Μουσικοί στοχασμοί και αναστοχασμοί

Σκέψεις για τη μουσική εκπαίδευση και τη μουσική γενικότερα

Έμφυλες ταυτότητες στα βιβλία της μουσικής του Γυμνασίου.

Απρ 201824

Έχουμε σκεφτεί ποτέ όταν διδάσκουμε μουσική, τι στοιχεία έμφυλων ταυτοτήτων “περνάμε” υποσυνείδητα στους μαθητές μας και στις μαθήτριές μας μέσω του λεγόμενου κρυφού αναλυτικού προγράμματος;

Στα σχολικά εγχειρίδια της μουσικής του γυμνασίου γίνεται σπάνιότατα λόγος και για  για “μαθήτριες” (υπάρχουν ελάχιστες αναφορές στο βιβλίο εκπαιδευτικού στο βιβλίο της μουσικής της πρώτης γυμνασίου) αλλά (σχεδόν) μόνο για μαθητές!

Τα τραγούδια που διδάσκουμε είναι κατά κύριο λόγο συνθέσεις ανδρών και σε εξαιρετικές περιπτώσεις συνθέσεις γυναικών!

Κάνουμε πολυάριθμες αναφορές για τη ζωή και το έργο ανδρών συνθετών, ενώ σπανιότητα κάνουμε λόγο για τη ζωή και το έργο γυναικών συνθετριών!

Οι φωτογραφίες που απεικονίζουν γυναίκες συνθέτριες στα σχολικά εγχειρίδια είναι ανύπαρκτες!

Οι φωτογραφίες που απεικονίζουν άνδρες οργανοπαίκτες είναι πολύ περισσότερες από αυτές που απεικονίζουν γυναίκες οργανοπαίκτριες.

Τι “μηνύματα” περνάν υποσυνείδητα τα τραγούδια που διδάσκουμε σχετικά με την επαγγελματική υπόσταση των γυναικών, με τους “ανδρικούς” και “γυναικείους” ρόλους και  με στερεοτυπικές ιδιότητες ανδρών και γυναικών;

Μήπως τελικά μέσω της διδασκαλίας μας διαιωνίζουμε υποσυνείδητα στερεότυπα και προκαταλήψεις σχετικά με τις έμφυλες ταυτότητες;

Στο παρακάτω άρθρο γίνεται λόγος για όλα τα παραπάνω:

https://www.researchgate.net/publication/324224368_Anaparastaseis_tou_phylou_sta_scholika_encheiridia_tes_Mousikes_sto_Gymnasio

Ελπίζω να διεύρυνα τους ορίζοντές σας σχετικά με το θέμα αυτό!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Γεννήθηκα στην Αθήνα το 1974 και εργάζομαι στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 1998. Έχω αποφοιτήσει από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και έχω μεταπτυχιακό δίπλωμα στις επιστήμες της Αγωγής – Μουσική Παιδαγωγική από το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας το 2015. Επίσης έχω σπουδάσει πιάνο (δίπλωμα πιάνου-τάξη Μαρίνας Λαμπρινούδη) και ανώτερα θεωρητικά (πτυχίο φούγκας-τάξη Νικηφόρου Νευράκη) στο Εθνικό Ωδείο στην Αθήνα. Έχω παρουσιάσει εισηγήσεις σε συνέδρια τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Τα ερευνητικά μου ενδιαφέροντα έχουν να κάνουν με τη μουσική παιδαγωγική, τις σχολικές γιορτές και τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων.



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων