Μεταφορές- Σχέδιο μαθήματος

Σχέδιο Μαθήματος

Τάξη: Ά Γυμνασίου      Μάθημα : Τεχνολογία

Κεφάλαιο 3: Τομείς της τεχνολογίας

Τίτλος μαθήματος: Μεταφορές

Το σχέδιο μαθήματος αναφέρεται σε δύο διδακτικές ώρες.

Διδακτικοί στόχοι:

Οι μαθητές :

  1. Να διακρίνουν τις κατηγορίες μεταφορών ανάλογα με τον χώρο  που γίνονται και να κατατάσσουν τεχνολογικά αντικείμενα στον τομέα των μεταφορών
  2. Να αναγνωρίζουν την αναγκαιότητα των μεταφορών
  3. Να συνοψίζουν την ιστορική εξέλιξη των μεταφορών
  4. Να τηρούν μέτρα ασφαλείας κατά τις προσωπικές τους μεταφορές.
  5. Να διακρίνουν το οικολογικό αποτύπωμα των μεταφορών στο περιβάλλον
  6. Να αξιοποιούν τις ΤΠΕ για να διερευνήσουν μέσω της μικροσκοπικής προσέγγισης τρόπους μεταφοράς από ένα σημείο σε ένα άλλο.
  7. Να διακρίνουν τις θέσεις εργασίας πουν σχετίζονται με τις μεταφορές

 

Διδακτικό μοντέλο

Η παρούσα πρόταση διδασκαλίας βασίζεται στη διερευνητική μάθηση (inquiry-based learning), η οποία στηρίζεται κυρίως στις αναζητήσεις, απορίες και ερωτήσεις των µαθητών παρά στη παρουσίαση της διδακτέας ύλης από τον εκπαιδευτικό. Στόχος της διερευνητικής μάθησης είναι η μετατόπιση του βάρους της διδασκαλίας στη διδακτική διαδικασία με διερευνητικές μεθόδους ώστε ο μαθητής να εμπλακεί προσωπικά στη γνωστική διαδικασία και να μάθει πώς να μαθαίνει μόνος του.

Χωροταξία-Οργάνωση τάξης

Το μάθημα θα πραγματοποιηθεί σε αίθουσα που διαθέτει διαδραστικό πίνακα όπου τα θρανία είναι τοποθετημένα σε σχήμα Π. Οι μαθητές θα συνεργαστούν δουλεύοντας σε τριμελείς ομάδες.

 

Δομή μαθήματος

1η διδακτική ώρα

  • Έναυσμα ενδιαφέροντος

o             Διατύπωση υποθέσεων: «1. Περιγράψτε τον τρόπο της καθημερινής σας μετακίνησης στο σχολείο; Έχετε σκεφτεί εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης; 2. Με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι έρχονται τα αγαθά που έχουν χώρα παραγωγής στο εξωτερικό π.χ. κινητό τηλέφωνο.  Πόσα πλοία νομίζετε ότι πλέουν αυτή την ώρα ( χρήση της προσομοίωσης 3». Καταγραφή των απόψεων των μαθητών.

o             Προβολή PowerPoint «Μεταφορές»

(Εκτιμώμενος χρόνος 20 λεπτά)

  • Θα ζητηθεί από τους μαθητές να κατατάξουν διάφορα μέσα μεταφοράς στις κατηγορίες των χερσαίων, θαλάσσιων και εναέριων μεταφορών(Δραστηριότητα 1).
  • Θα ζητηθεί από τους μαθητές να τοποθετήσουν σε μια γραμμή τα τεχνολογικά επιτεύγματα που επηρέασαν την εξέλιξη των μεταφορών( Δραστηριότητα 2)

(Εκτιμώμενος χρόνος 10 λεπτά)

Προσομοιώσεις.

  1. Προσομοίωση «Υπολογισμός απόστασης μεταφοράς» από τη δ/νση https://earth.google.com/web/
  2. Προσομοίωση «Υπολογισμός χρόνου και κόστους μεταφοράς» από τη δ/νση:  https://www.google.gr/maps/
  3. Προσομοίωση εντοπισμού πλοίων σε πραγματικό χρόνο https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-12.0/centery:25.0/zoom:4

 

Θα ζητηθεί από τους μαθητές, μετά την προβολή των προσομοιώσεων :

  1. Να επιλέξουν ένα αρχικό και ένα τελικό σημείο μετακίνησης μέσω της εφαρμογής google earth και να προτείνουν τρόπους μεταφοράς.(δραστηριότητα 3)
  2. Να επιλέξουν ένα αρχικό και ένα τελικό σημείο μετακίνησης εντός της Ελλάδας και με γνωστή μέση ταχύτητα και μέση κατανάλωση, να υπολογίσουν τον χρόνο και το κόστος της μεταφοράς με αυτοκίνητο. (δραστηριότητα 4)
  • Δημιουργία προσομοίωσης (Ιnteractive Physics)

Η  αξιοποίηση των προσομοιώσεων μπορεί να γίνει και στο εργαστήριο των Η/Υ με τους μαθητές να εργάζονται σε ομάδες.

(Εκτιμώμενος χρόνος 15 λεπτά)

2η Διδακτική ώρα.

  • Μέτρα ασφαλείας κατά τη μεταφορά με οχήματα, αναγκαιότητα χρήσης κράνους.. Προβολή Video

https://www.youtube.com/watch?v=asW4vnvNVT8

 

https://www.youtube.com/watch?v=E_eBqUjWU8A

Συζήτηση με τους μαθητές για την αναγκαιότητα της χρήσης μέσων ασφάλειας κατά τις μεταφορές και καταγραφή των απόψεων( ομαδική δραστηριότητα)

 

  • Το οικολογικό αποτύπωμα των μέσων μεταφοράς και το φαινόμενο του θερμοκηπίου.

Προβολή Video

https://www.youtube.com/watch?v=FElmgcL_XEQ

https://www.youtube.com/watch?v=1ZtQCK9AG20

Συζήτηση με τους μαθητές για το οικολογικό αποτύπωμα των μέσων μεταφοράς , καταγραφή απόψεων , προτάσεις αντιμετώπισης . (δραστηριότητα 5)

 

(Εκτιμώμενος χρόνος 20 λεπτά)

  • Οι μεταφορές του μέλλοντος. Προβολή PowerPoint.
  • Μεταφορές και θέσεις εργασίας. Αναζήτηση στο διαδίκτυο για προσφερόμενες θέσεις εργασίας στον τομέα των μεταφορών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. ( προτεινόμενη ιστοσελίδα (δραστηριότητα 7)

https://www.ses.gr/category/agora-ergasias/

(εκτιμώμενος χρόνος 20 λεπτά)

  • Συμπεράσματα και ανακεφαλαίωση. Ανάθεση εργασίας.

(εκτιμώμενος χρόνος 5 λεπτά)

Προτεινόμενες επισκέψεις.

Προτεινόμενες δράσεις.

  • Συμμετοχή στο ετήσιο εγκεκριμένο από το υπουργείο παιδείας σχολικό πρόγραμμα Eco mobility https://www.ecomobility.gr/
  • Πρόσκληση για διάλεξη στην σχολική αίθουσα ενός συγκοινωνιολόγου .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Φύλλο εργασίας.

 

Αρ. Φύλλου……….. Ημερομηνία………………….

Τάξη: Ά Γυμνασίου      Τμήμα…………………

Μάθημα : Τεχνολογία

Κεφάλαιο 3: Τομείς της τεχνολογίας

Τίτλος μαθήματος: Μεταφορές

Ονοματεπώνυμα Μαθητών της ομάδας:

 

Δραστηριότητα 1.

 

Να αντιστοιχίσετε τις προτάσεις της Α στήλης με αυτές της Β στήλες έτσι ώστε στο τέλος να προκύπτει μια αληθής πρόταση.

 

 

Στήλη Α Στήλη Β
Το αυτοκίνητο ανήκει στα Εναέρια μέσα μεταφοράς
Το πλοίο ανήκει στα
Το τρένο ανήκει στα
Το ελικόπτερο ανήκει στα Χερσαία μέσα μεταφοράς
Το υποβρύχιο ανήκει στα
Το χόβερκραφτ ανήκει στα
Το αεροπλάνο ανήκει στα Θαλάσσια μέσα μεταφοράς
Το πετρελαιοφόρο ανήκει στα
Το αεροπλανοφόρο ανήκει στα

 

 

Δραστηριότητα 2.

Να τοποθετήσετε στην παρακάτω χρονογραμμή τα επιτεύγματα που βοήθησαν στην εξέλιξη των μεταφορών από το παλαιότερο στο νεότερο.

  1. Βενζινομηχανή του Όττο
  2. Επινόηση του τροχού
  3. Μηχανή του Ντίζελ
  4. Χρήση πανιών σε πλοία
  5. Ατμομηχανή του Βάτ
  6. Εξημέρωση ζώων για χρήση τους στις μεταφορές.

 

 

 

 

Δραστηριότητα 3

Αφού ανοίξετε την εφαρμογή google Earth να επιλέξετε ένα σημείο αφετηρίας(σημείο Α) και ένα σημείο λήξης (σημείο Β) μια μετακίνησης και να καταγράψετε την απόσταση ( η μετακίνηση να αφορά διαφορετικά κράτη). Στη συνέχεια αφού μελετήσετε τις υποδομές μεταφορών των σημείων Α και Β να προτείνεται τρόπους μεταφοράς ενός φορτίου που θα περικλείεται σε ένα κοντέινερ.

 

Δραστηριότητα 4

Με τη βοήθεια της εφαρμογής google Maps να Earth να επιλέξετε ένα σημείο αφετηρίας(σημείο Α) και ένα σημείο λήξης (σημείο Β) μια μετακίνησης και να καταγράψετε την απόσταση ( η μετακίνηση να αφορά διαφορετικές πόλεις εντός Ελλάδας. π.χ. η μετακίνηση από το σπίτι στην Αθήνα στο  σπίτι χωριό). Στη συνέχεια να υπολογίσετε το χρόνο που θα χρειαστεί για να πραγματοποιήσετε τη μετακίνηση αυτή αν ως μέσω μεταφοράς χρησιμοποιηθεί αυτοκίνητο που θα κινείται με μέση ταχύτητα 80 Km/h καθώς και η κατανάλωση αν η μέση κατανάλωση του αυτοκινήτου είναι 8 lt/ 100Km βενζίνης.

 

Δραστηριότητα 5

Αφού μελετήσετε την παρακάτω ιστοσελίδα να γράψετε τις επιπτώσεις που έχουν οι μεταφορές στην ρύπανση του περιβάλλοντος και να προτείνετε τρόπους αντιμετώπισής της.

https://www.eea.europa.eu/el/pressroom/newsreleases/e-rupanse-apo-ton-tomea

 

Δραστηριότητα 6. (Ατομική δραστηριότητα- χρόνος παράδοσης 1 εβδομάδα)

Να αναζητήσετε στο διαδίκτυο ή σε εφημερίδες θέσεις εργασίας που σχετίζονται με τις μεταφορές . Στη συνέχεια να κατασκευάσετε έναν πίνακα σύμφωνα με αυτόν του παραδείγματος που ακολουθεί και να τον συμπληρώσετε.

Θέση εργασίας Τίτλος Σπουδών( Υποχρεωτική εκπαίδευση(Υ.Ε.), Δευτεροβάθμια εκπαίδευση(Δ.Ε.), Τεχνολογική εκπαίδευση (Τ.Ε.) ,πανεπιστημιακή εκπαίδευση(Π.Ε.)) Πρόσθετα προσόντα

( γνώση ξένης γλώσσας, επαγγελματική εμπειρία, κ.α)

Υπάλληλος αποθήκης Δ.Ε. Γνώση Αγγλικών

 

 

Ομαδική δραστηριότητα. (Χρόνος παράδοσης 2 εβδομάδες)

 

Μέσω των εγγράφων google να δημιουργήσετε ένα  φυλλάδιο με κανόνες ασφαλούς μεταφοράς που θα αφορά τη μετακίνηση με λεωφορείο για τις εκδρομές του σχολείο μας, το οποίο και θα το αναρτήσουμε στη διαδικτυακή σελίδα του σχολείου μας.

 

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων