Ο πιο ωραίος τρόπος για να γιορτάσουμε το Πάσχα είναι ένα έθιμο, οι Λαζαρίνες ή αλλιώς Λαζαρικά κάλαντα. Εϊναι ένα έθιμο από την εκκλησιαστική μας παράδοση μια και αναφέρεται στο γεγονός της ανάστασης του Λαζάρου, γι αυτό και συμβαίνουν το πρωί του Σαββάτου του Λαζάρου.

Το έθιμο:

Το πρωί του Σαββάτου κορίτσια, ντυμένα με τα καλά τους τα ρούχα, στολισμένα με πολλά λουλούδια και πολύχρωμες κορδέλες  (όπως περιγράφονται «οι Λαζαρίνες» από την Άννα Τριανταφυλλίδου στα Μακεδονικά ηθογραφήματα «Άλλοι καιροί») γυρνούν από σπίτι σε σπίτι αναγγέλλοντας «ήρθε Λάζαρος, ήρθαν τα Βάγια ήρθ’ η Κυριακή που τρων τα ψάρια….Κρατούνε στολισμένα καλαθάκια που μέσα έχουν λουλούδια, αυγά και λαζαράκια. Οι νοικοκυρές θα γεμίσουν τα καλαθάκια με αυγά (στην παράδοση) που θα βάψουν την Κόκκινη- Μ. Πέμπτη. Σήμερα βέβαια μας δίνουν χρήματα και γλυκά.

ΚΑΛΑΝΤΑ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ

Ήρθε ο Λάζαρος ήρθαν τα βάγια
ήρθε η Κυριακή που τρων τα ψάρια.
Σήκω Λάζαρε και μην κοιμάσαι
ήρθε η μάνα σου από την Πόλη
σου ’φερε χαρτί και κομπολόι (καλαμάρι)
γράψε Θόδωρε γράψε Δημήτρη
γράψε Λεμόνα και κυπαρίσσι
οι κοτούλες σας αυγά γεννούνε
δώστε μας και μας κανα αυγουλάκι
να χαρούμε κι εμείς λιγάκι.

Το Λάζαρο-το Λάζαρο
τ’ αυγό το καλαθάκι
το καλαθάκι θέλει αυγό
κι τσέπες μας κακόσες.
Εμείς εδώ δεν ήρθαμε
να φάμε και να πιούμε
αλλά σας αγαπήσαμε
κι ήρθαμε να σας δούμε.
Και του χρόνου.

Τι θα κάνουμε εμείς

Εμείς με τα παιδιά στο νηπιαγωγείο θα επισκεφτούμε το 2ο Δημοτικό Σχολείο και συγκεκριμένα την Δ’ τάξη της κ. Ράνιας  που θα μας υποδεχτεί και θα μας δώσει το μπουναμά μας για τα κάλαντα. Τα παιδιά θα είναι στολισμένα με στεφάνια στο κεφάλι (τα αγόρια με δάφνινο στεφάνι και τα κορίτσια με δάφνινο στεφάνι με λουλουδάκια). Τα κορίτσια θα κρατούνε καλαθάκι στολισμένο με λουλούδια και κορδέλες, ενώ τα αγόρια θα κρατούνε λαζαράκια που θα τα φτιάξουμε στην τάξη. Τα παιδιά θα είναι ντυμένα με παραδοσιακές στολές ή με τα καλά τους ρουχάκια.

Πληροφορίες εδώ, κι εδώ. Δείτε κι εδώ.

 

 

Ενα όμορφο βίντεο  που περιγράφει πολύ παραστατικά το έθιμο, είναι αυτό της Δόμνας Σαμίου:

Θεόφιλος, ένας λαικός ζωγράφος. Μάθαμε γι’ αυτόν και είδαμε μερικά από τα έργα του στο Τελλόγλειο, στην εκπαιδευτική επίσκεψη που πραγματοποιήσαμε. Επειδή όμως απαγορεύεται η φωτογράφιση εντός του μουσείου, εμείς αποθανατίσαμε τα έργα τέχνης στον αύλειο χώρο, τα οποία και παρατηρήσαμε. Για τον Θεόφιλο μας μίλησε  η κ. Ιφιγένεια, ειδική εμψυχώτρια του μουσείου τέχνης.

P1130072 P1130073 P1130074 P1130076 P1130078 μ

Στα πλαίσια της ενασχόλησής μας με την 25η Μαρτίου αναφερθήκαμε στον Ευαγγελισμό της Θεοτόκου εδώ, στη ζωή των ηρώων του 1821 και μάθαμε μερικά τραγούδια όπως αυτά, χορούς υπό τους ήχους των παραδοσιακών τραγουδιών  («κάτω στου βάλτου τα χωριά» , το «σπερβέρι«, «γιάννη μου το μαντήλι σου» και «σαράντα παλικάρια«) μερικούς στίχους από τον Εθνικό υμνο εδώ , φτιάξαμε κατασκευές και τέλος παίξαμε με τις λέξεις, όπως θα δείτε στις φωτό που ακολουθούν. Ενδιαφέρον υλικό υπάρχει εδώ. Τέλος, ετοιμάσαμε το πρόγραμμα της γιορτής μας, για χάρη των καλεσμένων μας.

P1130088 P1130085 P1130086

Μετά από αιτήματα των παιδιών της τάξης μου, και παρά το γεγονός πως δεν μάθαμε όλα τα παρακατω τραγούδια ακόμη, αναρτώ τα παρακάτω. Είναι τα τραγούδια που μαθαίνουμε σιγά σιγά και που θα συμπεριληφθούν στη γιορτή μας. Μας μιλάνε για την 25η Μαρτίου 1821, ακούστε τα:

Τα μαθηματικά περιλαμβάνουν πολλές δράσεις όπως μέτρηση, αναπαράσταση δεδομένων συνθέσεων, σύγκριση, πρόσθεση κα. Στην ηλικία αυτή παίζει σημαντικό ρόλο να συνδέονται με τις «ρουτίνες» ή τις επίκαιρες δράσεις μας, όπως γράψαμε σε προηγούμενο άρθρο. Επίσης, υποθέτουμε, σχολιάζουμε, γενικεύουμε.  Προχωράμε λοιπόν στα μαθηματικά μας:

IMG_20150307_093034 IMG_20150307_093016P1120731P1120729

Στήνοντας ένα ιστόγραμμα, οργανώνουμε τη σκέψη μας και τηρούμε το αρχείο που μας χρειάζεται για να επανατροφοδοτήσουμε τους στόχους μας. Η χρήση της εννοιολογικής χαρτογράφησης είναι ένας αποτελεσματικός τρόπος για να γινόμαστε καλύτεροι, είτε στην εκπαιδευτική πρακτική είτε και σε προσωπικό επίπεδο.

IMG_20150307_092954 IMG_20150307_092902

 

«Μ’ ένα τριφύλλι φως»

Ο λυρισμός της ποίησης του Οδυσσέα Ελύτη
μέσα από τη μουσική του Γιώργου Κουρουπού


Ένα πρόγραμμα λόγου και μουσικής που παρουσιάζει τις κυρίαρχες όψεις του προσωπικού μύθου του Οδυσσέα Ελύτη: φύση, γλώσσα, αισθήσεις, υπερβατική σκέψη.

Με κύριο άξονα τον λυρισμό του Οδυσσέα Ελύτη αναπτύσσεται η μουσική
του Γιώργου Κουρουπού δίνοντας φόρμες τραγουδιού και μουσικής συνοδείας.
Τραγουδούν: Σπύρος Σακκάς, Άρτεμις Μπόγρη

Πιάνο: Γιώργος Κουρουπός
Μαντολίνο: Βιβή Γκέκα

Απαγγελία: Ιουλίτα Ηλιοπούλου

Τόπος: Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ.

Ημερομηνία: Τετάρτη 18 Μαρτίου 2015 (ως επέτειο του θανάτου του, το 1996)

Ώρα: 18.30
Είσοδος ελεύθερη