11η Φεβρουαρίου 2020 – Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2020

saferinternetday_afisa-omadiki

Ενημερωθήκαμε από την ιστοσελίδα του εγκεκριμένου προγράμματος www.saferinternet4kids.gr για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου.

Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου διοργανώνεται κάθε χρόνο από το δίκτυο Insafe/INHOPE με την υποστήριξη της Κομισιόν, με σκοπό να προωθήσει την ασφαλή και θετική χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας, ιδιαίτερα ανάμεσα σε παιδιά και νέους ανθρώπους.

Τη δεύτερη μέρα της δεύτερης εβδομάδας του δεύτερου μήνα κάθε χρόνο, κατά τον εορτασμό της ημέρας Ασφαλούς Διαδικτύου, χιλιάδες άνθρωποι ενώνονται για να αφυπνίσουν σε θέματα σχετικά με την ασφάλεια στο διαδίκτυο, συμμετέχοντας σε εκδηλώσεις και δράσεις παγκοσμίως.

Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου αποσκοπεί όχι μόνο στο να δημιουργήσει ένα ασφαλέστερο διαδίκτυο, αλλά και ένα καλύτερο διαδίκτυο, όπου όλοι έχουν την δυνατότητα να χρησιμοποιούν την τεχνολογία υπεύθυνα, με σεβασμό, με κριτική σκέψη και δημιουργικά.

Η Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου στοχεύει να προσελκύσει παιδιά και νέους, γονείς και κηδεμόνες, δασκάλους, εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς λειτουργούς, καθώς και τη βιομηχανία, τους υπεύθυνους για τη λήψη αποφάσεων και τους πολιτικούς, να ενθαρρύνει όλους να παίξουν το ρόλο τους στη δημιουργία ενός καλύτερου διαδικτύου.

Πώς να αφήσουμε, λοιπόν, τέτοια ευκαιρία να χαθεί;

Η χρήση της Τεχνολογίας είναι ήδη πολύ έντονα στη ζωή μας και ξεκινάει από μικρή ηλικία! Προβάλει, λοιπόν, ως ανάγκη η ασφαλής χρήση αυτής.

Συμπληρώσαμε την απαραίτητη φόρμα

και συμμετέχουμε ως τμήμα

και σε αυτήν την δράση.

Ήδη από την εβδομάδα που προηγήθηκε ξεκινήσαμε να προσεγγίζουμε το θέμα του Υπολογιστή. Διερευνήσαμε τις πρότερες γνώσεις των παιδιών για τα είδη Υπολογιστών που έχουμε στη ζωή μας αλλά και τη χρήση τους.

 

Συμφωνήσαμε ότι όλα τα είδη υπολογιστών θα τα αναφέρουμε ως Υπολογιστή για να μην μπερδευόμαστε και υπενθυμίσαμε ότι όλα είναι μηχανές που έφτιαξε ο άνθρωπος και λειτουργούν με αλγόριθμους, κάνοντας και την σύνδεσή μας με την ρομποτική !

Μιλήσαμε για τα μέρη ενός Υπολογιστή (υλικό από το www.kindykids.gr)

 

Είδαμε στην οθόνη μας διάφορα εικονίδια

και ρωτήσαμε τα παιδιά τι είναι κάθε ένα από αυτά.

Εντυπωσιακό ήταν ότι σχεδόν όλα δε γνώριζαν τη Ζωγραφική.

Αφιερώσαμε, λοιπόν, λίγο χρόνο και δείξαμε στα παιδιά την συγκεκριμένη εφαρμογή.

Δυστυχώς, δεν είχαν την ευκαιρία για εξάσκηση, γιατί ο υπολογιστής των παιδιών δεν ανοίγει… Η αλήθεια είναι ότι τον έχουμε πολλά χρόνια, τον έχουμε αναβαθμίσει ξανά και ξανά, αλλά θα τον πάμε στον “γιατρό” του για άλλη μία φορά.

Τα παιδιά αποτύπωσαν σε ανοιχτό φύλλο εργασίας τι τους αρέσει να κάνουν στον Υπολογιστή. Έπειτα, κάθε παιδί το παρουσίασε στην ολομέλεια!

Προσεγγίσαμε με τα παιδιά τον όρο Διαδίκτυο.

Αναλύσαμε την λέξη Διαδίκτυο, όπως κάνουμε πάντα, Δια+Δίκτυο

και τα παιδιά ανέφεραν τη λέξη δίχτυ!

Δίχτυ, μα πώς γίνεται αυτό; Με τη βοήθεια ενός παγκόσμιου χάρτη δείξαμε στα παιδιά την σύνδεση των υπολογιστών με τους δορυφόρους, ώστε να κατανοήσουν πώς προέκυψε αυτός ο όρος !

Συμπληρώσαμε κι ένα φύλλο εργασίας που παρότρυνε τα παιδιά να ενώσουν υπολογιστές που βρίσκονταν σε έναν παγκόσμιο χάρτη. Την εργασία την βρήκαμε στο βιβλίο της “12 μήνες στο Νηπιαγωγείο”, Ανδριώτη Ε. & Αρμενιάκου, εκδ. Μεταίχμιο.

Χαρακτηριστική η ερώτηση που τέθηκε:

“Κυρία, δηλαδή το You Tube είναι Διαδίκτυο;”

Αφού , λοιπόν, είχαμε αναφερθεί στο τι μπορούμε να κάνουμε με έναν Υπολογιστή, θέσαμε στα παιδιά το ερώτημα αν η χρήση ενός Υπολογιστή μπορεί να μου κάνει μόνο καλό ή μπορεί με κάποιον τρόπο να με βλάψει!

Παρακάτω αποτυπώσαμε όσα είπαν τα παιδιά!

Πολλά και σημαντικά όσα ανέφεραν τα παιδιά.

Στη συνέχεια παρακολουθήσαμε τρία βιντεάκια για το Διαδίκτυο

και την ασφαλή χρήση του που βρήκαμε στο

 

 

 

Αναλύσαμε τα βιντεάκια, σταματώντας όπου ήταν απαραίτητο και ρωτώντας τα παιδιά τι νομίζουν ότι θα είχε ως συνέπεια η κάθε επιλογή. Ξεκινήσαμε κατά αυτόν τον τρόπο να μιλάμε για την ασφαλή και μη ασφαλή / επικίνδυνη χρήση του Διαδικτύου.

Ξεκινήσαμε να σημειώνουμε κανόνες που προέκυπταν από τα όσα βλέπαμε.

  • Δεν γράφω προσωπικά μου στοιχεία ή στοιχεία άλλων – κοινοποίηση προσωπικών δεδομένων. Και ποια είναι αυτά; Όνομα, Διεύθυνση, Γενέθλια, το σχολείο μου, είπαν τα παιδιά και συμπληρώσαμε το τηλέφωνό και Φωτογραφίες.
  • Δημιουργούμε κωδικούς ασφαλείας δύσκολους με γράμματα, αριθμούς, σύμβολα που πρέπει να θυμόμαστε.
  • Δεν επικοινωνώ με αγνώστους. Όπως μάθαμε για την πραγματική μας ζωή και στα Βήματα για τη Ζωή ότι δεν μιλάμε σε αγνώστους, έτσι και στο Διαδίκτυο! Δεν επικοινωνώ με ανθρώπους που δεν γνωρίζω!
  • Αν δω κάτι επικίνδυνο ή κάτι που δεν μου αρέσει και δε νιώθω ασφαλής, μιλάω σε κάποιον που αγαπώ κι εμπιστεύομαι!
  • Εγκαθιστώ λογισμικό για τους Ιούς, γιατί και οι Υπολογιστές αρρωσταίνουν!
  • Δεν χρησιμοποιώ την κάμερα χωρίς να έχω ρωτήσει κάποιον ενήλικα.
  • Ρωτάω τους γονείς μου για τα παιχνίδια που θέλω να παίξω!

 

Σε επόμενο μάθημα ταξινομήσαμε κάρτες που έδειχναν ασφαλή και μη ασφαλή χρήση του Διαδικτύου, ζητώντας κάθε φορά από τα παιδιά να αιτιολογούν την επιλογή τους!

Κάποιες από τις κάρτες τις βρήκαμε από το blog : e-children.blogspot.gr

Για την εμπέδωση των παραπάνω, παίξαμε με τη μελισσούλα μας συνδέοντας το πρόγραμμά μας με τη Ρομποτική!

Οδήγησε την μελισσούλα στις εικόνες που δείχνουν ασφαλή χρήση του Διαδικτύου !

 

Χρησιμοποιήσαμε υλικό από το www.saferinternet4kids.gr και αξιολογήσαμε τις γνώσεις που μέχρι τώρα είχαν οικοδομήσει τα παιδιά

και αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια αφίσα με τους κανόνες χρήσης του Διαδικτύου προκειμένου να νιώθουμε ασφαλείς!

Σε εικόνες tablet από το pinterest άλλα παιδιά ζωγράφισαν κανόνες, άλλα έκοψαν, άλλα κολλησαν και άλλα πρότειναν πώς να τοποθετηθούν στην αφίσα μας !!!

Με σύνθημα : ” Στο Διαδίκτυο, αν τους κανόνες ακολουθώ, με ασφάλεια θα πλοηγηθώ!” φτιάξαμε την αφίσα μας και την τοποθετήσαμε στην πόρτα της τάξης μας !!!

Αναφερθήκαμε εκτενέστερα σε εφαρμογές που βρίσκονται στο Διαδίκτυο και μας ζητούν να δημιουργήσουμε ένα προφίλ, δηλαδή θέλουν μία φωτογραφία, όνομα και κωδικό. Κάθε παιδί κλήθηκε να φτιάξει το δικό του προφίλ προσέχοντας και ακολουθώντας τους κανόνες ασφαλούς διαδικτύου. Την έμπνευση την πήραμε από εδώ

Ζωγράφισαν, λοιπόν, μια εικόνα, διάλεξαν ένα όνομα και σχημάτισαν έναν δύσκολο, όπως είπαμε, κωδικό !!!

 

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Όχι Παράγωγα Έργα 4.0.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *