Μουσικοί στοχασμοί και αναστοχασμοί

Σκέψεις για τη μουσική εκπαίδευση και τη μουσική γενικότερα

Μουσική και κοινωνία

Απρ 201824

Στο άρθρο αυτό θα συζητηθούν δύο πράγματα, το γεγονός ότι η μουσική είναι πανταχού παρούσα και ο ρόλος της μουσικής στην κοινωνία.

Ζούμε σε έναν ακουστικό πολιτισμό στον οποίο σχεδόν όλη η μουσική είναι διαθέσιμη οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας, λόγω των: Internet, iPods, Spotify και πολλών άλλων τεχνολογιών. Η ακρόαση της μουσικής είναι πιο συχνά διαθέσιμη από την τεχνολογία. Η ακρόαση γίνεται μέσω αυτών των υπηρεσιών και συσκευών, σε αντίθεση με προηγούμενους αιώνες, όταν οι άνθρωποι έπρεπε να πάνε σε συναυλίες για να βιώσουν μουσική.

Η μουσική είναι γύρω μας κάθε μέρα: από τη στιγμή που ξυπνάμε μέχρι να κοιμηθούμε τα αυτιά μας εκτίθενται στη μουσική. Το φαινόμενο αυτό αποκαλείται «μουσικοποίηση του πολιτισμού» («musicalization of culture») από τον Goerge Steiner ήδη από το 1971 [Steiner, George (1971). In Bluebeard’s Castle. New Haven: Yale University Press].

Ο Steiner μίλησε για τους αρνητικούς όρους αυτής της μουσικοποίησης. Θέλετε άγνωστες ψυχολογικές βλάβες λόγω της αύξησης του όγκου των μουσικών, της μονοτονίας και των επαναλαμβανόμενων ρυθμών. Λέγοντας αυτά αναφερόταν  κυρίως για την μουσική pop.

Εκτός από τις τεχνολογικές εξελίξεις, η οικονομική, κοινωνική και πολιτική κατάσταση της κοινωνίας επηρεάζουν τον τρόπο παραγωγής, διανομής και ακρόασης της μουσικής.

Η οικονομική, κοινωνική και πολιτική κατάσταση της κοινωνίας, επηρεάζει επίσης την μουσική που μπορούμε να ακούσουμε και πώς, πού και πότε μπορούμε να την βιώσουμε: Συγκεκριμένα, μια ευημερούσα ή φτωχή κοινωνία, ένα ανοιχτό ή περιοριστικό πολιτικό σύστημα, μια κοινωνική ομοιογενής ή ετερογενής κοινότητα επηρεάζουν τη σχέση μας με τη μουσική.

Το γεγονός ότι η μουσική εξαρτάται από τεχνολογικές, οικονομικές και κοινωνικές εξελίξεις δεν σημαίνει ότι είναι απλά και σταθερά ένα αποτέλεσμα ή αποτέλεσμα αυτών των εξελίξεων.

Η μουσική διαδραματίζει ενεργό και δυναμικό ρόλο στη διαμόρφωση μιας κοινωνίας. Κάθε κοινωνία αποτελείται από και μέσα από πολλές διαφορετικές πρακτικές και η μουσική είναι μία από αυτές.

Η μουσική συν-δημιουργεί την κοινωνία μας. Μέσα από τη μουσική έχουμε κάποιες εμπειρίες. Τα Κατά Ματθαίον Πάθη του Johann Sebastian Bach μπορούν να προκαλέσουν θρησκευτικά ή πνευματικά συναισθήματα. Η μουσική μας δίνει πρόσβαση σε συγκεκριμένα συναισθήματα, είτε λυπημένα είτε ευχάριστα, επηρεάζοντας τη συμπεριφορά μας. Η μουσική που βάζουν οι DJ μας κάνουν να χορέψουμε. Η μουσική μπορεί να εκφράζει και να διανέμει συγκεκριμένες ιδέες για την πολιτική, το φύλο, τη σεξουαλικότητα, τη θρησκεία κλπ. Μπορεί να δημιουργήσει κοινότητες αλλά και να τις καταστρέψει. Ακριβώς με αυτόν τον τρόπο η μουσική παίζει σημαντικό ρόλο στην κοινωνία μας, είτε θετική είτε αρνητική.

Η μουσική επηρεάζει την καθημερινότητά μας, παρόλο που η επιρροή αυτή παραμένει συχνά απαρατήρητη.

Η μουσική οριοθετεί ένα χώρο: το γήπεδο, το λεωφορείο, το εμπορικό κατάστημα, το νυχτερινό μαγαζί κτλ. Η μουσική επιπρόσθετα επηρεάζει την ψυχολογική μας διάθεση.

Η μουσική όχι μόνο αντιδρά στις εξελίξεις στην κοινωνία, αλλά συμβάλλει ενεργά στο πώς σχεδιάζουμε την κοινωνία. Οι ιδέες, τα ιδανικά, οι ανησυχίες, ο τρόπος ζωής και ο τρόπος σκέψης εκφράζονται μέσω της μουσικής.

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Γεννήθηκα στην Αθήνα το 1974 και εργάζομαι στη δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 1998. Έχω αποφοιτήσει από το Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και έχω μεταπτυχιακό δίπλωμα στις επιστήμες της Αγωγής – Μουσική Παιδαγωγική από το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας το 2015. Επίσης έχω σπουδάσει πιάνο (δίπλωμα πιάνου-τάξη Μαρίνας Λαμπρινούδη) και ανώτερα θεωρητικά (πτυχίο φούγκας-τάξη Νικηφόρου Νευράκη) στο Εθνικό Ωδείο στην Αθήνα. Έχω παρουσιάσει εισηγήσεις σε συνέδρια τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Τα ερευνητικά μου ενδιαφέροντα έχουν να κάνουν με τη μουσική παιδαγωγική, τις σχολικές γιορτές και τα προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων.



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων