετε και το πρόβλημα των κλειστών γραμμών του χρόνου, θα σταθώ μπροστά σας με σταυρωμένα χέρια. Πίσω από αυτό υπάρχει κρυμμένο κάτι που είναι αντάξιο του ιδρώτα των καλυτέρων.» — Επιστολή του Αϊνστάιν προς τον Καραθεοδωρή, 1916

Η συμβολή του στη Θεωρητική Φυσική ήταν ουσιαστική στη μαθηματική θεμελίωση τομέων της Φυσικής όπως η Θερμοδυναμική, η γεωμετρική οπτική, η μηχανική και η σχετικότητα.

Το 1909 δημοσίευσε μία εργασία με τίτλο «Έρευνα επί των βάσεων της Θερμοδυναμικής» στο περιοδικό Mathematische Annalen. Η εργασία αυτή έγινε ευρέως γνωστή στους κύκλους των φυσικών μόνο το 1921 από ένα σχετικό άρθρο του Μαξ Μπορν (Max Born) στο περιοδικό Physikalische Zeitschrift. Στην εργασία του 1909 περιέχεται και η περίφημη Αρχή Καραθεοδωρή[12]

«σε κάθε κατάσταση θερμοδυναμικής ισορροπίας ενός συστήματος υπάρχουν μερικές απείρως γειτονικές καταστάσεις ισορροπίας στις οποίες δεν μπορούμε να φτάσουμε με αδιαβατικές μεταβολές».

Με απλά αξιώματα και υποθέσεις, ο Καραθεοδωρή κατόρθωσε να φτάσει στον ορισμό θεμελιωδών θερμοδυναμικών μεγεθών όπως της εντροπίας, χωρίς καμία αναφορά σε θερμοδυναμικούς κύκλους κ.λπ.

Υπήρξε μέλος των ακαδημιών Βερολίνου (1919), Γκέτινγκεν (1920), Μονάχου (1925), Κολωνίας (1926, Αθηνών (1927) και Ρώμης (1929)

Καλές γιορτές


πολύ καλή δουλειά

Μαθαίνουμε για τα παραλληλόγραμμα


Ας δούμε τις βασικές ιδιότητες των παραλληλογράμμων και στη συνέχεια ας προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στις σχετικές ερωτήσεις.

Σέρρες


Η πόλη που γεννήθηκα και μεγάλωσα μέσα από τα μάτια των επισκεπτών έχει μια άλλη εικόνα για μένα που μέχρι σήμερα δεν έβλεπα.

Ο Χίτλερ και τα μαθηματικά!


 

Καλημέρα, καλημέρα


Καλώς μας ήρθε ο Δεκέμβρης.

Οι γιορτές πλησιάζουν και σιγά σιγά η ατμόσφαιρα γίνεται γιορτινή. Λαμπιόνια παντού, δέντρα στολισμένα, εκδηλώσεις. Εύχομαι αυτές τις γιορτές να πλημμυρίσει η καρδιά όλων μας από φως και χρώμα.

Καλές γιορτές

Ας μάθουμε παίζοντας…


Λίγες ερωτήσεις σχετικά με το Πυθαγόρειο θεώρημα


Μετάβαση στο scratch.mit.edu

Συννεφόλεξο


Συννεφόλεξο

Αλλαγές στο Λύκειο και τις Πανελλαδικές


Νέο σχέδιο  για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις και γενικότερα για αλλαγές στο Λύκειο αναμένεται να καταθέσει σήμερα το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής  στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής. Το σχέδιο αναμένεται να κατατεθεί σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, καθώς υπόκειται σε «λίφτιγκ» από εβδομάδα, με το τελικό αποτέλεσμα να μην έχει οριστικοποιηθεί. Διαβάστε όλο το άρθρο »

11ος Μαθητικός Διαγωνισμός «Παιχνίδι και Μαθηματικά» της ΕΜΕ


H Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία διοργανώνει τον 11ο Μαθητικό Διαγωνισμό «Παιχνίδι και Μαθηματικά» του περιοδικού «Ο μικρός Ευκλείδης» για τους μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί υπό την αιγίδα του ΥΠ.Π.Ε.Θ στις 10 Μαρτίου 2017, ημέρα Παρασκευή, για τους μαθητές της Ε’ και ΣΤ’ τάξης κατά τις διδακτικές ώρες (8.15 έως 10.15), αφού προβλεφθεί από του Δ/ντές και εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων τάξεων αναπροσαρμογή του προγράμματος.

Στο διαγωνισμό μπορούν να λάβουν μέρος όλα τα Δημοτικά Σχολεία της χώρας. Όποια σχολεία επιθυμούν μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή στο διαγωνισμό, συμπληρώνοντας ηλεκτρονικά τη σχετική αίτηση στην ιστοσελίδα (site) της EME (http://www.hms.gr) μέχρι 9-3-2017 ημέρα Πέμπτη και ώρα 12πμ, προκειμένου να τους σταλούν ηλεκτρονικά με e-mail τα θέματα και οι οδηγίες του Διαγωνισμού


Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων