ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. ΖΑΚΥΝΘΟΥ

Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης

Μένουμε σπίτι-Δημιουργικές δραστηριότητες

Παρά τις πρωτόγνωρες και αναμφισβήτητα δύσκολες συνθήκες που διανύουμε ας προσπαθήσουμε να δούμε αυτή την περίοδο ως μια ευκαιρία να αξιοποιήσουμε με εποικοδομητικό και δημιουργικό τρόπο τον χρόνο με τα παιδιά μας, δείχνοντας την αγάπη και το ενδιαφέρον μας μέσα από απλές και διασκεδαστικές δραστηριότητες, οι οποίες συνδυάζουν γνώση και παιχνίδι. Ενδεικτικά αναφέρονται οι ακόλουθες:

  • Τρελές αλλαγές. Ζητάμε από το παιδί να φανταστεί ένα αντικείμενο, ένα μέρος, έναν ήρωα ή ένα πλάσμα. Στη συνέχεια προσθέτουμε σταδιακά αλλαγές (π.χ. βγάλτε κάτι από πάνω του, αλλάξτε το χρώμα του, κάντε το να μιλήσει ή να κινηθεί κ.α). Στο τέλος του ζητάμε να ζωγραφίσει η να περιγράψει τι συνέβη μετά τις αλλαγές.
  • Αν….αν….αν… Δίνουμε στο παιδί ένα σημείο εκκίνησης – μία λέξη που επιλέξαμε τυχαία από ένα βιβλίο, μια φωτογραφία ή ένα έργο τέχνης. Ύστερα το παιδί πρέπει να σκεφτεί γρήγορα όσο το δυνατόν περισσότερα «αν». Π.χ. :

Αν ο Σούπερμαν…….

  • άρχιζε να τραγουδάει Ριάνα
  • χασμουριόταν δυνατά
  • έτρωγε πίτσα με μπέικον
  • έβγαζε τον σκύλο του βόλτα
  • Το parking την γραμματικής. Φτιάχνουμε ένα αυτοσχέδιο parking με 10 θέσεις. Κάθε αριθμός αντιπροσωπεύει ένα μέρος του λόγου. Το παιδί ρίχνει τα ζάρια και ανάλογα με τον αριθμό που προκύψει, τοποθετεί το αυτοκινητάκι του στην αντίστοιχη θέση αφού πρώτα αναφέρει μια λέξη που να ανήκει στο συγκεκριμένο μέρος του λόγου (δηλαδή αν στον αριθμό 5 παρκάρουν τα ουσιαστικά πρέπει προτού παρκάρει να αναφέρει ένα ουσιαστικό, π.χ. ποτήρι). Για κάθε σωστή απάντηση κερδίζει 1 πόντο. Νικητής είναι αυτός που σημειώνει πρώτος 10 πόντους.
  • Ο πιο γρήγορός. Διαβάζουμε φωναχτά στο παιδί μας μια ιστορία και στη συνέχεια του ζητάμε να γράψει όσο πιο γρήγορα μπορεί τις 10 πρώτες λέξεις που του έρχονται στο μυαλό και σχετίζονται με τη συγκεκριμένη ιστορία.

  • Δημιουργούμε το δικό μας κόμικς με πολλή φαντασία. Βοηθούμε το παιδί ώστε να φτιάξει ένα δικό του κόμικς βασισμένο σε μια αγαπημένη του ιστορία, ένα παραμύθι ή ένα βιβλίο που έχει διαβάσει πρόσφατα. Αρχικά ζωγραφίζει τις εικόνες και μετά προσθέτει τα συννεφάκια με τους κατάλληλους διαλόγους.
  • Βρίσκω όσο πιο πολλά μπορώ. Αφήνουμε το παιδί να επιλέξει ένα χώρο του σπιτιού (π.χ. κουζίνα, σαλόνι). Του ζητάμε να τον παρατηρήσει πολύ προσεκτικά και του δίνουμε 3 λεπτά χρόνο ώστε να καταγράψει όσο πιο πολλά αντικείμενα μπορεί, που το πρώτο γράμμα τους θα είναι ένα συγκεκριμένο γράμμα της αλφαβήτου (π.χ. αν είμαστε στην κουζίνα μπορεί να γράψει από το γράμμα /α/ λέξεις όπως ανοιχτήρι, αβγό, αλάτι κτλ).
  • Γίνομαι δημοσιογράφος. Μπορούμε να δώσουμε στο παιδί ένα θέμα (π.χ. ποδόσφαιρο, χορό) και να του ζητήσουμε να γράψει 5 σχετικές ερωτήσεις. Στη συνέχεια παίρνει συνέντευξη από όποιο μέλος της οικογένειας επιθυμεί, ενώ στο τέλος μπορεί να γίνει ανταλλαγή ρόλων με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας.
  • Βοηθός ζαχαροπλάστη. Για να εξασκήσουμε τα παιδιά στην ανάγνωση μπορούμε να τους ζητήσουμε να μας διαβάσουν τη συνταγή του αγαπημένου τους γλυκού. Ύστερα τα συμπεριλαμβάνουμε στην προετοιμασία και την παρασκευή του γλυκού. Με αυτό τον τρόπο εξασκούνται να ακολουθούν απλές αλλά και πιο σύνθετες εντολές απολαμβάνοντας τον ρόλο του βοηθού (π.χ. πλύνε καλά τα μήλα, ανακάτεψε το μείγμα και μετά ρίξε το στον κάδο του μίξερ). Τέλος, ζητάμε από τα παιδιά να μας πουν τα υλικά που χρησιμοποιήσαμε στο γλυκό ακονίζοντας έτσι τη μνήμη τους.

  • Χαμένος θησαυρός. Κρύβουμε ένα αντικείμενο σε ένα σημείο του σπιτιού και στη συνέχεια γράφουμε σε χαρτάκια που τα τοποθετούμε σε διάφορα σημεία γρίφους, ώστε να καθοδηγήσουν το παιδί να έρθει πιο κοντά στη λύση. Το παιχνίδι αυτό βοηθά ώστε το παιδί να εξασκηθεί στον χωρικό προσανατολισμό.
  • Μουσικές καρέκλες. Τοποθετούμε σε ένα κύκλο όλες τις καρέκλες μια καρέκλα λιγότερη από τον αριθμό των παικτών) και αμέσως ξεκινάει η μουσική. Οι παίκτες χορεύουν γύρω από τις καρέκλες μέχρι η μουσική να σταματήσει, χωρίς προειδοποίηση. Οι παίκτες θα πρέπει να καθίσουν όσο το δυνατόν πιο γρήγορα στις καρέκλες, ενώ ο παίκτης που μένεις δίχως καρέκλα αποχωρεί από το παιχνίδι μέχρι να μείνει μόνο μια καρέκλα για τον νικητή.
  • Χειροτεχνίες. Τα παιδιά λατρεύουν τις κατασκευές κι ειδικά όταν χρησιμοποιούν ποικίλα υλικά όπως χαρτόνια, τέμπερες, καλαμάκια, όσπρια, κομμένα χαρτάκια από περιοδικά κ.α. Επιστρατεύστε τη φαντασία σας και ξεκινήστε.
  • Συνεχίζω την πρόταση. Ένα μέλος της οικογένειας ξεκινά μια πρόταση και οι υπόλοιπου καλούνται να τη συνεχίσουν προσθέτοντας όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες. Χάνει εκείνος που δεν μπορεί να συνεχίσει άλλο την ιστορία.
  • Τυχαίες λέξεις. Αφήνουμε το παιδί να επιλέξει ένα αγαπημένο του βιβλίο. Του ζητάμε να μας πει έναν αριθμό και ανοίγουμε το βιβλίο στη σελίδα αυτή. Μετά του ζητάμε να μας πει άλλον ένα αριθμό ώστε να οδηγηθούμε στη συγκεκριμένη γραμμή. Ύστερα του ζητάμε να μας πει έναν αριθμό μέχρι το 10 και δείχνουμε τη συγκεκριμένη λέξη της πρότασης που αντιστοιχεί ο αριθμός. Στη συνέχεια πρέπει να γράψει μια πρόταση που να εμπεριέχει την παραπάνω λέξη. Αν θέλουμε να εμπλουτίσουμε το παιχνίδι, μπορούμε να ζητήσουμε από παιδί να συνθέσει μια ιστορία με τις λέξεις ή τις προτάσεις που έχει γράψει.
  • Τι λείπει; Εκτυπώνουμε φωτογραφίες διάφορων ζώων, επαγγελμάτων, αντικειμένων κ.τ.λ. και ζητάμε από το παιδί να συμπληρώσει το γράμμα ή τη συλλαβή που λείπει από τη λέξη που έχουμε γράψει κάτω από την εικόνα (π.χ. γράφουμε κάτω από την αντίστοιχη εικόνα του δασκάλου τη λέξη δά____λος ώστε το παιδί να συμπληρώσει τη συλλαβή που λείπει). Προσαρμόζουμε τις λέξεις στο επίπεδο του παιδιού αξιοποιώντας τα ενδιαφέροντά του.
  • Ποιος είναι ο πιο παρατηρητικός; Δίνουμε δυο φωτογραφίες στο παιδί και του ζητάμε να εντοπίσει τις διαφορές που υπάρχουν. Νικητής είναι εκείνος που θα βρει τις περισσότερες διαφορές σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα π.χ. 5 λεπτά. Σταδιακά μειώνουμε τον χρόνο.
  • Θεατρικό παιχνίδι. Βοηθούμε το παιδί να δραματοποιήσει το αγαπημένο του παραμύθι, ιστορία, σκηνή από βιβλίο και όλοι αναλαμβάνουμε από ένα ρόλο. Για παράδειγμα, κάποιος θα δημιουργήσει τις προσκλήσεις, κάποιος άλλος θα είναι ο σκηνοθέτης, άλλος θα γράψει τους διαλόγους ή θα είναι ο πρωταγωνιστής. Στο τέλος παρουσιάζουμε την παράσταση, η οποία μπορεί να είναι θέατρο σκιών ή κουκλοθέατρο. Η διανομή των ρόλων εξαρτάται από τον αριθμό των ατόμων.

 

 

Αγάθη Μαρκέτου / Ειδική Παιδαγωγός / ΚΕΣΥ Ζακύνθου

 

 

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων