Τα λουλούδια μέσα από πίνακες ζωγραφικής

Ένα πετυχημένο διδακτικό σενάριο με τίτλο ¨Τα λουλούδια μέσα από πίνακες ζωγραφικής¨ υλοποιήθηκε στην τάξη μας την Τετάρτη 15 Μαίου 2024 την 2η διδακτική ώρα στο πλαίσιο της αξιολόγησης του Α2 πεδίου. Το διδακτικό σενάριο υπάγεται στο θεματικό πεδίο: Παιδί, Σώμα, Δημιουργία και Έκφραση με βασική στόχευση στις Τέχνες.

Άλλες Εμπλεκόμενες γνωστικές περιοχές: Τ.Π.Ε. – λογικομαθηματική σκέψη

Διδακτικοί Στόχοι: -κατανόηση της τεχνοτροπίας των πινάκων ζωγραφικής και του εικαστικού μηνύματος που τους διέπει. -Ανάπτυξη λογικομαθηματικής σκέψης με τον προγραμματισμό της μελισσούλας beebot. -δημιουργική καλλιτεχνική έκφραση

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα: Ως προς τις Γνώσεις: -Να αναγνωρίσουν το περιεχόμενο, τις τεχνικές και την αισθητική των πινάκων ζωγραφικής,

Ως προς τις Δεξιότητες: – Να είναι σε θέση να περιγράφουν έναν πίνακα ζωγραφικής, αναγνωρίζοντας το περιεχόμενο και το μήνυμα του δημιουργού – Να δημιουργούν ένα έργο τέχνης με ποικίλους τρόπους και τεχνικές, – να προγραμματίζουν τη μελισσούλα να πηγαίνει στον ζητούμενο κάθε φορά πίνακα

Ως προς τις Στάσεις: -Ενίσχυση της καλαισθησίας των παιδιών -να μπορούν να εκφράζονται μέσα από έργα τέχνης.

Το διδακτικό σενάριο υλοποιείται σύμφωνα με τα νέα προγράμματα σπουδών στις εξής φάσεις:

Α φάση: εξοικείωση «ενεργοποίηση ενδιαφέροντος για τα λουλούδια»

Με αφόρμηση ότι είναι Μάιος και τα λουλούδια έχουν την τιμητική τους, παρουσιάζεται στα παιδιά στην ολομέλεια ένα μπουκέτο με πολύχρωμα λουλούδια, τα παρατηρούν, τα μυρίζουν, τα πιάνουν και ξεκινάει εποικοδομητική συζήτηση γύρω απ’ αυτά εκφράζοντας τις γνώσεις τους(ονομασίες λουλουδιών, τα μέρη τους, το χρώμα τους κτλ.)και τα συναισθήματά τους γι’ αυτά. Με την καθοδήγηση της νηπιαγωγού, η συζήτηση φτάνει στο σημείο όπου τα λουλούδια γίνονται πηγή έμπνευσης μεγάλων ζωγράφων.

Β φάση: επισκόπηση «μάντεψε και βρες ποιον πίνακα αναζητώ με την μελισσούλα beebot»

Παρουσιάζονται στην ολομέλεια διάφοροι πίνακες ζωγραφικής με θέμα τα λουλούδια. Στρώνεται το χαλί της μελισσούλας beebot και τοποθετούνται οι πίνακες. Με την καθοδήγηση της νηπιαγωγού τα παιδιά χωρίζονται σε τέσσερις ομάδες. Στην κάθε ομάδα διαβάζεται ένα ποιηματάκι – αίνιγμα που αναφέρεται σ’ έναν από τους πίνακες και πρέπει να προγραμματίσουν την μελισσούλα beebot ώστε να φτάσει σ’ αυτόν. Τα παιδιά συζητούν και συναποφασίζουν για το ποιες εντολές πρέπει να δώσουν στην μελισσούλα (προγραμματισμός) για να φτάσει στον πίνακα και ποιος θα το κάνει. Στο τέλος, η κάθε ομάδα παίρνει τον πίνακα ζωγραφικής που προγραμμάτισαν, συζητούν μεταξύ τους γι’ αυτόν και απαντάνε σε διάφορες ερωτήσεις που έχουν θέσει και αποφασίσει όλα τα παιδιά από πριν στην ολομέλεια. Π.χ. τί δείχνει ο πίνακας, ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος, πώς είναι τα λουλούδια, τί λουλούδια είναι κτλ.

Γ φάση: επεξήγηση «παρουσιάζουν στην ολομέλεια και εξάγουν συμπεράσματα»

Τα παιδιά συγκεντρώνονται στην ολομέλεια και κάθε ομάδα ορίζει ένα παιδί – ομιλητή για να περιγράψει τον πίνακα ζωγραφικής που είχαν και ν’ απαντήσει στα ερωτήματα που τέθηκαν στην παραπάνω φάση. Γίνεται εποικοδομητικός διάλογος και τα παιδιά μπορούν να θέσουν καινούριες ερωτήσεις και να βγάλουν συμπεράσματα σχετικά με τον πίνακα και μαθαίνουν τα ονόματα των λουλουδιών.

Δ φάση: εμπλουτισμός «Δημιουργώντας τον δικό τους πίνακα ζωγραφικής»

Τα παιδιά σχηματίζονται πάλι στις αρχικές τους ομάδες και καλούνται να συνεργαστούν και να δημιουργήσουν έναν πίνακα ζωγραφικής με διαφορετικό τρόπο η καθεμιά. Η Α’ Ομάδα καλείται να φτιάξει έναν πίνακα ζωγραφικής στο λάπτοπ με το πρόγραμμα της ζωγραφικής, η Β’ ομάδα με νερομπογιές, η Γ’ ομάδα με κολλάζ και η Δ’ ομάδα με ανακυκλώσιμα υλικά.

Ε φάση: εκτίμηση «εξαγωγή συμπερασμάτων»

Τα παιδιά παρουσιάζουν στην ολομέλεια τα έργα τους, τα περιγράφουν και εκφράζουν κριτικές απόψεις σχετικά. Επίσης, η νηπιαγωγός θα κάνει ερωτήσεις στα παιδιά ποιο μέρος των δραστηριοτήτων τους άρεσε περισσότερο, ποιο τους δυσκόλεψε, ποιο δεν τους άρεσε, αν συνεργάστηκαν μεταξύ τους τα μέλη της κάθε ομάδας για την επίτευξη ενός κοινού στόχου, ώστε η νηπιαγωγός να βγάλει συμπεράσματα.

Τα μέσα που χρησιμοποιήθηκαν για την υλοποίηση των δραστηριοτήτων είναι: αληθινά λουλούδια, λάπτοπ, ρομποτάκι beebot, πίνακες ζωγραφικής, νερομπογιές, χαρτιά, ανακυκλώσιμα υλικά.

Η μεθοδολογία είναι: Καταιγισμός ιδεών, διαλογική συζήτηση, δημιουργικές συγκρίσεις, χρήση νέων τεχνολογιών, ρομποτική, υπολογιστική σκέψη, κριτική σκέψη, πίνακες ζωγραφικής, ενεργοποίηση των αισθήσεων, ομαδοσυνεργατική, βιωματική, διαφοροποιημένη και εξατομικευμένη διδασκαλία.

20240515 100019 20240515 100026 20240515 102703 20240515 104648 20240515 104703 20240515 104714 20240515 104717 20240515 104731 image 9 image 10 image 11