Η ΙΕΡΗ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΤΩΝ ΠΥΡΑΜΙΔΩΝ

Η  ΙΕΡΗ  ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΤΩΝ ΠΥΡΑΜΙΔΩΝ

Ο   ξυλογλύπτης  Έντουαρντ  Νάϊτγκεϊλ, από την Πενσυλβάνια των ΗΠΑ , μελετάει τις πυραμίδες στο υψίπεδο της Γκίζας, στην Αίγυπτο,, τα τελευταία είκοσι χρόνια. Έχει μάλιστα συνεργαστεί με « αιρετικούς» αιγυπτιολόγους ( όπως ο Τζόν Άντονι Γουέστ) για να έχει πληρέστερη εικόνα των μνημείων και του μυστηρίου που τα περιβάλλει. Αυτό  που τον ενδιαφέρει, ωστόσο, δεν είναι ούτε το πώς κατασκευάστηκαν ούτε ποιος ήταν ο σκοπός τους, αλλά το γιατί έχουν τοποθετηθεί σε αυτή τη θέση του υψιπέδου. Σε καμμία περίπτωση δεν πιστεύει ότι η θέση της κάθε πυραμίδας, και γενικά των μνημείων της Γκίζας, είναι τυχαία. Θεωρεί ότι υπήρχε ένα σχέδιο για το πού θα έπρεπε να τοποθετηθεί το καθετί. Τίποτα δεν ξέφυγε από αυτό το σχέδιο, παρόλο που κατασκευάστηκαν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους.

Στο σύμπλεγμα , λοιπόν των μνημείων της  Γκίζας, οι τείς πυραμίδες ( του χέοπα, του Χεφρίνου και του Μυκερίνου) φαίνεται ότι έχουν δεσπόζουσα θέση. Οι πλευρές και των τριών είναι προσανατολισμένες αστρονομικά, σύμφωνα με τον άξονα Βορρά –Νότου και  Ανατολής –Δύσης , με ελάχιστη απόκλιση. Ένας πραγματικός άθλος αν σκεφτούμε ‘ότι κατασκευάστηκαν πριν από χιλιάδες χρόνια.

Οι περισσότεροι από τους ερευνητές των τελευταίων αιώνων, που ασχολούνται με το θέμα, εστιάζουν σε αυτές και προτείνουν  διάφορες θεωρίες, οι οποίες όμως παραβλέπουν τις υπόλοιπες όψεις του αρχιτεκτονικού σχεδίου που φαίνεται ότι διέπει ολόκληρο το υψίπεδο. Στις περισσότερες περιπτώσεις χρησιμοποιούν την ακολουθία Φιμπονάτσι ( σειρά αριθμών που δημιουργείται προσθέτοντας τους δύο προηγούμενους αριθμούς μιας σειράς, π.χ. 0,1,1,2,3,5,8,13,21….) προτείνοντας μόνο μια αποσπασματική ερμηνεία του πλήρους σχεδίου.

Η πιο πρόσφατη θεωρία, που έχει αποκτήσει αρκετούς οπαδούς, είναι του Ρόμπερτ Μπουβάλ. Σύμφωνα με αυτήν, η θέση των τριών πυραμίδων αντιστοιχεί σε αυτή των τριών άστρων , τα οποία σχηματίζουν τη Ζώνη στον αστερισμό του Ωρίωνα. Εκτός από τη σπουδαιότητα που είχε ο συγκεκριμένος αστερισμός για τους αρχαίους Αιγυπτίους, ένας από τους αεραγωγούς της Μεγάλης πυραμίδας στόχευε ακριβώς σε αυτόν κατά την εποχή που είχε κατασκευαστεί.

Η πολυπλοκότητα του συμπλέγματος των μνημείων της Γκίζας υποδηλώνει ότι υπήρχε ένας προσεκτικός σχεδιασμός , ο οποίος τηρήθηκε απαρέγκλιτα επί αιώνες. Έτσι, ο Νάϊτγκεϊλ προσεγγίζει το σύμπλεγμα με τον τρόπο ενός αρχιτέκτονα- κάνοντας πρώτα ένα λεπτομερές και ακριβές σχέδιό τους. Η εμπειρία του στην ξυλογλυπτική και η ακρίβεια που απιτείται για την τέχνη του επιτρέπουν να διακρίνει μια ακρίβεια στο σύμπλεγμα, την οποία θεωρεί εκπληκτική ακόμη και για τη σημερινή εποχή. Η έρευνά του λοιπόν ξεκινάει εφαρμόζοντας γεωμετρικά σχήματα και προσπαθώντας να βρει σχέσεις μεταξύ τους, όπως ακριβώς κάνει και στην τέχνη του. Εφοδιασμένος με διαβήτη, κανόνα και μια αεροφωτογραφία του οροπεδίου της Γκίζας, ο Νάϊτγκεϊλ αρχίζει να δημιουργεί ένα ιχνάριο ή πρότυπο του συμπλέγματος. « Όταν δημιουργώ ένα σχέδιο , λέει ο Νάϊτγκεϊλ , ξεκινάω με τρία στοιχεία. Τοποθετώ μια κεντρική γραμμή, μια οριζόντια και ένα σημείο αναφοράς».

Μια γραμμή , που περνάει από τη δυτική πλευρά της Μεγάλης πυραμίδας και τέμνεται από μια άλλη, που περνάει από την Πυραμίδα του Χεφρίνου, αποτελεί τη βάση του σχεδίου του Νάϊτγκεϊλ. Ακολουθεί μια σειρά ομόκεντρων κύκλων και τόξων, βασισμένων, σε ένα υπερυψωμένο μονοπάτι που υπάρχει στην περιοχή. Η διάμετρός τους χωρίζεται στο ένα τρίτο, ένα τέταρτο και ένα δεύτερο και κατόπιν προκύπτουσες ακτίνες και διάμετροι χωρίζονται με βάση διαιρέτες του εννιά. Από τα σημεία που προκύπτουν, τραβάει γραμμές ενώνοντάς τα με τα σπουδαιότερα μνημεία του οροπεδίου. Έτσι, με τέσσερεις κύκλους και επτά γραμμές ισχυρίζεται ότι μπορεί να εξηγήσει  γιατί έχουν επιλεγεί τα συγκεκριμένα σημεία ώστε να κατασκευαστούν οι συνολικά εννιά πυραμίδες του οροπεδίου.

Οι αναλογίες του 4,3 και 2 που χρησιμοποιεί είναι πολύ σημαντικές γιατί τις συναντάμε συχνά και στη φύση. Ανάμεσα στα άλλα, το 4-3-2 αποτελούν το χορδισμό μιας νότας « Α» στη μουσική κλίμακα που χρησιμοποιούσαν οι Αιγύπτιοι στην αρχαιότητα. Οι τρεις πρώτες αρμονικές στη μουσική δημιουργούνται αντίστοιχα από τον πολλαπλασιασμό της συχνότητας της αρχικής νότας επί 2,3, και 4. επίσης, το τετράγωνο του 432 μας δίνει την ταχύτητα του φωτός σε μίλια το δευτερόλεπτο.

Το πρότυπο που εφαρμόζει ο Νάϊτγκεϊλ , όπως υποστηρίζει, δεν προσδιορίζει μόνο τη θέση των μνημείων στη δισδιάστατη απεικόνιση του οροπεδίου. Μπορεί να εφαρμοστεί και καθ΄ύψος, σε κάθε μνημείο ξεχωριστά. « Η γεωμετρία» λέει « μπορεί να προσδιορίσει και τα στοιχεία στο εσωτερικό των πυραμίδων – που θα τοποθετηθούν αντικείμενα, όπως η σαρκοφάγος».

Όταν ο Νάίτγκεϊλ άρχισε να αντιλαμβάνεται τι είχε ανακαλύψει, ένιωσε σοκ. « Πέρασα αρκετούς μήνες προσπαθώντας να αποφασίσω τι θα έκανα με αυτό». Η μέθοδός του δεν αφορά μόνο τα μνημεία της Γκίζας. Την εφάρμοσε με επιτυχία και σε άλλα αρχαία μνημεία και συγκροτήματα μνημείων.

Πριν από πολλά χρόνια, όταν ο Πάπας Βενέδικτος 16ος ζήτησε από το Νάίτγκεϊλ και ένα συνάδελφό του να κατασκευάσουν κάποια ξυλόγλυπτα, χρειάστηκε να μελετήσει το θρησκευτικό συμβολισμό. Έτσι , ανακάλυψε ότι το πρότυπό του μπορεί να εξηγήσει θαυμάσια τη γεωμετρία αυτών των συμβόλων. Ακόμη και τα στοιχεία της Μεγάλης Σφραγίδας των ΗΠΑ φαίνεται να είναι τοποθετημένα με βάση αυτό.

Με την ίδια επιτυχία όμως, ισχυρίζεται ο Νάϊτγκεϊλ , μπορεί να εξηγήσει τη δομή πολλών διαφορετικών  πραγμάων, όπως τους απειροειδείς γαλαξίες, το DNA , ή τη μουσική.

Παρόλο που το προτυπο της Γκίζας εξηγεί τη θέση των μνημείων στο οροπέδιο, υποδηλώνει ταυτόχρονα ότι υπάρχουν και άλλα σημεία σε αυτό που θα πρέπει να εξερευνηθούν γιατί ίσως κρύβουν κάτι, όπως πιστεύει ο Νάϊτγκεϊλ.

Αναμφίβολα, οι πολιτισμοί του παρελθόντος- ο αιγυπτιακός, ο ελληνικός, ο ρωμαϊκός, αλλά και παλαιότεροι όπως της Μεσοποταμίας ή οι μεγαλιθικοί πολιτισμοί, γνώριζαν ότι θα έσβηναν και θα χάνονταν οι γνώσεις τους. Θα μπορούσαν όμως αν μεταδώσουν κάποια κωδικοποιημένα μηνύματα στο μέλλον, χάρη στη γεωμετρία, όπως πιστεύει ο αιγυπτιολόγος Γουόλτερ Κρούτεντεν.

ΚΟΥΡΚΟΥΛΑΚΟΣ   ΗΛΙΑΣ

ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ

Αφήστε μια απάντηση