Έχουμε σκεφτεί ποτέ όταν διδάσκουμε μουσική, τι στοιχεία έμφυλων ταυτοτήτων “περνάμε” υποσυνείδητα στους μαθητές μας και στις μαθήτριές μας μέσω του λεγόμενου κρυφού αναλυτικού προγράμματος;
Στα σχολικά εγχειρίδια της μουσικής του γυμνασίου γίνεται σπάνιότατα λόγος και για για “μαθήτριες” (υπάρχουν ελάχιστες αναφορές στο βιβλίο εκπαιδευτικού στο βιβλίο της μουσικής της πρώτης γυμνασίου) αλλά (σχεδόν) μόνο για μαθητές!
Τα τραγούδια που διδάσκουμε είναι κατά κύριο λόγο συνθέσεις ανδρών και σε εξαιρετικές περιπτώσεις συνθέσεις γυναικών!
Κάνουμε πολυάριθμες αναφορές για τη ζωή και το έργο ανδρών συνθετών, ενώ σπανιότητα κάνουμε λόγο για τη ζωή και το έργο γυναικών συνθετριών!
Οι φωτογραφίες που απεικονίζουν γυναίκες συνθέτριες στα σχολικά εγχειρίδια είναι ανύπαρκτες!
Οι φωτογραφίες που απεικονίζουν άνδρες οργανοπαίκτες είναι πολύ περισσότερες από αυτές που απεικονίζουν γυναίκες οργανοπαίκτριες.
Τι “μηνύματα” περνάν υποσυνείδητα τα τραγούδια που διδάσκουμε σχετικά με την επαγγελματική υπόσταση των γυναικών, με τους “ανδρικούς” και “γυναικείους” ρόλους και με στερεοτυπικές ιδιότητες ανδρών και γυναικών;
Μήπως τελικά μέσω της διδασκαλίας μας διαιωνίζουμε υποσυνείδητα στερεότυπα και προκαταλήψεις σχετικά με τις έμφυλες ταυτότητες;
Στο παρακάτω άρθρο γίνεται λόγος για όλα τα παραπάνω:
Ελπίζω να διεύρυνα τους ορίζοντές σας σχετικά με το θέμα αυτό!
Αφήστε μια απάντηση