Το Κέντρο Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.) Θήβας-Βοιωτίας στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του για μαθητές και σχολικές μονάδες, κατά την περίοδο Νοέμβριος-Δεκέμβριος 2024, προτίθεται να δεχθεί επισκέψεις σχολικών ομάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, για υλοποίηση προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.
Τα προσφερόμενα περιβαλλοντικά προγράμματα είναι τα ακόλουθα:
Α/θμια Εκπ/ση | Β/θμια Εκπ/ση | |||||||
Πρόγραμμα | Ν/γείο | Α-Β | Γ-Δ | Ε-Στ | Γυμνάσιο | Λύκειο | Ειδική Αγωγή | Αριθμός μαθητών |
Ενδυναμώνοντας τις δεξιότητες διαχείρισης φυσικών κινδύνων | Χ | Χ | Χ | Χ | Χ | Χ | Χ | 30 |
Περιδιαβαίνοντας … την ιστορία της Θήβας | Χ | Χ | Χ | 30 | ||||
Ψυχοκοινωνική ενδυνάμωση σε περιόδους πολλαπλών κρίσεων (Εξ αποστάσεως) | Χ | Χ | Χ | Χ | 30 | |||
Πρώτες βοήθειες στο σχολείο | Χ | Χ | 30 | |||||
Η θαυμαστή μέλισσα | Χ | Χ | Χ | X | Χ | 30 |
Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα «Ψυχοκοινωνική ενδυνάμωση σε περιόδους πολλαπλών κρίσεων» θα διατεθεί αποκλειστικά εξ αποστάσεως και δύναται ο αριθμός των συμμετεχόντων μαθητών/τριων να είναι και μεγαλύτερος των 30. Επίσης όλα τα υπόλοιπα προγράμματα θα διεξαχθούν δια ζώσης στην έδρα του ΚΕΠΕΑ. Το περιεχόμενο των προγραμμάτων αναφέρεται ως ακολούθως:
Πρόγραμμα: Ενδυναμώνοντας τις δεξιότητες διαχείρισης φυσικών κινδύνων
Ομάδα στόχος: Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο, Ειδική Αγωγή.
Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος 2024-Ιούνιος 2025
Διάρκεια προγράμματος: 4 ώρες
Η ενδυνάμωση των δεξιοτήτων διαχείρισης φυσικών κινδύνων είναι απαραίτητη για την αποτελεσματική πρόληψη και απόκριση σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης που σχετίζονται με φυσικού κινδύνους. Στο παρόν περιβαλλοντικό πρόγραμμα θα εργαστούμε πάνω σε δεξιότητες διαχείρισης φυσικών κινδύνων που αφορούν στην πρόληψη-ετοιμότητα και στην απόκριση-επέμβαση. Αυτές οι δεξιότητες περιλαμβάνουν μια σειρά από στρατηγικές διαχείρισης φυσικών κινδύνων και προσωπικών δεξιοτήτων που επιτρέπουν την αποτελεσματική διαχείριση των κινδύνων, την άρση της επικινδυνότητας και τον μετριασμό των επιπτώσεων. Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές, μέσω βιωματικής, ανακαλυπτικής και παιγνιώδης μάθησης να κατανοήσουν τις έννοιες των φυσικών κινδύνων και των καταστροφών οι οποίες απειλούν ολοένα και συχνότερα τον άνθρωπο, την κοινωνία και το περιβάλλον. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ενίσχυση της ευαισθητοποίησης των μαθητών όσον αφορά τα μέτρα πρόληψης και την απόκριση-επέμβαση κατά τη διάρκεια εκδήλωσης φυσικών φαινομένων. Η ανάλυση αυτών των ζητημάτων έχει ως στόχο να εξοπλίσει τα παιδιά με τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες ώστε να είναι σε θέση να ανταπεξέλθουν τόσο σωματικά όσο και ψυχικά στις επιπτώσεις των φυσικών κινδύνων. Το πρόγραμμα υλοποιείται σε τρεις φάσεις διαδοχικά. Στην πρώτη φάση οι μαθητές επισκέπτονται το πάρκο Χρυσορροά στην Θήβα και με ανακαλυπτική προσέγγιση, εξετάζουν την σχέση φυτών – βροχής – διάβρωση εδάφους. Μέσω προσομοίωσης, θα πραγματοποιηθεί δραστηριότητα διερεύνησης της ροής του νερού σε διάφορους τύπους εδαφών προκειμένου να εξεταστεί η απορροφητικότητά τους σε σχέση με την ύπαρξη ή μη φυτών. Στην συνέχεια, μέσω ερωταποκρίσεων θα γίνει συσχέτιση με το φαινόμενο της καταιγίδας. Στη δεύτερη φάση, οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες και μέσω της ομαδοσυνεργατικής τεχνικής, θα εμπλακούν με κάρτες ευαισθητοποίησης διαχείρισης φυσικών κινδύνων. Το εκπαιδευτικό υλικό βασισμένο στην παιγνιώδη μάθηση, έχει στόχο την ενδυνάμωση της ικανότητας απόκρισης και λήψης αποφάσεων σε περίπτωση κινδύνου. Οι μαθητές καλούνται σε υποθετικές καταστάσεις να λάβουν άμεσες αποφάσεις, βελτιώνοντας τις ικανότητές τους στην λήψη απόφασης, στην αξιολόγηση της κατάστασης και στην ανάληψη δράσης. Μετά την ολοκλήρωση του παιχνιδιού με τις κάρτες, ακολουθεί η εφαρμογή τεχνικών χαλάρωσης, οι οποίες αποσκοπούν στην εκμάθηση της διαχείρισης του άγχους που προκύπτει από φυσικούς κινδύνους, καθώς και στην ενίσχυση των θετικών συναισθημάτων. Αυτό επιτυγχάνεται με βιωματικές δράσεις που εστιάζουν σε τεχνικές βαθιάς αναπνοής, οπτικοποίησης θετικών εικόνων και αυτοματοποιημένες υποδείξεις με επαναλαμβανόμενες φράσεις. Στην τρίτη φάση, οι μαθητές χωρίζονται εκ νέου σε ομάδες και καλούνται να αναγνωρίσουν και να «διαβάσουν» ένα Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης, το οποίο θα αναλύσουν μέσω διαλογικής συζήτησης εστιάζοντας στην διαχείριση κινδύνου. Τέλος, η φάση αυτή ολοκληρώνεται με τη βιωματική δραστηριότητα «Σακίδιο Έκτακτης Ανάγκης», κατά την οποία οι μαθητές καλούνται μέσω ιδεοθύελλας να συμπληρώσουν με τα απαραίτητα εφόδια το σακίδιο. Η ολοκλήρωση του προγράμματος θα πραγματοποιηθεί με τη διαδικασία της αξιολόγησης, μέσω της συμπλήρωσης σχετικού ερωτηματολογίου από τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, το οποίο θα λειτουργήσει ως εργαλείο ανατροφοδότησης για την αποτίμηση και τη βελτίωση του προγράμματος.
Πρόγραμμα: Περιδιαβαίνοντας … την ιστορία της Θήβας
Ομάδα στόχος: Μαθητές Ε, ΣΤ Δημοτικού, Γυμνασίου και Λυκείου.
Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος 2024-Ιούνιος 2025
Διάρκεια προγράμματος: 4 ώρες
Σκοπός του προγράμματος, είναι μία πρώτη γνωριμία με την τοπική ιστορία μέσω μίας βιωματικής επαφής με τα μνημεία της τοπικής πολιτισμικής κληρονομιάς του τόπου μας. Η τοπική ιστορία μπορεί να λειτουργήσει ως ένα πολύτιμο εργαλείο εκπαίδευσης, καθώς προσφέρει ζωντανά παραδείγματα και συγκεκριμένα γεγονότα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Οι μαθητές μπορούν να μάθουν για την ιστορία του τόπου τους και να κατανοήσουν καλύτερα την ευρύτερη ιστορία. Ζούμε στη Θήβα! Μία από τις 7 αρχαιότερες πόλεις του κόσμου, την πόλη των ποιητών και των ηρώων, την πόλη που ενέπνευσε τους μεγάλους τραγικούς να γράψουν αριστουργήματα παγκοσμίως γνωστά. Είναι γενέτειρα του μυθικού Ηρακλή, του θεού Διόνυσου, του ποιητή Πίνδαρου, του Οιδίποδα, της Αντιγόνης και του περίφημου στρατηγού Επαμεινώνδα, ο οποίος υπήρξε ο εμπνευστής της Λοξής Φάλαγγας. Το μυθολογικό παρελθόν της Θήβας είναι ίσως πλουσιότερο από κάθε άλλη Ελληνική πόλη και αντιπροσωπεύει ένα σημαντικό τμήμα του συνόλου της Ελληνικής Μυθολογίας με μαγευτικούς μύθους. Η ενασχόληση με την τοπική ιστορία έχει μεγάλη αξία και συμβάλλει σε διάφορους τομείς της προσωπικής και κοινωνικής ζωής ειδικά στη σχολική ηλικία: 1) Κατανόηση της Ταυτότητας: Η γνώση της τοπικής ιστορίας βοηθά στην κατανόηση της ταυτότητας μιας κοινότητας. Μέσα από τα ιστορικά γεγονότα και τις ιστορίες των προηγούμενων γενεών, οι μαθητές μπορούν να αναγνωρίσουν και να εκτιμήσουν τις ρίζες τους και την πολιτιστική τους κληρονομιά. 2) Διατήρηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς: Η μελέτη και η καταγραφή της τοπικής ιστορίας συμβάλλει στη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς. 3) Ενίσχυση της Κοινοτικής Συνείδησης: Η κοινή γνώση της ιστορίας μπορεί να ενισχύσει την κοινοτική συνείδηση και να προωθήσει την αίσθηση της ενότητας και της αλληλεγγύης μεταξύ των μαθητών μιας σχολικής κοινότητας. 4) Ανάπτυξη Κοινωνικής και Πολιτικής Συνείδηση: Η γνώση της τοπικής ιστορίας βοηθά στην κατανόηση των κοινωνικών και πολιτικών εξελίξεων. Οι ιστορικές γνώσεις επιτρέπουν στους μαθητές και αυριανούς ενήλικες πολίτες να κατανοήσουν καλύτερα τα παρόντα ζητήματα και να λάβουν ενημερωμένες αποφάσεις για το μέλλον. Οι μαθητές μέσα σε ένα ταξίδι στον χρόνο, υπό την καθοδήγηση μας, επισκέπτονται και ανακαλύπτουν τους θησαυρούς της Θήβας και…. ταξιδεύουν στην ιστορία. Σε κάθε σταθμό αναλύουμε τα ιστορικά γεγονότα με τα οποία συνδέεται ο σταθμός, την εκάστοτε εποχή, τις κοινωνικοοικονομικές συγκυρίες κ.α. Ενδεικτικοί σταθμοί είναι: Ο βυζαντινός κοιμητηριακός ναός, ο Ναός του Ισμηνίου Απόλλωνα, Το άγαλμα του στρατηγού Επαμεινώνδα, το ιερό του Ηρακλή, το Μυκηναϊκό Νεκροταφείο, τις Ηλέκτρες Πύλες, το Καδμείο, ο Μικρασιατικός Συνοικισμός κ.ά.
Πρόγραμμα: Ψυχοκοινωνική ενδυνάμωση σε περιόδους πολλαπλών κρίσεων
Ομάδα στόχος: Μαθητές Νηπιαγωγείου, Α, Β, Γ & Δ δημοτικού, Ειδική Αγωγή
Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος 2024-Ιούνιος 2025
Διάρκεια προγράμματος: 2-2,5 ώρες
Το εξ αποστάσεως εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Ψυχοκοινωνική ενδυνάμωση σε περιόδους πολλαπλών κρίσεων» απευθύνεται σε παιδιά νηπιαγωγείου και δημοτικού και στοχεύει στην ψυχολογική ενδυνάμωση τους σε περιόδους κρίσεων. Ζούμε σε μια εποχή όπου πυρκαγιές, φυσικές καταστροφές, πλημμύρες και άλλες σοβαρές κρίσεις επηρεάζουν τις κοινότητες και την καθημερινότητά μας. Τα παιδιά, ως ευαίσθητες ψυχές, συχνά αισθάνονται φόβο, άγχος και αβεβαιότητα μπροστά σε αυτές τις καταστάσεις. Η ανάγκη για μια εκπαιδευτική παρέμβαση που θα τα βοηθήσει να κατανοήσουν τις εκάστοτε κρίσεις και να αναπτύξουν συναισθηματική ανθεκτικότητα είναι μεγαλύτερη από ποτέ. Μέσα από την αφήγηση και το θέατρο, το πρόγραμμα προσφέρει στα παιδιά ένα ασφαλές πλαίσιο, όπου μπορούν να εκφράσουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους, να φανταστούν λύσεις και να δουν τις κρίσεις ως ευκαιρίες για συνεργασία και δημιουργικότητα. Βασισμένο στο παραμύθι «Πολλαπλές κρίσεις; …υπάρχουν λύσεις!», το πρόγραμμα στοχεύει να ενισχύσει την ψυχολογική ανθεκτικότητα, την κατανόηση των κρίσεων, την αυτοπεποίθηση και τις δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων. Μέσω λογοτεχνικών και θεατροπαιδαγωγικών δραστηριοτήτων, τα παιδιά μαθαίνουν ότι, ακόμα και στις πιο δύσκολες καταστάσεις, η κοινότητα και η συνεργασία μπορούν να προσφέρουν λύσεις. Η μεθοδολογία του προγράμματος περιλαμβάνει διαδραστικές αφηγήσεις του παραμυθιού. Ακολουθούν θεατροπαιδαγωγικές δραστηριότητες, κατά τις οποίες τα παιδιά αναλαμβάνουν ρόλους και αναπαριστούν σκηνές από το παραμύθι, αναδεικνύοντας τη σημασία της συνεργασίας, της δημιουργικότητας και της θετικής σκέψης. Το πρόγραμμα προσφέρεται εξ αποστάσεως μέσω της πλατφόρμας Webex και απαιτεί από τους ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς που επιθυμούν να το παρακολουθήσουν με τους μαθητές τους να διαθέτουν στην τάξη τους υπολογιστή με σύνδεση στο διαδίκτυο, ηχεία, κάμερα και προτζέκτορα για την προβολή του υλικού. Είναι απαραίτητο τα παιδιά να έχουν τη δυνατότητα να βλέπουν και να αλληλεπιδρούν σε πραγματικό χρόνο, ώστε να επιτυγχάνεται η μέγιστη εκπαιδευτική εμπειρία. Η αναγκαιότητα ενός τέτοιου προγράμματος πηγάζει από την αυξανόμενη συχνότητα κρίσεων που βιώνουμε ως κοινωνία. Τα παιδιά πρέπει να αποκτήσουν τα εφόδια για να διαχειρίζονται τις καταστάσεις αυτές με ψυχραιμία και δημιουργικότητα, ενισχύοντας την αυτοπεποίθηση και την ανθεκτικότητά τους. Η παρέμβαση αυτή αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς αυτήν την κατεύθυνση, προσφέροντας στα παιδιά τα εργαλεία για να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους και να συμβάλλουν ενεργά στη συλλογική προσπάθεια αντιμετώπισης των κρίσεων.
Πρόγραμμα: Πρώτες βοήθειες στο σχολείο
Ομάδα στόχος: Γυμνάσιο, Λύκειο
Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος 2024-Ιούνιος 2025
Διάρκεια προγράμματος: 2-2,5 ώρες.
Το πρόγραμμα έχει στόχο την ενημέρωση και την εκπαίδευση για την παροχή πρώτων βοηθειών στο σχολείο. Ενδεικτικά ειδικότεροι στόχοι είναι πάσης φύσεως διαχείριση περιστατικών άμεσης βοήθειας από το σχολείο και την ενημέρωση στους τρόπους πρόληψης και δράσης.
Πρόγραμμα: Η θαυμαστή μέλισσα
Ομάδα στόχος: Μαθητές Νηπιαγωγείου, Δημοτικού, Ειδική Αγωγή
Περίοδος υλοποίησης: Οκτώβριος 2024-Ιούνιος 2025
Διάρκεια προγράμματος: 2 ώρες.
Σύμπραξη με: Σύλλογος Μελισσοκόμων Θήβας
Το πρόγραμμα έχει στόχο να γνωρίσει στα σχολεία, και ιδίως στους μαθητές, τον κόσμο της μέλισσας και της μελισσοκομίας, και να αναδείξει τις αρετές που διέπουν την οργάνωση, τη λειτουργία και τη δομή της κοινωνίας των μελισσών. Παράλληλα, υπογραμμίζει τη σημασία των μελισσών για το οικοσύστημα, την εξέλιξη και τη διαιώνιση των ειδών, τη διατήρηση της βιολογικής ισορροπίας και την παραγωγή ειδών διατροφής, μέσω της επικονίασης. Παρουσιάζονται στα παιδιά η κυψέλη και τα προϊόντα της, γίνονται σχετικές θεματικές δραστηριότητες και εξηγείται η σπουδαιότητά της στη διατροφή και την υγεία του ανθρώπου. Το θέμα επιλέχθηκε διότι υπάρχει η ανάγκη ανάδειξης της σημασίας της μέλισσας και προστασίας της από διάφορες (ανθρωπογενούς προέλευσης) απειλές που αντιμετωπίζει. Η ευαισθητοποίηση της κοινωνίας και ιδίως των παιδιών, είναι κρίσιμη. Τα τελευταία έτη, εκφράζεται ολοένα και πιο δυναμικά η αγωνία των τοπικών κοινωνιών και των σχολικών μονάδων να ενημερωθούν για τη μέλισσα και να συμβάλλουν θετικά.
Οι σχολικές μονάδες έχουν δικαίωμα να κάνουν αίτηση επίσκεψης σε έως 2 ΚΕΠΕΑ, ένα εντός της οικείας Π.Δ.Ε. και σε ένα άλλο από τις υπόλοιπες Π.Δ.Ε.. Σε συνέχεια των παραπάνω παρακαλούνται οι ενδιαφερόμενοι εκπαιδευτικοί όπως συμπληρώσουν την ακόλουθη ηλεκτρονική αίτηση έως και τις 15 Οκτωβρίου 2024, ημέρα Τρίτη και ώρα 14.00. Σε αυτή τη φόρμα θα επισυναφθεί επίσης και η αναλυτική κατάσταση συμμετεχόντων μαθητών, υπογεγραμμένη και σφραγισμένη από τη διεύθυνση της εκάστοτε σχολικής μονάδας (Επισυνάπτεται. Μπορείτε ωστόσο να την κατεβάσετε και ηλεκτρονικά από τον ιστότοπο του ΚΕΠΕΑ).
Σύνδεσμος για την ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης:
https://forms.gle/MnemaubeL8FqRA4F7
Τέλος, επισημαίνεται ότι όλες οι αιτήσεις θα εξεταστούν από την περιβαλλοντική ομάδα του Κ.Ε.ΠΕ.Α. και θα υπάρξει σχετική ενημέρωση προς τις σχολικές μονάδες και τους εκάστοτε Υπευθύνους Σχολικών Δραστηριοτήτων ή τους υπευθύνους Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης των Διευθύνσεων Εκπ/σης, για την έγκριση αυτών. Σε περίπτωση που υπάρξει μεγάλος αριθμός αιτήσεων από τις σχολικές μονάδες θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας με κριτήριο τη συχνότητα των εκπαιδευτικών επισκέψεων της σχολικής μονάδας στο ΚΕΠΕΑ Θήβας-Βοιωτίας τα δύο (2) προηγούμενα σχολικά έτη.
Οι επισκέψεις θα πραγματοποιηθούν χωρίς δαπάνες για το Δημόσιο. Επισημαίνεται ότι θα ακολουθήσει και δεύτερη περίοδος υλοποίησης προγραμμάτων, μετά από την έκδοση σχετικής εγκυκλίου του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Η παρούσα πρόσκληση θα κοινοποιηθεί στις σχολικές μονάδες από την εκάστοτε αρμόδια Διεύθυνση Εκπαίδευσης.