Το κλεμμένο διαμάντι
Στο σχολικό πλαίσιο, η θεωρία των πολλαπλών τύπων νοημοσύνης είναι μία καινοτόμος προσέγγιση σχετικά με τους τρόπους με τους οποίους τα παιδιά μαθαίνουν, οι εκπαιδευτικοί διδάσκουν και τα Σχολεία λειτουργούν ή θα μπορούσαν να λειτουργήσουν.
Ο Howard Gardner, με την θεωρία αυτή, φέρνει μια νέα οπτική, πλούσια και αναζωογονητική στην σύνθετη έννοια της νοημοσύνης. θεωρία του Howard Gardner (Harvard University) αναφέρεται στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αντιλαμβάνονται και κατανοούν τον κόσμο γύρω τους και προτείνει 8 τομείς ικανοτήτων ( τύπους νοημοσύνης) οι οποίοι λειτουργούν με διαφορετικό τρόπο στον καθένα μας: Σε αντίθεση με τις περισσότερες θεωρίες, δεν ισχυρίζεται ότι μπορεί να δώσει μια απόλυτη και οριστική απάντηση στο ερώτημα «πώς μαθαίνει ο άνθρωπος», αλλά μας βοηθά να κατανοούμε και να διδάσκουμε σύμφωνα με αυτήν: εντάσσοντας τους ΠΤΝ στη παραδοσιακή διδασκαλία, προτείνοντας στους μαθητές εγκάρσια σχέδια μελέτης, οργανώνοντας «κέντρα ενδιαφέροντος», όπου οι μαθητές προσεγγίζουν ένα συγκεκριμένο θέμα με διαφορετικούς τρόπους, και τέλος χρησιμοποιώντας την τεχνική του portofolio.
Με την δραστηριότητα αυτή, βασικός στόχος μας είναι να αντιληφθούμε ότι δεν υπάρχει ένας μόνο τύπος νοημοσύνης, ο γνωστός που υπολογίζεται διεθνώς με τον ΔΝ (δείκτη νοημοσύνης), αλλά περισσότεροι, οι οποίοι μάλιστα δεν είναι σταθεροί «δια βίου», αλλά καλλιεργούνται και βελτιώνονται, γεγονός που από μόνο του αποτελεί αισιόδοξη προοπτική ώστε να τις εισάγουμε προοδευτικά στην διδασκαλία μας, όχι μόνο με θεωρητική παρουσίαση αλλά και με πρακτικές εφαρμογές.
Δεν πρόκειται για μία θεωρία της εκπαίδευσης, αλλά της γνωσιακής ψυχολογίας και των νευροεπιστημών, η οποία αμφισβητεί τα μοντέλα των τεστ νοημοσύνης, γιατί γίνονται έξω από το μαθησιακό περιβάλλον του καθενός, ζητώντας του να απαντήσει σε μεμονωμένα ερωτήματα και δεξιότητες, τα οποία δεν έκανε ποτέ πριν και δεν θα του χρειαστούν ποτέ στο μέλλον. Από αυτή την οπτική γωνία η Εκπαίδευση, ειδικά όταν μιλάμε για Συμπεριληπτικό Σχολείο, χρειάζεται να προστρέξει και εμπλουτίσει τις μεθόδους διδασκαλίας παράλληλα με τα παραδοσιακά μοντέλα. Οι πολλαπλοί τύποι νοημοσύνης μπορούν να προσαρμοστούν σε κάθε σχολείο, σε κάθε τάξη και σε κάθε περίσταση διδασκαλίας και μάθησης ανάλογα με τις ανάγκες, αλλά εξίσου μπορεί να χρησιμοποιηθεί στην εκπαίδευση ενηλίκων και στην προσωπική ανάπτυξη.
Στο προτεινόμενο εργαστήριο σκοπός είναι να προσδιορίσουν οι μαθητές τους κατά Gardner τύπους νοημοσύνης τους και να επιχειρήσουν την σύνδεσή τους με την διερεύνηση και κατανόηση των επαγγελματικών τους ενδιαφερόντων και των χαρακτηριστικών της προσωπικότητάς τους.
Παράλληλα στο έντυπο υπάρχει θεωρητική παρουσίαση και παραδείγματα αξιοποίησης, καθώς και το τεστ των ΠΤΝ.