Λογοτεχνία

Με αφορμή την πολυδιάστατη εκδήλωση «Ημέρες Διαστήματος» και στο πλαίσιο της β΄ θεματικής ενότητας του Πιλοτικού Προγράμματος Λογοτεχνίας για τη Γ΄ τάξη, με τίτλο Χιούμορ και Σάτιρα, προσεγγίζουμε ποικίλα κείμενα, μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα που ανήκουν στο χώρο της Επιστημονικής Φαντασίας.

Μέσω αυτών των κειμένων δίνεται στους μαθητές η δυνατότητα με διερευνήσουν την πολυσημία της γλώσσας και να παρουσιάσουν, με τη βοήθεια των ΤΠΕ, τις εργασίες τους μέσα από ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες. Έτσι, οι μαθητές εξοικειώνονται μεν με τα βασικά χαρακτηριστικά διάφορων κειμενικών ειδών με την ιδιαίτερή τους ποιότητα, τυπολογία και δομή, δημιουργούν δε τα δικά τους πολυτροπικά κείμενα. Ενδεικτικά, ασχολούμαστε με:

ημέρες διαστήματος, The Hitchhiker's Guide to the Galaxy

  • Douglas Adams, Γυρίστε τον Γαλαξία με Ωτοστόπ, μτφρ. Δημήτρης Αρβανίτης, Φανταστικός Κόσμος, Αθήνα 2005.

Ανιχνεύουμε το χιούμορ σε αποσπάσματα ενός από τα κορυφαία μυθιστορήματα του είδους και πειραματιζόμαστε με τη δική μας πρόσληψη του αστείου. Έτσι, αναδεικνύεται η εκλεπτυσμένη τεχνική που απαιτεί ένα επιτυχημένο αστείο κείμενο και, συγχρόνως, η κριτική του διάθεση και η (έμμεση) διδακτική του πρόθεση.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Hitchhiker%27s_Guide_to_the_Galaxy_%28novel%29

http://mattpaineisu.blogspot.gr/2011/02/new-beginnings-douglas-adamss-style-and.html

 

 

  • Επεισόδιο της τηλεοπτικής κωμικής σειράς The Big Bang Theory

ημέρες διαστήματος, The Big Bang Theoryhttp://www.star.gr/tv/el/Pages/Series.aspx?artId=19&artTitle=the_big_bang_theory

Με την αποστολή ενός από τους ήρωες της σειράς ως αστροναύτη στο Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS), προσφέρεται στους μαθητές-θεατές η ευκαιρία να δουν την καθημερινή πρακτική του πληρώματος εντός του Σταθμού, γεγονός που ελκύει το ενδιαφέρον και εκπλήσσει με το καταστασιακό του χιούμορ. Ταυτόχρονα, διακρίνεται το κωμικό στοιχείο που εκφράζει η γλώσσα (επαναλήψεις, παρηχήσεις, ταυτολογία, αντιστροφή ρόλων, δίσημη ερμηνεία του ίδιου πράγματος, μεταφορική χρήση του λόγου κ.λπ.). Με δεδομένη την πολύ καλή γνώση της Αγγλικής από την πλειονότητα των μαθητών, αναγνωρίζεται επίσης η αίσθηση του αστείου στα πρωτότυπα, αλλά και στα μεταφρασμένα συμφραζόμενα.

http://www.youtube.com/results?search_query=the+countdown+reflection+full+episode&sm=1

 

  • Πέραν του χιούμορ και χάριν της αισθητικής απόλαυσης, παρακολουθούμε επιλεγμένα βίντεο από την προτεινόμενη για Όσκαρ κινηματογραφική ταινία Gravity, τα οποία περιέχουν αυθεντικές εικόνες της Γης από το διάστημα, όπως τις έχει παραχωρήσει η NASA.

http://gravitymovie.warnerbros.com/#/home

http://el.wikipedia.org/wiki/Gravity_%28%CF%84%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%AF%CE%B1%29

ημέρες διαστήματος, Gravity

Η όλη διαδικασία συμβάλλει στο να αντιληφθούν οι μαθητές τη μορφική και νοηματική συστοιχία του «κειμένου» μέσα στα ανάλογα επικοινωνιακά πλαίσια, στο να βιώσουν τον παιγνιώδη χαρακτήρα του χιούμορ, του ελεύθερου συνειρμού και των υπερρεαλιστικών καταστάσεων και, τέλος, στο να εκμεταλλευτούν την interactive δυνατότητα που τους δίνεται για να παραγάγουν τις εναλλακτικές εκδοχές μιας …διαστημικής περιπέτειας με πολυτροπικά κείμενα.

 

Ελένη Ζήκου, Φιλόλογος

Αφήστε μια απάντηση

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων