Μηχανικός υπερσυμπιεστής

Το πρώτο σύστημα υπερτροφοδότησης ενός κινητήρα. Υπάρχουν τρεις διαφορετικοί τύποι μηχανικών υπερσυμπιεστών, ο τύπος Roots, ο G-Charger και ο Comprex. O πιο διαδεδομένος είναι ο πρώτος και χρησιμοποιείται από κυρίως από τις Jaguar (XJR 4,2 λίτρα 395 ίπποι) και Mercedes-Benz (CLK 1,8 λίτρα 193 ίπποι). Αποτελείται από δύο λοβούς οι οποίοι παίρνουν κίνηση από τον στροφαλοφόρο, περιστρέφονται με πολλαπλάσια και αντίθετη φορά και συμπιέζουν τον αέρα. Τους G-Charger χρησιμοποιούσε η VW και ήταν γνωστοί ως σπειροειδής υπερσυμπιεστές λόγω της γεωμετρίας τους η οποία θυμίζει σαλιγκάρι. Ένας ιμάντας αναλάμβανε την μετάδοση της κίνησης από τον στροφαλοφόρο το οποίο έδινε κίνηση σε ένα ελικοειδές εξάρτημα που συμπίεζε τον αέρα. Ο Comprex ήταν ο πιο σύνθετος από όλους αλλά δεν κατάφερε ποτέ να βγει στην παραγωγή. Χρησιμοποιήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1980 από τις Mazda και Opel σε κινητήρες diesel και από την Ferrari στην Formula 1.

Δημοσιεύθηκε στη Τεχνολογία | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Μηχανικός υπερσυμπιεστής

Lamborghini

Στη δεκαετία του 1960, ένας επιτυχηµένος Ιταλός κατασκευαστής τρακτέρ αποφάσισε να κατασκευάσει σπορ αυτοκίνητα για να εκδικηθεί την κακοµεταχείριση που είχε από τη Ferrari. Ο κύριος αυτός δεν είχε καµία εµπειρία στο χώρο της αυτοκίνησης, όµως προσλαµβάνοντας τους καλύτερους µηχανικούς και σχεδιαστές, κατάφερε να κατασκευάσει αυτοκίνητα που θα άφηναν εποχή.

Ο Φερούτσιο Λαµποργκίνι γεννήθηκε το 1916 σε ένα χωριό κοντά στη Μπολόνια της Ιταλίας. Οι γονείς του ήταν αγρότες, όµως ο µικρός δεν επέδειξε την ίδια αγάπη για τη φύση, αφού ενδιαφέρονταν περισσότερο για οτιδήποτε είχε να κάνει µε τεχνολογία και µηχανές, γι’ αυτό ακριβώς το λόγο σπούδασε σε τεχνικό σχολείο. Κατά τη διάρκεια του Β´ Παγκοσµίου Πολέµου υπηρέτησε στη Ρόδο ως υπεύθυνος για τη συντήρηση στρατιωτικών οχηµάτων, µία ενασχόληση που θα του απέβαινε ιδιαίτερα χρήσιµη.

Μετά τον πόλεµο, ο Λαµποργκίνι επέστρεψε στο χωριό του, όπου αντιλήφθηκε ότι υπήρχε µεγάλη ζήτηση για τρακτέρ, τα οποία εκείνη την εποχή ήταν δυσεύρετα. Σύντοµα κατασκεύασε ένα τρακτέρ από παλιοσίδερα, το οποίο αποδείχτηκε τόσο ανθεκτικό που όλοι οι συγχωριανοί του ήθελαν από ένα. Έτσι, λοιπόν, αγόρασε µερικά βρετανικά στρατιωτικά οχήµατα, που είχαν ξεµείνει στην Ιταλία από τον πόλεµο, τα διέλυσε και άρχισε να κατασκευάζει τρακτέρ, µικρά στην αρχή και µεγαλύτερα αργότερα.

Αν και οι µηχανικοί του τον πίεζαν να κατασκευάσει ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο, ο Λαµποργκίνι προτίµησε τα σπορ αυτοκίνητα. Ως σήµα επιλέχθηκε ο ταύρος (το οποίο βέβαια προϋπήρχε από τότε που κατασκεύαζε τρακτέρ), το ζώδιο του ιδρυτή που ήταν λάτρης των ταυροµαχιών, µε το κεφάλι χαµηλωµένο, έτοιµος για επίθεση. Ο Λαµποργκίνι επιθυµούσε κάτι πιο δυνατό από το αλογάκι της Ferrari, ενώ και τα ονόµατα των περισσοτέρων μεταγενέστερων µοντέλων, όπως Miura, Murcielago και Gallardo, σχετίζονταν µε διάσηµους ταύρους από τις ταυροµαχίες.

Δημοσιεύθηκε στη Ιστορία αυτοκινήτου, Τεχνολογικά νέα | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Lamborghini

Στροφαλοφόρος άξονας

Ο συγκεκριμένος άξονας αποτελεί το μέσο που ουσιαστικά μεταφέρει το έργο που παράγεται από την παλινδρομική κίνηση των εμβόλων τα οποία κινούνται από την εκτόνωση των αερίων στον θάλαμο καύσης.

Με απλά λόγια, οι διωστήρες (μπιέλες) στρέφουν τον στροφαλοφόρο άξονα μετατρέποντας την παλινδρομική σε περιστροφική κίνηση. Στα βασικά μέρη της μηχανικής συναρμογής περιλαμβάνονται τα κομβία βάσης, έδρανα υψηλή αντοχής στα οποία στηρίζεται και περιστρέφεται ο στροφαλοφόρος ενώ ταυτόχρονα λιπαίνονται ώστε να μειωθούν οι παραγόμενες τριβές και κατά συνέπεια θερμότητα.

Τα σημεία που συνδέονται οι μπιέλες ονομάζονται κομβία στροφάλων ενώ τα εξογκώματα σε σχήμα κιθάρας λειτουργούν ως αντίβαρα τα οποία χρησιμεύουν για την στατική και δυναμική ζυγοστάθμιση του άξονα. Το υλικό κατασκευής ενός στροφαλοφόρου συνήθως είναι χυτός χάλυβας ή επεξεργασμένος χάλυβας υψηλής αντοχής ενώ σε εξεζητημένες εφαρμογές υιοθετείται η σφυρηλατική μέθοδος κατασκευής.

Δημοσιεύθηκε στη Μάθημα Μ.Ε.Κ., Στροφαλοφόρος άξονας | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Στροφαλοφόρος άξονας

‘Εμβολο

https://www.caroto.gr/static/media/2009/02/29_resize-300x229.jpgΤα έμβολα ενός θερμικού κινητήρα αναλαμβάνουν την μετάδοση της πίεσης που ασκούν τα καυσαέρια ως δύναμη προς το στροφαλοφόρο άξονα και για αυτό το λόγο κατασκευάζονται από χάλυβα υψηλής αντοχής. Στην περιφέρεια τους υπάρχουν ομοαξονικά τοποθετημένα ελατήρια τα οποία εξασφαλίζουν την ικανοποιητική στεγανοποίηση μεταξύ του θαλάμου καύσης και του στροφαλοθάλαμου.

Στην όψη τους τα έμβολα μπορεί να φαίνονται κυλινδρικά, ωστόσο στις λεπτομέρειες τους αποτελούν πολύπλοκες κατασκευές με πολλές μη αντιληπτές κλίσεις και καμπυλότητες ανάλογα με τις προδιαγραφές τους. Στους τελευταίας γενιάς κινητήρες άμεσου ψεκασμού καθώς και σε αρκετούς diesel τεχνολογίας common rail οι επιφάνεια τους διαθέτει εξογκώματα ή καμπυλότητες οι οποίες εξυπηρετούν στην κατευθυνόμενη στρωματοποίηση και το στροβιλισμό του μίγματος κατά την είσοδο του στο θάλαμο καύσης.

Ο διωστήρας ή η ευρέως γνωστή μπιέλα αναλαμβάνει την «γεφύρωση» του εμβόλου με τον στροφαλοφόρο άξονα. Συνήθως το πάνω μέρος της μπιέλας συνδέεται με το έμβολο μέσω ενός πείρου ενώ στο κάτω μέρος της υπάρχει καβαλέτο που «αγκαλιάζει» τον στροφαλοφόρο άξονα προκειμένου η παλινδρομική κίνηση του εμβόλου να μετατραπεί σε περιστροφική.

Δημοσιεύθηκε στη Έμβολο, Μάθημα Μ.Ε.Κ. | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο ‘Εμβολο

LaFerrari

Ferrari LaFerrari

Η Ferrari LaFerrari είναι ένα σπορ υπεραυτοκίνητο (supercar) υψηλών επιδόσεων, που παρήχθη από την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία Ferrari μεταξύ του 2013 και του 2018. Παρουσιάστηκε στις 5 Μαρτίου 2013 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης, ως το ακριβότερο, ισχυρότερο και ταχύτερο αυτοκίνητο της φίρμας, ενώ παράλληλα είναι και η πρώτη Ferrari παραγωγής με υβριδικό σύστημα, το οποίο ονομάζεται KERS από την εταιρεία. Το μοντέλο αντικατάστησε την Ferrari Enzo του 20022004. Η τελική ονομασία του μοντέλου ήταν μια μεγάλη έκπληξη, καθώς η Ferrari δεν είχε ανακοινώσει κάτι σχετικό πριν την επίσημη παρουσίαση, πλην όμως είχε γενικώς επικρατήσει η εντύπωση ότι λογικά θα ονομαζόταν F70.

Υπήρχε επίσης και η θεωρία ότι θα υιοθετούσε τον κωδικό του σχετικού πρότζεκτ, δηλαδή F150 ή ακόμα και το όνομα Enzo 2. Το «LaFerrari» ανακοινώθηκε από τον πρόεδρο της εταιρείας, Λούκα ντι Μοντετσέμολο (Luca di Montezemolo), μόλις κατά την παρουσίασή της. Όπως εξήγησε τότε ο ίδιος, η ονομασία αυτή, που σημαίνει «η Ferrari», έχει το εμφατικό νόημα «Η Ferrari» και ο σκοπός της είναι να εκφράσει το απόλυτο του νέου μοντέλου, αναφέροντας σχετικά ότι «πρόκειται για ένα πραγματικό υπεραυτοκίνητο, για την πιο ισχυρή Ferrari δρόμου που κατασκευάστηκε ποτέ».

Κινητήρας LaFerrari

Δημοσιεύθηκε στη Τεχνολογία, Τεχνολογικά νέα | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο LaFerrari

Μηχανή εσωτερικής καύσης

Μηχανή εσωτερικής καύσης

ή κινητήρας εσωτερικής καύσης ονομάζεται η κινητήρια θερμική μηχανή στην οποία η καύση του καυσίμου γίνεται στο εσωτερικό σώμα της ίδιας της μηχανής, εξ ου και η ονομασία της, σε αντίθεση με την ατμομηχανή, (όπου η καύση γίνεται εκτός, στο λέβητα). Οι μηχανές αυτές έχει καθιερωθεί ευρύτερα ν΄ αναφέρονται με το κεφαλαιογράμματο αρκτικόλεξο ΜΕΚ. Ως ΜΕΚ θεωρούνται γενικά:

  • οι αεριομηχανές
  • οι βενζινομηχανές
  • οι πετρελαιομηχανές
  • και οι αεριοστρόβιλοι.

Γενικά στις ΜΕΚ, «εργαζόμενο μέσο«, ή «εργαζόμενη ουσία» είναι ο ατμοσφαιρικός αέρας, ενώ στις ατμομηχανές είναι ο ατμός.

Ιστορία

Η ιστορία της εφεύρεσης και κατασκευής των ΜΕΚ έχει συνυφανθεί με την ιστορία και την εξέλιξη των αυτοκινούμενων οχημάτων, που ήταν και η κύρια αιτία της δημιουργίας τους. Μερικές δε εξ αυτών έχουν λάβει τα ονόματα των δημιουργών τους, όπως π.χ. του Ν. Όττο, Κ. Μπεντς, Χ. Φορντ, Ρ. Ντήζελ, Φ. Βάνκελ κ.ά. Συνέχεια

Δημοσιεύθηκε στη Μ.Ε.Κ., Μάθημα Μ.Ε.Κ. | Ετικέτες: | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Μηχανή εσωτερικής καύσης