ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ, ΒΙΒΛΙΟΙΙΙ, ΠΑΡ. 70,71,72,73,74

ΠΡΟΤΥΠΟ  ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ  ΓΕΛ   ΑΝΑΒΡΥΤΩΝ

ΣΧ.  ΕΤΟΣ  :  2012-13

ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ  ΙΣΤΟΡΙΑ ,  ΒΙΒΛΙΟ   ΙΙΙ, ΚΕΦ.  70  ( ΦΥΛΛΟ  ΕΡΓΑΣΙΑΣ)

ΔΙΔΑΣΚΩΝ:  ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ   ΗΛΙΑΣ  (  ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ)

  1. 1. Να   καταγράψετε  τη δομή  του  κεφαλαίου   70
  1. 2. Να  παρουσιάσετε τα  κίνητρα  των  Κορινθίων να  αφήσουν  ελεύθερους τους  συλληφθέντες και  να  σχολιάσετε το  μέγεθος  του  ποσού  εγγύησης.
  1. 3. « τω  μέν  λόγω…..έργω δε»:  να   εξηγήσετε  τη  σημασία  της  αντίθεσης  αυτής  για  τη  μέθοδο του  ιστορικού,  αντλώντας  στοιχεία  από  την  εισαγωγή  του  βιβλίου (σελ. 28).
  1. 4. Γιατί  οι ολιγαρχικοί  οδήγησαν  τον  Πειθία  σε  δίκη και  πώς  αντέδρασε  αυτός;
  1. 5. Γιατί  η  εμφάνιση  του  αθηναϊκού  και  κορινθιακού  πλοίου   στην  Κέρκυρα  συντελεί  στη  διαμόρφωση  νέας πολιτικής  κατάστασης;
  1. 6. Σε  ποια  σημεία   του  κειμένου  φαίνεται ότι  ο  Θουκυδίδης δεν  καταγράφει  απλώς  τα  ιστορικά  γεγονότα αλλά  εμβαθύνει  σε  αυτά;
  1. 7. Με  βάση  το  κείμενο  να  εξηγήσετε  πώς  η  « φιλοτιμία» (προσωπική  φιλοδοξία) λειτουργεί ως  κίνητρο  της  πολιτικής  δράσης;
  1. 8. Να  τεκμηριώσετε στηριζόμενοι  στο  κείμενο την  άποψη ότι  η  ιδιοτελής επιδίωξη  του  ατομικού και  παραταξιακού συμφέροντος αποτελεί  αιτία  διάλυσης  της  πολιτικής και  κοινωνικής  συνοχής;
  1. 9. Να  παρουσιάσετε  πώς  λειτουργεί  στην  παράγραφο  70  το  σχήμα  δράση-αντίδραση;
  1. 10. Γιατί  οι  Κερκυραίοι  επέλεξαν την  πολιτική  της  ουδετερότητας  απέναντι στις  δύο  αντιμαχόμενες  πλευρές; ( Αθηναίοι- Πελοποννήσιοι);
  1. 11. Να  σχολιάσετε  την  άποψη  της  Jacqueline  de  Romilly  όπως  καταγράφεται  στη  σελίδα  307  του  σχ.  Βιβλίου.

ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ  ΙΣΤΟΡΙΑ  , ΒΙΒΛΙΟ  ΙΙΙ,  ΚΕΦ.  71-73 ( ΦΥΛΛΟ  ΕΡΓΑΣΙΑΣ)

ΣΧ.  ΕΤΟΣ  :  2012-13

ΠΡΟΤΥΠΟ  ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ  ΓΕΛ  ΑΝΑΒΡΥΤΩΝ

ΔΙΔΑΣΚΩΝ:  ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ  ΗΛΙΑΣ ( ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ)

  1. Να  καταγράψετε  τη  δομή  των  κεφαλαίων  71-73
  1. Γιατί  οι   ολιγαρχικοί  Κερκυραίοι  μετά  τη  δολοφονία  των  αρχηγών  των  δημοκρατικών  συγκάλεσαν  το  Δήμο;
  1. Ποια  είναι  τα  βασικά  σημεία  της  ομιλίας  των  ολιγαρχικών;
  1. Τι  επιδιώκουν οι  Κερκυραίοι ολιγαρχικοί  με  την  αποστολή  πρεσβείας  στην  Αθήνα και  γιατί  δεν  έστειλαν  αντίστοιχα  πρέσβεις  και  στη  Σπάρτη;
  1. Ποια ήταν  η  αντίδραση  των Αθηναίων  απέναντι  στην  αποστολή  των  Κερκυραίων  πρέσβεων  στην  πόλη  τους  και  πώς  τη  δικαιολογείτε;
  1. Γιατί  η  Σπάρτη  έστειλε  πρέσβεις  στην  Κέρκυρα  και  ποιο  ρόλο  διαδραμάτισε   για  τις  πολιτικές  εξελίξεις  του  νησιού  η  εμφάνισή  τους;
  1. Σε ποιο  σημείο  του κειμένου  αποκαλύπτονται  οι  πραγματικές  προθέσεις   των  ολιγαρχικών;
  1. Πώς  αντέδρασαν οι δημοκρατικοί  στην  επίθεση των  ολιγαρχικών;
  1. Ποιες  θέσεις  κατέλαβαν  οι  ολιγαρχικοί  κατά  το  ξέσπασμα  του  εμφυλίου  πολέμου;

10. Για  ποιους  λόγους  οι  δούλοι  τάχθηκαν  στο  πλευρό  των  δημοκρατικών; Συμβουλευτείτε  και  το  παράθεμα  της  σελ.  314  του  σχολικού  βιβλίου.

11. Από  ποιους  και  για  ποιο  λόγο  χρησιμοποιήθηκαν οι  επίκουροι;

12. Να  εντοπίσετε  αντιφάσεις  στη  στάση  των  ολιγαρχικών;

13. Ποιες  συνέπειες  είχε  για  την  Αθήνα  η  επιβολή  της  ουδετερότητας  από  μέρους  των  ολιγαρχικών;

14.  α). Ποια  ενέργεια  των  Αθηναίων  αποτέλεσε  κατάλυση  των  κανόνων  διεθνούς  δικαίου;

β). Να  συλλέξετε  πληροφορίες  για  το  ρόλο  και  τη  σημασία  των  πρέσβεων  στην  αρχαιότητα.

15. Να  εξετάσετε  το  ρόλο  των  προστάτιδων  δυνάμεων  σε  μια  εμφύλια  σύρραξη  με  βάση  τις  παραγράφους  71-72 και  να  αναζητήσετε  άλλα  ιστορικά  παραδείγματα.

16. Να  εξηγήσετε  τον  τρόπο  με  τον  οποίο  στα  κεφάλαια 71-73 καταργείται  η  γραμμική  αφήγηση  των  γεγονότων;

17. Με  βάση  την  παράγραφο  71  να  εξετάσετε  την  επίδραση  της  σοφιστικής  στο  Θουκυδίδη  (  επιχείρημα  στηριγμένο  στο  « εικός» ή  το  « ξυμφέρον»).

18. Να   εξηγήσετε  τη  λειτουργία  της  εναλλαγής  αορίστου  και  ιστορικού  ενεστώτα  στο  κείμενο.

19. Να  υπογραμμίσετε  στο  κείμενο  τις  λέξεις ή  φράσεις  που  δηλώνουν  τις  ενέργειες : α). των  ολιγαρχικών β). των  δημοκρατικών γ). των  Αθηναίων δ). των Πελοποννησίων.

20.  Δράσαντες, είπον, πέμπουσι, πεπραγμένων, γένηται:  να  γίνει  χρονική  αντικατάσταση

21. Πρέσβεις,  επιστροφή,  τριήρους,  πόλεως, λιμένα, ξύμμαχον:  να  κλιθούν  τα  ουσιαστικά  και  στους  δύο  αριθμούς.

22. Ελθούσης, αφικομένης, υπισχνούμενοι:  να  κλιθούν  οι  μετοχές  και  στους  δύο  αριθμούς.

23.  Λαμβάνω: να  συνθέσετε  το  ρήμα  με  έξι  προθέσεις  και  να  σχηματίσετε από  κάθε  σύνθετο  ένα  παράγωγο  ουσιαστικό.

24. Δρώ, νικώ,  έχω, πέμπω,  κατατίθεμαι:  να  γράψετε  4  παράγωγα  ουσιαστικά  και  επίθετα  από  κάθε  ρήμα.

ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ  ΙΣΤΟΡΙΑ,  ΒΙΒΛΙΟ ΙΙΙ,  ΚΕΦ.  74 ( ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ)

ΠΡΟΤΥΠΟ  ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ  ΓΕΛ  ΑΝΑΒΡΥΤΩΝ

ΣΧ.  ΕΤΟΣ: 2012-13

ΔΙΔΑΣΚΩΝ:  ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ   ΗΛΙΑΣ( ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ)

  1. Να  καταγράψετε  τη  δομή  της  παραγράφου  74.
  1. Για  ποιους  λόγους οι  δημοκρατικοί  κατόρθωσαν  να  νικήσουν  τους  αντιπάλους  τους;
  1. α). Με  ποιες  λέξεις τονίζει ο  Θουκυδίδης τη  συμμετοχή  των  γυναικών  στον  πόλεμο;

β).Γιατί  ο  Θουκυδίδης  προβάλλει  ιδιαίτερα  τον  ενεργό  ρόλο  των  γυναικών  στις  συγκρούσεις; Λάβετε  υπόψη  σας  κατά  την  απάντησή  σας  και  τη  θέση  της  γυναίκας  την  εποχή  του  ιστορικού ( 455-399 π.Χ.).

γ). Να  ερευνήσετε  στο  διαδίκτυο  και  να  συλλέξετε   στοιχεία  ώστε να  συνθέσετε  μια  εργασία  με  θέμα  το  ρόλο  των  γυναικών  σε  διάφορους  πολέμους;

  1. Σε  ποια  ενέργεια  προβαίνουν  οι  ολιγαρχικοί  μόλις  αντιλαμβάνονται  την  επικράτηση  των  αντιπάλων  τους; Πού  αποδίδει  ο  Θουκυδίδης την  ενέργεια  αυτή; Να  καταγράψετε  τις  λέξεις  που  αποκαλύπτουν  την  ψυχολογική  τους  κατάσταση.
  1. Ποια  είναι  η αντίδραση  του  κορινθιακού  πλοίου  και  των  επίκουρων  μετά  τη  νίκη  των  δημοκρατικών  και  γιατί  αντιμετωπίζουν  με  αυτόν  τον  τρόπο  την  εξέλιξη  της  σύγκρουσης;
  1. Μπροστά  στο  φόβο  που  προκαλεί  ο  κίνδυνος  το  ένστικτο  της  αυτοσυντήρησης  γίνεται  εντονότερο.  Με ποια  στοιχεία  του  κεφαλαίου  74  θα  στηρίζατε  την  άποψη  αυτή;
  1. Υποθέστε  ότι  είστε  πολεμικοί  ανταποκριτές  στην  Κέρκυρα. Γράψτε  ένα  άρθρο  για  την  εφημερίδα  σας  στο  οποίο  θα  καταγράψετε  και  θα  σχολιάζετε  τα  γεγονότα  των  κεφαλαίων  72-74.
  1. Να  καταγράψετε  τα  ουσιαστικά  της  Γ΄ κλίσης  που  περιλαμβάνονται  στο  κείμενο  και  να  γράψετε  τις  πλάγιες  πτώσεις  στον  ενικό  και  τον  πληθυντικό  αριθμό.
  1. Διαλιπούσης, νικά, βάλλουσαι, εκινδύνευσε,  διαφθαρήναι, λαθόντες:

α). να  γραφούν  οι  αρχικοί  χρόνοι  των  ρημάτων

β). να  γίνει  χρονική  αντικατάσταση  των  ρηματικών  τύπων.

10. Να  αναγνωρίσετε  τις  ενδοιαστικές  προτάσεις  του  κειμένου.

11. Να  χαρακτηρίσετε  τις  μετοχές  του  κειμένου( είδος, συνημμένη-απόλυτη).

12. Με  ποιες  λέξεις  του  κειμένου  σχετίζονται  ετυμολογικά οι παρακάτω:

Διάλειμμα, λαθραίος, βλήμα, ελλιπής, λήθη, εισιτήριο,προκατάληψη,προσιτός

13. Δήμος: να  γράψετε  10  παράγωγα ή  σύνθετα  στη  Νέα  Ελληνική.

14.  Ξυνοικία: να  εντοπίσετε  τη  σημασία της  λέξης στο  κείμενο   και  στη  σημερινή  εποχή.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *