Αυγ 02 2011

Καινοτομία Ερευνητικών Εργασιών

Συντάκτης: κάτω από Χωρίς κατηγορία



Καινοτομία

Ερευνητικών Εργασιών

Τι,

Γιατί,

Πού,

Ποιοί,

Πότε,

Πώς,

Πόσο;

7ερωτήματα της ρητορικής

Τι θέλουμε να πετύχουμε;

Γιατί;Πού θέλουμε να φθάσουμε;

Για ποιούς;και Ποιά τα προσδοκώμενα

αποτελέσματα;

Πότε θα τα πραγματοποιήσουμε;

lΠώς θα φθάσουμε ως εκεί; (οργάνωση της διαδικασίας:

Επιλογή μεθόδων, τεχνικών και μέσων),

πόσο

(αξιολόγηση).

NEO ΣΧΟΛΕΙΟ& Ερευνητικές

Εργασίες.”

Το πνεύμα του Νέου Σχολείου και η Καινοτομία

των Ερευνητικών Εργασιών(Ε.Ε.)

Οι Τρεις Παιδαγωγικές Αρχές στις οποίες

στηρίζεται η Καινοτομία των Ερευνητικών

Εργασιών.

Επιλογή Θεμάτων και Διαμόρφωση«Τμημάτων

Ενδιαφέροντος»

Λειτουργία Ομάδων και Ολομέλειας

Αξιολόγηση.

Δυνατότητα…

να αναχθείτε σε «αυτοδιαχειριζόμενους δασκάλους»

να αξιοποιήσετε τα θετικά στοιχεία της διδακτικής

σας φυσιογνωμίας

να υπερκεράσετε τη «μοναξιά» του διδάσκοντα

να νοιώσετε τη βαθιά ικανοποίηση του παιδαγωγού

Για να βρει το βηματισμό της….

Έχει ανάγκη της δικής σας στήριξης,

της δυναμικής σας και

του παιδαγωγικού σας πάθους

Ο δρόμος είναι μακρύς,

ας τον διαβούμε όλοι μαζί

Σας ευχαριστούμε

ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ:

Ο Μαθητής γίνεται«μικρός διανοούμενος».

Αποκτά Μεγαλύτερη ικανότητα και άνεση

στην χρήση, προφορικά και γραπτά, της

ελληνικής γλώσσας.

Έρχεται σε επαφή με το λογοτεχνικό

πλούτο, το θέατρο, τη μουσική, την ιστορία

και τον πολιτισμό γενικότερα.

ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ:

Ο Μαθητής γίνεται«μικρός Επιστήμονας.

Αποκτά γνωστική επάρκεια στον χειρισμό

των μαθηματικών εννοιών,

την εφαρμογή τους στην καθημερινή ζωή,

με παράλληλη ανάπτυξη της μαθηματικής

λογικής και αφαιρετικής ικανότητας.

Κατακτά αντίστοιχες γνώσεις και δεξιότητες

στις φυσικές επιστήμες και την τεχνολογία.

ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ:

Ο Μαθητής γίνεται«μικρός ερευνητής» .

Αποκτά ποιότητα και ταχύτητα στην ανάλυση

και στη σκέψη,

επάρκεια στη χρήση της ψηφιακής

τεχνολογίας ώστε

με κριτική ικανότητα να μπορεί να επιλέγει

μέσα από την πληθώρα πληροφοριών και

γνώσεων που έχει πλέον στην διάθεση του.

ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Ο Μαθητής γίνεται«γλωσσομαθής».

Αποκτά επάρκεια στη χρήση (προφορικά και γραπτά)

τουλάχιστον μιας ξένης γλώσσας και σε δεύτερη φάση

δυο ξένων γλωσσών που

τον εξοικειώνουν με άλλες κουλτούρες,

ευνοούν την ευρωπαϊκή και διεθνή επικοινωνία,

αποτελούν εφόδια επαγγελματικής σταδιοδρομίας.

Με την βοήθεια του δάσκαλου και της τεχνολογίας, η

γλωσσομάθεια μετατρέπεται από προσόν για λίγους, σε

εργαλείο για όλους.

ΝΕΟ ΣΧΟΛΕΙΟ:

Ο Μαθητής κατακτά το

«Μαθαίνω πώς να μαθαίνω»

και δίνεται τέλος στο «μαθαίνω απ’ έξω»,

με νέες διδακτικές μεθόδους,

εκπαιδευτικά υλικά και ψηφιακά εργαλεία

Εκπαιδευτικές Καινοτομίες:

Αλλάζουν το Εκπαιδευτικό Πλαίσιο

Εκπαιδευτικές Καινοτομίες ως παρεμβάσεις που:

στηρίζονται σεπρωτοπόρες& πρωτότυπες ιδέες

επιφέρουν σημαντικέςαλλαγές

στη νοοτροπία,

στις πρακτικές,

στους ρόλους και

στη γενικότερη κουλτούρα του σχολείου.

Ερευνητικές Εργασίες στο Νέο Λύκειο

Μια … Καθυστερημένη Καινοτομία

Αποτελούν καινοτομία για ελληνικό Λύκειο

διότι,

lβασίζονται σε παιδαγωγικές αρχές

που οι πρακτικές τους είναι καθιερωμένες από

δεκαετίες σε εκπαιδευτικά συστήματα άλλων

χωρών.

αλλάζουν νοοτροπία, πρακτικές, ρόλους και

κουλτούρα,

Τρεις Βασικές Παιδαγωγικές Αρχές

των Ερευνητικών Εργασιών

Διερευνητικές Διαδικασίες Μάθησης

Διεπιστημονική Συνεργασία Καθηγητών

Ομαδοσυνεργατική Οργάνωση Μαθητών

Επιτυχίατης Καινοτομίας εξαρτάται από τη

συστηματικήσύμπραξητων τριών αυτών παιδαγωγικών

αρχών

Περιστασιακή και ανεξάρτητη εφαρμογή τους υπάρχει στα

σχολεία, αλλά δεν αρκεί.

Η ΕΡΕΥΝΑ

Ζ.Δυσκολίες,

Προοπτικές,

Δράσεις

Ε.Κριτική–

Στ. Θέματα προς

Αυτοκριτική

συζήτηση

προσέγγιση

Δ.Τελική σύνθεση

των συμπερασμάτων

Αρχιτεκτονική

της Ερευνητικής

Εργασίας

Β.Διατύπωση

Α. Εισαγωγή

Γ.Οργάνωση

Ερωτημάτων,

στο Πρόβλημα,

Διαδικασίας

Δραστηριότητε

Γενική

ς

Επισκόπηση

1. Συνομιλία στις ομάδες, 2. Παρουσίαση των

Α. Εισαγωγή

στο Πρόβλημα,

Γενική

Επισκόπηση

Αρχιτεκτονική

της Ερευνητικής

Εργασίας

Β.Διατύπωση

Α. Εισαγωγή

Γ.Οργάνωση

Ερωτημάτων,

στο Πρόβλημα,

Διαδικασίας

Δραστηριότητε

Γενική

ς

Επισκόπηση

1. Συνομιλία στις ομάδες, 2. Παρουσίαση των Α. Εισαγωγή

στο Πρόβλημα,

Γενική

Επισκόπηση

σταδιακή αποτύπωση του σταδιακών αποτυπώσεων

προβλήματοςστην ολομέλεια,

εμβάθυνση

4. Αναστοχασμός: «τι θα 3. Ανα-σύνθεση των

μπορούσαμε να κάνουμε σταδιακών

καλύτερα ή διαφορετικά»αποτυπώσεων, αρχικά

συμπεράσματα

Αρχιτεκτονική

της Ερευνητικής

Εργασίας

Β.Διατύπωση

Α. Εισαγωγή

Γ.Οργάνωση

Ερωτημάτων,

στο Πρόβλημα,

Διαδικασίας

Δραστηριότητε

Γενική

ς

Επισκόπηση

1. Συνομιλία στις ομάδες, 2. Παρουσίαση των Α. Εισαγωγή

στο Πρόβλημα,

Γενική

Επισκόπηση1. Συνομιλία στις ομάδες, 2. Παρουσίαση των

σταδιακή αποτύπωση του σταδιακών αποτυπώσεων

προβλήματοςστην ολομέλεια,

εμβάθυνση

4. Αναστοχασμός: «τι θα 3. Ανα-σύνθεση των

μπορούσαμε να κάνουμε σταδιακών

καλύτερα ή διαφορετικά»αποτυπώσεων, αρχικά

συμπεράσματα

σταδιακή αποτύπωση του

προβλήματος

1. Συνομιλία στις ομάδες, 2. Παρουσίαση των

σταδιακή αποτύπωση του σταδιακών αποτυπώσεων

προβλήματοςστην ολομέλεια,

εμβάθυνση

4. Αναστοχασμός: «τι θα 3. Ανα-σύνθεση των

μπορούσαμε να κάνουμε σταδιακών

καλύτερα ή διαφορετικά»αποτυπώσεων, αρχικά

συμπεράσματα1. Συνομιλία στις ομάδες,

σταδιακή αποτύπωση του

προβλήματος2. Παρουσίαση των

σταδιακών αποτυπώσεων

στην ολομέλεια,

εμβάθυνση

1. Συνομιλία στις ομάδες, 2. Παρουσίαση τωνσταδιακή αποτύπωση του σταδιακών αποτυπώσεων

προβλήματοςστην ολομέλεια,

εμβάθυνση

4. Αναστοχασμός: «τι θα 3. Ανα-σύνθεση των

μπορούσαμε να κάνουμε σταδιακών

καλύτερα ή διαφορετικά»αποτυπώσεων, αρχικά

συμπεράσματα

1. Συνομιλία στις ομάδες, 2. Παρουσίαση τωνσταδιακή αποτύπωση του σταδιακών αποτυπώσεων

προβλήματοςστην ολομέλεια,

εμβάθυνση

4. Αναστοχασμός: «τι θα 3. Ανα-σύνθεση των

μπορούσαμε να κάνουμε σταδιακών

καλύτερα ή διαφορετικά»αποτυπώσεων, αρχικά

συμπεράσματα

μπορούσαμε να κάνουμε

καλύτερα ή διαφορετικά»

1. Συνομιλία στις ομάδες, 2. Παρουσίαση των

σταδιακή αποτύπωση του σταδιακών αποτυπώσεων

προβλήματοςστην ολομέλεια,

εμβάθυνση

4. Αναστοχασμός: «τι θα 3. Ανα-σύνθεση των

μπορούσαμε να κάνουμε σταδιακών

καλύτερα ή διαφορετικά»αποτυπώσεων, αρχικά

συμπεράσματα

Αρχιτεκτονική

της Ερευνητικής

Εργασίας

Β.Διατύπωση

Α. Εισαγωγή

Γ.Οργάνωση

Ερωτημάτων,

στο Πρόβλημα,

Διαδικασίας

Δραστηριότητε

Γενική

ς

Επισκόπηση

1. Συνομιλία στις ομάδες, 2. Παρουσίαση των

1. Συνομιλία στις ομάδες, 2. Παρουσίαση των
1. Συνομιλία στις ομάδες, 2. Παρουσίαση των

σταδιακών αποτυπώσεων

στην ολομέλεια,

εμβάθυνση

4. Αναστοχασμός: «τι θα 3. Ανα-σύνθεση των

σταδιακών

αποτυπώσεων, αρχικά

συμπεράσματα

Η ΕΡΕΥΝΑ

Η ΕΡΕΥΝΑ

ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

ΩΣ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Αρχή της Διερευνητικής Μάθησης:

Ερωτήματα & Τεκμηριωμένες Απαντήσεις

Διερευνητική Μάθηση εστιάζει στην:

lεκκίνηση με προβλήματα και ερωτήματα

lσυλλογή και επεξεργασία δεδομένων

lδιαμόρφωση τεκμηριωμένων απαντήσεων

lανάπτυξη επεξηγήσεων

lεξέταση αντιθέτων απόψεων

lστοχαστική ανάλυση διαδικασιών και

συμπερασμάτων

Είδη Διερευνητικής Μάθησης:

Διαφοροποίηση Βαθμού Καθοδήγησης

ελεγχόμενες μορφές διερεύνησης: εκπαιδευτικός

ορίζει ερωτήματα και βήματα διερεύνησης και

μαθητές επαληθεύουν συγκεκριμένη αρχή/γενίκευση

μορφές φθίνουσας καθοδήγησης: εκπαιδευτικός

θέτει τα ερωτήματα και μαθητές επιλέγουν βήματα

και δράσεις της έρευνας σε πλαίσιο καθοδήγησης

ακαθοδήγητες μορφές διερεύνησης: ερωτήματα

και διερευνητικές δράσεις καθορίζονται από

μαθητές, χωρίς παρεμβάσεις του εκπαιδευτικού.

Διερευνητική Μάθηση

μέσω Επεξηγήσεων & Φθίνουσας Καθοδήγησης

Επεξηγήσεις και Καθοδήγηση για την ανάπτυξη:

lκατανόησηςαπαιτούμενηςεπιστημονικής γνώσης

lδιαδικασιών, μεθόδων και μέσων έρευνας

lτρόπωνεπιχειρηματολογίας και επεξηγήσεων

lεπιστημονικώντρόπων σκέψηςκαιειδών λόγου

lστοχαστικής ανάλυσηςδιαδικασιών και

συμπερασμάτων με επιστημονικά &αξιακά κριτήρια

Διαδικασίες Παραγωγής Γνώσης όμοιες με Μάθησης

Διερευνητική Μάθηση στην Πράξη:

Διαπίστωση Αποτελεσματικότητας

(Έρευνα: Διαπιστώνει αποτελεσματικότητα)

Ένταξη θεμάτων ΑΠ σε πλαίσιο πραγματικών καταστάσεων

(situated learning):

lδιευκολύνεικατανόησηθεμάτων από μαθητές

lκινητοποιεί τοενδιαφέροντους

lδρομολογεί διαδικασίεςενεργού μάθησηςεμπλαισιωμένης σε

αυθεντικές κοινότητες μάθησης

lδημιουργεί συνθήκεςγνωστικής μαθητείας(=πρότυπα+

καθοδήγηση) στους τρόπους σκέψης και έρευνας και τις μορφές

επιστημονικού λόγου.

Αρχή Συνεργασίας των Εκπαιδευτικών:

Παράγοντας Επαγγελματικής Ανάπτυξης

(Έρευνα: Αναξιοποίητος Εκπαιδευτικός Πόρος)

παράγεινέα γνώση, λειτουργεί ως ενδοσχολικήεπιμόρφωσηγια

επαγγελματική ανάπτυξη

οδηγεί σεεπεξεργασμένες προτάσειςκατά τη λήψη αποφάσεων

& την επίλυση προβλημάτων

βελτιώνει μαθητικέςεπιδόσεις& λειτουργικότητασχολείου,

αλλά…. πρακτικές συνεργασίαςσπανίζουν

συλλογικές έρευνες προωθούν τέτοιες πρακτικές.

Συνεργασία: Διδακτικό Σχεδιασμό, Team Teaching

Διεπιστημονική Συνεργασία Καθηγητών

(Έρευνα: Συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών διαφορετικών

ειδικοτήτων διπλή ωφέλεια)

Καθηγητές: δυνατότητα υπερκερασμού της «μοναξιάς»

επιστημών και επιστημόνων και αξιοποίησης δυνατοτήτων

διεπιστημονικής σύμπραξης

Μαθητές:επίγνωσηπώς είναι οργανωμένοιφυσικός και

κοινωνικός κόσμος, πώς αλλάζουν, πώς αλληλοσυσχετίζονται,

πώς επικοινωνούμεμεταξύ δύο κόσμων και, πώς

αναπαριστούμε και εκφράζουμετη γνώση μας για αυτούς.

Αρχή

Ομαδοσυνεργατικής Οργάνωσης

των Μαθητών(Ολομέλεια & μικρο-Ομάδες)

Το Ελληνικό Λύκειο επιλέγει συνειδητά

τιςομαδικέςκαι όχι τις ατομικές Ερευνητικές

Εργασίες για λόγους:

lμαθησιακούς

lαναπτυξιακούς

lΠολιτικούς

Αξιολόγηση:

σε Τέσσερις Διαστάσεις

ΑξιολόγησηΕρευνητικής Διαδικασίας

ΑξιολόγησηΠεριεχόμενουΕρευνητικής

Έκθεσης

ΑξιολόγησηΓλώσσας και ΔομήςΕρευνητικής

Έκθεσης

ΑξιολόγησηΔημόσιας Παρουσίασηςτης

Ομαδικής Εργασίας

Αξιολόγηση

Ερευνητικής Διαδικασίας:

Οκτώ Περιγραφικές Υποκλίμακες

Ανάπτυξη ερευνητικών ερωτημάτων

Αιτιολόγηση επιλογών και αξιοποίηση κατάλληλων

πηγών

Αιτιολόγηση επιλογών, αξιοποίηση και περιγραφή

κατάλληλων, τεχνικών και μεθόδων συλλογής δεδομένων

Αιτιολόγηση επιλογών και αξιοποίηση κατάλληλων

διαδικασιών επεξεργασίας δεδομένων.

Κριτική αποτίμηση πηγών, μεθόδων, συμπερασμάτων

Αποτελεσματική αξιοποίηση ΤΠΕ στην έρευνα.

Συνέπεια μελών ομάδας προς τον προγραμματισμό

Χρήση μέσων, πόρων και ΤΠΕ

Αξιολόγηση

Περιεχόμενου Ερευνητικής Έκθεσης:

Οκτώ Περιγραφικές Υποκλίμακες

Κατοχή ειδικών γνώσεων επί του θέματος και των ερευνητικών

ερωτημάτων τις οποίες αξιοποιεί επιτυχώς.

Κατανόηση εννοιών, γενικεύσεων, αρχών και θεωριών

Προσέγγιση δεδομένων έρευνας προς διαμόρφωση θέσεων ομάδας επί

ερευνητικών ερωτημάτων μέσω αναλύσεων, συσχετίσεων και

συλλογισμών

Διατύπωση με λογικό και συνεκτικό τρόπο θέσεων της ομάδας που

απαντούν στα ερευνητικά ερωτήματα βάσει των δεδομένων.

Αξιοποίηση συμπερασματικών θέσεων έρευνας για διαμόρφωση

τεκμηριωμένων απαντήσεων στα ερευνητικά ερωτήματα

Υπεράσπιση θέσεων ομάδας έναντι εναλλακτικών και αντιθέτων

απόψεων και κριτικός σχολιασμός τους.

Συσχέτιση θέματος και συμπερασμάτων με καταστάσεις,προβλήματα

και ζητήματα της πραγματικότητας.

Κριτική αποτίμηση των ατομικών, ομαδικών επιλογών και ρόλων.

Αξιολόγηση

Γλώσσας και δομής

Ερευνητικής έκθεσης

Επτά Περιγραφικές Υπο-Κλίμακες

Χρήση όρων και επιστημονικής ονοματολογίας

Σαφήνεια, ακρίβεια και ροή γλώσσας

Εσωτερική συνοχή λόγου

Οργάνωση στην παράθεση γνώσεων, ιδεών,

προτάσεων, συμπερασμάτων, σχολίων.

Χρήση κατάλληλου κειμενικού είδους και ύφους

για περίσταση επικοινωνίας

Χρήση απεικονιστικών σχημάτων επιστήμης

Επιμέλεια εκτύπωσης ερευνητικής έκθεσης

Αξιολόγηση

Δημόσιας Παρουσίασης

της Ομαδικής Εργασίας:

Έξι Περιγραφικές Υπο-Κλίμακες

Ενημέρωση για προβληματική και διαδικασίες έρευνας

Ενημέρωση για δεδομένα, συμπεράσματα έρευνας

Χρήση γλώσσας με άνεση εκφοράς, ορθό τόνο και σαφή

ειρμό κατάλληλα για παρουσίαση.

Χρήση συμπληρωματικών/πολυτροπικών μέσων και

ΤΠΕ για στήριξη λόγου και στις κατάλληλες στιγμές.

Χρήση χιούμορ, δημιουργικότητας και

παραστατικότητας στη σωστή αναλογία και κατάλληλη

στιγμή.

Ετοιμότητα και πληρότητα απαντήσεων στις ερωτήσεις

και τα σχόλια του κοινού..

Μαθησιακοί Λόγοι:

Η Μάθηση Συντελείται σε Κοινωνικό Πλαίσιο

lενεργός μάθηση, είναι ατομικό επίτευγμα, αλλά

συντελείται μέσα σε συνθήκες συνεργασίας και

αλληλεπικοινωνίας για την αναζήτηση σχέσεων

συνθήκες τέτοιες διασφαλίζει φυσικά και

αβίαστα η ομαδοσυνεργατική προσέγγιση.

Την ομαδοσυνεργατική προσέγγιση στηρίζει

θεωρητικά ο κοινωνικός εποικοδομισμός τουL.

Vygotskyκαι επιβεβαιώνει η διδακτική έρευνα.

Αναπτυξιακοί Λόγοι:

Ανάπτυξη Συντελείται σε Κοινωνικό Πλαίσιο

Ολόπλευρη ανάπτυξη ατόμου σε πρόσωπο είναι

ατομικό επίτευγμα, αλλά συντελείται κοινωνικά.

Έρευνα επιβεβαιώνει την αποτελεσματικότητα του πλαισίου:

α. ανάπτυξη Ικανοτήτων Γλώσσας & Επικοινωνίας

β. ανάπτυξη Σκέψης και Ικανοτήτων Λήψης Αποφάσεων και

Επίλυσης Προβλημάτων

β. ανάπτυξη εγω-ταυτότητας και αυτο-αντίληψης

γ. κοινωνικοποίηση & στάσεις αποδοχής του “άλλου”

Πολιτικοί Λόγοι:

Ενεργός Πολίτης αναπτύσσεται σε Συλλογικό Πλαίσιο

ανάπτυξη τουαυτόνομου, ενεργού και

υπεύθυνου δημοκρατικού πολίτησυντελείται

μέσα σε συνθήκεςισότιμων σχέσεων

επικοινωνίας και συνεργασίας.

ομαδοσυνεργατικότηταδιασφαλίζει αβίαστα

και με φυσικό τρόπο τις παραπάνω συνθήκες.

Δεν υπάρχουν ακόμη σχόλια




RSS Σχόλιων

Αφήστε μια απάντηση