ΞΕΝΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Ιανουάριος 4, 2016

ΣΧΟΛΙΑ ΠΑΝΩ ΣΕ ΤΑΙΝΙΑ

Κάτω από: Γενικά —— ξενίδης ιωάννης @ 12:52 μμ

Όταν «μικρές ασκήσεις ελεύθερης έκφρασης» πυροδοτούν αντιδράσεις που φτάνουν στα όρια του εμφύλιου διχασμού, τότε οι προβλέψεις για μια κοινωνία με ελεύθερους, δημοκρατικούς και σκεπτόμενους ανθρώπους είναι δυσοίωνες.

Ο Σελεστέν Φρενέ είχε τραυματιστεί στον πνεύμονα, υπηρετώντας τον γαλλικό στρατό. Ο μετέπειτα παιδαγωγός, είχε βιώσει για καλά τον παραλογισμό του πολέμου. Σε κάποια στιγμή της ταινίας αναφέρει, » Δεν κάνουμε μορφωμένους ανθρώπους για να τους στέλνουμε στην ανθρωποσφαγή»! Η εμπειρία του πολέμου τον σκληραγωγεί και τον κάνει πιο συνειδητό και ανυποχώρητο πάνω στις παιδαγωγικές του αντιλήψεις. Με εύθραυστη σωματική υγεία αλλά πνευματικά ακμαίος, πασχίζει να καινοτομήσει με τις παιδαγωγικές πρακτικές που εφαρμόζει. Προβληματίζεται διαρκώς πάνω στις διδακτικές μεθόδους οι οποίες θα πρέπει να διεγείρουν την περιέργεια των παιδιών και να κινητοποιούν τις δημιουργικές δυνάμεις που βρίσκονται καταπιεσμένες μέσα τους! Βλέπει τους μαθητές υπερκινητικούς, αδιάφορους και παγωμένους σαν «ρομπότ» ! Αμφισβητεί το περιεχόμενο της σχολικής ύλης και αναζητά αυτό που είναι κοντά στα ενδιαφέροντα των παιδιών. Αλλάζει τη διάταξη των θρανίων μέσα στην τάξη για να κάνει πιο ενδιαφέρουσα τη διδασκαλία. Πειραματίζεται και επιδιώκει να φτάσει στο ανώτερο σημείο την ελεύθερη έκφραση των μαθητών και μαθητριών. Απεχθάνεται με οποιοδήποτε τίμημα την λογοκρισία στην ελεύθερη έκφραση . Αναζητά την δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών που θα ευνοήσουν το ομαδικό πνεύμα και τη συνεργασία των μαθητών.

Οι απόψεις και οι πράξεις του έρχονται σε σύγκρουση με τις αξίες που κυριαρχούν στα αυστηρά και παραδοσιακά οικογενειακά περιβάλλοντα. Απασχολημένος με τη συγγραφή βιβλίων, άρθρων και έντονα πολιτικοποιημένος, δεν διαθέτει χρόνο για να συγχρωτιστεί και να αναμιχθεί με την ζωή του χωριού και τους κατοίκους της. Ενδεχομένως μια τέτοια κίνηση θα μπορούσε να εξαλείψει τις προκαταλήψεις και να μεταβάλλει την αρνητική στάση των κατοίκων.

Ο Φρενέ με εξασθενημένη υγεία, αλληλογραφεί με τον δάσκαλο, Ρενέ Ντανιέλ, από τη Βρετάνη. Μαζί του μοιράζεται το όραμά του για την Παιδεία. Ο Ντανιέλ γίνεται ο πολύτιμος συνομιλητής του. Ο Φρενέ εξαιτίας της μερικής αναπνευστικής ανεπάρκειας δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει την φωνή του όπως θέλει. Η τεχνική της τυπογραφίας έρχεται να αντισταθμίσει αυτό το έλλειμμα. Τα παιδιά τυπώνουν τα δικά τους κείμενα, νιώθουν ενθουσιασμένα και εμπλέκονται χωρίς να το καταλαβαίνουν με διαδικασίες εκμάθησης γραφής και ανάγνωσης. Οι μαθητές και οι μαθήτριες εκδίδουν σχολική εφημερίδα και μετατρέπονται σε δημοσιογράφους που απαλλάσσονται από τη σχολική ύλη και γράφουν κείμενα που είναι κοντά στα βιώματά τους.Πραγματοποιούν σχολικούς περιπάτους για να εμπλουτίσουν το βίωμα της μάθησης.

Σύσσωμη η εκπαιδευτική κοινότητα χαιρετίζει τις πρωτοποριακές μεθόδους του παιδαγωγού.Πολλοί εκπαιδευτικοί εκφράζουν το θαυμασμό τους και αναζητούν περισσότερες πληροφορίες για τις καινοτόμες ιδέες του Φρενέ. Ωστόσο,, μια διαμάχη του Φρενέ με τον δήμαρχο του χωριού( ο Φρενέ διεκδικεί καλύτερες συνθήκες υγιεινής στις τουαλέτες και επιδιόρθωση του φθαρμένου υλικού στο σχολείο που εργάζεται) είναι αρκετή για να δημιουργηθεί ένα εχθρικό κλίμα σε βάρος του. Ο Φρενέ συνεχίζει τον ωραίο αγώνα για Παιδεία σε Όλους και δεν οπισθοχωρεί. Έχει να αντιμετωπίσει την οχλαγωγία από τους ανθρώπους ενός χωριού στο οποίο υπηρετεί ως δάσκαλος. Ο φαρμακοποιός ο ιερέας και ο δήμαρχος, διακριτά μέλη της οχλοκρατίας έχουν εχθρική στάση και παρακινούν τον κόσμο να εκδιώξει τον κακό δάσκαλο που προσπαθεί να μεταλαμπαδεύσει στα παιδιά τις αξίες του μπολσεβικισμού. Η αστυνομία τηρεί μια διακριτική στάση και υιοθετεί μια χλιαρή αντιμετώπιση των αγανακτισμένων κατοίκων του χωριού. Ο Φρενέ για την αυτοπροστασία του, οπλοφορεί.Το χωριό είναι χωρισμένο σε δυο στρατόπεδα. Υπάρχουν κοντά στον Φρενέ γονείς που τον υποστηρίζουν και είναι έτοιμοι να συγκρουστούν με τους γονείς που αντιτίθενται στην παρουσία του δασκάλου.

Ο Φρενέ παραμένει ασυμβίβαστος. Η ιεραρχία της εκπαίδευσης κάνει πίσω και προσπαθεί να βρει μια συμβιβαστική λύση που θα κατευνάσει το μένος των αγανακτισμένων χωρικών. Η μετάθεση που θα του προτείνουν, δεν θα την αποδεχθεί. Αποχωρεί από την δημόσια εκπαίδευση και χτίζει με την βοήθεια των φίλων και των μαθητών που είχαν ευεργετηθεί από τη διδασκαλία του, σχολείο. Σε αυτό το σχολείο θα εφαρμόζει με αποκλειστική ευθύνη τις ιδέες του. Ωστόσο, η άνοδος του φασισμού δεν του το επιτρέπει καθώς φυλακίζεται για τις ιδέες του το 1936.

Σύμφωνα με την ταινία, μόλις το 1991 αναγνωρίστηκαν και εντάχθηκαν τα σχολεία Φρενέ στη δημόσια εκπαίδευση…

Αφήστε μια απάντηση

©2020 ΞΕΝΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ Φιλοξενείται από Blogs.sch.gr

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων