ΞΕΝΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Ιανουάριος 6, 2017

» Ο ΒΑΣΙΛΙΑΣ ΤΩΝ ΑΡΙΘΜΩΝ»

Κάτω από: Γενικά —— ξενίδης ιωάννης @ 10:53 πμ

 

IMG_20170102_005234

 

 

Το βιβλίο της Γεωργίας Μουντζούρη «Ο βασιλιάς των αριθμών» αποτελεί μέρος της προσπάθειας που κάνουν οι άνθρωποι που αγαπούν την μαθηματική σκέψη, ώστε η διδασκαλία των μαθηματικών εννοιών να μην είναι αποσπασματική και ξεκομμένη από ένα πλαίσιο αναφοράς! Οι αριθμοί έχουν εφευρεθεί για να διευκολύνουν τις ζωές των ανθρώπων και για να αποτελούν ένα νοητικό «εργαλείο» για την μερική ταξινόμηση του χάους που μας περιβάλλει!

Το παραμύθι για το οποίο μιλάμε, έχει σαν στόχο να ανακόψει την πορεία απομαγευσης των αριθμών και να τους κάνει απλούς, ενδιαφέροντες και ελκυστικους για το παιδικό βλέμμα! Οι ενήλικες που κρατούν το βιβλίο ανά χείρας, πρέπει να πεισθούν ότι οι αριθμοί δεν αποτελούν μια τετριμμένη εικόνα που πρέπει να προσπερνούν αβίαστα για τα παιδιά τους! Οι μικρές ευθείες και οι καμπύλες των αριθμών δεν είναι απλά σημάδια που αντιπροσωπεύουν τον κόσμο των αντικειμένων, αλλά επεκτείνονται στον κόσμο του ονείρου και της φαντασίας των μικρών παιδιών!

Στο παραμύθι της Γεωργίας Μουντζούρη οι αριθμοί συμβολίζουν και παραπέμπουν σε κάτι. Κάθε αριθμητικό σύμβολο μέχρι το δέκα, συνδέεται συνειρμικά με κάτι με το οποίο έχουν εντυπωσιαστεί ή αγαπήσει τα παιδιά. Οι εντυπώσεις και τα βιώματα έρχονται να υποκαταστήσουν στιγμιαία την πραγματικότητα και τον αυστηρά δομημένο χαρακτήρα του κόσμου των αριθμών! Σπουδαία γνωστικά πεδία διανοίγονται και ,αβιαστα, προκύπτουν θέματα προς συζήτηση και περαιτέρω διερεύνηση! Το γνωστικό σχήμα του σώματος, τα ομαδικά παιχνίδια, η ζωή στον βυθό της θάλασσας, οι τέσσερις εποχές, ο ουράνιος θόλος με τα αμέτρητα φωτεινά αστέρια, το ζήτημα της καθρεπτικής υπόδειξης, οι διαδικασίες για την δημοκρατική λήψη των αποφάσεων στο πλαίσιο της ομάδας , ο σεβασμός της γνώμης των μαθητών από ξένες χώρες, όλα αποτελούν αφορμές που εμπλέκουν τα παιδιά με τις μαθηματικές έννοιες και κάνουν τα σύμβολα των αριθμών και ό,τι σημαίνουν αυτά, λιγότερο «τρομακτικά’ στα μάτια τους! Παρεμπιπτόντως, η ανάπτυξη των θεμάτων προτείνεται χωρίς το κείμενο να πλατειαζει και να κουράζει τους αναγνώστες- παιδιά.

Διαβάζοντας το βιβλίο » Ο βασιλιάς των Αριθμών » , μου έρχονται στον νου οι στίχοι από τον ποιητή Κάμμινγκς: » το ενα δεν είναι το μισο του δυο αλλά τα δυο μισο του ενα»! Με παρόμοιο τρόπο, το μηδέν, αναμφίβολα ο πιο υποτιμημένος αριθμός που μας παραπέμπει στο τίποτα, γίνεται από δύο ημικύκλια που κουμπώνουν θαυμαστά και φτιάχνουν έναν ολόκληρο κύκλο! Ο κύκλος είναι σαν να συμπεριλαμβάνει μέσα του όλο το πλήθος των αριθμών που ακολουθούν. Χωρίς το μηδέν, οι υπόλοιποι αριθμοί χάνουν τη σημασία τους! Το μηδέν είναι η προϋπόθεση για να αναδειχθεί η αξία της σύγκρισης!

Οι αριθμοί στο παραμύθι, γίνονται αφορμές για αφηγήσεις ιστοριών που εμπλουτίζουν τον κόσμο των μαθηματικών συμβόλων με τις αισθήσεις, τις αναμνήσεις και την αυτογνωσία αυτών που τις αφηγούνται!

Μπορει σε ορισμένα μέρη του πλανήτη οι αριθμοί να εκφράζονται με διαφορετικά σημεία ή ονομασίες, ωστόσο θα λέγαμε ότι  είναι μια πανανθρώπινη γλώσσα. Οι αριθμοί ενώνουν και δεν διχάζουν! Αν σήμερα, τους βλέπουμε να κυριαρχούν σε κλίμακες αξιολόγησης που μετρούν την νοημοσύνη μας και αποφαίνονται με αδιαμφισβήτητο τρόπο για την προσωπικότητα των ανθρώπων, αν λέμε με πικρία οτι οι άνθρωποι κατάντησαν αριθμοί, είναι επειδή αφαιρέσαμε από αυτούς την γοητεία της αφήγησης! Κάθε αριθμός θα μπορούσε να αντιπροσωπεύει μια ιστορία που ο καθένας θα ύφαινε στην μεγάλη σύνθεση ενός κόσμου που μας παρουσιάζεται αποσπασματικός και κατακερματισμένος!

Το βιβλίο » Ο Βασιλιάς των Αριθμών » είναι ένα παραμύθι που θέλει να καταστήσει γοητευτικό και παιγνιώδες το ζήτημα των αριθμών! Για τους/τις νηπιαγωγούς που θα διαλέξουν να το χρησιμοποιήσουν στην διδακτική πράξη, θα τους βοηθήσει να οργανώσουν με εύληπτο τρόπο μια πρώτη προσέγγιση με το βασίλειο των αριθμών. Στο τέλος του παραμυθιού, οι γονείς θα βρουν φύλλα εργασίας που θα τους βοηθήσουν να χειριστούν με τρόπο απλό και κατανοητό τις καταστάσεις προβληματισμού που σχετιζονται με τους αριθμούς!

Αφήστε μια απάντηση

©2021 ΞΕΝΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων