Η ηλεκτρονική εφημερίδα “Μαθητική διάσταση”


math_diast

 

     Λίγο πριν από τις γιορτές των Χριστουγέννων αναρτήθηκε στο διαδίκτυο το πρώτο τεύχος της ψηφιακής εφημερίδας του 4ου Γυμνασίου Σπάρτης “Γιάννης Ρίτσος”.  Η προσπάθεια συνεχίστηκε και έτσι πριν από τις πασχαλινές διακοπές αναρτήθηκε και το δεύτερο τεύχος, ενώ με την ολοκλήρωση του διδακτικού έτους αναρτήθηκε το τρίτο τεύχος για το 2013-14.

Η εφημερίδα αυτή, με τίτλο “Μαθητική διάσταση“, αποτέλεσε το προϊόν της συνεργασίας της ομάδας δημοσιογραφίας και λόγου του σχολείου μου στο πλαίσιο πολιτιστικού προγράμματος, στο οποίο ήμουν υπεύθυνος.

Θεωρώ την προσπάθεια αυτή ως μία ακόμη πτυχή της δημιουργικής αξιοποίησης των Τ.Π.Ε. στην εκπαιδευτική διαδικασία. Υπό το πρίσμα αυτό, παραθέτω εδώ κείμενο σχετικά με τους σκοπούς και τη φιλοσοφία του εγχειρήματος. 

Μπροστά σε μια νέα πρόκληση…

     Μια δημιουργική ομάδα μαθητών αποτελεί πηγή πρόσθετης έμπνευσης για τον εκπαιδευτικό, πολύ περισσότερο όταν η συνεργασία μαζί της διαρκεί καθ΄ όλη τη διάρκεια της φοιτήσεώς τους στο σχολείο που αυτός υπηρετεί. Η ευλογία, μάλιστα, είναι πως το σχολείο, ως ζωντανός οργανισμός, έχει την ικανότητα, παρά τις αντιξοότητες, να ανανεώνεται διαρκώς, καθώς το μαθητικό δυναμικό που κάθε χρόνο προστίθεται προσφέρει στο ήδη υπάρχον, αλλά και στο εκπαιδευτικό προσωπικό, τη νέα του ματιά και την ελπίδα για εξέλιξη.

 

Για τρίτη συνεχή χρονιά, λοιπόν, με παλιούς και νέους μαθητές και μαθήτριες συνεχίζουμε ένα ενδιαφέρον ταξίδι στον κόσμο του λόγου και της δημιουργίας. Αποτελεί, νομίζω, ελάχιστο φόρο τιμής προς τον μεγάλο ποιητή, το όνομα του οποίου φέρει το σχολείο μας, να μη λησμονούμε, παρασυρμένοι από τη σκληρή καθημερινότητα, τους ποιητές μας και να αντλούμε δύναμη και διδάγματα από τον έντεχνο λόγο.

 

Τα προηγούμενα χρόνια συνοδοιπόροι στο γόνιμο αυτό ταξίδι ήταν οι εκλεκτές συνάδελφοι κ.κ. Μεταξία Παπαποστόλου και Σταυρούλα Λαγού. Εφέτος συνεχίζουμε την προσπάθεια με την επικουρία  του Διευθυντή του σχολείου, κ. Θεόδωρου Καρρά, και μια ομάδα παιδιών από όλες τις τάξεις του σχολείου μας, που όλα τους έχουν ένα κοινό στοιχείο: τη βούληση για συνεργασία και δημιουργία. Τις δύο προηγούμενες χρονιές η «Λέσχη Ανάγνωσης και δημιουργικής απασχόλησης» προσέγγισε με βιωματικό τρόπο λογοτεχνικά κυρίως κείμενα, τα δραματοποίησε και τα σχολίασε. Εφέτος η Λέσχη μας μετεξελίχθηκε σε Ομάδα Δημοσιογραφίας και Λόγου, με στόχο την έκδοση μιας εφημερίδας.

 

Ιδού, λοιπόν, το πρώτο τεύχος της εφημερίδας μας, προϊόν των φετινών μας συναντήσεων, με τις ατέλειες και τις αδυναμίες του, αλλά και τον ενθουσιασμό και τον αυθορμητισμό του πρωτόλειου.  Στον ένα περίπου μήνα που προηγήθηκε η ομάδα αποφάσισε για τον τίτλο της εφημερίδας, για τον προσανατολισμό και τους στόχους της, για τα θέματα του πρώτου τεύχους. Πολλά από αυτά προέκυψαν με αφόρμηση διάφορα κείμενα, λογοτεχνικά και μη,  που συζητήθηκαν στις συναντήσεις μας. Επιπλέον, τα εγκαίνια μιας έκθεσης στην Κουμαντάρειο Πινακοθήκη έδωσαν στα παιδιά την ευκαιρία για μια εξαιρετικά γόνιμη συνάντηση με πνευματικούς ανθρώπους, όπως ο Τίτος Πατρίκιος, η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα και η Γεωργία Χρόνη-Κακούρου, και  για μια συνέντευξη που κατέληξε σε συζήτηση περί τέχνης. Τα παιδιά παρακολούθησαν, επίσης, άλλες εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν στην πόλη μας από τα μέσα Νοεμβρίου έως σήμερα. Δεν περιορίστηκαν σε ρεπορτάζ, αλλά προσέγγισαν κάθε θέμα με πληθώρα κειμένων και έρευνα στο διαδίκτυο. Στις τελευταίες συναντήσεις πριν από την έκδοση της εφημερίδας, που πραγματοποιήθηκαν στο Εργαστήριο Πληροφορικής του σχολείου μας, τα παιδιά επιμελήθηκαν τα κείμενα των συμμαθητών τους, εντόπισαν τις ιστοσελίδες στις οποίες παραπέμπουν και επέλεξαν το φωτογραφικό υλικό του τεύχους.

 

Ο τρόπος που υπογράφουν τα μέλη της ομάδας κάθε άρθρο έχει επιλεγεί από τα ίδια: άλλοτε με τα αρχικά τους, άλλοτε με το φιλολογικὀ-δημοσιογραφικό τους ψευδώνυμο και άλλοτε με το ονοματεπώνυμό τους.

 

Το προϊόν της προσπάθειάς τους το ονομάζουμε συμβατικά εφημερίδα, αν και η μορφή και η περιοδικότητα της έκδοσης κάθε τεύχους θυμίζουν περισσότερο περιοδικό. Πέρα από τους όρους, όμως, το ουσιώδες είναι ότι τα παιδιά ξεκινούν μια προσπάθεια στην οποία θα καταγράφονται η προσωπική τους ματιά, οι ανησυχίες και τα όνειρά τους· στην οποία θα αποτυπώνεται αυτό που πολύ εύστοχα δείχνει ο τίτλος που τα ίδια επέλεξαν για την  εφημερίδα τους: τη μαθητική διάσταση των πραγμάτων και των γεγονότων. Στόχος, η δική μας καθοδήγηση να είναι διαρκώς φθίνουσα, ώστε να αναδεικνύεται ολοένα και περισσότερο η μαθητική ματιά.

 

Ας μου επιτρέψουν τα παιδιά να μοιραστώ μαζί τους τον νεανικό τους ενθουσιασμό για το εγχείρημα. Προσωπικά νιώθω ευγνώμων που συμμετέχω σε μια τέτοια ομάδα και τα ευχαριστώ και από τη θέση αυτή.

 

Γιάννης Κονδυλόπουλος

 

                                 Για να διαβάσετε τα τρία τεύχη της εφημερίδας, πατήστε εδώ.