ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΛ ΑΝΑΒΡΥΤΩΝ
ΣΧ. ΕΤΟΣ: 2012-13
ΕΠΑΝΑΛΗΠΤΙΚΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑΤΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ
ΚΕΙΜΕΝΟ: ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ ΙΣΤΟΡΙΑ, ΒΙΒΛΙΟ ΙΙΙ,ΚΕΦ.70-74
ΔΙΔΑΣΚΩΝ: ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ ΗΛΙΑΣ ( ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ)
1ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ:
ΚΕΦ. 70 παρ. 1,2,3,4
« Οι γαρ Κερκυραίοι εστασίαζον…..επέκειτο στατήρ».
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1). Η αντίθεση «λόγω»- «έργω» αποτελεί θεμελιακή αντίθεση στο έργο του Θουκυδίδη. Ποια σκοπιμότητα εξυπηρετεί η χρήση της εδώ; ( 20 μονάδες).
2). Πώς κρίνετε την απόφαση των ολιγαρχικών να παραπέμψουν τον κυριότερο πολιτικό τους αντίπαλο ( τον Πειθία) σε δίκη; ( 20 μονάδες)
3). α). Πώς κρίνετε την απόφαση των Κερκυραίων για τήρηση ουδετερότητας; Ποιες ήταν οι πιθανότητες επιτυχίας μιας τέτοιας απόφασης μέσα στο πολιτικό σκηνικό που διαμορφώνεται στην Κέρκυρα;
(15 μονάδες).
β). Τι γνωρίζετε για τις δημηγορίες και τη σημασία τους στο έργο του θουκυδίδη; ( 15 μονάδες).
4). Να αναγνωριστούν οι παρακάτω τύποι και να γίνει χρονική αντικατάσταση: εστασίαζον, ήλθον, υπάγουσι, λέγοντες, εψηφίσαντο
( 10 μονάδες)
5). Να αναγνωρίσετε συντακτικά τους παρακάτω τύπους:
Αφεθέντες,την πόλιν, ξύμμαχοι, Πελοποννησίοις, του Δήμου ( 10 μονάδες)
6). Να βρείτε ομόριζες λέξεις των παρακάτω στα Νέα Ελληνικά ( 2 σε καθεμία)
Εξόφληση, αποστασία, φερέγγυος, χρήμα, όρκος ( 10 μονάδες)
2ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ
ΚΕΦ. 71,παρ. 1,2
« Δράσαντες δε τούτο…..Αίγιναν».
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1). Ποια είναι τα βασικά σημεία της ομιλίας των ολιγαρχικών; ( 20 μονάδες).
2). Τι επιδιώκουν οι Κερκυραίοι ολιγαρχικοί με την αποστολή πρεσβείας στην Αθήνα και γιατί δεν έστειλαν αντίστοιχα πρέσβεις και στη Σπάρτη;
( 20 μονάδες).
3). α). Γιατί οι ολιγαρχικοί Κερκυραίοι μετά τη δολοφονία των αρχηγών των δημοκρατικών συγκάλεσαν το Δήμο; ( 15 μονάδες)
β). Τι γνωρίζετε για τις δημηγορίες και τη σημασία τους στο έργο του Θουκυδίδη; ( 15 μονάδες)
4). Να αναγνωριστούν οι παρακάτω τύποι και να γίνει χρονική αντικατάσταση: είπον, ηγείσθαι, πέμπουσι, πεπραγμένων, καταπεφευγότας ( 10 μονάδες)
5). Να αναγνωρίσετε συντακτικά τους παρακάτω τύπους:
Τούτο, την γνώμην, πρέσβεις, διδάξοντας, επιστροφή
6). Να βρείτε ομόριζες λέξεις των παρακάτω στα Νέα Ελληνικά:
( 2 σε καθεμία): πρέσβεις,πεπραγμένων,επιστροφή, πολέμιον, νηϊ
3ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ
ΒΙΒΛΙΟ ΙΙΙ, ΚΕΦ. 74, παρ. 1,2
« Διαλιπούσης δ’ ημέρας…..ες αυτήν».
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ
1). α). Με ποιες λέξεις τονίζει ο Θουκυδίδης τη συμμετοχή των γυναικών στον πόλεμο;
β). Γιατί ο Θουκυδίδης προβάλλει ιδιαίτερα τον ενργό ρόλο των γυναικών στις συγκρούσεις; ( μονάδες 20)
2). Σε ποιες ενέργειες προβαίνουν οι ολιγαρχικοί μόλις αντιλαμβάνονται την επικράτηση των αντιπάλων τους; Πού αποδίδει ο Θουκυδίδης την ενέργεια αυτή; Να καταγράψετε τις λέξεις που αποκαλύπτουν την ψυχολογική τους κατάσταση ( μονάδες 20).
3). α). Μπροστά στο φόβο που προκαλεί ο κίνδυνος το ένστικτο της αυτοσυντήρησης γίνεται εντονότερο. Με ποια στοιχεία του κεφαλαίου 74 θα στηρίζατε αυτή την άποψη; ( μονάδες 15).
β). Τι γνωρίζετε για το διαχωρισμό των εννοιών « ΑΙΤΙΑ-ΑΦΟΡΜΕΣ», που κάνει ο Θουκυδίδης στο έργο του; Ποια η σημασία αυτού του διαχωρισμού; ( μονάδες 15).
4). Διαλιπούσης,νικά, βάλλουσαι, εκινδύνευσε, διαφθαρήναι:
α). Να γραφούν οι αρχικοί χρόνοι των ρημάτων
β). Να γίνει χρονική αντικατάσταση των τύπων ( μονάδες 10)
5). Να γίνει συντακτική ανγνώριση των παρακάτω τύπων:
Μάχη, αι γυναίκες, δείσαντες, εμπόρων, διαφθαρήναι ( μονάδες 10)
6). Με ποιες λέξεις του κειμένου σχετίζονται ετυμολογικά οι παρακάτω:
Διάλειμμα, βλήμα, ελλιπής, εισιτήριο, προκατάληψη ( μονάδες 10).